جاذبه های گردشگری خارجی

آشنایی با مسجد تاج حیدرآباد هندوستان

به گزارش سلام اما، آنطور که الی گشت می نویسد، مسجد مکه یکی از بزرگترین مساجد جهان با گنجایش 10000 نمازگزار در شهر حیدرآباد هند خودنمایی می کند. این بنای باشکوه که نام و طرح خود را از مسجد جامع مکه گرفته است، یادگاری از امپراتوری مغول و دوران قطب شاه است و با معماری خیره کننده و تاریخ پرفراز و نشیب خود گردشگران و زائران را به خود جذب می کند.

مسجدی با تاریخی کهن

ساخت مسجد مکه در سال 1614 میلادی به دستور سلطان محمد قطب شاه، پنجمین پادشاه سلسله قطب شاهیان آغاز شد. اگرچه ساخت این مسجد در دوره قطب شاهیان آغاز شد، اما پس از فتح حیدرآباد توسط اورنگ زیب، امپراتور مغول، در سال 1691 میلادی تکمیل شد.

گفته می شود که خاک مقدس مکه را برای ساختن آجرهای طاق مرکزی مسجد به حیدرآباد آورده اند، از این رو این مسجد به «مسجد مکه» معروف است.

مسجدی که شاهد تاریخ است

مسجد مکه در طول تاریخ شاهد حوادث مهمی بوده است. از جمله این رویدادها می توان به مراسم سنگ بنای مسجد در زمان سلطان محمد قطب شاه اشاره کرد. می گویند هیچکس برای گذاشتن سنگ بنا نیامد، پس خود سلطان این کار را کرد.

عظمت مسجد در مکه به اندازه ای است که 10000 نمازگزار را در خود جای می دهد. در صحن این مسجد حجره‌ای است که گفته می‌شود در آن یادگاری از پیامبر اسلام وجود دارد.

باشکوه ترین مسجد تاج در حیدرآباد هند

معماری باشکوه از دوران مغول و قطب شاهی

معماری مسجد مکه تلفیقی از سبک مغول و قطب شاهی است. دروازه ورودی بزرگ مسجد به حیاط منتهی می‌شود که در آن آب‌نمای درخشان و حوضی بزرگ وجود دارد.

نمازخانه اصلی مسجد مکه با 15 طاق تزئینی و لوسترهای کریستالی گنجایش 10000 نمازگزار را دارد. آیات قرآن کریم با ظرافت بر روی طاق ها نقش بسته و نقوش رنگارنگ نیز زیبایی منحصر به فردی به آن بخشیده است.

ستون‌های هشت‌ضلعی مسجد به بالکن‌های طاق‌دار در هم سطح بام مسجد منتهی می‌شود و در نهایت به گنبدی ختم می‌شود.

گنبدهای مرتفع مسجد بخشی از معماری اولیه نبودند اما بعدها در زمان حکومت مغول به آن اضافه شدند.

مسجدی که هنوز پابرجاست و شلوغ است

در سال 2007، مسجد مکه هدف حمله تروریستی قرار گرفت که در آن 16 نفر کشته شدند. با وجود این بمباران و تخریب فضای داخلی مسجد، این مکان مقدس بازسازی شد و امروزه نیز یکی از پربازدیدترین اماکن مذهبی هند است.

مسجد مکه با معماری باشکوه، تاریخ پرتلاطم و فضای معنوی، مقصدی ایده آل برای گردشگران و زائرانی است که به دنبال سفر به اعماق تاریخ و فرهنگ هند هستند.

باشکوه ترین مسجد تاج در حیدرآباد هند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا