ایران گردی

گشت و گذار در شهر تاریخی ندوشن یزد رو از دست ندید!

اگر به دنبال سفری متفاوت و گشت و گذار در تاریخ هستید، شهر ندوشن در استان یزد گزینه ایده آلی برای شماست. این شهر که در دل کویر واقع شده است، شما را به سفری فراموش نشدنی با جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری فراوان دعوت می کند.

قلعه ندوشان، نگین ندوشان

یکی از مهم ترین دیدنی های نادوشان قلعه تاریخی آن است. این قلعه که در دوران افشاریه و زندیه برای محافظت از مردم و سربازان در برابر دشمنان ساخته شده است، بر روی تپه ای در کنار رودخانه ای که از کنار شهر می گذرد، قرار دارد.

تاریخچه قلعه نادوشان

در گذشته از قلعه ندوشان به عنوان یک قلعه نظامی برای پناه دادن به مردم و سربازان در هنگام جنگ و درگیری استفاده می شد. این قلعه به سبک نظامی ساخته شده و چهار برج دیده بانی در چهار گوشه آن قرار دارد.

معماری قلعه نادوشان

در ساخت این قلعه از مصالحی مانند سنگ، گل و خشت استفاده شده است. قلعه ندوشان در دو طبقه با چهار برج در چهار گوشه آن طراحی شده و به دلایل امنیتی و حفاظتی بر فراز تپه ای قرار گرفته است. لازم به ذکر است در این قلعه چاه آبی به عمق 15 متر وجود دارد که مردم در آن مخفی می شدند.

گشتی در شهر ندوشان و قلعه تاریخی آن

دیدنی های اطراف قلعه نادوشان

علاوه بر قلعه ندوشان، جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری دیگری نیز در اطراف این شهر وجود دارد که به همه گردشگران توصیه می شود. از جمله این جاذبه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غار نباتی ندوشن: این غار که در روستای نصرآباد واقع در قسمت جنوبی ندوشن قرار دارد، یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی این منطقه است.
  • گاو مرداب: این مرداب که زمانی محل پرندگان مهاجر محسوب می شد، اکنون به دلیل خشکسالی و کمبود آب در معرض نابودی قرار دارد.
  • سنگاب را نمی شناسم: این اثر طبیعی زیبا، چشمه پلکانی است که بر اثر حرکت آب های غنی از املاح و مواد معدنی بر روی زمین و رسوب این مواد در طول صدها و شاید هزاران سال به وجود آمده است.
  • قنات ندارند: قدمت این قنات به دوره ایلخانی می رسد و 4.2 کیلومتر طول دارد.
  • منارجانبان غرق شد: این بنای مدور از آجر و ساروج ساخته شده است و در بالای مناره مناره ای به قطر 3 و ارتفاع 25 متر با 34 پله چوبی قرار دارد.
  • مسجد جامع نادوشن: این مسجد که در قرن هشتم هجری قمری ساخته شده است، ظاهر آثار تاریخی و باستانی از جمله ستون‌های سنگی، کتاب‌های خوشنویسی، مناره‌ها، کتیبه‌های سنگی و در و دیوارهای کنده‌کاری شده را دارد و شبیه موزه است.
  • مسجد آمنه گل نادوشن: این مسجد که در بافت تاریخی و قدیمی شهر قرار دارد در قرن ششم ساخته شده است.

بدون سوغاتی

از سوغات شهرستان ندوشان می توان به گیاهان دارویی مانند زیره سیاه و آنغوزه، تفنگ، پونه کوهی و خشخاش ایرانی، میوه های مقوی مانند انار، گردو و بادام و لبنیات مانند ماست، پنیر و پنیر اشاره کرد.

بهترین زمان برای بازدید از نادوشان

بهترین زمان برای بازدید از نادوشان پاییز، اواخر زمستان و اوایل بهار است. در این مدت می توانید با سفر به نادوشان و بازدید از جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری از تفریح ​​و سرگرمی در دل کویر لذت ببرید و از آسمان زیبای شبانه کویر غافل نشوید.

راه رسیدن به دانش

دو راه برای رسیدن به نادوشان وجود دارد. هم از استان فارس و هم از شمال استان اصفهان می توانید از طریق جاده، با ماشین شخصی یا اتوبوس به این منطقه برسید.

بهترین وسیله حمل و نقل در نادوشان تاکسی و اتوبوس است. همچنین می توانید برای گشت و گذار در شهر و بازدید از جاذبه های اطراف، ماشین کرایه کنید.

نکاتی برای سفر به نادوشان:

  • به دلیل آب و هوای گرم و خشک کویری در سفر به نادوشان حتما از عینک آفتابی، ضد آفتاب و کلاه استفاده کنید.
  • لباس های نخی خنک بپوشید و در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.
  • قبل از سفر به نادوشان شرایط آب و هوا را بررسی کنید.
  • هنگام بازدید از بناهای تاریخی و طبیعی، به حفظ آنها احترام بگذارید.
  • به فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی احترام بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا