دانستنی های سفر

دماوند چندمین کوه بلند جهان است؟

دماوند چندمین کوه بلند جهان است؟ با توجه به آمار جهانی منتشر شده، حداقل 112 قله 7000 متری و  بیشتر از 21 قله اصلی و فرعی 8000 متری در جهان وجود دارد که تمام این قله ها در قاره آسیا وجود دارند. قله دماوند به عنوان بلندترین کوه در ایران شناخته می شود که احتمالا کنجکاوید تا بدانید این کوه در دنیا چندمین کوه از لحاظ ارتفاع است. تا انتهای این مطلب از تودی تریپ با ما همراه شوید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

دماوند؛ 12همین کوه برجسته جهان

آمار منتشر شده از بلندی ارتفاع کوه های دنیا بر اساس ارتفاع آنها نسبت به سطح آب های آزاد است. اما به جز این موضوع بر اساس برجستگی کوه نیز کوه ها را رتبه بندی می کنند. برای تعیین برجستگی یک کوه، کم ارتفاع ترین نقطه موجود بین یک کوه و کوه بلندتر از آن در خط مستقیم را بررسی می کنند.

برای محاسبه برجستگی کوه دماوند آن را نسبت به قله البروس در کوه های قفقاز مقایسه می کنند که البروس با ارتفاع 5642 فقط مقدار کمی از دماوند بلندتر است. اما در این نوع محاسبه کم ارتفاع ترین نقطه بین البروس و دماوند محاسبه می شود که کمتر 1000 متر اختلاف دارند و همین موضوع میزان برجستگی کوه دماوند را 4667 تعیین کرده است. با این حساب کوه دماوند در رتبه 12هم بین کوه های مرتفع دنیا قرار می گیرد.

دماوند؛ بلندترین کوه آتشفشانی آسیا

نوع دسته بندی دیگری که می توانید دماوند را در بین رتبه های برتر آن مشاهده کنید، دسته بندی بلندترین کوه های آتشفشانی دنیاست. دماوند در بین کوه های آتشفشانی بزرگترین قاره دنیا یعنی آسیا در رتبه نخست قرار می گیرد، اما اگر بخواهیم این موضوع را در مقیاس جهانی بررسی کنیم باید رتبه بندی زیر را ذکر کنیم:

دماوند سومین کوه آتشفشانی مرتفع دنیا

  • کوه سیدلی (4285 متر)، قطب جنوب. …
  • کوه گیلووه (4368 متر)، پاپوآ گینه نو. استرالیا و اقیانوسیه
  • کوه دماوند (5610 متر)، ایران. آسیا
  • پیکوس د اوریزابا (5636 متر)، مکزیک. امریکای شمالی
  • البروس (5642 متر)، روسیه. اروپا
  • کلیمانجارو (5895 متر)، تانزانیا. افریقا
  • اوخوس دل سالادو (6893 متر)، آرژانتین/شیلی. امریکای جنوبی

دماوند؛ بلندترین کوه خاورمیانه

دماوند در یکی دیگر از دسته بندی ها هم رتبه نخست را از آن خود کرده است. اگر بخواهیم بین کوه های مرتفع خاورمیانه را بررسی کنیم متوجه می شویم که دماوند در رتبه نخست و کوه آرارات در ترکیه در رتبه دوم قرار گرفته اند.

رتبه بندی بلندترین کوه های جهان در سال 2024

  1. کوه اورست؛ 8848 متر
  2. کوه کی 2؛ با ارتفاع 8611 متر
  3. کوه کانگچنجونگا؛ با ارتفاع 8586 متر
  4. کوه لهوتسه؛ با ارتفاع 8516 متر
  5. کوه ماکالو؛ با ارتفاع 8463 متر
  6. کوه چوایو؛ با ارتفاع 8201 متر
  7. کوه دهالاگیری؛ در ارتفاع 8167 متر
  8. کوه ماناسلو؛ با ارتفاع 8156 متر
  9. کوه نانگا پاربات؛ با ارتفاع 8126 متر
  • کوه آناپورنا؛ در ارتفاع 8019 متر

کلام آخر

دماوند چندمین کوه مرتفع دنیاست؟ در این مطلب بلندترین کوه های دنیا را به شما معرفی کردیم که کوه دماوند در رتبه 12 دنیا قرار گرفته است و از نظر مرتفع ترین کوه های آتشفشانی هم در رتبه سوم دنیا جای گرفته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا