ایران گردی

پل کوریجان/ یکی از بزرگترین پل‌ها در دوران صفویه

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایسنا، در معرفی پل های تاریخی ایران باید گفت که این پل ها نه تنها شاهکار معماری هستند، بلکه تاریخ و فرهنگ ایران را نیز به تصویر می کشند و از زیبایی معماری گرفته تا اهمیت اجتماعی، این پل ها تاریخ خاص خود را دارند و این آثار تاریخی به دلیل ساخت، طراحی و معماری خاص هنوز پابرجا هستند و همچنان مورد استفاده قرار می گیرند.

تاریخچه پل سازی در ایران به دوران هخامنشیان برمی گردد که بر فراز رودخانه های خروشان یا دره های وسیع برای اتصال دو شهر یا روستا ساخته می شدند. اوج معماری ایرانی را در پل سازی در دوران صفوی می بینید که در آن پل های زیادی وجود دارد. از این دوران در سراسر ایران باقی مانده است. شهرهای غربی ایران نیز از این امر مستثنی نیستند، زیرا در شهر کبود درهنگ پلی به نام کوریجان وجود دارد که این پل در روستایی به همین نام و بر روی رودخانه کراچای از دوران صفویه باقی مانده است. ثبت شده در فهرست آثار ملی در کنار.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ با اشاره به پل تاریخی کوریجان گفت: پل تاریخی کوریجان یکی از بزرگترین و زیباترین پل های تاریخی مربوط به دوران صفویه در شهرستان کبودراهنگ است. به شماره 3248 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مهدی گلمی با بیان اینکه این پل در 22 کیلومتری شمال همدان بر روی رودخانه کراچای ساخته شده و در سال های اخیر چندین بار توسط میراث فرهنگی مرمت شده است، تصریح کرد: پل آجری کوریجان با پنج دهنه بزرگ و چهار دهنه کوچک با تزئینات صلیبی شکل. بقیه بناها مربوط به دوره صفویه است که در دوره قاجار نیز مرمت شده است.

وی با اشاره به قرار گرفتن این پل بر روی رودخانه کاراچای ادامه داد: این رودخانه برای آخرین بار در سال 2018 به دلیل بارندگی های شدید جاری شد اما پس از سال جاری به دلیل کاهش بارندگی ها و خشکسالی های پی در پی، حیات و آب تازه خشک شد. به این رودخانه فصلی سرازیر شده و آب جاری در زیر این پل تاریخی زیبایی دو چندانی به این بنای باشکوه بخشیده است.

گلمی خاطرنشان کرد: یک کیلومتر بعد از پل تاریخی کوریجان، حوضچه های تغذیه مصنوعی توسط اداره منابع آب این شهرستان احداث شد و آب جاری رودخانه فصلی کراچای پس از عبور از پل تاریخی به حوضچه های این تغذیه مصنوعی می ریزد. این حوضچه ها برای تقویت سفره های زیرزمینی عمل خواهند کرد

وی با بیان اینکه روستاییان و کشاورزان اطراف همچنان از این پل استفاده می کنند، تصریح کرد: حمل و نقل ماشین آلات سنگین یکی از تهدیدها و خطرات تخریب این پل است و به همین دلیل تردد ماشین آلات سنگین و ماشین های سنگین روی این پل با محدودیت مواجه است.

گلمی با اشاره به اینکه در این راستا در سال های اخیر در فضای مجازی این موضوع را اطلاع رسانی کرده ایم افزود: خوشبختانه این اطلاع رسانی نقش موثری در فرهنگ سازی حفظ و مراقبت از این اثر تاریخی توسط مردم داشته است.

مدیر منابع آب شهرستان کبودراهنک همچنین به تغذیه مصنوعی در یک کیلومتری پل تاریخی کوریجان اشاره و بیان کرد: در این منطقه 11 دریاچه داریم که در سال هایی که بارندگی زیاد است آب از آبگینه و صالح جاری می شود. آبگیرهای آباد و این دریاچه ها زهکشی می شوند.

هادی هزاریان با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت زهکشی این دریاچه ها نرمال است و معمولا آخرین دریاچه ها برای جاری شدن آب خالی است، خاطرنشان کرد: سال گذشته سه تا چهار دریاچه برای تغذیه مصنوعی زهکشی شد و امسال نیز زهکشی این دریاچه ها عادی است.

مدیر منابع آب شهرستان کبودراهنک در پایان یادآور شد: در حال حاضر به دلیل بارندگی های اخیر آب در رودخانه فصلی کراچای زیر پل تاریخی کوریجان جاری است.

با توجه به قدمت این قطعه زیبای تاریخی، حفظ و نگهداری این شاهکار معماری ایرانی در پل سازی ضروری است و در این راستا برای جلوگیری از آسیب دیدن این پل تاریخی به دلیل تردد تجهیزات سنگین احتمالی، لازم است توجه ویژه به ساخت و ساخت پل های دیگر برای تردد به نظر می رسد ضروری است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا