ایران گردی

بازدیدی مهیج از شهر باستانی حریره

تودی تریپ: حریره کیش شهری باستانی است که شاید تاکنون نام آن را نشنیده باشید. شاید این نام برای شما آشنا باشد، در هر صورت این شهر شهری باستانی و دارای تمدن ارزشمندی است. جزیره کیش را منطقه‌ای مجلل با فعالیت‌های هیجان‌انگیز و مفرح می‌دانیم، اما کمتر کسی می‌داند که علاوه بر ساختمان‌های مدرن و مدرن، ممکن است این جزیره تاریخی غنی داشته باشد که گویای گذشته این جزیره باشد.

بازدید از شهر حریره کیش

در میان شکوه و عظمت جزیره کیش، می خواهیم سفری به عصر طلایی این جزیره زیبا داشته باشیم که روزگاری منطقه ای معروف برای مهمانان عرب، هندی، چینی و ایرانی بوده است. به گفته مورخان و جهانگردان، شهر تاریخی حریره کیش شهری غنی، جادویی، زیبا و سرسبز است که حتی حضرت سعدی نیز چندین بار به این شهر سفر کرده است. این شهر تاریخی ۸۰۰ سال قدمت دارد و قدمت آن به قرن پنجم تا دهم هجری قمری می رسد که باعث شرمساری این شهر شده است.

بازدید هیجان انگیز از شهر باستانی حریره

به گفته برخی از مورخان و بر اساس برخی اسناد به جا مانده از این دوران، شهر حریره کیش را به دلیل سرسبزی دائمی، طبیعت لطیف مردم و… مربوط به حکومت قیسی و در دوره ساسانیان می دانند. البته حال و هوای شهر آن را مانند ابریشم می داد و حریره نامیده می شد.

حتی ایلخانان شهر حریره کیش را دوست داشتند و آن را بازسازی کردند. همزمان با فراموشی بندر سیراف، شهر حریره کیش دوران طلایی خود را آغاز کرد و حدود 500 سال رونق خود را حفظ کرد.

باستان شناسانی که به کاوش در این شهر باستانی پرداخته اند از بقایای این شهر سفال، ظروف چینی و البته چند سکه پیدا کرده اند. نکته جالب اینجاست که بر خلاف سایر بناهای ایران در گذشته، بناهای حریره کیش از خشت ساخته نمی‌شوند، بلکه از سنگ‌های مرجانی، آهک، گچ و ساروج ساخته شده‌اند.

بازدید هیجان انگیز از شهر باستانی حریره

دیوارها از سنگ ساخته شده اند و لایه ای از گچ بر روی آنها نقاشی شده است و به گونه ای مجهز شده اند که بیشترین مقاومت را در برابر حملات احتمالی دشمن داشته باشند.

با توجه به اینکه شهر حریره کیش از نظر وضعیت اقتصادی نقش بسیار مهمی دارد، دولت وقت سالنی را برای تبادل نظر، گفتگو و دیدار با تجار و تجار بزرگ کشورهای همسایه در این شهر تدارک دید.

دیدنی های هیجان انگیز شهر حریره

جزیره کیش به عنوان یکی از بهترین و مهم ترین جاذبه های گردشگری ایران دارای امکانات و تفریحات مجلل فراوانی است. این جزیره علاوه بر جاذبه های تفریحی و گردشگری مدرن، آثار تاریخی و زیبایی نیز دارد که یکی از آنها شهر باستانی حریره است.

شهر باستانی حریره دارای جاذبه های تاریخی و دیدنی بسیاری است. اگر قصد سفر به جزیره زیبای کیش را دارید، بازدید از شهر تاریخی حریر را فراموش نکنید. از دیدنی ها و جاذبه های این شهر می توان به خانه اعیانی، حمام بزرگ شهر، قنات های قدیمی، مساجد، مناطق صنعتی و کاری اشاره کرد.

بازدید هیجان انگیز از شهر باستانی حریره

خانه اعیانی در شهر قدیمی حریره کیش

در شهر حریره خانه اعیانی وجود دارد که شباهت زیادی به خانه‌ها و کاخ‌های سنتی شهرهای یزد و کاشان دارد. محوطه و کاشی کاری های باقی مانده از این خانه نشان می دهد که صاحب آن مردی ثروتمند بوده است.

مشابه این کاشی های ستاره ای در تخت سلیمان آذربایجان و سلطانیه زنجان دیده می شود. خانه اعیانی شهر حریره از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت کوچک و یک قسمت بزرگ که یکی از سبک های خاص معماری محسوب می شود.

این خانه قدیمی ترین خانه در جنوب ایران است که به این سبک طراحی شده است. قسمت های باقی مانده از این خانه شامل اتاق پادشاه، حیاط مرکزی بسیار بزرگ، سکوهای درهای ورودی، سرامیک ها و تزئینات دیواری مانند گچبری و کاشی های لعابدار متعلق به قرن چهاردهم می باشد.

حمام شهر حریره

یکی از بناهای باقی مانده در حریره حمام بزرگ شهری است که حدود 500 متر مربع مساحت دارد. این حمام دارای دو گاوصندوق بزرگ و کوچک، گلخانه و انباری است.

بازدید هیجان انگیز از شهر باستانی حریره

به گفته باستان شناسان، این حمام یکی از قدیمی ترین حمام های جنوب ایران است. این حمام در مجاورت خانه اعیانی شهر حریره قرار دارد و گویا حمامی شخصی بوده و برای استفاده شخصی اهالی آن خانه ساخته شده است.

داخل این حمام راهروها و راهروهای عجیبی وجود دارد که ابهامات زیادی در این زمینه دارد. به گفته برخی، این راهروها گذرگاه ماهیگیران و یا راه فرار ساکنان شهر بوده است. این حمام به عنوان قدیمی ترین حمام ایران شناخته می شود.

اسکله شهر حریره

وقتی وارد شهر تاریخی حریره می شوید با اسکله این شهر روبرو می شوید که چندین مسیر را مانند هزار راه به هم متصل می کند. اگرچه این اسکله تخریب شده و چیز زیادی از آن باقی نمانده است، اما معماری کلی این اسکله همچنان پابرجاست و به چشم می خورد.

کارگاه های صنعتی شهرستان

کارگاه های صنعتی شهر حریره یکی از جذاب ترین نقاط این شهر است. در یکی از این کارگاه ها اتاق هایی با کف شیاردار وجود دارد.

بازدید هیجان انگیز از شهر باستانی حریره

برخی کارشناسان معتقدند که از این اتاق ها برای به دست آوردن مروارید استفاده می شده است. اما اخیراً به این نتیجه رسیده اند که از این کانال ها برای عبور شیره خرما به مخزن گوشه اتاق استفاده می شود. سوراخ هایی در این کارگاه ایجاد شده بود که به گفته کارشناسان، کوزه های شیره خرما را به ساحل می رساندند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا