ایران گردی

دشت هویج، بهشت خوش آب و هوای تهرانی‌ها / تصاویر

به گزارش تودی تریپ به نقل از همشهری آنلاین، تجربه یک روز دور از هوای آلوده، سروصدا و ترافیک شهری برای پایتخت نشینان نعمت بزرگی محسوب می شود. از این رو جاذبه های طبیعی اطراف پایتخت بسیار حائز اهمیت بوده و همواره طرفداران بسیاری داشته است. دشت هویج که به آن دشت گرچال نیز می گویند یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری تهران و در نزدیکی روستای خوش آب و هوای افجه قرار دارد که در تعطیلات پیش رو می توانید یک سفر یک روزه به آن داشته باشید.

معرفی هویج معمولی

دشت هویج در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا و در بالادست مرکز روستای افجه، گلندوک و دهستان لواسان قرار دارد. کوه دماوند از ارتفاعات دشت قابل مشاهده است. اگر در تهران یا شهرهای اطراف پایتخت زندگی می کنید، دشت هوج یکی از بهترین گزینه ها برای یک تور یک روزه است. کافی است به لشگرک برسید و از پیچ تند قوچک بگذرید تا به لواسان و افجه برسید. دشت زیبای هویج در این منطقه منتظر شماست.

اینجا بهشت ​​تهران با هوای خوب است!

دشت هویج کجاست؟

دشت هویج در شهرستان شمیرانات، شهر لواسان، روستای افجه قرار دارد. این منطقه در فاصله کمی در اطراف تهران قرار دارد.

جاده دسترسی به دشت حج

دشت هوج مسیری آسان و ایمن دارد که از تهران شروع و تا لواسانات امتداد دارد. ساکنان شمال و شرق تهران با دشت هویج فاصله زیادی ندارند. در مجموع کافی است تهرانی ها و ساکنان اطراف این شهر در جاده لشگرک از یکی از بزرگراه های منتهی به بزرگراه شهید بابایی وارد شوند. مسافران شمال شهر با ورود به بزرگراه ارتش و سپس جاده سوهنک به میدان لشگرک رسیده و از گردنه گوچک عبور می کنند.

مسافرانی که از کرج یا شمال کشور به سمت دشت هویج حرکت می کنند، پس از اطمینان از باز بودن جاده بالای دیزین، پس از عبور از میگون، فشم، اوشان و زرده بند می توانند به میدان لشگرک برسند. در اینجا باید مسیر مستقیم را ادامه دهید و با استفاده از علائم دسترسی به افجه و گذر از میدان بسیج به چپ بپیچید تا به افجه برسید. پس از رسیدن به این روستا دو جاده را خواهید دید. باید مسیر خاکی را ادامه دهید و پس از پارک خودرو پیاده روی کنید. همچنین مسیری برای عبور خودرو وجود دارد. البته به شرطی که خودروی شما شاسی بلند و دو دیفرانسیل باشد.

اینجا بهشت ​​تهران با هوای خوب است!

تاریخچه دشت هویج

دلیل این نام عجیب را باید در تاریخ این دشت جستجو کرد. روایات مختلف تاریخی حاکی از آن است که در گذشته بیشتر زمین های این دشت به کاشت هویج اختصاص داشت. اگرچه امروزه اثری از این مزارع نیست. گورچال نیز از ترکیب دو نام گور + چال گرفته شده است. گور یا آگار در گویش ایرانیان باستان به معنی آتش است (کلمه گور هنوز در زبان فارسی به معنای آتش سوزی به کار می رود) و چال نیز به معنای مکان است. از این رو Gerhal به معنای محل آتش یا آتشدان است. به نظر می رسد دلیل این نامگذاری گرمتر بودن این دشت نسبت به قله های اطراف باشد.

گفته می شود این دشت در زمان شاهان صفوی شکارگاهی پر رونق بوده و مسیری به دریاچه و دشت لار منتهی می شود. آثار کاروان های صفوی در کنار جاده، در انتهای دره کنار صخره دیده می شود. در ضلع شمالی دشت، گردنه افجه فشم است که راهی به مالرو وجود دارد. این جاده افجه و دشت هوج را به دشت لار لواسانات و سایر ارتفاعات البرز مرکزی متصل می کند. گفته می شود ناصرالدین شاه و دیگر پادشاهان قاجار از این گذرگاه برای رفت و آمد با کالسکه به دشت لار و دیگر روستاهای این نواحی استفاده می کردند. به این جاده مالرو که در جاهایی آسفالت است، جاده شاه عباسی نیز می گویند.

اینجا بهشت ​​تهران با هوای خوب است!

دیدنی های دشت هویج

دشت حج و اطراف آن جاذبه های فراوانی دارد. بنابراین بهتر است که تور خود را از ساعات اولیه روز شروع کنید تا بتوانید بدون آزار گرما به تمامی جاذبه های این منطقه برسید. این گشت و گذار از طریق باغ ها و نهرهای آبی که برای آبیاری باغ ها منحرف می شوند انجام می شود.

دره شمالی افجه: اگر به این منطقه رفتید بد نیست از جاذبه های زیبا و مناظر بکر دره افجه شمالی دیدن کنید. این دره در طول سال گردشگران را به خود جذب می کند و مورد علاقه کوهنوردانی است که از مسیرهای آن برای صعود به قله های آتشکده، ساکا، سیگلار و مهرچال استفاده می کنند.

آبشارها: در همان ابتدای مسیر، آبشار پشچوبیک با منظره ای از دره وجود دارد که نباید آن را از دست بدهید. بعد از آبشار پشچوبیک و در طول مسیر 1.5 کیلومتری، می توانید خط الراس کوه مشرف به دشت هویج را ببینید. در این منطقه آبشاری به ارتفاع 15 متر وجود دارد که پوشش گیاهی جالبی در اطراف آن وجود دارد. درختان افرا نیز به این منطقه لطافت و زیبایی خاصی بخشیده اند. آبشار دیگری در این منطقه به نام موآب وجود دارد که از کوه ساکا سرچشمه می گیرد و در بیشتر اوقات سال هیجان انگیز و وحشی است.

اینجا بهشت ​​تهران با هوای خوب است!

دشت سبستان: در قسمت شمال غربی دشت، در جاده‌ای که به کوه آتش‌گیاه می‌رود، دشت سبستان قرار دارد. دشتی که آبشار چرند به ارتفاع 50 متر از آن سرازیر می شود مملو از درختان میوه مانند آلو، گیلاس و گردو است.

حمام صفوی: در همین محوطه یک حمام قدیمی از دوره صفویه وجود دارد. این حمام همچنان مورد استفاده اهالی روستا بوده و به بهره برداری می رسد.

میخانه حضرت ابوالفضل(ع): در روستای افجه با معماری زیبا و جالبش می توانید از منطقه چراغان دیدن کنید. همچنین از سقاخانه حضرت ابوالفضل(ع) و چنار کهنسال آن که قدمتی 500 ساله دارد دیدن کنید.

قلعه ساکا: قلعه سکا کاخی قدیمی است که بر روی قله سربند در ارتفاعات روستای امامه قرار دارد. مربوط به قرن دوم یا سوم هجری است. این قلعه تا دوره صفویه مورد استفاده بوده است. بنای آن از آجر، خشت، گل و ساروج ساخته شده و با سفال های لعابدار سبز و آبی تزیین شده است.

کاخ ناصری: در ادامه مسیر کاخ ناصری قرار دارد که در قسمت شمالی افجه قرار دارد و مشرف به باغ های روستا است. این کاخ که متعلق به ناصرالدین بوده و به دستور و نظارت اعتمادالدوله ساخته شده است، اکنون تنها بنای ویران شده است.

اینجا بهشت ​​تهران با هوای خوب است!

موزه غار دکتر وزیری: بازدید از موزه غار، هم از نظر فضای باورنکردنی و حضور هنرمند و هم خلق اثر هنری در حین بازدید، تجربه ای بی نظیر است. موزه غار در مسیر روستای کندلیا بخشی از دیواره رشته کوه البرز را به خود اختصاص داده است. پس از طی مسافتی کوتاه به دروازه ای چوبی می رسید که شما را به موزه غار هدایت می کند. هنگام بازدید از این موزه جالب می توانید در فضای باز چای و نسکافه بنوشید. همچنین منظره بی نظیری از کوه را از بالای خانه درختی در حیاط موزه غار ببینید.

ورودی موزه غار دهان شیر است که در آستانه دیوار کوه ساخته شده است. غاری که نه به دست طبیعت، بلکه به دست ناصر هوشمند وزیری، مجسمه ساز چیره دست ساخته شده است. راهروهای این غار موزه از سنگ گرانیت البرز، عشق به فرهنگ ایرانی را در دل دارند. در داخل موزه غار مجسمه های چوبی، گچی، سیمانی، سنگی و فلزی به نمایش گذاشته شده است. مجسمه های بزرگ و اسطوره ای ایران و مجسمه های حیوانات ساخته استاد.

اینجا بهشت ​​تهران با هوای خوب است!

بهترین زمان برای بازدید از دشت هویج

از آنجایی که دشت حج یک نقطه گرم محسوب می شود، بازدید از آن در فصل تابستان توصیه نمی شود. در پاییز و زمستان با وجود سردی هوا، این منطقه جلوه دیگری به خود می گیرد. به خصوص در فصل زمستان به مکانی محبوب برای ورزش های زمستانی تبدیل می شود. با تمام این اوصاف بهترین زمان برای سفر به دشت حج بهار است. وقتی طبیعت لباس نو می پوشد و حال و هوای نشاط آور در دشت حاکم می شود.

امکانات رفاهی دشت حج

دشت حج به نوعی جزو خواص مردم روستاهای اطراف است. کسانی که وقت خود را به باغبانی و چیدن میوه می گذرانند. پس به یاد داشته باشید که حقوق مردم را رعایت کنید و مراقب باشید به درختان و اموال مردم آسیبی وارد نشود. این منطقه امکانات خاصی ندارد. اما در روستای افجه می توانید از امکاناتی مانند رستوران، مغازه و سرویس بهداشتی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا