ایران گردی

چگونه به گنبد زنگوله سمنان سفر کنیم؟

تودی تریپ: گنبد ناقوس دامگان یکی از بناهای به جا مانده از قرن هفتم هجری قمری است و از دیدنی های دامگان به شمار می رود. در ساخت این بنا از خشت خام استفاده شده است.

وجود چندین نما آرامگاه مانند در داخل و عدم شناخت هویت واقعی بنا، روایات بسیاری را در مورد افراد مدفون در زیر این گنبد ایجاد کرده است.

برخی معتقدند مرد مدفون در این بنا یکی از سرداران یعقوب لایت صفری به نام «زنگرود» است و نام زنگوله را گونه‌ای به همین نام می‌دانند.

گنبد ناقوس در 3 فروردین 1346 با شماره ثبت 650 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری جالب گنبد زنگ

گنبد ناقوس دارای پلانی مستطیل شکل است. ابعاد بنا 18.12*14.60 و داخل 10.40*10.40 است و در ساخت آن از خشت و گل استفاده شده است.

گنبد بنا از مدت ها قبل فروریخته است اما زوایای جالب «ترنبچ پتگین» باقی مانده و می توان فهمید که گنبد زیبایی بر آن بنا شده است.

چگونه به گنبد زنگوله سمنان سفر کنیم؟

در چهار دیوار بنا چهار طاق وجود دارد که هر یک دری به بیرون دارد و ارتفاع هر دیوار حدود 6 متر است.

ساخت بنا را به قرن هفتم هجری نسبت می دهند، اما در مورد دلایل ساخت آن نظرات مختلفی وجود دارد.

وجود چندین نما آرامگاه مانند در داخل بنا و عدم شناخت هویت واقعی بنا، داستان های زیادی را در مورد افراد مدفون در زیر این گنبد به وجود آورده است.

عده ای معتقدند که مدفون در این بنا یکی از سرداران یعقوب لیث صفری به نام «زنگرود» و نام زنگوله نیز گونه ای از همین نام است و برخی دیگر آن را آرامگاه شاعر بزرگ پارسی زبان منوچهری دامگانی می دانند. .

امیدواریم در آینده تحقیقات و مطالعات گسترده پاسخگوی سوالات بی شمار ساکنین و محققین باشد.

اگر به دیوارها نگاه کنید، ارتفاع آنها به شش متر می رسد، در بالای هر دیوار یک طاق قرار دارد که به بیرون منتهی می شود و در بالای هر طاق یک پنجره مربع شکل است.

قسمتی از هر دیوار نیز به رنگ کاهی تازه است، گویی به تازگی مرهم روی زخم های آنها زده شده است.

بنای دیگری در دامغان به نام مسجد حاج شکرالله وجود دارد و تنها این مسجد و گنبد ناقوس آن کاملاً خشت و از همان سبک معماری پیروی می کند.

اگر سرتان را بلند کنید، می توانید چشمانتان را مهمان هنر معماری اصیل ایرانی کنید، با این حال چندین موکان زیر گنبد بالای هر مربع دیوارها قرار گرفته اند.

یک بار دیگر وقتی چشمان خود را به گوشه‌های دیوار سیاه می‌چرخانید، شعله‌ها و چهره‌هایی را روی زمین می‌بینید، چنان که گنبد ناقوس اکنون به پناهگاهی امن برای معتادان شهر تبدیل شده است.

چگونه به گنبد زنگوله سمنان سفر کنیم؟

نكته روشن اين است كه پايه هاي بناي صدر اسلامي و از قبل موجود است، با الگوي برگرفته از دوره ساساني با چهار طاق كه آتشكده هاي آن چهار در بوده و به شكل چليپا بوده است، ولي دقيقاً اين نيست. همینطور و نمی توان گفت که بنا به یقین در دوره ساسانی ساخته شده است، قسمت گنبد آن بعدها و به سبک دوره ایلخانی ساخته شده است و آنچه امروز بنا نشان می دهد ایلخانی است.

اینجا به 100 درصد مسجد طریحان رسیدگی نمی شود. در نوروز تابلوهای زیادی وجود دارد که مسافران را به مسجد طریحان هدایت می کند، اما در اینجا چیزی شبیه به آن را نخواهید دید زیرا مانند چسمه علی و سایر آثار تاریخی درآمدی ندارد.

محل گنبد ناقوس سمنان

گنبد ناقوس سمنان یکی از دیدنی های سمنان است که در جنوب غربی دامگان قرار دارد.

این بنا یکی از بقایای قرن هفتم هجری است و دارای محوطه ای مستطیل شکل است که با دیوارهای گلی خام احاطه شده است.

ارتفاع دیوارهای بنا به حدود 6 متر می رسد و کنده کاری های زیبا روی طاق های بنا از نشانه های معماری آن است.

به گفته کارشناسان، احتمالاً گنبدی باشکوه در بالای بنا وجود داشته است که در جریان فرآیندهای طبیعی منطقه از بین رفته است.

شاید دانستن دلیل نامگذاری این بنا جالب باشد، گفته می شود که در این بنا قبری بدون نشان وجود دارد و بسیاری آن را به زنگرود، یکی از یاران یعقوب لایت سافاری نسبت می دهند که به تدریج تلفظ آن را از زنگرود به The The زنگ عوض شد

چگونه به گنبد زنگوله سمنان سفر کنیم؟

ساعات ملاقات: پانسیون
نشانی: استان سمنان، شهرستان دامگان، خیابان شهید فلاحی

گنبد ناقوس یکی از صدها اثر تاریخی شهرستان دامگان است که قدمت آن به قرن هفتم هجری می رسد. در ساخت این بنا از خشت خام زیادی استفاده شده است.

در این بنا چند قبر وجود دارد که هویت اصلی آنها مشخص نیست.

برخی صاحبان این گورها را فرماندهان یعقوب لیث صفری می دانند، اما صحت این اطلاعات هنوز به اثبات نرسیده است.

ارتفاع گنبد ناقوس حدود 6 متر است و تزئیناتی در آن دیده نمی شود.

این بنا در خیابان شهید فلاحی شهرستان دامگان واقع شده و در تاریخ 3 فروردین 1346 به شماره 650 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا