ایران گردی

۳ روستا در کردستان که باید دید

تودی تریپ: اگر علاقه مند به سفر به مناطق زیبا و دیدنی با سابقه تاریخی و مردمانی مهمان نواز و خونگرم هستید، کردستان مقصد مناسبی برای شما خواهد بود.

کردستان یکی از دیدنی ترین استان های ایران است.

بهشتی باشکوه با طبیعتی سرسبز و هوای معتدل و مساعد در بهار و تابستان و پر از باران و برف در پاییز و زمستان.

وجود طبیعت بکر، مناظر شگفت انگیز و فرهنگ غنی در جای جای این منطقه همه ساله افراد زیادی را به این استان می کشاند.

علاوه بر این، تلفیق زیبایی های طبیعی و ویژگی های خاص معماری روستاهای کردستان، آنها را به بی نظیرترین روستاهای ایران تبدیل کرده است.

بارندگی کافی و رطوبت کافی باعث شده تا جنگل های سرسبز و زیبا پوشیده از انواع درختان جنگلی از جمله بلوط چهره ای زیبا و دل انگیز به کردستان ببخشد.

آب و هوای مطبوع در کنار زیبایی ها و جاذبه های کردستان، این استان مرزی را دارای ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر کرده است.

روستای بلبر اورامان

کردستان به ویژه منطقه اورامان و روستای بلبر در اردیبهشت ماه یکی از مهمترین مقاصد طبیعت گردی ایران است.

3 روستای کردستان که حتما باید ببینید

معماری پلکانی روستا، بهار روان، مزارع سرسبز، گلزارها در کنار مردمی مهربان و خون گرم که به گویش اصیل اورامی (هورامی) زبان کردی تکلم می کنند، از مهمترین هدایای این بهشت ​​زیبا برای گردشگران است.

روستای بلبر اورامان یکی از زیباترین روستاهای ایران است که در 70 کیلومتری شهرستان سروآباد در استان کردستان قرار دارد.

این روستا نیز مانند سایر روستاهای اورامان دارای بافت تاریخی بوده و به صورت پلکانی در دامنه کوه شاهو قرار گرفته است.

این روستای زیبا توسط کوه های سر به فلک کشیده احاطه شده است.

در میان کوه های سر به فلک کشیده زاگرس، بهشتی پنهان به نام بلبر وجود دارد که دارای مناظر سبز و نسیم ملایمی است که با جاذبه های بکرش برای همیشه در ذهن می ماند. بلبر روستایی از توابع بخش اورامان شهرستان سروآباد در استان کردستان ایران است.

این روستا در روستای شالیار قرار دارد و از نام‌های دیگر آن می‌توان به بل (الهه آب‌ها) اشاره کرد. این روستا در اورامانات در میان کوه های سر به فلک کشیده کوهسالان در کنار سیروان طولانی ترین رود کردستان قرار دارد.

روستای بلبرهم مانند دیگر روستاهای خرمان قدمتی طولانی دارد. بلبر یک کلمه یونانی به معنای “خدای آب ها” است. این روستای زیبا هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است. می توانید از روستای اورامان به این روستا بروید و از طبیعت و مناظر زیبای آن لذت ببرید.

3 روستای کردستان که حتما باید ببینید

به روستای اورامان که می رسیم تابلویی را می بینیم که روی آن نوشته شده به بهشت ​​گمشده کردستان خوش آمدید. این جمله واقعا وضعیت کنونی روستای بلبر کردستان را توصیف می کند. به راستی این روستا مانند بهشت ​​گمشده ای در میانه کردستان می درخشد و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

زیبایی این منطقه با رودخانه زیبای «چم گران» یکی از سرشاخه های اصلی رودخانه «سروان» که از میان روستا می گذرد به اوج خود رسیده است. رودخانه چمگران روستای بلبر را به دو قسمت تقسیم می کند. کوه اورامان در جنوب و غرب و کوه کوسالان در شرق آبادی قرار دارد.

این روستا از نظر موقعیت جغرافیایی در دره ای با شیب نسبتاً ملایم نسبت به مناطق مشابه خود در کردستان و در میانه مسیر «اورامان تخت» به روستای هجیج واقع شده است. آب و هوای این روستا سرد و نیمه مرطوب است.

کردستان، سروآباد، اورامان، شالیار، روستای بلبر

روستای اورامان تخت

روستای اورامان تخت در دهستان اورامان شهرستان سروآباد در غرب استان کردستان قرار دارد و جاده ای به طول 75 کیلومتر آن را به مریوان متصل می کند.

این منطقه بین ایران و عراق مشترک است. از جاذبه های طبیعی این روستای زیبا می توان به دو رودخانه سیروان و لیلا اشاره کرد.

این دو رودخانه در نزدیکی عراق به هم می رسند. خانه های این روستا نیز به صورت پلکانی ساخته شده اند و همین ویژگی زیبایی آن را دو چندان می کند.

3 روستای کردستان که حتما باید ببینید

در اورامان سقف خانه ای حیاط خانه دیگر است و خانه های آن پلکانی ساخته شده است. به همین دلیل به آن روستای خزر ماسوله نیز می گویند.

این روستای کوهستانی دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است که در اکثر مواقع آب و هوای معتدل تا سرد حاکم است.

روستای پالنگان

روستای پالنگان در شهرستان کامیاران یکی از زیباترین مکان های دیدنی کردستان است. این روستا به صورت پلکانی ساخته شده و معماری آن یکی از دلایل جذابیت روستاست.

جدای از معماری، کوهستانی بودن باعث شده است که چشمه‌ها و رودخانه‌ها در اطراف روستا جاری باشند و هوای مطبوع و مطبوع باشد.

پوشش گیاهی این منطقه نیز منحصر به فرد است و انواع گیاهان دارویی و غیر دارویی در این روستا یافت می شود.

قلعه پالنگان در جنوب شرقی روستا، بازمانده تاریخ امیران این منطقه است. مردمان خونگرم و شیک پوش و آداب و رسوم قدیمی آنها دلیل دیگری بر جذابیت این روستا است.

کردستان، 47 کیلومتری شمال غربی کامیاران، دره تنگیور

3 روستای کردستان که حتما باید ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا