ایران گردی

جاهای دیدنی یزد ۱۴۰۳ + عکس، آدرس و زمان بازدید

یزد یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیا و ایران محسوب می شود که بافت تاریخی و سنتی آن همیشه باعث جذب گردشگران ایرانی و خارجی شده است. در این شهر تاریخی و زیبا علاوه بر جاذبه های تاریخی می توانید جاذبه های تفریحی به خصوص کویرهای زیبایی را مشاهده کنید که بهترین موقعیت برای کویرگردی و آفرودسواری را فراهم می کنند. اگر قصد سفر به این شهر زیبا و تاریخی و البته گرم را دارید بهتر است این مطلب از تودی تریپ را مطالعه کنید تا با بهترین جاهای دیدنی یزد آشنا شوید.

 

مسجد جامع، سرآمد جاهای دیدنی یزد

مسجد جامع یزد یکی از زیباترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد است. بهتر است بگویم بدون دیدن این شاهکار معماری با آن کاشی‌های آبی رنگ که آسمان را به زمین کشانده‌اند، سفر شما به یزد کامل نمی‌شود.

این مسجد در سه دوره تاریخی  و در طول ۱۰۰ سال بنا شده است. نخستین سنگ‌ بنای این مسجد در دوره ساسانیان گذاشته شده است. اما بنای فعلی مسجد، گنبد و کاشی کاری‌های آن متعلق به دوره‌های مختلفی از جمله آذری، ایلخانی و تیموری است.

برای دیدن مسجد جامع یزد می‌توانید تا ابتدای میدان ساعت بروید. میدان ساعت که پیاده شوید یک خیابان سنگ فرش را می‌بینید که مستقیم شما را به دل این مسجد آبی می‌رساند. داخل مسجد کاشی‌کاری‌های معروف را می‌بینید که اغلب گردشگران کنار آن‌ها عکس‌های یادگاری گرفته‌اند. این کاشی‌کاری‌ها هم نماد این شهر هستند که یک عکس در کنار آن‌ها مهر دیدار این شهر بر تاریخچه‌های سفر شماست.

قدم زدن در بافت تاریخی یزد را بعد از دیدن مسجد جامع می‌توانید شروع کنید. در امتداد خیابان سنگ فرش، از هر کوچه‌ای می‌توانید وارد بافت تاریخی شوید و قدم در تاریخ بگذارید.

باغ دولت آباد یزد | دیدنی ترین جاذبه شهر یزد

اگر قرار باشد مهمترین جاهای دیدنی یزد را معرفی کنیم، حتما باید به سراغ باغ دولت آباد برویم؛ یکی از ۹ باغ ایرانی با ساختار و طراحی منحصربه‌فرد که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. باغ دولت آباد، پربازدیدترین جاذبه گردشگری یزد، در سال ۱۱۶۰ هجری قمری در اواخر دوره افشاریه ساخته شد. محمدتقی خان (ملقب به بزرگ خان) حاکم یزد، در آن زمان ابتدا قناتی با نام دولت‌آباد ساخت و از آب این قنات باغی زیبا ایجاد کرد. این باغ در دوران زندیه اهمیت زیادی یافت و افرادی مانند شاهرخ میرزا و کریم خان زند در آن اقامت کردند.

باغ دولت آباد به عنوان یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی و البته از بهترین جاهای دیدنی یزد شناخته می‌شود و وسعت آن به بیش از ۶ هکتار می‌رسد. این باغ سه عمارت به نام‌های هشتی، طنبی و عمارت سردر دارد و علاوه بر عمارت‌ها و بناهای اصلی، بخش‌های فرعی دیگری مانند شربت‌خانه، آشپزخانه و… نیز در باغ دیده می‌شوند. قنات باغ دولت آباد طولانی‌ترین قنات یزد است و قدمتی ۲۰۰ ساله دارد.

ساعات بازدید: ۰۸:۰۰ تا ۲۲:۳۰

آدرس: یزد، خیابان شهید رجایی، محله چهار منار، کوچه فردوسی

مجموعه امیر چخماق؛ گنجینه‌ای از دیدنی‌ های یزد

ایده ساخت مجموعه امیر چخماق به ذهن حاکم وقت یزد، امیرچخماق و همسرش فاطمه خاتون رسید و این خانواده دستور ساخت چنین بنایی را دادند. این مجموعه تاریخی شامل میدان، تکیه، بازار، آب‌انبار و مسجد می‌شود و با قدمت و ویژگی‌های خود یکی از نمادها و معروف‌ترین مکان های یزد است. مجموعه امیرچخماق از گذشته تا الان جایی برای برگزاری مراسم‌های مهم مذهبی بوده و اگر محرم به این مجموعه بیایید، شاهد مراسم خاصی به نام «نخل‌گردانی» خواهید بود.

در ضلع شمالی و غرب مجموعه امیرچخماق کاروان‌سراهایی دیده می‌شود. برای دسترسی به مجموعه امیرچخماق می‌توانید سوار اتوبوس‌های خط پایانه دروازه قرآن-پایانه شهدای محراب شوید. نخل، آرامگاه ستی فاطمه، زورخانه صاحب‌الزمان و موزه میدان امیرچخماق از دیدنی‌های اطراف مجموعه امیرچخماق هستند.

آدرس: یزد، خیابان امام‌خمینی، میدان امیر چخماق

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

هزینه بازدید: رایگان

آتشکده زرتشتیان یزد؛ عبادتگاهی ۲۵۰۰ ساله

نمی‌دانیم چقدر درباره آتشکده‌ها اطلاعات دارید اما به طور خلاصه می‌گوییم که آتشکده‌ها جایی برای زیارت و نیایش زرتشتیان هستند. یکی از معروف‌ترین آتشکده‌ها در کشور، آتشکده زرتشتیان یزد است که قدمت آن به دوران پهلوی می‌رسد. به آتش این آتشکده، بهرام (ورهرام) می‌گویند که حیات و بقای آن شگفت‌انگیز است. بیشتر از ۱۵۰۰ سال است که این آتش، فضای آتشکده را گرم و نورانی نگه داشته و جالب است که فردی به نام «هیربد» وظیفه دارد تا این آتش خاموش نشود و روشن بماند.

این آتشکده که به نام‌های آتشکده بهرام یزد و خانه زرتشتیان یزد شناخته می‌شود، با درختان سبز و حوض دایره‌ای‌شکل خود فضایی باصفا و دل‌نشین دارد. معماری آتشکده زرتشتیان چندان پیچیده و تجملاتی نیست اما باوجود سرستون‌های سنگی و نگاره فروهر خود زیبا و دیدنی است. ستون‌ها و سنگ‌های این بنا به دست ماهرترین استادان و هنرمندان طراحی شده‌اند.

هنگام بازدید از آتشکده یزد نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • هنگام حضور در این مکان باید تمیز و آراسته باشید.
  • بازدیدکنندگان از پشت شیشه می‌توانند آتش مقدس را تماشا کنند و کسی اجازه ندارد به آن نزدیک شود.
  •  مردان زرتشت با کلاه سفید و زنان زرتشت با روسری سفید در آتشکده حضور می‌یابند و کفشی به پا ندارند.
  • زنان در دوره‌هایی خاص نمی‌توانند در آتشکده حضور پیدا کنند.

آدرس: یزد، بلوار شهید منتظر قائم، خیابان آیت‌الله کاشانی

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۹ شب

شماره‌تماس: ۰۳۵۳۶۲۸۸۳۸۶

باغ ناجی

باغ ناجی یکی از زیباترین باغ‌های یزد با عمارتی زیبا از دوران قاجار است. این باغ متعلق به فردی به نام ناجی بوده که در مسیر قنات نجف‌آباد ساخته شده است.

بوستان ناجی یزد در بلوار شهید دشتی، در خروجی شهر به سمت شهر کرمان است.

باغ پهلوان پور مهریز

این باغ اصیل ایرانی که در دوران قاجار ساخته شده یکی از زیباترین باغ‌های یزد است که عمارت زیبای شربت‌خانه را هم در دل خود و میان درختان کهنسالش در آغوش گرفته است.

شربت‌خانه یا کوشک عمارت دو و نیم طبقه میان باغ است که دارای تالار، گوشواره و حوض‌خانه  است.

باغ پهلوان مهریز در استان یزد، شهرستان مهریز، خیابان مطهری قرار دارد.

بافت تاریخی شهر یزد

بافت تاریخی یزد، یکی از شگفت‌انگیزترین و بکرترین نمونه‌های معماری شهری ایرانی است که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده. این بافت کهن، با ‍کوچه‌های باریک و سرپوشیده، خانه‌های خشتی با بادگیرهای بلند و حیاط‌های مرکزی، نمایانگر سبک زندگی سنتی در مناطق کویری ایران است. الیس گردشگر هلندی درباره بازدید از بافت تاریخی می‌گوید: «یکی از کارهای مورد علاقه من در یزد، پرسه زدن در مسیرهای پرپیچ‌وخم بافت قدیمی بود چرا که هر بار چیز جدیدی در گوشه‌ای از آن کشف می‌کردم». بازدید از این بافت تاریخی، فرصتی استثنایی برای تجربه زندگی در محیطی که تاریخ و فرهنگ غنی ایرانی را در خود حفظ کرده و امروزه به‌عنوان یکی از نقاط جذاب گردشگری و جاهای دیدنی یزد شناخته می‌شود.

موزه آب یزد

با بازدید از موزه آب یزد، با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ زیرا علاوه‌بر تماشای کلکسیون‌های تأثیرگذار این موزه، یکی از بهترین خانه‌های قدیمی شهر را هم می‌بینید. ساختمان موزه آب، در گذشته به نام «خانه کلاهدوز‌ها» شهرت داشته است. این خانه پنج سطح دارد که سه تا از آن‌ها در دل زمین جای گرفته‌اند. موزه آب یزد، درست روی دو قنات قدیمی یزد قرار دارد.

در طبقه اول این موزه، تابلو‌های راهنما، شما را به اتاق‌های مختلف هدایت می‌کنند که در هریک از آن‌ها وسایل مقنی‌ها، یعنی کسانی که قنات می‌کندند، به‌‌همراه تصاویری از آخرین کسانی که این شغل را به عهده داشتند به نمایش گذاشته شده است. همچنین چند ماکت از شهر یزد و بناهایی مثل یخچال‌های خشتی هم به چشم می‌خورد. وقتی به پایین‌ترین طبقه این خانه بروید، یک سرداب می‌بینید که آب قنات را به اهالی خانه می‌رساند. اگر از جاهای دیدنی یزد در تابستان بازدید می‌کنید، به‌آسانی متوجه تغییر دما در این طبقه از خانه می‌شوید.

  • ساعت بازدید از موزه آب یزد: همه‌روزه از 8 صبح تا 2.5 شب و از 3.5 بعدازظهر تا 7 شب
  • آدرس موزه آب یزد: خیابان قیام

قنات زارچ یزد | از جاذبه های ثبت شده در یونسکو

قنات باغ زارچ یکی دیگر از جاذبه های جهانی شهر یزد است که در یونسکو به عنوان یکی از قنات‌های ایرانی ثبت جهانی شد. با ۳ هزار سال قدمت و ۸۰ کیلومتر طول و ۲٫۱۱۵ حلقه چاه، قنات زارچ لقب طولانی ترین قنات دنیا را به خود اختصاص داد. مطالعات نشان می‌دهد که ساخت این قنات به دوران ساسانی و پیش از اسلام بازمی‌گردد. این قنات سه تونل زیرزمینی مجزا به نام «شور، شیرین و ابراهیم خویدکی» دارد. قنات باغ زارچ از زیباترین و عجیب ترین جاهای دیدنی یزد است.

مبدا قنات روستای فهرج است و از بخش‌های مختلف شهر مانند میدان امیر چقماق می‌گذرد. آب قنات از مسجد جامع عبور می‌کند و با خروج از یزد به بخش زارچ می‌رسد. علاقمندان می‌توانند با توجه به اقدامات انجام شده، از این مکان دیدنی یزد بازدید کنند.

آدرس: یزد، خیابان سید گلسرخ، محله کوشک نو

ساباط های یزد | گذرگاه های خنک و زیبا

هنگامی که در کوچه‌های یزد در حال قدم زدن هستید، ممکن است با طاقی‌هایی روبرو شوید که دیوار دو سمت کوچه را به یکدیگر متصل کرده‌اند. این طاقی‌ها گاهی کوچک بوده و گاهی تمام کوچه را مسقف کرده‌اند. هنگامی که از زیر این سقف‌ها می‌گذرید، در واقع در حال عبور از میان ساباط های یزد هستید. این پدیده‌ها را تنها می‌توان در برخی از شهرهای کویری پیدا کرد. کاربرد این تکنیک معماری، مهیا کردن محیطی به دور از گرمای کویر برای عبور و مرور رهگذران بوده است. ساباط های این شهر از جاهای دیدنی یزد محسوب می‌شود.

خانه لاری‌ها، به تماشای شکوه گچبری‌ها و آینه‌کاری‌‌ها

یکی از زیباترین جاهای دیدنی یزد که در محله فهادان و در نزدیکی بقعه دوازده امامی و زندان اسکندر قرار دارد، خانه تاریخی لاری‌هاست. یزد خانه‌های تاریخی زیادی دارد که متعلق به تجار و افراد سرشناس دوره قاجار و یادگاری از شکوه معماری آن دوران هستند. خانه لاری‌ها متعلق به یکی از همین افراد سرشناس است که بیش از ۲۷۰ سال پیش از فارس به یزد آمدند. تا پایان دوره حکومت رضاشاه این خانه همچنان یک خانه اعیان‌نشین بود، اما بعدها متروکه ماند. بعد از آنکه این بنا مدتی هم خانقاه نعمت‌اللهی بود، میراث فرهنگی یزد آن را خریداری  و مرمت کرد. حالا درهای این خانه تارخی به عنوان نمادی از معماری باشکوه قاجاری به روی مردم باز است.

به رسم معماری دیگر خانه‌های قاجاری، اتاق‌های این بنا دور تا دور حیاط اصلی چیده شده‌اند. وسط حیاط هم یک حوض آبی بزرگ با گل‌های رنگین دور و برش خودنمایی می‌کند. گچ‌بری‌های ظریف، شیشه‌های رنگی، پنجره‌های ارسی، آینه کاری‌ها و نقاشی‌های بنا دل گردشگران را می‌برند. برای اینکه بازدیدتان از این بنای شاهانه قاجاری تمام و کامل باشد یادتان نرود به قسمت‌های مختلف خانه لاری‌ها از جمله ایوان و بادگیر، سرداب، حیاط میانی و حیاط  سوم سر بزنید.

نام خانه لاری‌ها در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است تا مهر تاییدی باشد بر ارزش تاریخی این بنا.

میدان ساعت یزد | قدیمی‌ ترین برج ساعت ایران

میدان ساعت که با نام میدان وقت الساعت هم شناخته می‌شود، از بهترین جاهای دیدنی یزد است؛ اما دلیل آن چیست؟ بسیاری از شما با برج‌های مشهور ساعت در جهان آشنا هستید که بزرگترین و معروف‌ترین آنها هم برج ساعت بیگ بِن لندن است؛ اما شاید ندانید قدیمی‌ ترین برج ساعت ایران در شهر یزد و درست در میدانی با همین نام قرار دارد!

میدان ساعت یزد یک برج خشتی بلند دارد که یک ساعت در بالای آن جای گرفته است. تاریخچه این برج به زمان قاجار برمی‌گردد و تزئیناتی مانند کاشی‌کاری‌های زیبا و منقوش به آیات قرآن دارد. نمای آجری و معماری چشم‌نواز طاق و قوس این اثر‌، جلوه آن را دو چندان می‌کند.

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی

موزه آیینه و روشنایی یزد؛ نمایانگر زیبایی نور و رنگ‌ها

نور و آینه و روشنایی را می‌توانید در یکی از مکان های دیدنی یزد به نام موزه آیینه و روشنایی ببینید. این موزه در زمان پهلوی اول ساخته شده و در ابتدا مهمان‌سرای خصوصی یکی از بازرگانان یزد بود. موزه آیینه و روشنایی را با حالت تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی ساخته‌اند و آنچه مهم است در هنگام بازدید به آن دقت کنید، تزئیناتی است که در اتاق‌، دروپنجره و حوض آن به کار رفته است. حتی اگر به دیوار و سقف موزه آیینه و روشنایی توجه نکنید، باز هم ناخودآگاه نظرتان به سمت آیینه‌کاری آن‌ها جلب می‌شود.

آدرس: یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبه‌روی پارک هفت تیر

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۵ عصر

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده، یک موزه تمام عیار

اگر کمی از سمت مسجد جامعه به طرف محله فهادان در کوچه‌های آشتی‌کنان قدم بزنید به موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده می‌رسید. این موزه در خانه عرب زاده قرار دارد که یکی از یادگاری‌های قاجاری این شهر است. به محض اینکه وارد بنا می‌شوید اتاق‌ها را می‌بینید که دور تا دور حوض دست به دست هم داده‌اند.

این مجموعه ۱۰ سالن دارد که در آن سکه‌های دوره‌های تاریخی مختلف و همچنین وسایل و سبک زندگی گذشته مردم یزد به نمایش گذاشته شده است. این سکه‌ها به همت استاد حسین حیدرزاده، استاد علم سکه شناسی، در طول سال‌های ۵۵ تا ۸۳ گردآوری شده‌اند و حالا در این خانه تاریخی به نمایش گذاشته شده‌اند.

۵۰۰۰ قطعه سکه قدیمی از جنس طلا، نقره، مس و برنج از دوره‌های مختلف را می‌توان در این موزه یکجا دید. علاوه بر سکه، اسکناس‌های دوره‌های مختلف ایران از دوره ناصر‌الدین شاه تا کنون در این موزه وجود دارد.

در بخش مردم شناسی موزه ۱۰۰۰ قطعه از وسایل مورد استفاده مردم در ۴۲ دوره تاریخی گذشته (از دوره هخامنشیان تا به امروز) مثل انواع وسایل لازم برای پختن نان در منزل، زیور آلات و تسبیحات از سنگ‌های قیمتی مثل کهربا و اسناد و نسخه‌های خطی به نمایش گذاشته شده است. هر چند این موزه به همت استاد حیدرزاده پا گرفته و شخصی بوده، در حال حاضر به میراث فرهنگی واگذار شده است.

خانه هنر یزد؛ خانه‌ای قدیمی با جذابیت‌های متنوع

تا حالا به کافه‌ای رفته‌اید که قدمت آن به دوره قاجار برسد؟ اگر دوست دارید چنین تجربه‌ای داشته باشید، به خانه هنر یزد بروید. خانه هنر یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی یزد است که چهار نسل از خاندانی به نام «ملک‌زاده» در آن زندگی می‌کردند. چند سالی است که خانه هنر کاربری‌های جدیدی پیدا کرده و بخشی از آن به کافه و گالری و فروشگاه صنایع دستی تبدیل شده است. اگر به خانه هنر رفتید، حتما به بام این خانه بروید و در حالی که نوشیدنی موردعلاقه خود را می‌نوشید، بافت قدیمی یزد را از این دریچه زیبا تماشا کنید.

آدرس: یزد، خیابان امام، محله فهادان، نزدیک زندان اسکندر، کنار مسجد چهل محراب

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۱ شب جمعه ها: ۱۰ صبح تا ۲ ظهر. ۴:۳۰ عصر تا ۱۱ شب.

شماره‌تماس: ۰۹۱۹۲۱۱۵۹۶۶

حمام خان یزد؛ حمام تاریخی بزرگان

حمام خان یزد که به آن گرم‌خانه نور نیز می‌گویند، در سال ۱۱۷۰ هجری شمسی، به دستور میرزا محمد خان بافقی ساخته شد. این حمام با معماری خاص خود یکی از مکان های دیدنی یزد به حساب می‌آید و به سبک معماری دوره ناصرالدین‌شاه ساخته شده است. حمام خان بیشتر مخصوص بزرگان آن دوره بوده تا استحمام کنند یا هر از گاهی دور هم بنشینند و معاشرت کنند. چند وقتی است که این حمام به رستوران و چای‌خانه تبدیل شده و انواع غذاهای ایرانی و سنتی یزدی را سرو می‌کند.

آدرس: یزد، خیابان قیام، میدان خان، کنار مسجد ملااسماعیل

ساعت کاری رستوران: از ۹:۳۰ صبح تا ۱۰:۳۰ شب

شماره‌تماس: ۰۳۵۳۶۲۷۰۳۶۶

آب انبار ۶ بادگیر؛ آب‌انباری شگفت‌انگیز و قدیمی

مگر می‌شود از جاهای دیدنی یزد صحبت کنیم و حرفی از آب‌انبارهای قدیمی این شهر به میان نیاوریم! یکی از معروف‌ترین آب‌انبارها و البته مکان های دیدنی یزد، آب انبار شش بادگیر است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. این آب‌انبار همان‌طور که از نامش پیداست، شش بادگیر دارد که ۳ عدد از آن‌ها نسبت به بقیه نوسازتر هستند. آب‌انبار شش بادگیر، مخزنی با ظرفیت ۲ هزار متر مکعب دارد که چند دهه پیش به تامین آب مردم کمک می‌کرد. بادگیرهای این آب‌انبار به شکل هشت وجهی ساخته شده و ارتفاع آن‌ها به ۱۰ متر می‌رسد. آنچه زیبایی آب‌انبار را دو چندان کرده، گنبدی است که به شکل تخم‌مرغی طراحی شده است.

آدرس: یزد، خیابان دهم فروردین، محله تل یزد، کوچه شش بادگیر

هزینه بازدید: رایگان

دخمه زرتشتیان، آرامگاه بدون خاک

در آیین زرتشت اجساد را دفن نمی‌کنند بلکه آن‌ها را در دخمه یا برج خاموشان می‌گذارند تا گوشت آن‌ها غذای پرنده‌ها شود. بعد استخوان‌ها را به چاهی منتقل می‌کنند.

آدرس دخمه زرتشتیان یزد در ۱۵ کیلومتری یزد و در نزدیکی منطقه صفائیه قرار دارد. به محوطه دخمه‌ها که برسید دو بنا می‌بینید که یکی قدیمی‌تر از دیگری است. دخمه‌های زرتشتیان به سه بخش مردان، زنان و کودکان تقسیم شده است. در انتهای دخمه اجساد آقایان قرار می‌گرفت، دایره میانی متعلق به خانم‌ها بوده و در نوار بعد از این دایره میانی اجساد کودکان را قرار می‌دادند. وسط این دخمه‌ها چاه بسیار بزرگی وجود دارد که استخوان‌های باقی مانده از اجساد را در آن می‌ریختند.

کاروانسرای زین الدین | تماشای شب کویر

این کاروانسرای ۴۰۰ ساله که به دستور شاه عباس ساخته شده، دارای دو طبقه و مصالح آجر خشتی است. کاروانسرای زین‌الدین در ۶۰ کیلومتری جاده یزد و کرمان واقع شده و در سال ۲۰۰۶ میلادی، جایزه‌ بهترین بنای بازسازی شده را از یونسکو دریافت کرد. پس در میان لیست جاهای دیدنی یزد این کاروانسرای قدیمی را از قلم نیندازید.

آدرس: ۶۲ کیلومتری جنوب یزد و ۴۰ کیلومتری شهرستان مهریز

جاذبه های طبیعی یزد | زیبایی در دل کویر

سفر به یزد فقط بازدید از جاذبه‌های تاریخی و معماری شهر نیست و جاذبه های طبیعی اطراف یزد هم بخشی از زیبایی این منطقه منحصر به فرد هستند. شما می‌توانید پس از بازدید از جاهای دیدنی یزد به سراغ جاذبه‌های طبیعی آن بروید. در ادامه با برخی جاذبه های طبیعی اطراف یزد بیشتر آشنا شوید:

  • آبشارهای یزد: آبشار دره گاهان تفت، آبشار دامگاهان مهریز، آبشار سفیده ندوشن، آبشار بیشه بهاباد
  • کوه های یزد: کوه ریگ مهریز، کوه عقاب تفت، شیرکوه یزد، کوه ارنان، کوه خرانق
  • غارهای یزد: غار فراشاه تفت، غار پشوم (دوسر)، غار دربید، غار زمرد تفت، غار سرخون ندوشن
  • کویر یزد: کمپ های کویری یزد مانند کویر کاراکال بافق، کمپ سندباد یزد، کمپ کویرشباهنگ و …
  • پارک های یزد: پارک باغ ملی یزد، پارک بزرگ شهر یزد، پارک طوبی ویژه بانوان، پارک هفت تیر، پارک کوهستان یزد

کویر کاراکال یزد | از جاهای دیدنی یزد در پاییز

یکی از جاهای دیدنی یزد در پاییز کویر کاراکال است. کویر کاراکال، با وسعتی حدود ۷۰۰ کیلومتر مربع، در ۴۰ کیلومتری شمال شرق یزد و در نزدیکی روستای صادق‌آباد واقع شده است. این کویر که به دلیل وجود گونه‌ای گربه‌سان به نام کاراکال به این نام مشهور شده، به عنوان یکی از زیباترین کویرهای ایران شناخته می‌شود.

رمل‌های روان و بلند این کویر، منظره‌ای بی‌نظیر و چشم‌نواز را خلق کرده‌اند و آسمان صاف کویر، مکانی ایده‌آل برای رصد ستارگان و لذت بردن از عظمت آسمان شب است. کویر کاراکال به دلیل دوری از شهر و سکونت، مکانی آرام برای گذراندن اوقاتی به دور از هیاهو و شلوغی محسوب می‌شود. با وجود شرایط سخت کویر، گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در این منطقه زندگی می‌کنند. تفریحات مهیجی را می‌توان در این منطقه تجربه کرد.

بعضی از تفریحات کویر کاراکال عبارتند از:

  • شترسواری
  • موتورسواری
  • رصد ستارگان
  • کمپینگ
  • آفرود

سخن آخر

بازدید از جاهای دیدنی یزد، از معماری بی‌مانند خانه‌های تاریخی و مساجد باشکوه گرفته تا آتشکده‌ها و باغ‌های سرسبز، هر بازدیدکننده‌ای را مسحور می‌کند. جاهای دیدنی یزد شما را به سفری در زمان فرا می‌خوانند و نه‌تنها شما را با تاریخ غنی ایران آشنا می‌کنند، بلکه فرصتی برای درک عمیق‌تر از زندگی، هنر و معماری ایران باستان فراهم می‌آورند. گشت‌وگذار در این شهر و تجربه‌ی غذاها و فرهنگ محلی، بدون شک به خاطرات به‌یادماندنی برایتان تبدیل خواهد شد که شما را به سفر دیگر باره به این شهر ترغیب می‌کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا