اخبار گردشگری

سود سپرده حج چقدر است؟

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در آستانه آغاز سفر حج سال 1403 به ابهامات و سوالاتی در خصوص سهمیه حج در ایران پرداخت. مطابق با جمعیت ساکن در کشور نیست و همچنین سود ودیعه عمره و حج که بحث برانگیز شده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت وگو با ایسنا، درباره پیگیری های انجام شده برای افزایش سهمیه حج در ایران با توجه به پیش بینی حدود 900 هزار نفر در ایام نوروز گفت: حج که اعزام آنها با سهمیه فعلی بیش از 10 سال طول می کشد. از زمانی که عربستان تصمیم گرفت سهمیه حج را به کشورها اختصاص دهد، قوانینی را برای اختصاص سهمیه حج به نسبت هزار نفر جمعیت مسلمان هر کشور وضع کرد. برای ایران با جمعیتی حدود 85 میلیون نفر، 85 هزار سهمیه حج برای ایران تعیین شده است و اخیراً آماری از سوی سازمان ملل ارائه شده که جمعیت ایران حدود 89 میلیون و 500 هزار نفر است. این موضوع به اطلاع کشور میزبان رسید و درخواست شد سهمیه حج ایران به نسبت این جمعیت افزایش یابد که قول بررسی مجدد دادند.

نواب افزود: بسیاری از کشورها هستند که با توجه به سهمیه تعیین شده نمی توانند زائران حج را اعزام کنند. به عنوان مثال، یکی از کشورهای شرق آسیا که اکثریت جمعیت آن غیر مسلمان هستند، سهمیه حج 10 درصد تعیین شده است. جمعیت مسلمان آن و این در حالی است که تنها 60 درصد از این سهمیه برای حج تکمیل شده است. چند کشور دیگر هم هستند که شرایط مشابهی دارند، اما مشکل این است که این کشورها مازاد سهمیه حج خود را به کشورهای دیگر نمی دهند. از سوی دیگر کشورهای دیگری هم هستند که از سهمیه خود به طور کامل استفاده می کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه ایران از عربستان درخواست کرده است که سهمیه حج را افزایش دهد، گفت: افزایش این سهمیه به عوامل مختلفی از جمله نوع تعامل کشورها و اهدای میزبان بستگی دارد. دولت (عربستان). زمانی این کشور هر سال یک سهمیه اضافی 5000 نفری به ایران اختصاص می داد و زمانی که ایران در سال 1394 در حج شرکت نکرد، این سهمیه بین کشورهای دیگر تقسیم شد. من شنیده ام که برای حج امسال به برخی کشورها سهمیه 10 هزار نفری اضافه داده شده است.

وی با اشاره به لزوم تخصیص سهمیه ویژه برای ایرانیان مقیم خارج از کشور، تصریح کرد: در بین ایرانیانی که بنا به دلایلی در خارج از کشور زندگی می کنند، افرادی هستند که تمایل دارند به حج مشرف شوند، اما کشور محل مهاجرت آنها، سهمیه ویژه حج ندارد. تماتو و از طرفی نمی توانند از سهمیه حج در ایران استفاده کنند. به همین دلیل از وزیر حج عربستان خواسته شد که سهمیه حج یک هزارم جمعیت هر کشور را در نظر بگیرد، یک صد هزارم جمعیت مسلمان آن کشور را «سهمیه حج مهاجر» در نظر بگیرد، یعنی. این است که اگر سهمیه خالص زائران ایرانی 85 هزار نفر باشد، 100 هزار نفر از جمعیت کشور 850 نفر می شود، اگر هر سال این سهمیه بین ایرانیان خارج از کشور توزیع شود، تعداد زیادی از آنها می توانند به ایران سفر کرده و بروند. برای حج با پاسپورت ایرانی، راهی بهتر از راهی است که عربستان در پیش گرفته و میل مسلمانان به حج را کاهش می دهد. ما این سهمیه را دنبال می کنیم و امیدواریم مثمر ثمر باشد به ویژه که وزیر حج عربستان از موافقت اولیه با این درخواست خبر داده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: این شرایط مختص ایران نیست. سه تا چهار میلیون نفر از لبنان در پنج قاره پراکنده اند یا در کشور ما افغان های زیادی هستند که می خواهند به حج بروند و به سازمان حج و زیارت ایران مراجعه کرده و اعلام کرده اند که مایل هستند اما نمی توانند از این کشور به حج بروند. ایران و چاره ای جز بازگشت به افغانستان ندارند.

نواب درباره اقدام برای تعدیل سود سپرده های حج و عمره، با توجه به اظهارات نماینده ولی قانونی امور حج و زیارت در گذشته در خصوص تعدیل سود این سپرده ها، گفت: بانک اعلام کرد که وی همان سودی را که به سپرده های حج و عمره می دهد، می دهد. علاوه بر این که مدیر متقاضی حج و عمره سند ثبتی است که دارای ارزش افزوده استثنایی است. کوپن های حج و عمره قیمت های متفاوتی دارند. با این تعبیر اگر دو برادر بودند که یکی از آنها در بانک سپرده گذاری کرده و دیگری ودیعه حج گذاشته است، کسی که ودیعه حج گذاشته، درآمد بیشتری دارد، اما اگر ارزش آن سپرده را با سرمایه گذاری مقایسه کنیم. در بازار طبیعتاً این سود و ارزش افزوده اندک است و نباید کسی را که برای ادای فرمان خدا ثبت نام کرده است با دیگری مقایسه کرد.

نماینده خادم حج و زیارت افزود: برای افزایش سود و یا درآمد ودیعه حج و عمره، بحث و تبادل نظر شد. آنها در یافتن راه حل پیگیر هستند.

وی ادامه داد: سعی می کنیم مبلغی که به عنوان هزینه حج در نظر گرفته می شود را رعایت کنیم و در طول اجرای برنامه های حج در صورت افزایش به زائر برگردانده شود، از این رو صرفه جویی انجام شده است.

نواب گفت: در حج 1402 تعداد خادمان زائران کاهش و تعداد زائران افزایش یافت و متعاقباً هزینه این سفر کاهش یافت. سال گذشته نسبت به حج 2018 (قبل از کرونا) 5 کاروان بیشتر به زائران اختصاص یافت و با کاهش خدمات حج امسال نسبت به حج 2018، هفت کاروان دیگر از زائران اعزام خواهند شد. دلیل این کاهش وزن ها این است که افرادی که برای حج ثبت نام کرده اند، مدت زیادی منتظر هستند، از طرفی سن منتظران افزایش یافته و باید زودتر به مشرف بروند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا