ایران گردی

کاخ عالی قاپو؛ جاذبه ای بی همتا در اصفهان

تودی تریپ: کاخ علی کاپو در میدان نقش جهان اصفهان یکی از زیباترین نمونه های معماری دوره صفوی است. عمارت عالی کاپو با معماری برجسته و تزئینات چشمگیر توسط هنرمندان مشهور ایرانی مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

از مهم ترین قسمت های کاخ علی کاپو می توان به ورودی کاخ، تالارهای مجلل، سالن موسیقی در بالاترین طبقه و آثار هنری برجسته در قسمت های مختلف عمارت علی کاپو اشاره کرد.

پایه های اصلی این عمارت بر روی چوب ساخته شده است و همین امر بر جذابیت معماری کاخ عالی کاپو می افزاید.

ویژگی های کاخ عالی کاپو

کاخ علی کاپو یکی از بناهای دیدنی اصفهان است که یکی از شاهکارهای معماری دوران صفویه است. موقعیت این کاخ زیبا در ضلع غربی میدان نقش جهان اصفهان است که روبروی مسجد معروف شیخ لطف الله است.

جالب است بدانید که در قدیم این ملک به نام های دولتخانه مبارکه نقش جهان و دولتخانه قصر شناخته می شد.

همانطور که می بینیم نام املاک عالی قاپو از دو قسمت تشکیل شده است که شامل عالی و قاپو می شود. این دو کلمه در زبان آذری به معنای گردن بلند یا گردن بلند است.

کاخ آلای کاپو؛  جاذبه ای بی نظیر در اصفهان

علاوه بر این همه مردم اجازه عبور از ورودی این کاخ را نداشتند و همه از این قانون تبعیت کردند. کاخ علی کاپو در اصفهان در اوایل قرن یازدهم هجری قمری ساخته شد و یکی از زیباترین و مجلل ترین عمارت های زمان خود به شمار می رفت.

کاخ عالی قاپو در زمینی به مساحت 1800 متر مربع و در 6 طبقه ساخته شده است.

دروازه ای که در زمان صفویه برای ورودی این عمارت استفاده می شد به عنوان ورودی تمامی بناهای سلطنتی ساخته شده در میدان نقش جهان اصفهان استفاده می شد.

شاه عباس اول صفوی دستور ساخت کاخ علی کاپو را داد تا قدرت و عظمت حکومت خود را به همگان نشان دهد. از این عمارت برای برگزاری جلسات مهم دولتی، پذیرایی از مهمانان خارجی و برگزاری مراسم دولتی استفاده می شده است.

زمانی که مسابقات سوارکاری در میدان نقش جهان اصفهان برگزار می شد، شاه عباس اول به همراه هیئت همراه در بالکن کاخ می نشستند و مسابقات را تماشا می کردند.

بسیاری از گردشگران و مسافرانی که به اصفهان می آیند مجذوب این بنای تاریخی شده و از آن دیدن می کنند. عمارت علی کاپو بلندترین بنای دوره صفویه محسوب می شود.

این بنا دارای یک راه پله باریک است که طبقه همکف را به طبقات بالا متصل می کند. ارتفاع این پله ها زیاد است و بالا رفتن از آنها کمی سخت به نظر می رسد.

بعد از این راه پله ایوان بسیار زیبایی وجود دارد که با ستون های چوبی و در ارتفاع 20 متری از سطح زمین قرار دارد.

اگر از داخل ایوان به نمای بیرونی نگاه کنید، منظره بسیار زیبایی از میدان نقش جهان را در مقابل خود خواهید دید.

کاخ آلای کاپو؛  جاذبه ای بی نظیر در اصفهان

معماری کاخ علی کاپو در اصفهان

در منطقه نقش جهان وقتی جلوی کاخ می‌ایستید، شبیه یک کاخ دو طبقه است. اما عالی قاپو 6 طبقه و 48 متر ارتفاع دارد. ایوان طویل کاخ با ستون های چنار زیبا جلوه خوبی دارد و تاثیرگذار است.

به طور کلی می توان گفت که طبقات بالای کاپو دارای بخش های عمومی و خصوصی بودند. بنابراین طبقه اول به عنوان ورودی کاخ عمومی و قابل دسترس برای افراد مختلف است.

طبقه دوم برای وسایل مورد استفاده قرار می گرفت، طبقه سوم نیز عمومی و در دسترس میهمانان و پذیرایی شاه بود. طبقات باقی مانده بخشی از فضای خصوصی پادشاه بود.

عالی قاپو اصفهان دارای 5 درب ورودی می باشد. یک دروازه به دروازه دولت باز می شود و در شمال دروازه سلطنتی است. درب مغرب، درب اندرونی و درب آشپزخانه نیز از دیگر درهای این کاخ باشکوه است.

راضی به نگاه کردن به کاخ از میدان، با هم وارد عمارت می شویم.

بیایید با گشتی در عمارت عالی قاپو به بررسی این شاهکار تاریخی بپردازیم. وقتی از در ورودی اصلی وارد می شوید، فضایی مربع شکل به مساحت حدود 70 متر مربع از این اتاق گنبدی شکل را می بینید.

دو در در دو طرف وجود دارد که راهنمای شما برای ورود به سالن ها و خانه نگهبانی است. اگر مدتی در این اتاق مربع شکل بمانید، پدیده جالبی را خواهید دید.

اگر دوست شما در یک طرف اتاق، رو به دیوار، چیزی شبیه غرغر کردن بگوید (به نحوی که معمولاً نمی شنوید)، شما در طرف دیگر اتاق همه کلمات را به وضوح خواهید شنید.

از پله ها بالا برو. نقاشی های روی پله ها به قدری زیبا هستند که نمی توانید چشم از آنها بردارید. نقاشی هایی از اشکال گل و بوته بر روی کاشی های کوچک مربعی شکل فرش، راه پله را پوشانده است.

کاخ آلای کاپو؛  جاذبه ای بی نظیر در اصفهان

در مسیر پله ها دیدن پنجره های کاخ را فراموش نکنید، پنجره های چوبی در قاب خود منظره ای زیبا از میدان دارند. سپس به طبقه دوم می روید. آبدارخانه ای است که در آن شربت، چای و سایر نوشیدنی ها برای مهمانان تهیه می شود. مخزن همچنین می تواند یک فروشگاه مواد غذایی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا