ایران گردی

چند جاذبه تاریخی مروست یزد که باید دید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: استاد شهری است در بخش مروست استان یزد در ایران. ولسوالی مروست از غرب با شهرستان بوانات در استان فارس، از شرق با روستای خبر استان کرمان و از جنوب با ولسوالی هرات استان یزد همسایه است.

مجموعه آثار تاریخی مرکزی مروست نقطه عطفی در تاریخ این شهر است. این مجموعه شامل: مسجد شاه حسین مروست مربوط به دوره قاجاریه (که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است)، مسجد حاجی قاسم، گنبد، قلعه تاریخی مروست، مسجد جامع، مقبره شیخ عبدالله، مقبره شیخ بهاءالدینی و کاروانسرای شعبه می باشد.

محصولات کشاورزی این منطقه عبارتند از: گندم، جو، ذرت، انگور، پسته و انار. این شهر مهمترین قطب کشاورزی استان یزد و یکی از مناطق اصلی تولید انگور در ایران است.

قلعه مروست

قلعه باستانی مروست بر روی تپه ای باستانی به ارتفاع حدود شش متر به مساحت حدود هشت هزار متر مربع قرار دارد که نشان از استحکام، عظمت و ارتفاع آن دارد و از این نظر بی نظیر است. آثار موجود حکایت از زندگی این بنای تاریخی در دوره های مختلف تاریخی دارد.

این قلعه یکی از بلندترین قلعه های ایران است که از نظر ارتفاع نمادین و یادآور قلعه فلک فلک لرستان و ارگ عظیم بم است.

چند مکان دیدنی تاریخی مروست یزد که باید حتما ببینید

از آثار به دست آمده در این قلعه تاریخی می توان به وجود خشت 50*40 با نقش و نگار، آجرهای منقوش، پیزو و … که از دوران اشکانی، ایلخانی و صفویه باقی مانده است اشاره کرد.

قسمت های موجود قلعه شامل رمپ یا پلکان ورودی، هشتی ورودی، کاخ سلطنتی، سه برج دیده بانی، حصار و تیرهای موجود می باشد.

قلعه تاریخی مروست که در مرکز شهرستان مروست قرار دارد، در تاریخ آذرماه ۱۳۹۶ به شماره ۲۵۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این قلعه با ساختاری از مصالح خشت و گل و استفاده از آجر در بالای در، بر روی تپه ای مشرف به شهر مروست واقع شده است.

این قلعه دارای سه برج مدور در سه گوشه خود است. در ضلع جنوب شرقی قلعه به جای برج، سر در ورودی قلعه قرار دارد.

سر قلعه در دو طبقه ساخته شده که سقف طبقه اول کاملاً فروریخته و فقط پایه های آن باقی مانده است.

موقعیت بلندی و اصالت شهر و جذابیت و چشم انداز آن از دور و در بدو ورود به مروست از ویژگی های قابل توجه این بنا است.

برج علی آباد

برج علی آباد در واقع بقیه قلعه علی آباد است که تزئینات گچی جلوی شومینه و طاقچه های فضای کنار برج به خوبی مشخص شده است.

این برج تاریخی مربوط به دوره افشاریه و زندیه است و در سال ۱۳۸۶ به شماره ثبت ۲۳۱۵۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این برج در شهرستان خاتم، منطقه مروست، روستای خرابرجان، روستای خرابرجان واقع شده است.

چند مکان دیدنی تاریخی مروست یزد که حتما باید ببینید

آرامگاه شیخ عبدالله

مقبره شیخ عبدالله مروست که به شماره ۲۷۶۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، یکی از آثار تاریخی باشکوه دوره صفویه در شهرستان حاتم به شمار می رود.

بقعه شیخ عبدالله ظاهراً مربوط به دوران صفویه و مکانی صومعه مانند بوده که بعدها به آرامگاه تبدیل شده و مقبره ها و غرفه های دیگری به آن اضافه شده است.

این ساختمان یکی از ساختمان های چندفضایی است که فضای اصلی آن یک فضای چهار ردیفه یا یک فضای مرکزی با گنبد کاربند است و برای رسیدن به این فضا باید از فضای چهار ردیفی دیگر و فضای مرکزی عبور کرد. از این چهار ردیف نیز با گنبد کاربند پوشیده شده و ورودی های اصلی بنا نیز از فضاهای شمالی و شرقی این چهار ردیف امکان پذیر است.

این فضا در نوع کاربندی گنبدی است و از طریق بازشوهای بالای گنبد دارای نورپردازی مناسبی است و همچنین در قسمت جنوب شرقی حفره ای و در ضلع جنوبی آن محرابی ایجاد شده است.

بقعه شیخ عبدالله ظاهراً مربوط به دوران صفویه بوده و آرامگاهی بوده که بعدها به آرامگاه تبدیل شده و مقبره‌ها و غرفه‌های دیگری به آن اضافه شده است.

این ساختمان یکی از ساختمان های چندفضایی است که فضای اصلی آن یک فضای چهار ردیفه یا یک فضای مرکزی با گنبد کاربند است و برای رسیدن به این فضا باید از فضای چهار ردیفی دیگر و فضای مرکزی عبور کرد. از این چهار ردیف نیز با گنبد کاربند پوشیده شده و ورودی های اصلی بنا نیز از فضاهای شمالی و شرقی این چهار ردیف امکان پذیر است.

ردیف های کنار چهار ردیف ورودی نیز دارای ستون هایی بر روی چهار ردیف دوم است که فضای اصلی این مجموعه محسوب می شود، ارزش معماری بیشتری نسبت به فضای قبلی دارد.

بر بالای این محراب تابلویی بسیار زیبا به ابعاد 111 در 140 سانتی متر که تلفیقی از نبرد و شکار شیر و با امضای «العبدالفاکر قنبرعلی» است و نقاشی به سبک و سیاق است. اثر دوران صفویه و شکل و لباس مردی که شیر را شکار می کند. مانند آثار این دوره است.

چند مکان دیدنی تاریخی مروست یزد که باید حتما ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا