ایران گردی

واگذاری ۴۷ بنای تاریخی به بخش خصوصی برای احیا

مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی گفت: سال گذشته 47 بنا و خانه تاریخی را برای احیا به بخش خصوصی تحویل دادیم و امسال نیز هر ماه یک بنای تاریخی دیگر را تحویل می دهیم.

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایرنا شهاب طلای شکر وی عصر چهارشنبه در مراسم افتتاحیه رستوران بوتیک در خانه تاریخی صادقی اردبیل گفت: فلسفه وجودی صندوق توسعه و احیای اماکن کشور جلب مشارکت مردم برای مرمت آثار تاریخی است. بناها و به نام سال 1403 به نام جهش تولید با مشارکت مردم، امسال برنامه واگذاری 100 اثر تاریخی به بخش خصوصی را داریم.

وی افزود: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان سال گذشته بخشنامه ای صادر کرد که بر اساس آن تنها مرجع واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی است.

وی ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخشنامه مذکور را به بخش املاک و مستغلات تنظیم کرده و بخشی از درآمد حاصل از واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی به صندوق بازگردانده می شود و در صورت نیاز بازدید انجام می شود. به آثار تاریخی پرداخت خواهد شد.

طلایی شکری گفت: در استان های مختلف با بافت های تاریخی متفاوتی مواجه هستیم، به عنوان مثال در یزد 36 هزار لوح بافت تاریخی وجود دارد و در ابرکوه و سایر شهرستان ها میزان آثار و الواح تاریخی بسیار متنوع است و تاریخی بودن بافت شیراز بیش از 350 هکتار است و خانه‌های تاریخی بر حسب نوع مالک متفاوت است که از تاجر تا دانشمند را شامل می‌شود.

وی افزود: حیف است که بسیاری از بناهای تاریخی اردبیل تا به امروز مورد بهره برداری قرار نگرفته و گفته می شود که اکثر خانه های تاریخی اردبیل در زمان خرید توسط میراث فرهنگی پابرجا بوده است در حالی که ما مدیون هستیم. نهضت تشیع و ظهور تاریخی او در ما از مرز اردبیل هستیم.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی افزود: آمادگی داریم در سال جدید و در صورت احراز صلاحیت عوامل بخش خصوصی از سوی عمومی، بناهای باقی مانده از استان اردبیل را به بخش خصوصی واگذار کنیم. اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل بر این باورند که امتیازات ویژه ای برای آنان قائل است.

طلای شکری ادامه داد: سال گذشته با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و خانه الشریعه، خانه خادم باشی و همام اوچ دکان اردبیل بیش از چهار ساختمان را از استان اردبیل به بخش خصوصی واگذار کردیم. 2 سال آینده و تا 2 ماه آینده قلعه قدیمی مشگین شهر، خانه آصف یا مبشری در اردبیل و حمام پیرزرگر این شهر را تابستان امسال با مشارکت سرمایه گذاران افتتاح خواهیم کرد.

بیشتر خانه‌های تاریخی اردبیل متعلق به اعیان، تجار و شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار اعصار مختلف از جمله دوره قاجار بوده و همچنان در بافت تاریخی اردبیل پابرجا و ساخته شده‌اند و بیش از 35 خانه تاریخی در این شهر شناسایی شده است. این شهر.

استان اردبیل با داشتن جاذبه های تاریخی، طبیعی، اقتصادی و مذهبی در 12 شهر شمال غرب ایران یکی از مقاصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا