ایران گردی

جاهای دیدنی زنجان ۱۴۰۳ + عکس، آدرس و زمان بازدید

جاهای دیدنی زنجان شامل جاذبه های تاریخی، طبیعی، تفریحی، رستوران ها، مراکز خرید و موزه ها می شود. شما می توانید در این شهر زیبا روستاهای فوق العاده زیبا با هوا و طبیعت بکر را پیدا کنید که هر کدام از آنها شما را شگفت زده کنند. با توجه به فاصله کمی که زنجان با پایتخت و شهرهای شمالی کشور دارد شاید بتواند یک گزینه ایده آل برای سفرهای کوتاه مدت تهرانی ها باشد. در این مطلب از تودی تریپ می توانید با بهترین جاذبه های گردشگری زنجان آشنا شوید.

 

کوه و تپه‌ های رنگین‌ کمانی آلاداغلار

یکی از جاهای دیدنی زنجان، منطقه‌ای است که می‌توان آن را تابلوی نقاشی عظیم طبیعی خواند. تابلویی که در آن از رنگ‌های زرد، سبز، قرمز، نارنجی، سفید و قهوه‌ای برای رنگ‌آمیزی کوه و تپه‌های رسی استفاده شده‌ است. در گذشته، زن‌های روستایی نزدیک به سال نو، دیوارهای خانه خود را با این خاک‌ها رنگ می‌کردند. این جاذبه حیرت‌انگیز رنگارنگ که نمونه‌های مشابه آن در کشورهای دیگر هم یافت می‌شود، یک منطقه عالی برای عکاسی از طبیعت است.

  • آدرس: ۲۵ کیلومتری شمال شرقی زنجان و در مسیر جاده شهرستان ماهنشان

غار‌های کتله‌خور

غار کتله‌خور در فاصله ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان واقع شده است. در مناطق ترک‌نشین به کوه‌های کم‌ارتفاع کتله می‌گویند. این غار بر روی یکی از این کتله‌ها قرار دارد و خورشید از پشت آن طلوع می‌کند، به همین دلیل به آن کتله خورشید یا کتله‌خور گفته می‌شود.

غار کتله‌خور ۷ طبقه دارد که شما اجازه دارید از ۳ طبقه آن بازدید کنید. در حال حاضر کتله‌خور به سه بخش فرهنگی، تفریحی و ورزشی تقسیم شده‌است. بهترین زمان بازدید از این مکان دیدنی فصل بهار و تابستان است. بازدید از غار حدود ۲ الی ۳ ساعت زمان خواهد برد.

قدمت مشابه غار‌ کتله‌خور زنجان و غار علیصدر همدان موجب شده این فرضیه مطرح شود که این دو غار به یکدیگر متصل هستند. آهک‌های غار کتله‌خور بسیار خالص‌تر از غار علی‌صدر هستند و به همین دلیل زیبایی بیشتری دارند.

برای بازدید از این غار‌های شگفت‌انگیز باید از طریق جاده زنجان به قیدار خود را به شهرستان خدابنده برسانید. غار کتله‌خور تنها ۵ کیلومتر از خدابنده فاصله دارد و شما به راحتی می‌توانید با کمک گرفتن از تابلو‌ها یا مردم بومی نشانی غار را پیدا کنید.

عمارت و باغ معین زنجان

زنجان، بناهای تاریخی فراوانی را در خودش جای داده است که از قلعه تا عمارت‌ها و خانه‌های شخصی را در بر می‌گیرد. عمارت و باغ معین، برای فردی به‌نام حاج محسن معین‌التجار بوده است. این عمارت، مربوط به دوره قاجار است و با سبک و سیاق معماری همان زمان ساخته شده است. ساختار اینجا به‌گونه‌ای است که عمارت در وسط قرار گرفته و دورتادور آن، باغ بزرگ و زیبایی است که یک حوض و چند جوی درون آن قرار دارند و همین‌ها، آن را به یکی از جاذبه های گردشگری زنجان تبدیل کرده‌اند.

عمارت معین زنجان، خانه‌ای است که دو اتاق دارد و هر اتاقش مشرف به باغ است. در قسمت زیرین خانه، یک زیرزمین سرتاسری وجود دارد که دو پنجره مشبک آبی‌رنگ، نور آن را تأمین می‌کنند. یک ایوان سرتاسری در ضلع جنوبی عمارت وجود دارد و قسمت‌های مختلف بنا، تزیینات آجرکاری دارند. گفتنی است که درها و پنجره‌های این عمارت از چوب گردو ساخته شده‌اند و دور آن‌ها با آجرکاری زیبایی تزیین شده است. با بررسی و جست‌وجوی نظرات کاربران، باید بگوییم که امکان بازدید از این عمارت و باغ وجود ندارد و ملک، شخصی است.

  • آدرس عمارت و باغ معین زنجان: شمال زنجان‌رود و سمت غربی پل سردارخانه

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی زنجان است و بزرگ‌ترین گنبد خشتی جهان محسوب می‌شود. برای بازدید از گنبد سلطانیه باید حدود ۴۳ کیلومتر از زنجان به سمت شهر سلطانیه حرکت کنید. این جاذبه شگفت‌انگیز تاریخی در دوره ایلخانیان ساخته شده و به جهت ارتفاع نیز سومین گنبد بزرگ جهان است. این بنا به لحاظ شکوه معماری یکی از بناهای مهم ایرانی به حساب می‌آید و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. یک نکته جالب دیگر درباره گنبد سلطانیه این است که این گنبد اولین گنبد دوجداره در جهان محسوب می‌شود و به همین خاطر با وجود آسیب‌هایی که تا به امروز دیده، همچنان سالم و استوار باقی مانده است.

دریاچه پری

دریاچه پری که به خندقلو و شورگلی هم معروف است، تنها دریاچه طبیعی در میان جاهای دیدنی زنجان است. این دریاچه در دل دشتی وسیع و در میان کوه‌هایی قرار دارد که در فصل‌های گرم، لباسی سبز و مزین به گل‌های زیبا را به تن می‌کنند. این دریاچه، برای کشاورزی و پرورش ماهی، روزی‌رسان افراد مناطق اطراف خود است و چشم‌انداز شگفت‌انگیزی را برای یک گردش عالی در تابستان و بهار در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

  • آدرس: ۱۵۲ کیلومتری زنجان، ۴۵ کیلومتری شهرستان ماهنشان

موزه مردم‌شناسی زنجان (رخت‌شوی‌خانه)

اگر به معماری دوره قاجار علاقه دارید بنای تاریخی رخت‌شوی‌خانه در محله معروف باباجمال در مرکز شهر زنجان انتخاب مناسبی برای گشت‌وگذار شما در زنجان است. هدف از ساخت رختشوی‌خانه تأمین امنیت و آسایش زنان در مکانی سرپوشیده بود اما امروزه این مکان مهم‌ترین موزه استان زنجان است که انواع لباس‌های محلی، زیورآلات، و وسایل قدیمی را به نمایش گذاشته است.

موزه‌ی رخت‌شوی‌خانه با طراحی زیبا ترکیبی بی‌نقص از نورگیر‌ها، ستون‌ها، قوس‌ها و حوضچه‌ها است. بلیت بازدید از این مکان دیدنی تنها ۴۰۰۰ تومان است و شما با گذراندن یک ساعت می‌توانید تمام بخش‌های آن را تماشا کنید. بنای رختشویخانه یکی از جاهای دیدنی زنجان است که سرپوشیده بودن آن فضایی مناسب برای روز‌های سرد و بارانی و روز‌های گرم تابستان فراهم کرده است.

کاروان‌سرای سنگی زنجان

بعضی از بناهای تاریخی زنجان، همچنان مثل گذشته حفظ شده‌اند؛ اما بعضی دیگر از آن‌ها تغییراتی داشته‌اند و کاربری‌های دیگری پیدا کرده‌اند. این کاروان‌سرا در قرن 11 قمری، یعنی در عهد صفویه و به دستور شاه عباس ساخته شده است. سبک معماری کاروان‌سرای سنگی زنجان، چهارایوانی است و از سال 1398 پس از بازسازی، با کاربری رستوران و سفره‌خانه سنتی، پذیرای مردم شده است. در این رستوران، اجرای زنده موسیقی هم وجود دارد. از کاروان‌سرای سنگی زنجان، در گفت‌وگوهای روزمره با عنوان «داش کاروان‌سرا» هم یاد می‌شود.

  • آدرس کاروان‌سرای سنگی زنجان: اتوبان زنجان‌میانه، روبه‌روی ایستگاه قطار

دودکش جن زنجان

دودکش جن که در فاصله ۱۱۰ کیلومتری زنجان در نزدیکی شهرستان ماه‌نشان قرار دارد را می‌توان یکی از عجیب‌ترین دیدنی های زنجان دانست. شاید کنجکاو شوید که این جاذبه تاریخی چه ربطی به جن دارد! داستان از این قرار است که در زمان‌های قدیم بومی‌های منطقه به خاطر ظاهر عجیب و غریبش معتقد بودند جن‌ها این منطقه را ساخته‌اند؛ همین باعث شد بومی‌ها نام دودکش جن را روی آن بگذارند.

البته که این موضوع افسانه‌ای بیش نیست؛ مشابه این جاذبه در برخی کشورهای دیگر هم وجود دارد و اصطلاح علمی هودو برای آن در نظر گرفته شده است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به زنجان حتما به دیدن این جاذبه تاریخی بروید و همچنین از قلعه بهستان که در نزدیکی این دودکش‌هاست بازدید کنید.

آبشار شارشار | آبشاری طبیعی در دل صخره‌ها

یکی از زیباترین تفرجگاه‌های طبیعی زنجان، آبشار شارشار است. این آبشار در میان صخره‌ها جاری است و چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. فصل‌های بهار و تابستان، بهترین زمان برای گردش در این آبشار هستند. اگر در این فصل‌ها به زنجان سفر کردید، برای تفریح در طبیعتی که شکوه سبزه‌ها، گل‌های رنگارنگ و چشمه‌ای زیبا را به نمایش می‌گذارد، به چشمه شارشار بروید.

  • آدرس: شمال شرقی شهر زنجان، ۵ کیلومتری سد تهم

از دیگر جاذبه‌های طبیعی زنجان می‌توان به رودخانه قزل اوزن، آبشار آرانا، چشمه آبگرم ابدال و منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد اشاره کرد. به دلیل وجود آب‌وهوای خوش، در این شهر زیبا و اطراف آن، به‌قدری جاذبه‌های طبیعی وجود دارد که شما نگران تلف‌شدن زمان خود نخواهید شد. برعکس، باید نگران این باشید که شاید نتوانید در سفری کوتاه از تمام این زیبایی‌ها دیدن کنید.

قلعه بهستان

قلعه بهستان یا دژ کهن در شهرستان ماه‌نشان کنار رود قزل اوزن ساخته شده است. این دژ باستانی که از زمان مادها به جای مانده، یکی از ۲۰ قلعه تاریخی این منطقه بشمار می‌رود و ظاهر بسیار عجیبی دارد. مردم زنجان از این مکان دیدنی با عنوان قلعه دیو یاد می‌کنند زیرا آنها اعتقاد دارند که در گذشته دیو‌ها روی تخته‌سنگ‌های مسطح بالای ستون‌های قلعه استراحت می‌کردند.

جنس قلعه بهستان از خاک سفت است و ظاهری شبیه به یک دسته قارچ دارد. طبقات فوقانی این دژ برای دفاع و طبقات تحتانی برای نگهداری آذوقه مورد استفاده قرار می‌گرفت. قلعه بهستان با اتاق‌های بزرگ و کوچک، بقایای چند حوض، پله‌ها و دالان‌ها، سیستم لوله‌کشی منحصربه‌فرد و ظاهر عجیبش از جذابترین جاهای دیدنی زنجان است.

بازار زنجان

قدمت بازار سنتی زنجان که طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران است به دوران قاجاریه برمی‌گردد. تماشای سقف آجری، چای‌خانه‌ها، تیمچه‌ها و سراهای مختلف این بازار تاریخی لذتی تکرارنشدنی را نصیب شما می‌کند؛ حتما برای بازدید از بازار زنجان وقت کافی صرف کنید و از کنار آن سرسری نگذرید، در هر گوشه و کنار این بازار چیزی هست که شما را شگفت‌زده کند.

فرهنگ غنی این شهر و آداب و رسوم مردم آن را به وضوح می‌توان در جای جای این بازار مشاهده کرد. با رفتن به بازار سنتی زنجان علاوه بر این که به گشت‌وگذار تاریخی جانانه‌ای می‌پردازید، می‌توانید هر چیزی که می‌خواهید را از مواد غذایی و خوراکی گرفته تا لباس و انواع صنایع دستی برای مصرف خودتان یا به عنوان سوغاتی، با قیمت مناسب از این بازار بخرید.

این بازار معروف یکی از آن دیدنی های زنجان است که به هیچ عنوان نباید از دستش بدهید!

معبد داش کسن | معبدی با داستان‌ های کهن

این معبد یکی از مکان های دیدنی زنجان است که می‌توانید ترکیب خارق‌العاده‌ای از معماری باستانی ایرانی و چینی را در آن نظاره کنید. دیدن طرح‌های برجسته‌ اژدها روی دیوارهای عظیم سنگی این معبد، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. معبد اژدها، معبدی خاص و بسیار قدیمی مربوط به دوره ایلخانی است که مردم آن مناطق، قصه‌های جن‌و‌پری زیادی از آن برای گفتن دارند.

  • آدرس: ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهر سلطانیه، در نزدیکی روستای ویر

مسجد حسینیه‌ی اعظم زنجان

مسجد حسینیه اعظم زنجان یکی معروف‌ترین جاهای دیدنی زنجان است که بعد از قربانگاه منا، دومین قربانگاه جهان اسلام محسوب می‌شود. عمده شهرت حسینیه اعظم زنجان به ‌دلیل مراسم عزاداری روز هشتم محرم، برای حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) است. شور حسینی این دسته‌ی عزاداری هرساله مسلمانان زیادی را از اقصی نقاط ایران و جهان به شهر زنجان می‌کشاند.

با توجه به اسناد موجود در حسینیه، این مسجد قدمتی صد ساله دارد و توسط حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شده است. ساخت مسجد به دوره‌ی صفویه بازمی‌گردد و از دستاورد‌های ورود مذهب شیعه به این سلسله است. حسینیه اعظم ۱۲ هزار متر‌مربع مساحت دارد و شامل چند شبستان‌، کتابخانه، صندوق قرض‌الحسنه و… می‌شود.

برای رفتن به مسجد حسینیه اعظم زنجان باید به جنوب شهر زنجان رفته و از خیابان فردوسی به مسجد برسید. مردم زیادی در ماه محرم به زنجان سفر می‌کنند تا در میان سیل جمعیت پرشور هواداران حسینی قلب خود را آکنده از عشق به امام حسین (ع) کنند.

حمام سنتی حاج داداش زنجان

این حمام در اوایل دوره قاجار ساخته شده و اطلاعات دقیقی از معمار اینجا مشخص نیست. بااین‌حال، بنابر اطلاعات مردم محل و ریش‌سفیدان، این حمام توسط فردی با همین نام، یعنی حاج داداش بنا شده و امروزه به یکی از جاهای دیدنی زنجان تبدیل شده است. در حمام حاج داداش، بافت ساختمان همچنان حفظ شده و تغییرات اندکی در آن ایجاد شده که جذاب‌ترش کرده‌اند. تا سال 1368، اینجا کاربری حمام داشته؛ اما امروزه به‌عنوان سفره‌خانه از آن استفاده می‌کنند که از دیدنی های زنجان هم به شمار می‌آید. حمام سنتی حاج داداش، تزیینات گچ‌بری و کاشی‌کاری‌هایی دارد که جلوه این بنا هستند. از ملاتی که برای ساختن این بنا استفاده کرده‌اند، می‌توانیم به ساروج، گچ، آهک، سنگ تراورتن و کاشی اشاره کنیم.

  • آدرس حمام سنتی حاج داداش زنجان (رستوران حاج داداش): خیابان امام‌جمعه، کوچه سیدلر

مجموعه تفریحی ائل داغی

وقتی که به سفر می‌رویم در کنار بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دلمان می‌خواهد اوقات خوش و مفرحی را هم سپری کنیم. در این راستا مجموعه تفریحی ائل داغی یکی از بهترین و پرطرفدارترین تفرجگاه‌های زنجان است که در دامنه کوه گاوازنگ قرار دارد و از آن به عنوان بام زنجان هم یاد می‌شود.

این مجموعه تفریحی در فاصله سه کیلومتری مرکز شهر زنجان قرار دارد و مکانی مناسب برای تفریح و خوش‌گذرانی اهالی شهر و مسافران است.

این مجموعه دارای تمام امکانات تفریحی و رفاهی از جمله رستوران و کافی‌شاپ، قایق‌رانی، دوچرخه‌سواری، سینما ۵ بعدی و پرواز با پاراگلایدر است. البته این‌ها فقط بخشی از تفریحات این منطقه است. فقط یادتان باشد برای رفتن به این مجموعه تفریحی در روزهای تعطیل زمانبندی درستی داشته باشید؛ وگرنه در ترافیک اعصاب‌خردکن گیر می‌افتید.

اگر دنبال بهترین جاهای دیدنی زنجان برای سفر در تابستان و بهار می‌گردید، قطعا نباید مجموعه ائل داغی را فراموش کنید!

شهر زیرزمینی دژمنده

در میان جاهای دیدنی زنجان، شهری زیرزمینی وجود دارد که شگفت‌زده‌تان خواهد کرد. شهر زیرزمینی دژمنده که بر اساس یافته‌ها، مکانی برای مخفی‌شدن بوده است، در عمق ۴ متری از سطح زمین قرار دارد. این شهر زیرزمینی تاریخی، دارای بخش‌های متنوع، اتاقک‌ها و راهروهایی در مسیری طولانی است.

  • آدرس: زنجان، روستای خوئین

رودخانه قزل‌اوزن

قِزِل‌اوزَن یکی از طولانی‌ترین و پرآب‌ترین رودهای ایران است که از ارتفاعات چهل‌چشمه کردستان سرچشمه می‌گیرد. اگرچه کلمه قزل در زبان ترکی به معنای طلا است اما به این خیال نباشید که در این رودخانه طلا پیدا کنید زیرا قزل‌اوزن در واقع به معنا رودخانه بزرگ و شکوهمند است.

رودخانه قزل‌اوزن در مسیر خود از شهر‌های زیادی همچون دیواندره، بیجار، ماه‌نشان، میانه و ممان می‌گذرد و مزارع و باغات زیادی را سیراب می‌کند. این رودخانه در طول تاریخ جایگاه مهمی در این منطقه داشته و مورخان زیادی از آن یاد کرده‌اند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که گردشگری و سفر جزء مهمی از زندگی شماست باید به این ضرب‌المثل توجه داشته باشید که «هر کجا آب هست، آبادانی هست»؛ پس می‌توانید مطمئن باشید که بازدید از این رودخانه شما را با شهر‌های آباد و طبیعتی دلنشین آشنا خواهد کرد.

میل خوئین زنجان

میل خوئین با نام میل گنبد و میل کنبز هم شناخته می‌شود. میل خوئین بنایی است در روستای خوئین که در 60 کیلومتری جاده زنجان و بیجار قرار دارد. بااینکه میل خوئین از خود شهر زنجان کمی دور است؛ اما نزدیکی‌اش به جاذبه‌های دیگر روستا و قدمتی که دارد، آن را از سایر مکان های دیدنی زنجان متمایز می‌کند. با توجه به ظاهر و معماری و ساختاری که میل گنبد یا میل خوئین دارد، سال ساختش احتمالاً بین قرن 5 و 7 قمری بوده است. مصالحی که برای ساختنش به کار برده‌اند، سنگ، آجر، ساروج، گچ و آهک است.

بنای میل خوئین روی ارتفاعات غربی روستا واقع شده و ارتفاع خودش بیشتر از 10 متر است. محل قرارگیری و ارتفاع بنا، باعث می‌شده تا بتوانند چندین کیلومتر اطراف روستا را ببینند و به‌عنوان برج دیدبانی از آن استفاده کنند. کاربرد دیگر میل خوئین این بوده که کاروان‌ها و مسافران می‌توانستند از آن برای پیدا کردن مسیرشان استفاده کنند. در کنار این بنا، یک گورستان تاریخی هم وجود دارد. بنابر گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان، روستای خوئین از سال 1389 در فهرست روستاهای هدف گردشگری قرار گرفته است.

  • آدرس میل خوئین زنجان: شهرستان ایجرود، روستای خوئین

پیست اسکی پاپایی

مسافرت در زمستان حال و هوای خاص خود را دارد. پیست اسکی پاپایی در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی زنجان و ۳ کیلومتری شهرستان ایجرود همه ساله پذیرای گردشگران زیادی است. ظرفیت پذیرش این پیست اسکی با ۸۰ هکتار وسعت ۵ هزار نفر در روز است.

از جمله امکانات پیست اسکی ایجرود می‌توان به دستگاه‌های بالابر، ماشین برف‌کوب، بوفه، مدرسه اسکی، تله‌اسکی، سوئیت، رستوران، کافی‌شاپ و پارکینگ اشاره کرد. برای بازدید از این مکان دیدنی نیازی نیست اسکی روی برف بلد باشید و اکثر افرادی که از این منطقه دیدن می‌کنند از شادی وصف‌ناپذیر برف‌بازی با دوستانشان لذت می‌برند.

روستای شیت

استان زنجان روستاهای زیبای زیادی دارد؛ اما روستای شیت با قدمت ۵۰۰ ساله گل سرسبد روستاهای این استان است و به عنوان اصلی‌ترین روستای گردشگری شناخته می‌شود. روستای سرسبز شیت روستایی کوهستانی است و در بخش شمالی استان زنجان در شهرستان طارم قرار دارد.

این روستای زیبا در حصار کوه‌های بلند طبیعتی بی‌نظیر و تماشایی دارد و هر سال میزبان گردشگران زیادی است. انواع درختان گیلاس، انار، زیتون و گردو، چشمه‌سارها و نهر آبی که از بین دو کوه بلند می‌گذرد آرامش‌بخش و شفادهنده روح هر انسانی است. در ضمن اگر خردادماه به این روستا بروید می‌توانید در جشنواره برداشت گیلاس که در این منطقه برگزار می‌شود شرکت کنید.

حرف از درختان سرشار از میوه و شکوفه که می‌شود باید بدانید که به طور قطعی این روستا در بین جاهای دیدنی زنجان در بهار و تابستان قرار می‌گیرد.

شیلاندر | روستای پروانه‌ ها

یک تکه کوچک از بهشت وجود دارد که شما می‌توانید در ۳۰ کیلومتری شمال غربی استان زنجان  از آن دیدن کنید! روستای شیلاندر یک روستای پلکانی است که در دامنه کوه‌ها با چشم‌اندازی زیبا از رود و دشت ساخته شده است. این روستا در ماه‌های اردیبهشت تا آبان، یک مقصد طبیعت‌گردی عالی است. درختان توت، این روستا را به یک سرزمین دوست‌داشتنی برای پروانه‌ها تبدیل کرده‌اند و به همین دلیل، به آن روستای پروانه‌ها هم گفته می‌شود. از دیگر درختان میوه‌ای که در این روستا قرار دارند، می‌توان به درختان گردو، آلبالو، گیلاس و فندق اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا