ایران گردی

خاص ترین بناهای مذهبی ملایر کجاست؟

تودی تریپ: ملایر شهر قدیمی آثار گرانبها است که به مهد هنر منبت کاری معروف است.

اگر قصد سفر به این شهر و دیدن یک سفر هیجان انگیز را دارید به شما پیشنهاد می کنیم از محله شورکت که بر روی تپه ای طبیعی قرار دارد دیدن کنید و از آنجا به بازدید از آتشکده نوشیجان بروید و بقایای این اثر گرانبهای ملایر را ببینید.

با قدم زدن در منطقه تاریخی نوشیجان می توان معماری منحصر به فردی را دید که نشان از شکوه و قدرت پادشاهان در دوران دور این سرزمین دارد.

جالب است بدانید که نام ملایر ترکیبی از دو کلمه مال و آگار است. در لغت «مال» به معنای «خانه» و «اغار» به معنای «آتش» است. بنابراین از ترکیب این دو کلمه «مالایر» به معنای «سرزمین آتش» به وجود آمد.

البته از دیدگاه گروهی از صاحب نظران و پژوهشگران، ترکیب این دو واژه به «سرزمین آریایی ها» نیز تعبیر می شود.

تولید مبلمان یکی از مشاغل اصلی در این شهر است و ملایر عنوان بزرگترین تولید کننده مبلمان در کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین نام ملایر به عنوان «شهر ملی مبلمان و منبت چوب» در فهرست شهرهای صنایع دستی کشور ثبت شده است.

مسجد سیفیه

مسجد سیفیه در دوره قاجار توسط سلطان محمد میرزا سیف الدوله (فرزند آزاددوله پسر شاه قاجار) ساخته شد.

این مسجد شباهت زیادی به مسجد دولتشاه کرمانشاه دارد. شبستان مسجد صفیه ملایر از 12 طاق گنبدی آجری و شبستان ستون دار به ارتفاع 5 متر ساخته شده است. مسجد صفیه یکی از مکان های معروف ملایر است که به مسجد پارک صفیه ملایر معروف است.

آدرس مسجد سیفیه

مسجد صفیه ملایر در منطقه پارک صفیه و منطقه پاسداران ملایر واقع شده است. به میدان دکتر بروید. بابک، خیابان سهراب زند، خیابان ارشاد برای بازدید از مسجد سیفیه.

خاص ترین بناهای مذهبی در ملایر کجاست؟

مسجد شیخ الملوک یا مسجد جامع ملایر

مسجد شیخ الملوک یکی از مکان های معروف ملایر است که به مسجد جامع ملایر معروف است. این مسجد یکی از شاهکارهای دوره قاجاریه است که در محدوده بازار ملایر قرار دارد.

از ورودی بازار شیخ الملوک، کتیبه تاریخی بالای درب مسجد جامع ملایر نظر شما را جلب می کند.

کتیبه نشان می دهد که مسجد در سال 1226 هجری قمری ساخته شده است. س- توسط شیخ الملوک (نهمین پسر فتحعلی شاه قاجار، شیخ علی میرزا ملقب به شیخ الملوک) ساخته شده است.

شیخ علی میرزا در زمان قاجار به مدت ۲۶ سال حاکم ملایر و تویسرکان بود. سبک معماری مسجد جامع ملایر ساده، منحصر به فرد و یادآور بناهای قاجاریه است.

مسجد جامع ملایر دارای دو شبستان در سنین مختلف و سبک های مختلف ساختمانی بوده که جای خود را به تالار سبک جدید داده است.

«گنبد» قسمت اصلی مسجد شیخ الملوک یکی از مکان های دیدنی ملایر است که در ضلع جنوبی صحن قرار دارد. محراب مسجد با کتیبه و آستر مکران تزئین شده است. مسجد جامع ملایر در 19 آبان 1355 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس مسجد شیخ الملوک

آدرس مسجد شیخ الملوک ملایر، خیابان شهدا، جنب بازار کفاشی است.

خاص ترین بناهای مذهبی در ملایر کجاست؟

مقبره حضرت یوشع بن نوح

مقبره یوشع بن نوح یکی دیگر از نقاط دیدنی ملایر است که در میان برخی از مردم محلی به آرامگاه بابا حسین یا مقبره پاپا حسین معروف است.

برج – آرامگاه بابا حسین ملایر مربوط به قرن ششم تا هشتم هجری قمری است. این مقبره آرامگاه یکی از پیامبران بنی اسرائیل است و در گذشته برای یهودیان ساکن در ملایر بسیار مهم بوده است.

معماری بنا از بیرون 12 ضلعی و از داخل 8 ضلعی است. آرامگاه بابا حسین که نام دیگر مقبره یوشع بن نوح است، از نوع برجی از قبرهای مخروطی شکل است.

طاق های داخلی در هر طرف برج مقبره در یک قاب مستطیل شکل قرار گرفته اند. این قاب های مستطیلی با آجرکاری برجسته ایجاد شده اند.

آدرس قبر حضرت یوشع

برای زیارت قبر حضرت یوشع بن نوح باید 30 کیلومتری جنوب غربی ملایر، جاده ملایر بروجرد، 20 کیلومتری روستای یونس تا روستای کمربنه را طی کرد. مقبره حضرت یوشع بن نوح که نام دیگرش برج مقبره بابا حسین است در روستای سیاه کمر قرار دارد.

خاص ترین بناهای مذهبی در ملایر کجاست؟

آتشکده نوشیجان

نشانی: 16 کیلومتری ملایر

یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی استان همدان در 20 کیلومتری شمال غربی شهر ملایر قرار دارد. «آتشگاه نوشیجان» نام این اثر تاریخی است که در منطقه «شرکت» و بر روی تپه ای طبیعی به ارتفاع نزدیک به 37 متر قرار دارد.

سه طبقه از سه دوره فرهنگی مادها، هخامنشیان و ساسانیان در تپه نوشیجان کشف شد.

نوشیجان تپه ای باستانی است که در حفاری های انجام شده در آن سه طبقه کشف شد که هر کدام مربوط به دوره ای فرهنگی است.

گفته می شود مادها از اواسط قرن هشتم قبل از میلاد در این تپه زندگی می کردند. تا نیمه اول قرن ششم قبل از میلاد.

بقایای آتشکده عبارتند از یک تالار ستوندار (آپادانا)، اتاقهای متعدد، چندین انبار، حصار، قلعه، اولین زیارتگاه که بنای قدیمی ضلع غربی تپه است و معبد مرکزی که باستان شناسان. باور کنید زیارتگاه دوم بود.

خاص ترین بناهای مذهبی در ملایر کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا