ایران گردی

شگفت‌انگیزترین شهر تاریخی ایران

به گزارش سلام اما آنطور که الی گشت می نویسد در دل کویر سوزان سیستان و بلوچستان گویی دری به گذشته گشوده شده است. شهر سوخته، مهد تمدن باستانی، با اسرار و شگفتی های خود هر ساله مورخان و گردشگران را از سراسر جهان به خود جذب می کند.

این شهر که قدمت آن به 5000 سال قبل می رسد به شهر اولین ها معروف است. اولین چشم مصنوعی جهان، اولین انیمیشن، اولین عمل جمجمه و بسیاری از نوآوری های دیگر در این شهر باستانی کشف شد.

شهر سوخته در 50 کیلومتری جنوب زابل و نزدیک مرز ایران و افغانستان قرار دارد. رودخانه های هامون و هیرمند که روزگاری پر بودند شرایط ایده آلی را برای رشد و شکوفایی این تمدن در دل کویر فراهم کردند.

کاوش های شهر سوخته در سال ۱۳۴۶ توسط باستان شناسان ایتالیایی آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. سیل سال 2001 نیز منجر به کشف بقایای جدید از این شهر باستانی شد.

مساحت شهر سوخته حدود 280 هکتار است و در چهار دوره تاریخی مردم در آن زندگی می کردند. آثار به جا مانده از این شهر گواه پیشرفت تمدن شهر سوخته در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، صنایع دستی، تجارت، معماری و هنر است.

چه کسی شهر در حال سوختن را کشف کرد؟

برخی معتقدند اولین کاشف این منطقه یک انگلیسی بوده است، اما به نظر می رسد سر اورل استاین، باستان شناس مجارستانی، اولین کسی بود که این شهر باستانی را در سال 1937 به دنیا معرفی کرد.

پس از آن باستان شناسان ایتالیایی به سرپرستی مارتیسو توزی از سال 1346 تا 1357 به کاوش در این منطقه پرداختند و پس از انقلاب اسلامی نیز سازمان میراث فرهنگی مطالعات و تحقیقات تاریخی را در این منطقه ادامه داد.

سیل سال 2001 باعث شد بقایای جدیدی از این شهر باستانی از دل خاک بیرون بیاید و شگفتی های بیشتری کشف شود.

شگفت انگیزترین شهر تاریخی ایران

شگفتی های شهر در حال سوختن

  • اولین چشم مصنوعی جهان: چشمی از قیر و چربی حیوانی با نخ های طلا که در قبرستان شهر سوخته کشف شد.
  • اولین عمل جمجمه جهان: اثرات عمل بر روی جمجمه یک دختر 13 ساله نشان می دهد که او چندین ماه پس از عمل زنده مانده است.
  • اولین انیمیشن دنیا: فنجانی با نقش هایی که با تکان دادن فنجان توهم حرکت ایجاد می کند.

شهر سوخته تنها منطقه باستانی ایران است که از دوران قاجار تا به امروز محل مطالعه بوده و تحقیقات و مطالعات تاریخی هرگز در آن متوقف نشده است.

سفر به شهر سوخته فرصتی برای تجربه ای بی نظیر و آشنایی با یکی از باورنکردنی ترین تمدن های باستانی جهان است.

نکاتی برای سفر به شهر سوخته

  • برای پیاده روی لباس و کفش مناسب بپوشید.
  • آب آشامیدنی و غذای کافی همراه داشته باشید.
  • از دفع زباله در طبیعت خودداری کنید.
  • به حریم خصوصی سایر گردشگران احترام بگذارید.
  • از طبیعت بکر و زیبای شهر سوخته لذت ببرید.

شهر سوخته با تاریخ غنی و شگفتی های منحصر به فردش، مقصدی جذاب برای گردشگران و علاقه مندان به تاریخ است. سفر به این شهر باستانی فرصتی است برای کشف گذشته و آشنایی با رازهای تمدن های باستانی.

شگفت انگیزترین شهر تاریخی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا