ایران گردی

بازدید از کاروانسرای نصرت آباد زاهدان را از دست ندهید

تودی تریپ – خدمات مسافرتی: کاروانسرای نصرت آباد که قدمت آن به دوره صفویه می رسد، یکی از مکان های معروف زاهدان است که در حدود چهار کیلومتری شمال غرب نصرت آباد قرار دارد.

مصالح اصلی به کار رفته در بنا شامل خشت و گل است و تزئینات آن اغلب ساده و مختصر است.

این کاروانسرا دارای 60 حجره است که در هر طرف مجموعاً 15 اتاق و 23 طاق نما دارد. این اثر در تاریخ 6 مرداد 1381 با شماره ثبت 9557 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آشنایی با کاروانسرای نصرت آباد

یکی از مکان های جالب زاهدان کاروانسرای نصرت آباد است که در نزدیکی نصرت آباد قرار دارد. پیشینه تاریخی این کاروانسرا به دوران صفویه باز می گردد و در سبک معماری آن رعایت اصل کیفیت و طبیعی بودن از سبک و سیاق بناهای چهار ایوانی کاملا مشهود است.

مساحت بنا حدود 400 متر مربع است که با حصاری به طول 5.7 متر پوشیده شده است. لازم به ذکر است عمده مصالح به کار رفته در بنا شامل خشت و گل می باشد.

فضای داخلی کاروانسرا شامل یک حیاط بزرگ با پلان مربع است که توسط 60 اتاق احاطه شده است. هفت برج بلند نیز به عنوان نقاط مشاهده در ساختمان تعبیه شد.

به طور کلی طراحی فضاهای این ساختمان ساده و عاری از پیچیدگی ها و مشکلات فراوان است و آجرهای تیغه ای شکل ماهی و همچنین آجرهای زیگزاگ از معدود تزئینات نمای ساختمان هستند.

دیدنی های زاهدان به چند مورد محدود نمی شود. در دامنه جنوبی کویر لوت، تنها در 4 کیلومتری شمال غربی زاهدان، روستای نصرت آباد قرار دارد که میزبان بیمارستان معروف نصرت است.

این کاروانسرای بزرگ دوره قاجاریه با معماری ساده گلی و خشتی از دوران صفویه الهام گرفته شده است. کاروانسرای نصرت آباد دارای 60 حجره و 15 حجره و 23 طاق در هر طرف است.

این کاروانسرا دارای 4 ایوان است و توازی در ساخت آن به خوبی رعایت شده است. اکنون این کاروانسرای قدیمی سال هاست که به حال خود رها شده و مورد رسیدگی قرار نمی گیرد. این آثار ملی تاریخی در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

نحوه دسترسی

نشانی : استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، 4 کیلومتری شمال غرب نصرت آباد

حتما از کاروانسرای نصرت آباد زاهدان دیدن کنید

ویژگی های جالب کاروانسرای نصرت آباد

کاروانسرای نصرت آباد زاهدان متعلق به دوره صفویه است که در شهر زاهدان و در حدود 4 کیلومتری شمال غربی نصرت آباد واقع شده است. مصالح اصلی ساختمان خشت و گل است و تزئینات آن اغلب ساده و ریاضت است.

این اثر در تاریخ 6 مرداد 1381 با شماره ثبت 9557 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای نصرت آباد زاهدان در مسیر جاده زاهدان به بم در نزدیکی شهر نصرت آباد و در دامنه جنوبی یکی از کوه های کویر لوت قرار دارد. به گفته کارشناسان، این بنا مربوط به دوره صفویه است که مهم ترین ویژگی آن موازی بودن بنا و چهار ایوان آن است.

مصالح به کار رفته در ساخت کاروانسرای نصرت آباد زاهدان خشت و گل است. علاوه بر این، تزئینات ساختمان ساده و لاکونیک است. دور تا دور کاروانسرا را حصاری به ارتفاع ۷/۵ متر و عرض ۱/۵ متر احاطه کرده است.

این کاروانسرا دارای هفت برج دید گرد، چهار برج در بالای اضلاع اصلی بنا و یک برج بین دو برج در ضلع شمال شرقی و غربی کاروانسرای نصرت آباد زاهدان است. ساختار تمامی برج ها مدور و قطر آنها بین 9 تا 10 متر است

ورودی اصلی کاروانسرای نصرت آباد زاهدان در مرکز ضلع جنوبی به عرض 5.3 متر قرار دارد و حیاط اصلی بنا نیز پس از اتاق نگهبانی قابل دسترسی است.

این بنای ۷۴۰۰ متری دارای پلانی تقریبا مربع بوده و حیاط آن نیز مربع است. سلول ها و اتاق ها در اطراف آن قرار دارند.

همانطور که گفته شد هفت برج دیده بانی مدور در محوطه کاروانسرای نصرت آباد زاهدان دارای 60 اتاق است که در هر ضلع آن حدود 15 اتاق و 23 طاق نما به عمق 110 سانتی متر و عرض 180 سانتی متر ایوان در مرکز اضلاع آن وجود دارد.

این طاق ها جدا از تقویت حصار، محل مناسبی برای رفت و آمد نگهبانان بود.

در بین طاق ها و همچنین در قسمت بالای حصار، تیرهای مستطیل مستطیل باریک و مستطیلی در فواصل معین ساخته شده است.
مصالح به کار رفته در ساخت کاروانسرای نصرت آباد در استان سیستان و بلوچستان خشت خام به ابعاد 4×18×18 سانتی متر و 5×28×28 سانتی متر و لایه های اضافی است.

در بالای حصار یک سری تزیینات گلی زیگزاگ و مثلثی دیده می شود. نکته جالب توجه تزئین ضلع شمالی بنا با کاشی های سفالی بزرگ با طرح تیغه ماهی است.

حتما از کاروانسرای نصرت آباد زاهدان دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا