ایران گردی

حتما از بازار ملایر بازدید کنید

تودی تریپ: بازارها که قلب شهرها محسوب می شدند، به خرید و فروش غذای عمومی اختصاص داشتند.

علاوه بر این، بازارها مهم ترین مرکز تعاملات اجتماعی و اطلاعات جمعی و مهد بسیاری از رویدادهای سیاسی و فرهنگی محسوب می شدند.

بازار ملایر یکی از بازارهای مهم این شهر است که به یکی از جاذبه های گردشگری استان همدان تبدیل شده است.

آشنایی با بازار ملایر

بازار مالایی همیشه برای گردشگران جذابیت خاصی دارد. یکی از مکان های جالب ملایر که هیچ گردشگری نباید آن را از دست بدهد، بازار ملایر است.

از مرغ گرفته تا گوشت انسان را در این بازار می توانید پیدا کنید! بازار ملایر بهترین مکان برای خرید سوغاتی و سوغاتی ملایر است.

در این بازار می توانید لباس های محلی، شیرینی های شهر ملایر، صنایع دستی و هر چیزی که دوست دارید را با قیمت مناسب خریداری کنید.

حتما از بازار ملایر دیدن کنید

فقط به یاد داشته باشید که هنگام بازدید از بازار ملایر کفش راحتی بپوشید. زیرا ساعت ها در میان مغازه های تاریخی بازار ملایر قدم خواهید زد. این بازار از یک بازار اصلی و دو بازار فرعی تشکیل شده است.

علاوه بر این، چندین خانه و تیمچه در بافت قدیمی شهر وجود دارد. در بازار تاریخی ملایر می توانید از 2 کاروانسرا که در صف بازار هستند دیدن کنید.

از جمله این کاروانسراها می توان به کاروانسرای میرفته که به کاروانسرای حلاجها معروف است و کاروانسرای شیخ الملوکی که قدیمی ترین کاروانسرای این بازار است اشاره کرد.

بخش های مختلف بازار به شرح زیر است:

راسته شیخ الملوک، خان بازار، بازار مهرعلی خان، بازار پینه دوز، سرای میرفته، سرای خان، چهارسوک بازار بزرگ و کوچک و زورخانه بابک (تیمچه).

بازار قدیمی ملایر به صورت خطی و ارگانیک ساخته شده و دارای دو ورودی است. سبک و سبک معماری بازار ملایر تقریباً مشابه سایر بازارهای تاریخی ایران از جمله بازار اراک است. اگرچه اندازه های کوچک تری دارد.

سبک معماری این بازار اصیل و سنتی و به شدت متاثر از الگوی بازارهای دوره صفویه و زندیه مانند بازار وکیل است.

تمام قسمت های بازار با طاق ها و گنبدهای آجری مسقف شده و نورگیرهایی در سرتاسر حجره ها و دو طرف آن نمایان است.

قسمت هایی از پوشش قدیمی بازار به ویژه در ورودی اصلی آسیب دیده است. نورگیرها نیز عموماً از وضعیت اولیه خود خارج شده اند و در برخی قسمت ها الحاقات زشتی بر بازار ایجاد شده که به اصالت آن لطمه زده است.

حتما از بازار ملایر دیدن کنید

تیمچه گرانبها نیز در شاخه غربی بازار قرار دارد که پوشش گنبد آن بزرگترین گنبد بازار است. امروزه این تیمچه با تغییراتی به زورخانه تبدیل شده و معماری خاصی دارد. یکی از تیمچه ها به بازار اصلی متصل است.

ساعت کاری این بازار همه روزه از ساعت 8 صبح الی 18 است و امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، مسجد و رستوران در آن وجود دارد. اما بهتر است بدانید که منطقه بازار ملایر همیشه شلوغ است و شاید پیدا کردن جای پارک سخت باشد.

  • بهترین زمان برای بازدید از بازار ملایر اوایل بعدازظهر است.
  • بازار ملایر امکانات خوبی مانند سرویس بهداشتی، مسجد و رستوران دارد.
  • در اطراف بازار ملایر ترافیک نسبتاً سنگینی وجود دارد و پارکینگ مشکل دارد.
  • بازدید از بازار ملایر رایگان است.

آدرس بازار ملایر

بازار ملایر در استان همدان، شهر ملایر، خیابان بروجردی واقع شده است.

بخش های جالب بازار مالر

مجموعه بازار تاریخی ملایر از یک بازار اصلی و دو بازار فرعی و تعدادی تیمچه و خانه در بافت قدیمی شهر تشکیل شده است.

بخش‌های مختلف مجموعه بازار عبارتند از: شیخ‌الملوک سرخ، بازار خان، بازار مهرعلیخان، بازار کفاش‌ها، میرفتاح سرای، خان سرای، چهار بازار بزرگ و کوچک بازار و زورخانه بابک (تیمچه).

حتما از بازار ملایر دیدن کنید

کاروانسرای خان نیز در انتهای و شمال شرقی بازارخان واقع شده است.

در دوره قاجاریه حوضی در وسط مهمانخانه و در قسمت شمال غربی این خانه برف روبی وجود داشت که برای ریختن برف روی پشت بام طراحی شده بود.

بازار اصلی

قسمت اصلی بازار از یک راسته اصلی و طولانی در جهت شمال به جنوب و یک راسته کوچکتر در جهت غرب به شرق تشکیل شده است. این دو مکان در گنبدی بزرگ و بلند تلاقی می کنند.

چهار قسمت اصلی این بازار به چهار محله شهر منتهی می شود و ورودی اصلی آن در خیابان معروف به «بروجرد» قرار دارد.

بازارهای فرعی

دو بازار فرعی مجموعه بازار کوچکی است که به موازات شاخه شمالی-جنوبی بازار اصلی امتداد دارد و در ابتدا و انتهای آن به بازار بزرگ متصل است.

بازار دیگر از جلوی ورودی اصلی مسجد شیخ‌الملوک شروع می‌شود و با منحنی‌هایی به بازار بزرگ متصل می‌شود.

در مجموعه بازار ملایر چندین تیمچه و سرا وجود دارد که برخی از آنها از جمله سرای خان، سرای مهرعلی خان و سرای حفافدوزه ها از ارزش بیشتری برخوردارند.

حتما از بازار ملایر دیدن کنید

کاروان ها

در راسته بازار دو کاروانسرا وجود دارد که کاروانسرای میرفته است که به کاروانسرای حلاجه معروف است و در غرب راسته اصلی بازار ملایر قرار دارد.

این کاروانسرا توسط راهرویی با طاق نمایی چشمگیر به ردیف اصلی متصل می شود.

دیگری کاروانسرای شیخ الملوکی است که در قسمت شمالی ردیف اصلی غرفه های بازار ملایر قرار دارد و قدیمی ترین کاروانسرای این بازار محسوب می شود که در حال تخریب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا