ایران گردی

مهم ترین موزه‌های یزد کدام است؟

تودی تریپ: یزد یکی از شهرهای مرکزی و تاریخی ایران است که با نام های دیگری مانند شهر بادها، عروس کویر و شهر دوچرخه ها شناخته می شود. حتما شما هم در مورد آسیاب های بادی و بافت تاریخی یزد شنیده اید و کنجکاو شده اید که از این شهر دیدن کنید.

در یزد آثار تاریخی در خانه‌هایی به نمایش گذاشته می‌شد که در خود تاریخ پرباری دارند و حرف‌های زیادی برای گفتن از تاریخ دارند. موزه سکه و مردم شناسی و موزه آب دو تا از معروف ترین موزه های یزد هستند که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می شوید.

موزه آب در خانه کلاهدوزان

یکی از کلماتی که قرار دادن آن در کنار کویر کمی سخت به نظر می رسد، آب است. اکنون این شهر کویری موزه ای به نام آب دارد که نشان می دهد مردم این شهر چگونه آب را به دل این شهر کویری آورده اند.

موزه آب یزد در کنار یکی از بناهای معروف یزد به نام میدان امیر چخماق واقع شده است. خانه‌های تاریخی یزد به خودی خود موزه‌ای از معماری، گچ‌بری و هنر آیینه‌کاری دوره قاجار هستند و وقتی موزه در آن‌ها ساخته شود، موزه تبدیل به موزه می‌شود.

مهم ترین موزه های یزد کدامند؟

موزه آب یزد نیز در یکی از این خانه‌های تاریخی باشکوه یزد، خانه کلاه‌داران برپا شده است. سید علی اکبر کلاهدوز از بازرگانان مشهور و نامی قاجار بود که در این بنای باشکوه به همراه خانواده خود زندگی می کرد. روزگاری دو قنات از این خانه می گذشت و هنوز قنات زارچ از آن می گذرد.

در این موزه تاریخچه آب و چاه و قنات یزد در 5 طبقه به نمایش گذاشته شده است. در طبقه دوم این بنا، شالوده ای هشت ضلعی را می بینید که عمق آن 10 متر است. این فریزر دمای ثابتی را برای نگهداری مواد غذایی حفظ می کند. در وسط این طبقه حوضی است که به دلیل قناتی که از آن می گذشت همیشه خنک و مطبوع بود.

برای دیدن قسمت اصلی موزه باید به طبقه سوم بروید. در این طبقه ابزارهای مورد استفاده در سیر تحول آبرسانی یزد مانند ابزار اندازه گیری حجم آب، وسایل روشنایی قنات، اسناد خرید و فروش آب و ظروف نگهداری و حمل و نقل را مشاهده می کنید. اب.

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

اگر از مسجد جامع به سمت محله فهادان در کوچه های آشتیکان کمی پیاده روی کنید، به موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده می رسید. این موزه در خانه عرب زاده که یکی از بناهای قاجاری این شهر است قرار دارد. به محض ورود به ساختمان، اتاق هایی را خواهید دید که دست به دست هم در اطراف استخر قرار گرفته اند.

این مجموعه دارای 10 سالن است که در آن سکه های دوره های مختلف تاریخی و همچنین شیوه زندگی گذشته مردم یزد به نمایش گذاشته شده است. این سکه ها به همت پروفسور حسین حیدرزاده، استاد سکه شناسی در سال های 55 تا 1362 جمع آوری شده و اکنون در این خانه تاریخی به نمایش گذاشته شده است.

مهم ترین موزه های یزد کدامند؟

5000 سکه قدیمی طلا، نقره، مس و برنج از دوره های مختلف در کنار هم در این موزه دیده می شود. این موزه علاوه بر سکه دارای اسکناس هایی از دوره های مختلف ایران از دوره ناصرالدین شاه تاکنون است.

در بخش مردم شناسی موزه 1000 ابزار مورد استفاده مردم در 42 دوره تاریخی گذشته (از دوره هخامنشی تا امروز) مانند انواع وسایل مورد نیاز برای پخت نان در خانه، زیور آلات و تسبیح های ساخته شده از سنگ های قیمتی به نمایش گذاشته شده است. سنگ هایی مانند کهربا و اسناد و نسخ خطی. اگرچه این موزه به همت استاد حیدرزاده ایجاد شد و خصوصی بود اما اکنون به میراث فرهنگی واگذار شده است.

موزه آینه و روشنایی یزد

یکی از مکان های دیدنی یزد، موزه آینه و روشنایی یزد است که در سال 1377 در خانه صراف زاده افتتاح شد. این موزه در زمینه تاریخ نور در ایران فعالیت می کند. در واقع انواع پیه سوز، شمع سوز، روغن سوز و … در این موزه یافت می شود.

ساختمان این موزه در زمان پهلوی اول ساخته شده است. این عمارت حدود هشت هزار متر مربع مساحت دارد و در ساخت آن از معماری سنتی و اروپایی استفاده شده است. ساختمان موزه دارای تعدادی اتاق خواب، اتاق سلطنتی، استخر، دریاچه و غیره است. اگر به موزه علاقه مند هستید، باید از این مکان دیدن کنید.

آدرس موزه آینه و روشنایی: یزد، خیابان کاشانی، روبروی پارک هفت تیر

مهم ترین موزه های یزد کدامند؟

موزه وزیری یزد

بدون شک یکی از معروف ترین موزه های یزد موزه وزیری است. این موزه در سال 1369 در جوار مسجد جامع یزد و جنب کتابخانه وزیری تأسیس شد.

مسجد جامع کبیر یزد یکی از جاذبه های دیدنی یزد است که معماری خاص اسلامی آن مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

دلتنگی از زیبایی این مسجد سخت است، اما اگر عاشق معماری زیبا و جذاب دوره تیموری مسجد جامع کبیر یزد و کاشی کاری ها و نقوش اسلیمی آن هستید، موزه وزیری توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

جذابیت این موزه متعلقات و اشیای آن است که بیشتر آنها توسط اهالی شهر به این موزه اهدا شده است.

از دست نوشته ها و آلات خوشنویسی و زنگ ساعت تا ظروف و دیگ و قوری و پارچه و غیره که روزگاری مورد استفاده مردم شهر بوده و حکایت از سبک و سیاق زندگی مردم گذشته دارد. در این موزه یافت می شود.

اهدا و جمع آوری اشیا و ظروف قدیمی و ارزشمند توسط مردم همچنان ادامه دارد.

این موزه هم اکنون زیر نظر نهاد کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی فعالیت می کند.

برخی از اشیا و تجهیزات موزه عبارتند از: قرآن های نفیس، سند ازدواج، ابزار خوشنویسی، خط استاد نی ریزی، خط استاد میرعماد، انواع قوری و قلیان، لگن های مسی، کاسه چینی، پارچه های تافته و چرم های گران قیمت. .
آدرس موزه: یزد، خیابان امام خمینی، انتهای خیابان جامع جامعه

مهم ترین موزه های یزد کدامند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا