ایران گردی

مسیر دسترسی به قلعه رودخان زیبا

به گزارش تودی تریپ به نقل از مهر، شهرهای شمالی ایران در بین مردم به طبیعت بکر و سرسبزی شهرت دارند. اما در کنار همه این زیبایی های شگفت انگیز، تعدادی جاذبه گردشگری و تاریخی نیز وجود دارد. نمونه بسیار معروف این نقاط گردشگری قلعه رودهان فومن است که در نوع خود جاذبه خاصی به حساب می آید. قلعه ای بر فراز کوه های پر درخت که شامل 1600 پله است.

ایده قدم زدن در این مکان تاریخی و بازدید از سازه های خاص آن برای هر گردشگری جذاب است. فاصله 50 کیلومتری این قلعه از شهر رشت باعث شده بیشتر مسافران به این شهر برسند و از آنجا به قلعه رودهان بروند. قصد داریم به این کشور برویم و این مکان تاریخی را ببینیم. در زیر نحوه سفر به قلعه رودان و انتخاب مکان مناسب برای اقامت را توضیح خواهیم داد.

معرفی قلعه رودان

قلعه رودهان بنایی تاریخی مربوط به دوره ساسانی است که در طول تاریخ بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و یکی از مقاصد اصلی گردشگری شمال کشور است. زیرا بازدید از این قلعه و شنیدن تاریخ اسرارآمیز آن برای بسیاری از افراد جالب است. این قلعه تاریخی در 30 کیلومتری شهر فومن و در ارتفاعات این منطقه قرار دارد. این قلعه در ابتدا دارای 65 برج و بارو و دیواری بلند به طول 1500 متر بوده است. بسیاری از مردم حتی باورشان سخت است که چگونه چنین حجمی از آجر به این ارتفاع رسیده و با آن برجی ساخته اند.

قلعه رودهان در فضایی به مساحت 2 کیلومتر ساخته شده و به دلیل موقعیت استثنایی خود همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. شاید همین ویژگی های منحصر به فرد این سازه باعث شد شجاعانه با سختی های بالا رفتن از 935 پله روبرو شویم. البته پیمودن چنین مسافتی به انرژی و چندین ساعت نیاز دارد. زیرا در برخی نقاط قلعه مسیر سخت و چالش برانگیز می شود و برای ادامه مسیر باید کمی استراحت کنید. اما سوال اینجاست که چگونه می توان به قلعه رودان رسید.

علت نامگذاری قلعه رودان

قلعه رودان مکانی فوق العاده برای استراحت است. چرا که همزمان با پیاده روی و بالا رفتن از پله های تاریخی این اثر می توان طبیعت کوه و جنگل اطراف آن را دید. این بنای تاریخی با نام‌های دیگری مانند قلعه حسامی، قلعه سکسار، قلعه هزار پله و قلعه سگسال شناخته می‌شود. حتی در گویش گیلکی «روهان کالا» و در زبان تالشی «قله روخون» نامیده می شود.

دلیل انتخاب چنین نامی برای این اثر تاریخی وجود قلعه ای در کنار رودخانه است. این موقعیت خاص جغرافیایی نیز در طول تاریخ بارها از آن به عنوان دژی مستحکم در برابر دشمنان استفاده کرده است. زیرا به گفته برخی این قلعه صد ساله در زمان حمله اعراب به ایران ساخته شده است. زیرا در آن زمان نیاز به یک پایگاه مستحکم در دل جنگل های فومن داشتند.

تاریخچه قلعه رودان

قلعه هزار پله در طول تاریخ از جمله دوره سلجوقیان دستخوش تغییرات و نوسازی های زیادی شده است. اما در دوره صفویه، حاکمان از بازسازی و تغییر شکل این قلعه منع کردند. اما این فرمان توسط فردی به نام مظفرالسلطان نقض شد و او توانست با کمک این پایگاه نظامی در مقابل ارتش انگلیس مقاومت کند. نتیجه این مقاومت و کمک گرفتن از پایگاه نظامی، شکست انگلیسی ها بود. البته هیچ مدرک تاریخی برای اثبات چنین ادعاهایی وجود ندارد. امروزه قلعه رودهان بیشتر جنبه گردشگری دارد و یکی از شلوغ ترین مکان های تاریخی در دل جنگل های شمال کشور است.

از مسیر تا محل اقامت به قلعه رودان سفر کنید

دلیل محبوبیت قلعه رودان

تفاوت قلعه رودان با سایر مکان های تاریخی نزدیک بودن آن به بازدیدکنندگان است. یعنی به جای تجسم یک سازه و مرور وقایع تاریخی آن، می توانید این قلعه را از نزدیک ببینید و لمس کنید. این ویژگی باعث می شود تا گردشگران ماجراهای خود را در این قلعه بهتر درک کنند. این ماجراجویی با مناظر زیبای جنگل فومن آغاز می شود و با بالا رفتن از پله های تاریخی ادامه می یابد.

البته به یاد داشته باشید که اجباری برای بالا رفتن از تمام 930 پله این قلعه برای همه مسافران وجود ندارد. از آنجایی که تعداد پله ها زیاد است باعث خستگی کودکان یا سالمندان می شود. پس قبل از شروع ماجراجویی با همراهان خود هماهنگ کنید و این مشکل را با آنها در میان بگذارید. البته به شما قول می دهم که بالا رفتن از آن همه پله برای رسیدن به قسمت اصلی قلعه ارزشش را دارد. پس فراموش نکنید که از قبل به فکر تهیه تجهیزات مناسب برای پیاده روی و کوله گردی باشید.

جاده دسترسی به قلعه رودان

برای رفتن به قلعه رودان باید در هر کجا که هستید به شهر رشت برسید. برای مثال فردی که در پایتخت زندگی می کند باید از اتوبان قزوین – رشت خود را به این شهر برساند. یا اگر ساکن مشهد رضوی هستید ابتدا باید بلیط رشت مشهد را تهیه کنید و سپس به این قلعه تاریخی بروید. فاصله رشت تا شهر فومن در جاده آستارا حدود 40 دقیقه رانندگی است. سپس از طریق جاده قلعه رودخان 35 دقیقه رانندگی به سمت جنوب خواهید داشت.

برای کاهش هزینه های این سفر جذاب، بهتر است با گروه های تور سفر کنید. یا در صورت امکان با ماشین شخصی سفر کنید و ماشین را در اطراف قلعه پارک کنید. با نزدیک شدن به مقصد و پس از پرداخت هزینه ورودی می توانید مسیر خود را به سمت قلعه ادامه دهید. به یاد داشته باشید که ساعات بازدید از قلعه رودان محدود است و باید از قبل برنامه ریزی کنید. بازدید از این قلعه همه روزه از ساعت 8 صبح تا 17:30 برای مسافران و گردشگران امکان پذیر است.

در قلعه رودان بمانید

اسکان در سفر به قلعه رودان به دو صورت کمپینگ و رزرو اتاق در اقامتگاه های موجود در شهرک فومن امکان پذیر است. در روش کمپینگ باید محل مناسبی در اطراف قلعه رودهان پیدا کنید و در آنجا چادر بزنید. البته این نوع اقامت به دلیل کمبود امکانات و سردی هوا در شب چندان مناسب نیست.

پس بهترین کار این است که پس از بازدید از قلعه رودان به شهر فومن برگردید و شب را در آپارتمان یا ویلا بگذرانید. حتی ممکن است یک سری اقامتگاه های بوم گردی در اطراف قلعه رودان وجود داشته باشد تا مسافران بتوانند یک شب اقامت کنند.

آخرین کلمه

سفر به قلعه رودان را می توان یک سفر تاریخی و تفریحی هیجان انگیز دانست. زیرا تمام ویژگی های یک مقصد گردشگری خاص مانند سرسبزی، تاریخ و طبیعت گردی را دارد. البته زیبایی این سفر را نمی توان در جملات کلیشه ای بیان کرد و باید این سازه های سنگی و آجری را با دقت مشاهده کنید. فقط مطمئن باشید دیدن قلعه رودان ارزش خرج کردن و خرید بلیط مشهد رشت را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا