ایران گردی

۸ روستای گردشگری ایران در انتظار برای جهانی شدن

علی اصغر شالبافیان با اشاره به شرایط لازم برای روستاهای متقاضی افزود: جمعیتی کمتر از 15 هزار نفر که در منطقه ای با ویژگی های طبیعی خاص واقع شده اند، فعالیت های سنتی از جمله کشاورزی، جنگلداری، دامداری و ماهیگیری و کسب معیشت از این طریق حضور کل جامعه فرهنگ، سبک زندگی و ارزش های مشترک و نقش موتور محرکه گردشگری در روستاهای هدف از الزامات روستاهای متقاضی است.

وی با بیان اینکه وضعیت روستاها بر اساس 9 شاخص مرتبط با اهداف توسعه پایدار (SDGs) ارزیابی می شود، ادامه داد: منابع فرهنگی و طبیعی، ارتقا و حفاظت از منابع فرهنگی، پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری محیطی، پتانسیل و توسعه گردشگری. و یکپارچه سازی زنجیره ارزش، مدیریت و اولویت بندی گردشگری، زیرساخت ها و ارتباطات، سلامت، ایمنی و امنیت از جمله شاخص های توسعه پایدار مرتبط هستند.

8 روستای گردشگری ایران در انتظار جهانی شدن

شالبافیان یادآور شد: برنامه ها علاوه بر حوزه های ارزیابی فوق باید دارای فرم توجیهی باشد که در آن مواردی را ارائه کنند، به عنوان مثال روستاهای متقاضی توضیح دهند که روستا با چه انگیزه و ابتکاری برای تبدیل شدن به دهکده جهانی است.

معاون گردشگری کشور تصریح کرد: از مزایای انتخاب روستا اعطای مدرک دیپلم یا لوح با امضای دبیرکل سازمان گردشگری سازمان ملل متحد (UNTOURISM) است. علاوه بر این، روستاهای دریافت کننده این جایزه در سطح بین المللی به عنوان نمونه های برجسته یک مقصد گردشگری روستایی توسعه یافته شناخته می شوند.

شالبافیان یادآور شد: با توجه به آغاز اجرای این طرح از سال 2021، در ایران، برنامه بهسازی روستاها بر اساس شاخص های اعلام شده از سوی سازمان گردشگری سازمان ملل متحد در دستور کار قرار گرفت و با ارزیابی های انجام شده فهرست 130 روستایی که بیشترین برآورد را داشتند، در دستور کار قرار گرفت. شاخص ها، پیدا شد. پس از طرح موضوع در جلسات میز ملی گردشگری روستایی و همفکری با دستگاه های اجرایی و نهادهای حمایتی در حوزه روستا، هر ساله پرونده تعدادی از روستاها به صورت جهانی ارسال می شود.

معاون گردشگری کشور ادامه داد: کشورمان در سال 2024 فرصت ارسال 8 پرونده را دارد که پس از بررسی های انجام شده چند روستا به عنوان کاندیدای ایران به سازمان جهانگردی ملل متحد معرفی می شوند که ممکن است روستای ابیانه باشد. (استان اصفهان)، روستای کندلوس (استان مازندران)، روستای پالنگان (استان کردستان)، روستای بیشه (استان لرستان)، روستای میمند (استان کرمان)، روستای فخرج (استان یزد)، روستای اصفهک (استان خراسان جنوبی) و کالا بالا روستا (استان سمنان) . همچنین دو روستای سهیلی (استان هرمزگان – قشم) و روستای قاسم آباد (استان گیلان) در لیست حمایت قرار گرفتند.

وی افزود: در حال حاضر ارزیابی و بازدید از روستاهای مذکور انجام شده، کمیته های راهبردی توسعه گردشگری روستایی در استان ها تشکیل و پرونده ها در معاونت گردشگری با مساعدت ادارات کل در حال جمع آوری است. میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ها از تاریخ ارسال (18 اردیبهشت) باید به سازمان گردشگری سازمان ملل ارسال شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا