ایران گردی

درخشش ستاره‌ها در کویر حلوان / شاهکارهای طبیعت در سکوت شب

تودی تریپ: کویر حلوان یکی از بکرترین مناطق کویری ایران در استان خراسان جنوبی و نزدیک شهر طبس است. این کویر زیبا یکی از محبوب ترین مقاصد طبیعت گردی در بین گردشگران علاقه مند به مناطق بکر و بکر است. آسمان شب کویر یکی از زیباترین مناظر این منطقه است و گردشگران زیادی برای استراحت در کویر حلوان و تماشای زیبایی های این کویر در شب به این منطقه سفر می کنند.

کویر حلوان; یک شاهکار طبیعی و دیدنی

حلوان نام روستایی است در انتهای شرقی این کویر. روستای حلوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری طبس است که از قدیم الایام به جهات مختلف شهرت داشته است.

وجود نخلستان و تولید خرمای بسیار مرغوب از آن، از این رو تنوع خرما مشخص است. در سال های اخیر علاوه بر نژاد محلی خرمای مضافتی، نژادهای دیگری نیز در حلوان پرورش داده شده است.

بنای قدیمی هلوان بسیار بزرگ و زیبا است، اگرچه در شرف تخریب است، اما با قدم زدن در خیابان های قدیمی، می توان شکوه معماری کویری را مشاهده کرد.

ستارگان درخشنده در صحرای حلوان / شاهکارهای طبیعت در سکوت شب

قلعه حلوان که به طور کامل روستای قدیمی را در خود جای داده است، یکی از بزرگترین و باشکوه ترین قلعه های منطقه طبس است. حلوان در قدیم دارای 13 برج نگهبانی بوده که از این تعداد 5 برج امن است. حلوان همچنین مسیر کاروانی مهمی بود. کاروانیان مسیر حلوان در شرق و عروسان و عباس آباد و خور در غرب کویر را طی کردند.

محوطه این کویر پوشیده از نیزار است و در نواحی شرقی و شمالی، در حاشیه نیزارها، باتلاق‌های نمکی و رسی کویر مرکزی و دریاچه نمک خور وجود دارد. شکل یال مانند مثلثی است که بالای آن در جهت شرقی است.

فاصله شمال تا جنوب ریگذر در اکثر موارد 40 کیلومتر و فاصله شرق تا غرب در نواحی مرکزی حدود 14 کیلومتر و در نواحی شمالی 5 کیلومتر است.

ریگذر جهت شمال به جنوب دارد و منطقه جنوب شرقی آن به ارتفاعات عاشقان متصل است که مناظر بسیار زیبایی را به وجود آورده است.

ستارگان درخشنده در صحرای حلوان / شاهکارهای طبیعت در سکوت شب

در قسمت شرقی این مثلث شنی، تپه ها بیشترین ارتفاع را دارند و ارتفاع آنها از دشت حدود 80 متر است که با حرکت به سمت غرب با کاهش ارتفاع همراه است.

در جنوب شرقی، جایی که کوه و ماسه به هم می رسند، دره ها و گردنه های زیبایی پدیدار شده است که شاید منحصر به فرد این کشور باشد. همچنین به دلیل وجود معادن زیاد در این ارتفاعات، جاده های خاکی مناسبی وجود دارد که دسترسی و بازدید از این منطقه را آسان کرده است.

ویژگی های صحرای حلوان

پوشش گیاهی منطقه بسیار غنی است، از جمله گیاهان مناطق استپی و شنی مانند کیچ، درمنه، تگ، دم گاو، بادام کوهی، اسکانبیل که در شرق و در نواحی غربی کویر مرکزی از تعداد آنها کاسته می شود. گیاهان نمک دوست از جمله نمک کویر، گاز و اشنان دیده می شود. در سال های اخیر چندین همایش کویر نوردی در انتهای شرقی این منطقه برگزار شده است.

به دلیل پوشش گیاهی غنی منطقه و در دسترس بودن منابع آبی، جانوران نیز غنی است.

ستارگان درخشنده در صحرای حلوان / شاهکارهای طبیعت در سکوت شب

جانوران منطقه شامل: گونه های مار و عقرب، شاهین، شاهین، کبک، چکاوک و کاکائو بیابانی، مگس گیر، زنبور خوار، ساردین صحرایی، عقاب طلایی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، ، قلم مو، موش، آگاما و ژاکو

اطراف کویر حلوان طبس نیز توسط مناطق تاریخی با جاذبه های برجسته ای مانند برج ها و قلعه های به جا مانده از دوره های مختلف تاریخی احاطه شده است. قدم زدن بر روی تپه های شنی در این کویر تجربه جدیدی برای طبیعت گردان خواهد بود.

از صحرای حلوان دیدن کنید

اگر به سفر به کویر حلوان علاقه دارید، روزهای آغازین بهار و تابستان زمان خوبی برای سفر به این منطقه است. اما برای یک شب اقامت در این صحرا، همراه داشتن لباس گرم و اضافه را فراموش نکنید. تشک مناسب، کوله پشتی سبک، وسایل شخصی، چراغ قوه، دافع حشرات، آب و غذای کافی از دیگر مواردی است که برای کمپینگ در کویر به آن نیاز دارید.

در سفر به کویر حلوان می توانید زمانی را به بازدید از سایر جاذبه های طبیعی بکر نزدیک طبس بگذرانید.

ستارگان درخشنده در صحرای حلوان / شاهکارهای طبیعت در سکوت شب

دره کال جنی یکی از زیباترین و عجیب ترین جاذبه های طبیعی نزدیک این کویر است که گردشگران زیادی برای بازدید از آن به طبس سفر می کنند. روستای تاریخی اصفهانک نیز از دیگر جاذبه های تاریخی نزدیک کویر حلوان است.

به دلیل وجود معادن فراوان در ارتفاعات این منطقه، جاده های خاکی مناسبی وجود دارد که دسترسی و بازدید از این کویر را آسان می کند. از چند مسیر می توانید به کویر حلوان بروید:

مسیر اول: راه ارتباطی خور و طبس که بعد از انتهای چاله کویر و دریاچه نمک خور قرار دارد و از قسمت جنوبی این منطقه می گذرد.

مسیر دوم: در جاده ارتباطی خور و طبس و قبل از سه راهی جعفرآباد، سوله های سنگی زیادی وجود دارد که اگر وارد جاده خاکی شوید وارد شیار بین کوه و شن می شوید.

مسیر سوم: بعد از تی جاده جعفرآباد به سمت طبس، جاده فرعی را به سمت روستای حلوان دنبال کنید و سپس مسیر فرعی دیگری را به سمت روستای خیرآباد دنبال کنید تا به این مزرعه برسید.

آدرس کویر حلوان: استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس، روستای حلوان، کویر حلوان

ستارگان درخشنده در صحرای حلوان / شاهکارهای طبیعت در سکوت شب

تحریریه تودی تریپ

ما در تودی تریپ سعی می کنیم بهترین راهنمای سفر برای تجربه یک سفر لذت بخش را برای شما فراهم کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا