ایران گردی

بازدید گردشگران سوئیسی از قلعه تاریخی روستای بصیران / قلعه بصیران کجاست؟

به گزارش سلام اما این روزها در فصل بهار گردشگران داخلی و خارجی جاذبه های تاریخی و گردشگری را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده اند.

قلعه بصیران یکی از قلعه های تاریخی خراسان جنوبی به شمار می رود که امروزه میزبان گردشگران و مسافران نوروزی است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یوسف در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما از استان، با اشاره به اینکه قسمت اعظم قلعه تخریب شده است، گفت: اگر آوار قلعه برداشته شود و متفاوت باشد. بخش هایی بازسازی شده است، این قلعه به سبک قدیمی احیا خواهد شد.

صالحی افزود: در حال حاضر بیش از 5 میلیارد تومان برای مرمت قلعه روستای بصیران نیاز است که در صورت تامین وام، مرمت میراث فرهنگی این قلعه در دستور کار قرار می گیرد.

وی بیان کرد: همچنین در صورت سرمایه گذاری مرمتی می توان قلعه را در قالب یک تفاهم نامه بلند مدت در اختیار سرمایه گذاران برای تاسیسات گردشگری قرار داد.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان هوسف با تاکید بر اینکه در صورت تامین اعتبار و ورود سرمایه گذاران این قلعه مرمت می شود، افزود: در صورت مرمت، امکانات گردشگری از جمله مرکز فروش صنایع دستی وجود دارد. رستوران صنعتگر، اقامتگاه بوم گردی، مرکز فروش محصولات سنتی ایجاد می شود و این امر باعث رونق گردشگری در روستا می شود.

صالحی افزود: قلعه تاریخی روستای بصیران مربوط به اواخر دوره صفویه-قاجاریه است که به شماره 10187 در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است.

از نظر ویژگی های معماری، این قلعه هماهنگ با آب و هوای منطقه ساخته شده است.

این بنا از بناهای دفاعی اواخر دوره صفویه و قاجار به شمار می رود که برای حفظ جان و مال مردم روستا در برابر حملات راهزنان و مهاجمان ترکمن و ازبک ساخته شده است.

این قلعه که یکی از قلعه های کویری محسوب می شود از گل و خشت ساخته شده است و ابعاد آن ۶۵×۴۰ متر است.

چهار برج در میدان و دو برج در ضلع شمال شرقی و جنوب غربی قلعه قرار دارند.

از نظر معماری و عناصر و اجزای تشکیل دهنده این قلعه کاملاً شبیه سایر قلعه های دفاعی دوره قاجار در جنوب خراسان است.

عناصر مهم قلعه عبارتند از: برج ها، حصار، ورودی، راهروها، تالارها، اتاق ها و حیاط ها که برخی از آنها تخریب شده است.

فضاهای داخلی قلعه دو طبقه و برج ها از چهار یا پنج طبقه تشکیل شده است.

در گوشه غربی قلعه خانه ای تاریخی با ویژگی های معماری ایرانی قرار دارد. خانه دارای حیاط، ایوان، راهروهای ارتباطی، اتاق های زیاد، هشتی و راهرو ورودی است. با توجه به امکان ارتباط بین قلعه و این خانه، می توان این خانه را بخشی از قلعه دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا