ایران گردی

حتما از روستای دشتک ماسوله فارس بازدید کنید

تودی تریپ: روستای دشتک که یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود، در دشت کوچکی قرار دارد که به همین نام یدک می‌کشد. اطراف روستا را کوه های بلند احاطه کرده اند و خانه ها پلکانی در دامنه کوه ساخته شده اند.

آب و هوای روستا با زمین های اطراف متفاوت بوده و تحت تاثیر کوهستان است. هوای خنک در بهار و تابستان و هوای سرد در پاییز و زمستان را تجربه خواهید کرد. یکی از مهمترین دلایل توسعه روستای دشتک وجود چندین چشمه و آبشار دائمی است که درختان و باغات را سیراب می کند.

این چشمه ها روستا را سرسبز کرده اند به طوری که در پاییز چشم انداز روستا را هزاران رنگ می پاشند.

طبیعت دشت فارس

موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد روستای دشتک شیراز و شرایط آب و هوایی بسیار خاص آن، این روستا را به مقصدی ایده آل برای تعطیلات تبدیل کرده است.

در روستای دشتک چندین چشمه و آبشار دائمی وجود دارد که درختان و باغات روستا را سیراب می‌کند و به توسعه منطقه کمک کرده است.

رشته کوه های مرتفعی که روستای دشتک را احاطه کرده اند باعث تفاوت شرایط اقلیمی این روستا نسبت به مناطق اطراف شده است.

حتما از روستای دشتک در مازوله فارس دیدن کنید

این روستا به دلیل داشتن آب و هوای کوهستانی دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل است. اگر قصد سفر به دل این طبیعت زیبا و منحصر به فرد را دارید، بهتر است سفر خود را برای تعطیلات نوروزی برنامه ریزی کنید و از هوای بهاری و فضای شاد و پرنشاط روستا لذت ببرید.

روستای تاریخی دشتک که در فاصله کمی از تخت جمشید قرار دارد، در جوار تمدن های بزرگ و قدرتمند به حیات خود ادامه داد.

با توجه به آثار و شواهد به دست آمده از بناهای باستانی روستای دشتک شیراز به وضوح می توان تشخیص داد که قدمت این روستا به دوره هخامنشیان می رسد.

ناگفته نماند که کتیبه های قبرستان قدیمی نزدیک روستای دشتک از قدمتی چند هزار ساله خبر می دهد.

همچنین اگر در مورد علت نامگذاری این روستا کنجکاو هستید، باید بگوییم که کلمه دشتک در واقع به معنای افرادی است که به دشت آمده اند.

همچنین به دلیل قرار گرفتن مرکز روستا در دشتی کوچک، این روستا به دشتک معروف است.

فاصله دشتک – شیراز

روستای دشتک را می توان ماسوله شیراز دانست. چرا که ساختار پلکانی و کوهستانی آن ذهن هر بیننده ای را به ماسوله می اندازد.

اگر می خواهید در سفر به شیراز از بکرترین مناطق دیدن کنید، روستای دشتک بهترین مکان است.

حتما از روستای دشتک ماسوله فارس دیدن کنید

بنا بر شواهد قدمت این روستا به دوره هخامنشیان می رسد و مردم این روستا به زبان فارسی و گویش دشتکی که مربوط به پارسی باستان است و واژه های باستانی بسیاری را در خود جای داده است صحبت می کنند.

یکی از دیدنی های آن روستای دشتک است طبیعت شیراز اعتقاد بر این است که اطراف این روستا را کوه های مرتفع احاطه کرده اند و خانه ها در دامنه کوه واقع شده اند.

آب و هوای این روستا به دلیل کوه های اطراف اغلب خنک است. اما پاییز این روستا زیباست که با دیدن آن بی شک شاهد منظره ای هزار رنگ خواهید بود.

اگر به روستای دشتک سفر کردید از آبشارها و جنگل های چنار دیدن کنید. درخت چنار کهنسالی در روستا وجود دارد که به گفته اهالی حدود 4 هزار سال قدمت دارد و هسته اصلی روستا است.

در ارتفاعات روستا نیز امامزاده ای وجود دارد که سرو 400 ساله در کنار آن هنوز زندگی می کند.

آسیاب های قدیمی نیز در این روستا وجود دارد که نشانی از آثار تاریخی روستای دشتک شیراز است.

در این روستا چشمه های معدنی خنار، نهروم، مرشیدی، آبگرم و ده گاه دارای خواص دارویی بوده و از جاذبه های طبیعی فلات شیراز به شمار می روند.

از دیگر چشمه های دشتک می توان به: بید چنگ، آب چغور، باغ جمال، سی چاه، باغک، سیبکی و چاسم گل اشاره کرد. جالب است بدانید روستای دشتک شیراز سوغاتی دارد و صنایع دستی خود را تقدیم گردشگران می کند.

حتما از روستای دشتک در مازوله فارس دیدن کنید

گیوه بافی، قالی بافی و قالی بافی از جمله هنرهای زنان و مردان روستای شیراز است که می توانید به عزیزان خود هدیه دهید. همچنین می توانید گردو، بادام، انار و بادام هندی را از این روستا خریداری کرده و به عنوان محصولات ارگانیک به آنها بدهید.

موسیقی محلی روستا بسیار معروف است و شاید نام شوشتری مقام را شنیده باشید که با قلقلک نواخته می شود و با شنیدن آهنگ های محلی آن هر گردشگری را به وجد می آورد.

روستای دشتک در 80 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد. می توانید به این روستا بروید از جاده مرودشتن به کامفیروز حرکت کنید و از مسیر زیبا و دیدنی آن لذت ببرید.

همانطور که گفته شد در اواخر بهار و اوایل پاییز طبیعت این منطقه در بهترین حالت خود قرار دارد. پس فرصت را از دست ندهید و تا دیر نشده سفری پرماجرا و خاطره انگیز را برنامه ریزی کنید.

فاصله شیراز تا دشتک مرودشت بسیار کم است بنابراین اگر وارد جاده مرودشت شوید و به سمت کامفیروز بروید به دشتک مرودشت خواهید رسید.

استان فارس، جاده مرودشت به کامفیروز

حتما از روستای دشتک ماسوله فارس دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا