ایران گردی

غار سهولان؛ جاذبه ای جالب و زیبا در مهاباد

غار سهولان;  جاذبه ای جالب و زیبا در مهاباد

تودی تریپ: غار سهولان یکی از شگفت انگیزترین و زیباترین غارهای ایران است که در ارتفاع 1751 متری قرار دارد. غار سهولان در استان آذربایجان غربی واقع شده است، این استان از نظر جاذبه های طبیعی و حتی آثار تاریخی یکی از دیدنی ترین استان هاست.

غار سهولان یکی از دیدنی ترین غارهایی است که هر ساله گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی از این مکان زیبا دیدن کرده و از جاذبه های شگفت انگیز غار سهولان دیدن می کنند.

در داخل این غار دریاچه ای نیز ایجاد شده و قایق هایی برای بهره مندی بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است تا مردم بتوانند از طریق این قایق ها قسمت های مختلف غار را ببینند.

تنها موجود زنده در این غار کبوترهای وحشی و خفاش ها هستند. به دلیل تاریکی و کمبود نور، هیچ جلبکی در آب غار رشد نمی کند و هیچ موجودی جز موجودات میکروسکوپی در آب آن زندگی نمی کند. رسوبات آهکی به اشکال مختلف در داخل غار تشکیل شده و منظره و جلوه بسیار زیبایی به غار بخشیده است.

آشنایی با غار سهولان

غارها یکی از بهترین و اسرارآمیزترین جاذبه های گردشگری طبیعی در جهان هستند و کشور ما ایران تعدادی از بهترین، زیباترین و خارق العاده ترین غارهای جهان را دارد.

به هر کجای سرزمین پهناور ایران که بروید غارهایی را خواهید دید که ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارند و گردشگران را به کشف زیبایی هایشان دعوت می کنند.

از غار معروف علیصدر همدان که یکی از بزرگترین غارهای آبی جهان است تا غار تاریخی هوتو در بهشار که به دلیل کشف بقایای ده هزار ساله انسان شهرت جهانی دارد.

غار سهولان;  جاذبه ای جالب و زیبا در مهاباد

از غار ترسناک و مرموز پارائو کرمانشاه تا غار نمکی قشم که گفته می شود طولانی ترین غار نمکی جهان است. البته این غارها تنها تعداد محدودی از غارهای شگفت انگیز ایران هستند.

پس از عبور از مسیر پر پیچ و خم غار سهولان و پشت سر گذاشتن باغ ها و دشت های مختلف به ورودی اصلی غار می رسیم. بیشتر اوقات در ورودی غار، گروه آهنگ های شاد کردی را با موسیقی محلی پخش می کند.

صدای سازها و آوازهای این گروه از همان ابتدا شما را به وجد می آورد و باعث می شود دقایقی بایستید و از اجرای این گروه لذت ببرید.

بعد از شارژ شدن، بلیط هایمان را می گیریم و به دهانه اصلی غار می رویم. سهولان دو دهانه دارد. اما بیشتر گردشگران از دهانه بزرگتری وارد غار می شوند که توسط چندین درخت بزرگ و محکم پوشیده شده است.

همچنین از دهانه اصلی به دنیای اسرارآمیز و تاریخی غار می رویم و پیاده می رویم. برای رسیدن به اولین دریاچه غار باید 106 پله سیمانی پر پیچ و خم را طی کنیم و به عمق 45 متری زمین وارد شویم.

هم اکنون در اولین مراحل می توان با هوای بیرون متوجه تغییر دمای داخل غار شد، چرا که دمای داخل غار بین 10 تا 13 درجه سانتی گراد متغیر است و رطوبت داخل غار به 70 تا 80 درصد می رسد.

هر چه پایین تر بروید به دلیل این رطوبت هوا سنگین تر می شود و حتی ممکن است بوی کمی گوگرد به مشام برسد. فضای تاریک غار با نورافکن های بزرگی که در قسمت های مختلف قرار گرفته اند، نورپردازی و زیبایی دارد.

غار سهولان;  جاذبه ای جالب و زیبا در مهاباد

طبیعت بی نظیر غار سهولان

در ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مهاباد به سمت بوکان و از طریق جاده ای سرسبز با دشت های وسیع و باغ های میوه زیبا به یکی از زیباترین و دیدنی ترین غارهای ایران و جهان خواهید رسید.

غار سهولان یکی از بزرگترین غارهای ایران است که در روستایی به همین نام قرار دارد. سهولان در زبان کردی به معنای یخبندان است. کبوترهای زیادی در این غار زندگی می کنند و جالب است بدانید که نام کوهی که غار سهولان در آن قرار دارد نیز کبوتر است.

غار سهولان در ارتفاع ۲۲۲۲ متری قرار دارد و به دو قسمت خشک و مرطوب تقسیم می شود. قسمت آبی آن در ارتفاع 1751 متری از سطح دریا از ساحل آزاد قرار دارد و برای رسیدن به آن باید 20 متر از ورودی اصلی غار که پله هایی برای آن تعبیه شده است، پایین آمد.

ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه 50 متر و عمق آب در برخی نقاط به 30 متر می رسد. مساحت کل غار حدود 2 هکتار است و امروزه حدود 250 متر مسیر آبی و 300 متر زمین خشک کشف و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
آخرین نکته در معرفی غار سهولان این است که نام این جاذبه در سال 1379 در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت و از آن زمان تاکنون مورد بازدید عموم قرار گرفته است.

سهولان دو دهانه یا ورودی دارد اما بیشتر گردشگران از دهانه بزرگتر که پوشیده از درختان و بوته های بزرگ است وارد غار می شوند که از دهانه اصلی به دنیای اسرارآمیز و تاریخی غار می رویم.

برای رسیدن به اولین دریاچه غار باید 106 پله سیمانی و 45 متر عمق زمین را طی کنیم.

در اولین لحظاتی که وارد غار می شویم، تغییر دمای داخل غار را با هوای بیرون از غار احساس می کنیم، زیرا دمای داخل غار بین 10 تا 13 درجه سانتیگراد متغیر است و رطوبت هوای غار در حدی است. 70-80٪.

ممکن است به تدریج میزان رطوبت را افزایش دهید و حتی ممکن است کمی بوی گوگرد را حس کنید. فضای تاریک غار با نورافکن های بزرگی که در قسمت های مختلف قرار گرفته اند، نورپردازی و زیبایی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا