ایران گردی

بازدید از قلعه و چهاربرج شاهرخ خان زرند کرمان را از دست ندهید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: امروزه قلعه های تاریخی به عنوان یکی از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری در سراسر جهان شناخته می شوند.

این بناهای تاریخی با توجه به آب و هوای منطقه ای که در آن ساخته شده اند ساخته شده اند و هر کدام کاربری متفاوتی دارند.

سرزمین ایران در طول تاریخ خود دستخوش تحولات و دگرگونی های سیاسی، اخلال در زندگی و کشتار و غارت اموال مردم در اثر هجوم طوایف ویران شده، هجوم تورانیان، هپتال ها و ترکان آور، ترکمن ها، عثمانی ها و … بوده است. روس ها

زندگی در چنین وضعیت خشونت آمیز و فضای نامشخص جغرافیایی شکل و شکل محل زندگی ایرانیان را تحت تاثیر قرار داده است، بنابراین مکان زندگی مردم باید به گونه ای طراحی می شد که بتواند پناهگاهی از شر مردم باشد. دشمنان و شورشیان

این عدد باعث شد در هر گوشه ایران قلعه های مختلفی را ببینیم.

یکی از این قلعه های تاریخی که در شهر زرند ساخته شده است، قلعه شاهرخ خان و چهار برج آن است که در ادامه این مطلب به شما عزیزان خواهیم پرداخت.

قلعه و چهار برج شاهرخ خان را کاوش کنید

به یزدان آباد بازدید و از چهار برج شاهرخ خان بازدید این چهار برج در گذشته محل نگهبانی بوده است. اما این روزها به سکویی برای گشت و گذار در شهر تبدیل شده اند.

وقتی به دیدن ساختمان می روید دلیل شهرت آن را متوجه می شوید. سقف مفرنسکاری و درهای چوبی ساخته شده از چوب اصلی گواه ارزش تاریخی آن است.

مهمترین بنای منطقه یزدان آباد که هم از نظر وسعت و هم از نظر زیبایی دارای ارزش تاریخی است، قلعه شاهرخ خان و چهار برج معروف در مرکز یزدان ایاد است.

حتما از قلعه و چهار برج شاهرخ خان زرند کرمان دیدن کنید

منظره جالب و قابل توجه چهار برج شاهرخ خان هم در داخل و هم از بیرون بسیار زیبا و چشمگیر است.

در چهار گوشه قلعه، چهار برج نوک تیز وجود دارد که برای نگهبانی و مراقبت از امنیت اطراف استفاده می شده است که همگی به سبک معماری سنتی ساخته شده اند.

خوشبختانه بلایای طبیعی به ویژه زلزله های مارس 2018 و مارس 2018 از نظر استحکام و دوام نتوانسته آسیب جدی به ساختمان وارد کند.

قلعه و چهار برج شاهرخ خان مهمترین اثر تاریخی و جاذبه گردشگری شهرستان یزدان آباد در شهرستان زرند است که قدمت آن به بیش از 200 سال ثابت شده است.

شهرستان زرند در شمال غربی استان کرمان قرار دارد و به دلیل وجود معادن زغال سنگ، سنگ آهن و مس، یکی از شهرهای مهم صنعتی این استان است.

در گذشته بسیاری از اماکن و آثار تاریخی شهرستان زرند بر اثر زلزله ویران شد، اما بر اساس نوشته‌های مورخان، این شهر از قرن ششم تا هشتم هجری یکی از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران بوده است. که به «زروند» معروف بود.

قلعه شاهرخ خان و چهار برج معروف از جمله بناهایی است که در برابر این زلزله ها مقاومت کرده و اکنون در مرکز شهر یزدان آباد قرار دارد.

معماری جالب قلعه شاهرخ خان و چهار برج

قلعه شاهرخ خان بر اساس اصول معماری قدیمی بناهای کویری ایران ساخته شده است.

یکی از اصول این معماری، ساختن بنای اطراف حیاط مرکزی معروف به باغچال است. حیاط این بنا حدود یک طبقه زیر سطح زمین برای ایجاد فضای عایق حرارتی و همچنین تسهیل دسترسی به آب قنات ساخته شده است.

حتما از قلعه و چهار برج شاهرخ خان زرند کرمان دیدن کنید

شاید دلیل مقاومت بالای این بنا در برابر زلزله همین باشد. نقشه قلعه با در نظر گرفتن محل زندگی و زندگی سران قبایل، رعیت ها و همچنین محل پرورش دام طراحی شده است.

معماری خاص قلعه و چهار برج شاهرخ خان با گچبری و موکرانی زیبا در لبه ها و ورودی اتاق ها و سقف ها به همراه درهای چوبی قدیمی و کنده کاری شده زیبایی و جلوه خاصی به این بنا بخشیده است. مثل گوهری در دل کویر یزدان آباد.

به گفته بزرگان و ساکنان محلی و مسن یزدان آباد در رابطه با ساخت قلعه و چهار برج یزدان آباد، در اصل این بنا تنها یک ساختمان مسکونی بدون برج بوده است.

اما پس از چند سال به دلیل هجوم سارقان و دزدان به شهرها و روستاهای اطراف، شاهرخ خان از مالکان معروف یزدآباد دستور ساخت این برج ها را صادر کرد.

به قول حاج اصغر خان سیف الدینی از بزرگان منطقه:

«در ابتدا ساختمان‌های قلعه ساخته شد و چون خبری از دزدی و سرقت نبود، مردم در آسایش و آرامش زندگی می‌کردند. بعد از سالها خبر آوردند که دزدان و راهزنان از اطراف شیراز به شهرها و روستاها حمله می کنند و اموال مردم را غارت می کنند. پس از پخش این خبر، مرحوم شاهرخ خان دستور داد چهار برج در چهار گوشه قلعه برای حفظ جان خود و خانواده خود و مردم این منطقه برای تماشا و مراقبت از این روستا بسازند. بنی در حال ساخت است.

حتما از قلعه و چهار برج شاهرخ خان زرند کرمان دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا