دانستنی های سفر

کدام کشورها در جهان سر سبز تر اند؟

دنیای امروز با چالش های زیست محیطی زیادی از جمله تغییرات آب و هوا، آلودگی و تخریب زمین مواجه است. در چنین شرایطی توجه به شاخص های سبز و تلاش برای حفاظت از محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است. سبزترین کشورهای جهان چه کرده اند.

به عبارت دیگر رتبه‌بندی کشورها بر اساس شاخص‌های سبز می‌تواند به عنوان ابزاری برای سنجش عملکرد زیست‌محیطی آن‌ها و نیز ترغیب سایر کشورها به سمت توسعه پایدار مورد استفاده قرار گیرد.

رتبه بندی سبزترین کشورهای جهان

سبزترین کشورهای جهان کدامند؟ / موضع ایران چیست؟

بر اساس گزارش منتشر شده توسط GreenMatch، ده کشور زیر به عنوان سبزترین کشورهای جهان معرفی شده اند.

1. سوئد

سوئد در صدر این فهرست قرار دارد. این کشور توانسته در همه شاخص ها در صدر قرار گیرد، اما زمین بازی در همه زمینه ها یکسان نیست. رتبه پنجم در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) و نهم در شاخص آینده سبز (GFI) است. این کشور همچنین دارای کمترین میانگین سالانه PM2 است. 5 دارای غلظت 6.6 میکروگرم بر متر مکعب است.

با این حال، مانند اکثر کشورهای اروپایی، موضوع اصلی برای سوئد کاهش انتشار سرانه دی اکسید کربن است که تنها با 4.18 تن در رتبه 28 جهان قرار دارد (چهارمین در اروپا).

این کشور در شاخص عملکرد محیطی (EPI) برای حفاظت از اکوسیستم های دریایی امتیاز بسیار بالایی دارد که عامل مهمی در قرار گرفتن آن در فهرست سبزترین کشورهای جهان است.

2. دانمارک

دانمارک یکی از پیشگامان در ترویج پایداری است، بنابراین جای تعجب نیست که در فهرست سبزترین کشورهای جهان رتبه بالایی داشته باشد. این کشور در شاخص عملکرد محیطی (EPI) و GFI به ترتیب در رتبه اول و دوم قرار دارد.

اما از نظر سرانه انتشار دی اکسید کربن با حدود 4.43 تن و میانگین غلظت سالانه PMF 2.5 با 9.6 میکروگرم بر متر مکعب، نسبتاً کمتر بوده و به ترتیب در رتبه 31 و رتبه شانزدهم قرار دارد.

یکی از نکات برجسته دانمارک این است که در رتبه اول شاخص تصفیه فاضلاب EPI قرار دارد. این بدان معناست که 100 درصد جمعیت آن به شبکه فاضلاب متصل هستند و 100 درصد فاضلاب خانگی آن تصفیه می شود.

3. انگلستان

با وجود تاریخچه این کشور، انگلستان در سال های اخیر پیشرفت هایی داشته است و به عنوان یکی از سبزترین کشورهای جهان ثبت شده است. این کشور قصد دارد تا سال 2050 به هدف صفر خود برسد. با رتبه دوم در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) و رتبه چهارم در GFI، واضح است که بریتانیا مصمم است آینده ای سبزتر را به واقعیت تبدیل کند.

بریتانیا هنوز راهی برای کاهش انتشار دی اکسید کربن و میانگین غلظت سالانه PM 2.5 دارد که به ترتیب 4.66 تن دی اکسید کربن و 8.8 میکروگرم بر متر مکعب PM 2.5 تولید می کند. در رده های سی و چهارم و سیزدهم این شاخص ها قرار دارد.

بریتانیا در سیاست آب و هوا بسیار خوب عمل می کند و در رتبه سوم GFI و رتبه دوم در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) برای این دسته قرار دارد.

4. فنلاند

فنلاند رتبه سوم در شاخص عملکرد محیطی (EPI) و ششم در GFI را دارد. به طور خاص، دلیل قرار گرفتن فنلاند در فهرست سبزترین کشورهای جهان این است که عملکرد بهتری نسبت به شاخص نوآوری پاک GFI دارد و در رتبه اول قرار دارد. همچنین در وهله اول کمترین میانگین سالانه PM 2. 5 با غلظت 5.5 میکروگرم بر متر مکعب است.

فنلاند باید به طور عمده بر کاهش انتشار دی اکسید کربن تمرکز کند، زیرا با 7.29 تن سرانه در رتبه 45 قرار دارد. این کشور در حال حاضر در حال اعمال تغییرات است و قصد دارد تا سال 2030 وابستگی خود به سوخت های فسیلی را 50 درصد کاهش دهد.

5. سوئیس

سوئیس در رتبه پنجم فهرست سبزترین کشورهای جهان قرار دارد. این کشور در شاخص عملکرد محیطی EPI رتبه 9 و در شاخص آینده سبز GFI رتبه چهاردهم را دارد.

اما از نظر انتشار دی اکسید کربن سرانه و میانگین غلظت سالانه ذرات معلق، سوئیس امتیاز نسبتاً کمتری 2.5 دارد. این کشور با انتشار 4.07 تن دی اکسید کربن در رتبه 27 و با 10.8 میکروگرم بر متر مکعب PM 2.5 در رتبه بیستم قرار دارد. علاوه بر این، سوئیس امتیاز کاملی در شاخص های سلامت و آب آشامیدنی EPI دارد.

6. فرانسه

فرانسه در فهرست سبزترین کشورهای جهان در رتبه بعدی قرار دارد و رتبه دوازدهم در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) و رتبه هفتم در GFI را دارد. این کشور سرانه 4.26 تن دی اکسید کربن تولید می کند که به این معنی است که در رتبه 29 قرار دارد.

علاوه بر این، فرانسه میانگین سالانه غلظت PM 2.5 11.4 میکروگرم بر متر مکعب دارد که رتبه 23 را در این رتبه بندی به خود اختصاص داده است. در سال 2015، فرانسه اولین کشوری بود که اهداف توسعه پایدار سازمان ملل را پذیرفت. این کشور همچنین ششمین کشور سبز جهان است و رتبه چهارم را برای اتخاذ سیاست های آب و هوایی GFI دارد.

7. کاستاریکا

کاستاریکا، اولین کشور غیر اروپایی در فهرست سبزترین کشورهای جهان، یک رهبر واقعی در ایجاد آینده ای پایدارتر است. این سایت برای کمترین مقدار میانگین سالانه غلظت PM 2. 5 با 7.8 میکروگرم بر متر مکعب به دست آمد. علاوه بر این، این کشور از نظر انتشار دی اکسید کربن سرانه رتبه دوازدهم و در GFI رتبه بیستم را دارد.

با این حال، از 180 کشور ارزیابی شده در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI)، کاستاریکا تنها در رتبه شصت و هشتم قرار دارد و انتظار می رود انتشار گازهای گلخانه ای را حدود 3.94 درصد در سال کاهش دهد.

8. ایسلند

ایسلند، هشتمین کشور در فهرست سبزترین کشورهای جهان، رتبه اول شاخص GFI و رتبه دهم در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) را به خود اختصاص داده است. همچنین با میانگین سالانه غلظت PM 2.5 1.6 میکروگرم بر متر مکعب جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.

با این حال، انتشار دی اکسید کربن سرانه ایسلند جای بهبود دارد، زیرا این کشور با 9.23 تن در رتبه 56 قرار دارد. دولت قصد دارد تا سال 2040 کربن خنثی و تا سال 2050 بدون سوخت فسیلی باشد، بنابراین باید شاهد افزایش رتبه ایسلند در سال های آینده باشیم.

9. نروژ

نروژ نهمین کشور سبز جهان، بیستمین در شاخص عملکرد محیطی (EPI) و پنجمین کشور در GFI است. بر اساس گزارش GFI، این کشور در زمینه حمل و نقل زیست محیطی پیشرو است. نروژ میانگین سالانه PM 2.5 معادل 7.5 میکروگرم بر متر مکعب و 7.74 تن دی اکسید کربن سرانه دارد که این کشور در رتبه های هفتم و چهل و نهم قرار دارد.

نروژ برای سبزتر شدن قصد دارد تا سال 2050 انتشار گازهای گلخانه ای خود را 90 تا 95 درصد کاهش دهد.

10. ایرلند

ایرلند که در فهرست سبزترین کشورهای جهان در رتبه دهم قرار دارد، در شاخص عملکرد محیطی (EPI) در رتبه 24 و در GFI رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است. این کشور همچنین در رتبه سوم نردبان جامعه سبز GFI قرار دارد.

علاوه بر این، ایرلند نهمین کمترین میانگین سالانه PM2 را دارد. 5 غلظت در 8 میکروگرم بر متر مکعب است. این در حالی است که ایرلند با تولید سرانه 6.68 تن دی اکسید کربن در جایگاه 41 قرار دارد. برای رسیدگی به این موضوع، دولت یک برنامه اقدام آب و هوایی ایجاد کرده است که ایرلند را متعهد می کند تا سال 2050 به صفر خالص برسد.

شاخص های رتبه بندی سبزترین کشورهای جهان

برای رتبه بندی سبزترین کشورهای جهان شاخص های مختلفی در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر: استفاده از منابع انرژی پاک مانند انرژی خورشیدی، باد و زمین گرمایی نقش اساسی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و حفاظت از محیط زیست دارد.

– حفاظت از تنوع زیستی: سبزترین کشورهای جهان برای سلامت و پایداری کره زمین توجه ویژه ای به تنوع زیستی دارند. کشورهایی که برای حفاظت از تنوع زیستی اقداماتی انجام می دهند در این رتبه بندی امتیاز بالاتری کسب می کنند.

– مدیریت منابع پایدار: مدیریت پایدار منابع طبیعی مانند آب، خاک و جنگل ها برای حفظ محیط زیست و رفاه نسل های آینده ضروری است.

– کاهش انتشار گازهای گلخانه ای: انتشار گازهای گلخانه ای عامل اصلی تغییرات آب و هوایی است. سبزترین کشورهای جهان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تلاش می کنند و در نتیجه در این رتبه بندی رتبه بالاتری دارند.

– سرمایه گذاری در نوآوری های زیست محیطی: سرمایه گذاری در نوآوری های زیست محیطی، مانند فن آوری های تصفیه آب و هوا، می تواند به حل چالش های زیست محیطی کمک کند.

– سیاست های سختگیرانه زیست محیطی: داشتن سیاست های سختگیرانه زیست محیطی می تواند به حفاظت از محیط زیست و بهبود کیفیت زندگی انسان کمک کند.

ایران کجاست؟

ایران با وجود پتانسیل قابل توجهی که در زمینه انرژی های تجدیدپذیر دارد، رتبه خوبی در فهرست سبزترین کشورهای جهان ندارد. سال‌هاست که چالش‌هایی مانند آلودگی هوا، خشکسالی و تخریب اراضی یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست‌محیطی ایران بوده است، بنابراین باید تلاش‌های پایداری خود را افزایش دهد.

این کشور در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) رتبه 133 و در شاخص آینده سبز (GFI) رتبه 76 را دارد. از نظر سرانه انتشار دی اکسید کربن با 8.26 تن و میانگین سالانه غلظت PM 2.5، با 30.3 میکروگرم بر متر مکعب در رتبه 59 جهان قرار دارد.

در بین کشورهای منطقه، عربستان سعودی، ترکیه و قطر به ترتیب در رتبه های 65، 67 و 69 از نظر انتشار سرانه دی اکسید کربن قرار دارند.

در فهرست سبزترین کشورهای جهان، ایران در پایین ترین رتبه قرار دارد. به گونه ای که از انتهای دوم باشد. قطر آخر است و ترکیه، چین، عربستان سعودی، ویتنام، اندونزی، مالزی، الجزایر و کویت نیز در این زمینه حضور ندارند.

چه کار باید بکنیم

برای ارتقای رتبه ایران در فهرست سبزترین کشورهای جهان، لازم است اقداماتی از جمله موارد زیر انجام شود:

– سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر: توسعه منابع انرژی پاک مانند انرژی خورشیدی و بادی می تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و وابستگی به سوخت های فسیلی کمک کند.

– ارتقاء سطح آگاهی عمومی: آموزش و اطلاع رسانی به مردم در مورد اهمیت حفاظت از محیط زیست و راهکارهای مقابله با چالش های زیست محیطی می تواند به افزایش مشارکت عمومی در این زمینه کمک کند.

گزارش سبزترین کشورهای جهان نشان می دهد که ما هنوز راه زیادی برای رسیدن به جهانی پایدار و عاری از آلودگی داریم. با این حال، تلاش کشورهای پیشرو در این زمینه می تواند الهام بخش دیگر کشورها برای حرکت به سمت توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا