ایران گردی

بازدید از معماری شگفت‌انگیز سی و سه پل را از دست ندهید!

تودی تریپ: پل سیوسه به عنوان یکی از معروف ترین نقاط دیدنی اصفهان شناخته می شود. بسیاری از ما این شهر زیبا را با آن می شناسیم. هر چند امروز با خشک شدن آب زاینده رود، سی و سه پل دیگر حال و هوای گذشته را ندارند. اما این پل همچنان به عنوان یکی از نمادهای شهر اصفهان شناخته می شود. این پل در تاریخ به نام های مختلفی از جمله پل شاه عباسی، پل علاوردی خان، پل جلفا، پل چهل چسمه و پل سیوسه چسمه نامیده شده است.

آشنایی با سی و سه پل اصفهان

اگر بخواهیم اصفهان را با یک نماد تعریف کنیم، بی شک سی و سه پل در راس فهرست قرار می گیرند. سی و سه پل (33 پل یا پل الله وردی خان) پل های قوسی سنگی دو طبقه و طول تقریبی 300 متر است. این پل یکی از یازده پل اصفهان است که از روی رودخانه زاینده رود می گذرد. سی و سه پل به دلیل وسعت، موقعیت مرکزی و معماری برجسته، مشهورترین پل اصفهان است. این پل مرکز زندگی شبانه شهر است که هم ایرانیان و هم گردشگران خارجی را به خود جذب می کند.

حتما از معماری باورنکردنی سی و سه پل دیدن کنید!

از جاذبه های گردشگری نزدیک پل سیسای می توان به چهلستون، کلیسای وانک، کاخ هشت بهشت، موزه تاریخ طبیعی اصفهان و مسجد عباسی اشاره کرد که مورد توجه بسیاری از گردشگران است. سی و سه پل در ابتدای جنوبی خیابان چهارباغ بالا از یک طرف و در ابتدای شمالی خیابان چهارباغ عباسی (میدان انقلاب) از طرف دیگر قرار دارد. برای دسترسی می توانید از ماشین شخصی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. ایستگاه مترو Si-sa Pol در چند قدمی پل قرار دارد. همچنین در سمت دیگر پل ایستگاه اتوبوس در میدان انقلاب قرار دارد. برای استفاده از خودروی شخصی، ترافیک منطقه را در ساعات اوج مصرف در نظر بگیرید.

سی و سه پل بدون زاینده رود لطف سابق را ندارد. بنابراین بهترین زمان برای بازدید از سی و سه پل زمانی است که زاینده رود پر شده و به شکوه همیشگی خود بازگشته است. در طول روز می توان جزئیات بیشتری را مشاهده کرد و در شب سی و شش پل به طور متفاوتی روشن می شوند. با این حال، اگر قصد دارید عکس بگیرید، می توانید در طول روز عکس های متنوع تر و با کیفیت تری بگیرید.

حتما از معماری باورنکردنی سی و سه پل دیدن کنید!

در مورد عدد 33 نظریات زیادی وجود دارد که یکی از آنها به ارتباط گرجی بودن آلاوردی خان با الفبای 33 حرفی گرجی مربوط می شود. برخی از مردم این نظریه را کاملاً رد کردند زیرا سی و سه پل در ابتدا 40 دهانه داشت. برخی دیگر از کارشناسان معتقدند عدد 33 مربوط به آناهیتا الهه آب است و این پل در واقع نماد آناهیتا الهه آب است.

معماری شگفت انگیز 33 پل اصفهان

این اثر تاریخی به جای مانده از دوران صفویه یکی از شاهکارهای معماری دوران صفویه به شمار می رود. سی و سه پل که یکی از مهم‌ترین بناهای اصفهان محسوب می‌شود به طول ۲۹۵ متر، عرض ۱۴ متر و ۳۳ دهانه است که با مصالحی مانند آجر، گچ، سنگ و ملات ساروج ساخته شده است. بنا به گفته کارشناسان زمین شناسی و میراث فرهنگی، پی این پل به گونه ای ساخته شده است که رطوبت باعث افزایش استحکام و دوام این بنا می شود.

حتما از معماری باورنکردنی سی و سه پل دیدن کنید!

به همین دلیل است که آب زاینده رود تاکنون آسیبی به او نرسانده است. این پل تاریخی در دو طبقه ساخته شده و در قدیم وسایل نقلیه از روی آن عبور می کردند. اما با گذشت زمان و پی بردن به ارزش بالای این پل، از عبور وسایل نقلیه، اسب و کالسکه از روی پل جلوگیری شد و فقط مردم می توانستند از آن برای رفت و آمد استفاده کنند. مصالح به کار رفته در ساخت این پل به قدری مستحکم و مستحکم است که در تمام این سال ها پایه های آن که در آب زاینده رود قرار دارد با مشکلی مواجه نشده است.

اگر به دو طرف پل نگاه کنید طاق های سرپوشیده ای را می بینید که یک طرف آن رو به رودخانه و طرف دیگر آن رو به قسمت میانی این پل اشرافی است و نمایان است. این سبک معماری یک گذرگاه باریک و سرپوشیده در دو طرف پل ایجاد کرده است. سنگفرش این پل زیبا 99 طاقچه دارد که در گذشته نقاشی های زیادی در آن وجود داشته است.

حتما از معماری باورنکردنی سی و سه پل دیدن کنید!

اما امروز مانند مجسمه رضاشاه خبری از آنها نیست. این اثر تاریخی در 24 دی ماه 1310 با شماره 110 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.از دیگر شاهکارهای معماران ایرانی در ساخت پل های مستحکم و تاریخی می توان به پل خواجو اشاره کرد که این پل نیز در اصفهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا