ایران گردی

حمام سیصد ساله اصفهان / جاذبه تاریخی حمام علی‌ قلی‌ آقا

تودی تریپ: حمام علیقلی آقا به همراه سایر بناهای عمومی از جمله مسجد، بازار، چهارسو و سرا از دوران صفویه باقی مانده است. بانی این بناها علی کالی آقا از خواجه های حرمسرای شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی بوده است.

دو کتیبه به تاریخ 1122 هجری قمری در مسجد علیقلی آقا و نویسنده تاریخ اصفهان درباره ساخت حمام در سال 1112 و در نهایت تاریخ 1125 در پایان وقف حمام نشان می دهد که این بنا از آثار نیمه اول قرن دوازدهم.

در سال 1379 با تلاش شهرداری منطقه یک همام علیکلی آقا از سال 1381 تا 1383 توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان خریداری و بازسازی شد و هم اکنون به صورت موزه فعالیت می کند. فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آشنایی با حمام تاریخی علی کولی آقا

همام علی کولی آقا یا علی کولی آقا در منطقه بیدآباد اصفهان و یکی از حمام های تاریخی ایران است که در سال 1125 هجری قمری در زمان صفویه ساخته شده است. در خانه های قدیمی حمام خصوصی وجود نداشت، بنابراین حمام های عمومی برای مردم در نظر گرفته شده بود.

حمام 300 ساله اصفهان / بنای تاریخی حمام علی قلی آقا

به عنوان مثال می توان گفت در شهر کاشان حمام اختصاصی فقط در خانه اعیان نشین امیرمؤمنان وجود داشت، اما در عوض حمام های عمومی زیادی در این شهر وجود داشت. بیشتر حمام‌ها در طول قرن‌ها ویران شدند، اما برخی از معروف‌ترین آن‌ها باقی مانده است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به حمام گنج علی‌خان کرمان، حمام وکیل شیراز، حمام سلطان امیر احمد کاشان و حمام علی‌کلی آقا اشاره کرد که به عنوان موزه نگهداری می‌شوند. امروز.

فضاهای هندسی صحیح قسمت های مختلف مجموعه حمام را تشکیل می دهند. مجموعه حمام شامل یک حمام کوچک و بزرگ بود که به دو فضای اصلی سربینه و گرمخانه متصل بودند. معماری حمام ها به گونه ای طراحی شده است که کمترین میزان اتلاف انرژی را داشته باشد. آب این حمام از چاهی تامین می شود که به آب زاینده رود منتهی می شود.

فضاهای تاریخی همام علی قلی آقا اصفهان شامل فضاهای اصلی، اتاق های تاسیسات، فضاهای خدماتی و کانال های گربه ای است.

حمام 300 ساله اصفهان / بنای تاریخی حمام علی قلی آقا

زیباترین قسمت سرویس بهداشتی مربوط به فضای سر است که بیشتر مورد توجه طراح قرار گرفته است. در منطقه سربینه چهار حوض وجود دارد تا افراد قبل از ورود به سکو، پاهای خود را در حوض ها بگذارند و قسمت های رختکن آلوده نشوند. نکته مهم همام علی قلی آقا این است که قسمت بانوان از آقایان جدا بود و به کوچه باز می شد.

تزئینات و نقاشی های زیبایی از سه دوره تاریخی قاجار، صفوی و پهلوی در این حمام تاریخی اصفهان به چشم می خورد که ارزش زیادی به این بنا بخشیده است. طبق مراجع ارائه شده سن علی کولی آقا بت در اصفهان 308 سال است.

آدرس علی قلی آقا اصفهان در منطقه بیدآباد شهر اصفهان واقع شده است.

آقای علی کهلی که بود؟

با ورود به کوچه علی قلی آقا اصفهان و گذر از بازاری به همین نام به حمام علی قلی آقا که اکنون موزه است می رسیم. حمام علی کولی آقا اصفهان یکی از بناهای تاریخی ایران عزیزمان است که دارای معماری ارزشمندی است.

حمام 300 ساله اصفهان / بنای تاریخی حمام علی قلی آقا

مجموعه ای از بناهای دوران صفویه در محله علی قلی آقا اصفهان به چشم می خورد که شامل مسجد، بازار، میدان، خانه و حمام است. بانی این مجموعه زیبا فردی به نام علی کولی آقا است. علی قلی آقا از خواجه های مورد علاقه حرمسرای شاه سلطان حسین صفوی بود. متأسفانه با گذشت زمان بخش‌هایی از مجموعه تاریخی علی قلی آقا اصفهان تخریب شد و بناهای دیگری به جای آن‌ها ساخته شد. در حال حاضر همام علی کولی آقا به موزه مردم شناسی تبدیل شده و علاقه مندان به تاریخ و تمدن ایران از این موزه زیبا دیدن می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا