جاذبه های گردشگری خارجی

جاهای دیدنی سوئد ۱۴۰۳ + عکس، آدرس و زمان بازدید

سوئد با وجود شفق قطبی و جاذبه های خاصی که دارد همیشه به عنوان یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری به شمار رفته است. عده زیادی هستند که به خاطر همین زیبایی ها قصد مهاجرت به سوئد را دارند. البته علاوه بر جاذبه های گردشگری سوئد، امکانات و خدمات رفاهی و اوضاع اقتصادی این کشور هم مناسب است. اما با توجه به موقعیت جغرافیایی سوئد اکثر روزهای سال در این کشور برف میبارد و باید سردی سختی را در آن تحمل کنید. در این مطلب از تودی تریپ می توانید با بهترین جاهای دیدنی سوئد و زیباترین شهرهای این کشور آشنا شوید.

 

مجمع ‌الجزایر استکهلم

بزرگترین مجمع الجزایر سوئد یا زنجیره ای از جزایر کوچک، دور پایتخت استکهلم توسعه یافته‌اند و این امکان را به مسافران میدهد که دسترسی راحتی به هزاران جزیره زیبا و بخش کوچکی از مناطقی که دارای سکنه هستند، داشته باشند. برای به حداکثر رساندن لذت تجربه خود می‌توانید کشتی‌های مسافربری که تور مجمع الجزایر را در تابستان به شما پیشنهاد می‌دهد، تجربه کنید و یا گردش در جزیره را امتحان کنید. بعضی از جزایر دست نخورده خانه حیوانات وحشی هستند و مکانی مناسب برای پیاده روی یا قایق رانی به شمار می‌روند. به این ترتیب، درحالیکه دیگران از مسافرخانه‌های زیبا، رستورانهای تجملی و خانه‌های چوبی زرد و قرمز اسکاندیناوی سخن می‌گویند، شما می‌توانید این تجربیات لذت ‌بخش را تجربه کنید. اگرچه شما در این منطقه احساس می‌کنید که مایل ها از شهر دور هستید ولی به راحتی می‌توانید از این جزایر سفری روزانه به استکهلم داشته باشید.

موزه واسا استکهلم (Vasa Museum)؛ یادگاری قرن شانزده میلادی

موزه واسا (Vasamuseet) در سال ۱۹۹۰ میلادی بازگشایی شده و از آن زمان تا امروز بیش از بیست میلیون نفر از سراسر دنیا برای دیدن آن به سوئد مراجعه کرده‌اند. جاذبه اصلی این موزه، کشتی جنگی واسا است که به سال ۱۶۲۸ میلادی، برای حمله به لهستان، بندر استکهلم را ترک می‌کند؛ اما گرفتار خشم اقیانوس شده و در اعماق آب‌های سرد فرو می‌رود. برای سه قرن، کسی از سرنوشت واسا اطلاعی نداشت تا اینکه در سال ۱۹۶۱ میلادی، پژوهشگران سوئدی تحت عملیاتی ویژه کشتی را یافتند، از آب بیرون کشیدند، ترمیم کردند و در نهایت به معرض دید عموم گذاشتند. پس از سیصد سال کاوش و سه دهه مرمت، حالا یک کشتی جنگی واقعی از سرزمین وایکینگ‌ها، مشابه روزهای اولیه خود وجود دارد و کمتر کسی در استکهلم می‌تواند در برابر وسوسه حضور و عکس گرفتن با آن مقاومت کند.

پل اورسوند سوئد

پل اروسوند یک پل بسیار ارزشمند و زیباست که بر روی تنگه‌ی اورسوند کشیده شده است. پل نام برده شده در واقع یک پل ریلی و جاده‌ای دو طرفه است که کشور سوئد را به کشور دانمارک متصل کرده است. پل اورسوند دارای چهار خط ماشین رو و دو خط ریلی برای رفت و برگشت قطار تعبیه شده است. این پل را به عنوان طولانی‌ترین جاده و مسیر ریلی در کل قاره اروپا می‌دانند. پل اورسوند سوئد کل اروپای مرکزی را به اروپای غربی از راه زمینی متصل می‌کند. محل شروع این پل ایرلند و بخش پایانی آن شهر سن پترزبورگ می‌باشد.

اسکانه

اسکانه که در منطقه جنوبی سوئد واقع شده است، شهری است که بر روی حاصل خیزترین خاک دنیا قرار گرفته است. زمینهای زراعی زیبا، جنگلها و دریاچه‌ها این مکان را زینت داده‌اند و تقریبا ۳۰۰ قلعه و باغ متعلق به قرون ۱۲ تا ۱۹ در آن قرار دارند. کشت زارهای محصولات کشاورزی، گلهای بی‌پایان دشت‌ها، افق گسترده و سواحل آرام این شهر بسیار وسوسه انگیز هستند. رستورانهای محلی نیز در این شهر سبزیجات و میوه‌های تازه کشت شد، گوشت غاز، مارماهی، قارچ و مارچوبه را به عنوان غذاهایی لذیذ سرو می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم که بعد از صرف غذا ، گردشی در قلعه سوفیرو (Sofiero Castle) و پیاده ‌روی در اسکانلدن تریل (Skåneleden Trail)  داشته باشید و به سفری ۱۰۰۰ کیلومتری در حومه شرقی شهر بپردازید و یا در مکان هایی که مجهز به تابلوهای راهنما هستند، دوچرخه سواری کنید.

موزه اسکانسن (Skansen)؛ چهره سوئد پیش از صنعتی شدن

اسکانسن نام قدیمی‌ترین موزه فضای باز کل دنیا است. اگر دوست دارید بدانید سوئدی‌ها بین سال‌های ۱۷۲۰ تا ۱۹۶۰ میلادی چگونه زندگی می‌کرده‌اند، کافی است در استکهلم سراغ جزیره جورگاردن (Djurgården) را بگیرید و از آنجا عازم اسکانسن شوید.

کلیسا، مدرسه، خانه، مغازه، کتاب‌فروشی، نانوایی، آسیاب و هرآنچه که فکرش را بکنید، به همان شکلی که وجود داشته، از سراسر سوئد به این موزه آورده شده و در قالب یک دهکده، به بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شود.

نکته مهم این است که برخلاف سایر مجموعه‌های اینچنینی، ابزارآلات موجود در مزرعه، خانه‌ها، مزارع و غیره همه به شکل اجرایی قابلیت بهره‌بردرای دارند و زمانی که درون آن قدم می‌زنید، با افرادی که شبیه همان دوران لباس پوشیده‌اند و کار می‌کنند مواجه خواهید شد. به خصوص اگر در تابستان عازم سوئد باشید، به جز موزه اسکانسن، کافه‌ها، فروشگاه‌ها، فستیوال‌ها و رستوران‌های منطقه جورگاردن خاطره‌ای فراموش نشدنی برایتان رقم می‌زنند.

جزیره جورگاردن

یکی دیگر از جاذبه های مهم سوئد جزیره جورگاردن هم است که در آن جاذبه های زیادی مانند نگارخانه ها ، موزه ساکنسن که موزه فضای باز بزرگی است و باغ وحش که مکانی برای مشاهده گونه های حیات وحش مخصوص این منطقه است ، وجود دارد. در این جزیره می توانید فرهنگ سنتی مردم سوئد را مشاهده کنید و صنایع دستی سوئدی را ببینید.

قصر سلطنتی استکهلم سوئد

یکی از جاهای دیدنی سوئد که برای گردشگران از جذابیت بالایی برخوردار است و تم هنری و تاریخی دارد، قصر سلطنتی است. این قصر یکی از اقامتگاه‌های پادشاه سوئد است. به عبارت دیگر دفاتر کاری ملکه و پادشاه در این کاخ قرار گرفته است. کاخ سلطنتی بین دو بنای مهم شهر یعنی کلیسای جامع استکهلم و ساختمان پارلمان واقع شده است. کاخ سوئد یکی از با 1430 اتاق یکی از بزرگ‌ترین کاخ‌های درباری در کل دنیاست. درون این کاخ نیز موزه‌هایی نظیر خزانه، ابزار نظامی و جنگی، عتیقه جات و سه تاج قرار دارند.

جاکموک (Jokkmokk)

جاکموک شهری رویایی در لاپلند، ایالت شمالی سوئد است که میتوانید در آنجا مسابقه گوزن‌ های شمالی را تماشا کنید، بازار زمستانی را ببینید و درباره گروهی محلی به نام “سامی” اطلاعات بدست بیاورید. بازار جاکموک بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد و هر سال در فوریه شروع به کار می‌کند. با وجود ارتفاع برف و دماهای دو رقمی زیر خط انجماد، بازار سنتی فرهنگ سامی را جشن می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم که در این مکان از خوراک‌ های محلی بخورید، به گوزن های شمالی غذا بدهید و رقص محلی را در بازار تماشا کنید. همچنین به موزه آجته (Ájtte Museum) که فرهنگ عمیق سامی را نمایش می‌دهد، بروید. جاکموک نقطه اصلی برای دسترسی به ۴ پارک ملی در منطقه میراث جهانی لاپونیا است. در این شهر، انتظار دیدن روزهای تمام نشدنی تابستان یا تاریکی طولانی در زمستان را داشته باشید،  زیرا شهر در بالای مدار قطب شمال واقع شده است.

شهر قدیمی استکهلم (Gamla Stan)

شهر قدیمی استکهلم از چهار جزیره به هم پیوسته تشکیل می‌شود که قدمت بعضی از بناهای حاضر در آن به قرن سیزده باز می‌گردد. کوچه‌های باریک، خیابان‌های سنگفرش، ساختمان‌های سلطنتی، رنگ‌های شاد، کافه‌های کوچک، غذاخوری‌های دنج، صدای موسیقی و کلیساهای قرون وسطایی از نوع اسکاندیناوی، هدیه گملا ستان یا شهر قدیمی استکهلم به بازدیدکنندگان است.

در ضمن، موزه نوبل نیز در همین محله قرار دارد. به طور کلی، اگر عازم سوئد باشید و بخواهید آزادانه قدم بزنید و به کشف فرهنگ اسکاندیناوی بپردازید، جایی بهتر از شهر قدیمی وجود ندارد.

گرونا لوند

در پارک تفریحی و بسیار محبوب “گرونا لوند” در استکهلم که در کنار آب واقع شده است ، ماشین های عظیم الجثه بازی و تفریح، کازینو، رستوران های مختلف با غذاهای متنوع وجود دارد و کنسرت های متعددی توسط خوانندگان داخلی و خارجی در هوای فرح بخش بهار و تابستان استکهلم بر روی سن بزرگ آن اجرا می گردد.

دیوارهای شهر ویسبی سوئد

اگر از تاریخ و باستان شناسی لذت می‌برید در سفر به سوئد نیز سری به دیوارهای شهر ویسبی سوئد بزنید. این دیوار تاریخی که در جزیره گاتلند و شهر ویسبی قرار گرفته است یادگاری از قرون وسطا می‌باشد. دیوار ویسبی یک دیوار دفاعی بوده است که برای امنیت و حافظ از شهر ساخته شده است. تخمین زده شده است که دیوار باز مانده از قرون وسطا بیشتر از 700 سال قدمت دارد. از دیگر مشخصات این دیوار می‌توان به مستحکمی، زیبایی و وسعت یا طول آن اشاره کرد.

پارک ملی زیردریایی کوسترهیوت (Kosterhavet)

کوسترهیوت اولین پارک زیردریایی ملی سوئد است. این پارک ۴۵۰ کیلومتر مربعی شامل بیشترین تنوع به لحاظ زندگی دریایی است. پارک زیردریایی مورد بحث تقریبا ۲۰۰ نوع مختلف از حیوانات و گیاهان شامل صخره‌های مرجانی در اعماق آب را در برمی‌گیرد. این پارک در جزایر کستر در غرب سوئد واقع شده است و محلی برای زندگی کاستر وادرو جورد (Koster-Väderö Fjord) است. در تابستان توریست ها میتوانند در این پارک به شنا و غواصی و در دیگر زمان های سال به پیاده روی، ماهیگیری و دیدن پرنده ها بپردازند. میهمانان همچنین می‌توانند در کنار خوک های آبی یا گرازهای دریایی در زمانهای مشخصی از سال قایق رانی کنند.

کاخ سلطتنی (Drottningholm)، زیباترین قصر شمال اروپا

قصر دروتینگهلم یا کاخ سلطتنی سوئد در فاصله یازده کیلومتری استکهلم قرار دارد. اگر بخواهید محل زندگی خانواده‌های سلطتنی سوئد از قرن شانزده تا امروز را مشاهده کنید، باید از استکهلم تا جزیره لوون (Lovön) را با قایق بپیمایید. این سفر آبی چهل و پنج دقیقه‌ به طول می‌انجامد و ثمره‌اش مشاهده باغ‌های سبز، سالن تئاتر، اتاق‌های تزئین شده، سازه‌های چوبی، چادر ترکی و معماری دوره باروک است.

در آخر اینکه، کاخ سلطتنی سوئد عضو میراث فرهنگی یونسکو به حساب می‌آید و خانواده سلطنتی سوئد هم اکنون در همین قصر سکونت دارند.

موزه شهر استهکلم سوئد

در سفر به کشور سوئد و برای شناخت این کشور خوب است که از موزه شهر استهکلم که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر این کشور است دیدن کنید. موزه واقع شده در شهر استهکلم بزرگ‌ترین و کامل‌ترین موزه شهرداری کشور سردسیری اروپایی سوئد است. ساختمان موزه نام برده شده و اولین اقدامات برای راه اندازی موزه‌ای چنان غنی و کامل در سال 1685 بوده است. این گنجینه‎ی باارزش تاریخ چند هزارساله کشور سوئد را به تصویر کشیده است. آثار و بقایای باقی مانده از گذشتگان در موزه شهر استکهلم بسیار است. این جاذبه از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی سوئد است.

آر (Åre)

دامنه های اسکی در شهر آر دارای امتیاز بالایی در جهان هستند. این شهر دارای طیف وسیعی از رستوران‌ها و مراکز خرید است و گزینه‌های تفریحی دیگری نیز در آن وجود دارند.اما، بیشتر توریست ها به دلیل شرایط مناسب اسکی به آنجا سفر میکنند. گفتنی است؛ آرسکوتان (Åreskutan) عمودی ترین نقطه شمال اروپاست و در طول ماههای تاریک زمستان، مسافران می‌توانند از سفر در شب های روشن لذت ببرند و همچنین نگاهی مختصر به شفق شمالی بیاندازند. برای آنهایی که دنبال ماجراجویی بیشتری هستند نیز سیاحتی اکتشافی در برف که چند روز یا چند ساعت به طول می‌انجامد، پیشنهاد می‌شود.

هتل یخی کیرونا (Kiruna and the Ice Hotel)

شهر کیرونا که خوشبختانه ارتباطی با کرونا ندارد؛ در شمالی‌ترین نقطه سوئد قرار گرفته و به دلیل نزدیکی به قطب، از برف و یخ پوشیده شده است. نکته جالب درباره این شهر، همسایگی توامان با نروژ و فنلاند است. اگر در حد فاصل ماه می (May) تا جولای (July) عازم کیرونا شوید، خورشید را در نیمه‌شب مشاهده می‌کنید و تجربه زندگی در شهری همیشه روشن را به دست می‌آورید.

اما دلیل اصلی گسترش شهر کیرونا در این ناحیه یخ‌زده از سوئد، یافتن معدن آهن در حوالی کوهLuossavaara  بوده است. سوئدی‌ها معدن آهن را در اوایل قرن نوزده کشف کردند و از آن روز رونق اقتصادی چشم‌گیری در منطقه پدید آمد. از این نکات که بگذریم، شهر کیرونا یک جاذبه مهم دارد که سالانه تا پنجاه هزار نفر را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند و آن، هتل یخی است.

برای رسیدن به این هتل باید هفده کیلومتر از شهر خارج شوید و خود را به روستای یوکشاروی (Jukkasjärvi) برسانید. چیزی که انتظارتان را می‌کشد ۹ سوئیت لوکس است که توسط ۲۵ معمار بین‌المللی از یخ رودخانه ترون (Torne) ساخته شده‌اند. هر سوئیت بار، سونا و گالری مخصوص به خود را دارد و دمای آن روی پنج درجه زیر صفر تنظیم شده است.

به هر حال، اگر در بین تمامی جاهای دیدنی سوئد شهر کیرونا و هتل یخی را انتخاب کردید، بد نیست بدانید که بلندترین کوه سوئد در فاصله نود کیلومتری غرب کیرونا قرار دارد و پارک ملی آبیسکو نیز در همین فاصله، اما جهت شمال غربی شهر واقع شده است. همچنین، در تابستان‌ها ماهی‌گیری، قایق‌سواری و سایر ورزش‌های آبی در رودخانه ترون انجام می‌شود.

مالمو Malmo

شهر تاریخی قرون وسطایی مالمو دارای ساختمان های مدرن و معاصر است که بهترین توصیف برای آن قدیمی و جدید در کنار هم می باشد. مالمو به عنوان سومین شهر بزرگ سوئد دارای شهر قدیمی (Gamla Stoden) با سه میدان اصلی به نام های Stortoget، Lilla Torg و Gustav Adolfs Torg است. در این شهر قدیمی می توانید از قلعه ی Malmohus Slott بازدید کنید. Turning Torso از جاذبه های جدید مالمو است که یک شاهکار معماری است و بیش از 190 متر در آسمان پیچ و قوس می خورد.

دریاچه ملارن سوئد

همانطور که در بخش‌های ابتدایی مقاله اشاره کردیم، حدود 9 درصد از سرزمین استهکلم را دریاچه‌ها تحت شعاع قرار داده‌اند. این دریاچه به دلیل مساحت 1140 کیلومتری که دارد و همچنین آب شیرینش از دریاچه‌های مهم دنیاست. دریاچه ملارن در عمق‌ترین حالت ممکن 64 متر عمق و 120 کیلومتر طول دارد. این دریاچه را زیستگاه وایکینگ‌ها که در جزیره بیورکو زندگی می‌کردند نیز برمی‌شمارند. این دریاچه به سبب ارزشی که دارد جزء آثار یونسکو ثبت شده است.

ویسبی (Visby)

ویسبی شهر محصور قرون وسطایی است که “مروارید دریای بالتیک” نامیده می شود و به عنوان شهر میراث جهانی یونسکو اعتبار خوبی به شهر قدیمی وایکینگ ها (Viking)  میدهد. ویسبی شهری تبلیغاتی مسلح در شمال اروپاست که بسیار خوب نگه داشته شده است و طبق گفته یونسکو، دیوارهایش ۷۰۰ سال قدمت تاریخی دارد. این شهر عجیب که با رزهای وحشی و خرابه‌های چند صد ساله پوشیده شده است، زندگی مدرن و ساده اسکاندیناویای امروز را پذیرفته است. در این شهر، خانه‌های مجلل و چوبی ۱۰۰ ساله در کنار خیابانهای پرپیچ و خم سنگفرش شده قرار دارند. نیازی به نگرانی درباره تمام شدن خرابه های دیدنی نیست، چرا که گاتلند ۹۰ کلیسا را در خود جای داده است که بیشتر آنها قبل از قرن ۱۲ ساخته شدهاند.

ایستد Ystad

ایستد شهری ساحلی در جنوب سوئد است . صومعه ی Greyfriars (یکی از بهترین صومعه های قرون وسطایی حفاظت شده ی سوئد) و کلیسای مریم مقدس (یک کلیسای بزرگ قرون وسطایی) از آثار باشکوه معماری گوتیک هنسا Gothic Hansa هستند. مناظر زیبای ساختمان های رنگی نیمه چوبی را با پیاده روی در خیابان های سنگفرش ایستد می توانید مشاهده کنید. یادمان سنگی Ales Stenar در شرق ایستد قرار گرفته که از 59 سنگ بزرگ تشکیل شده که به شکل یک کشتی درآمده اند.

پارک ملی آبیسکو سوئد

یکی از جاهای دیدنی سوئد و البته مناطق قطبی و سردسیری مطرح است، شفق قطبی می‌باشد. اگر شما نیز به تماشای شفق قطبی علاقه مند هستید، پارک ملی آبیسکو همان محلی است که به دنبال آن می‌گردید. این پارک جاذبه‌های طبیعت بکر قطبی را تماما دارد. برخی از تفریحات این پارک شامل پیاده روی در جنگل، غار نوردی، سورتمه سواری، گرفتن ماهی از دریاچه یخی، تماشای دریاچه و تجربه زندگی در کلبه‌های یخی می‌باشد. این پارک را به جرات از زیباترین جاذبه‌های سوئد می‌دانند.

ساختمان شهرداری استکهلم (Stockholm City Hall)، آجرهای قرمز

ساختمان شهرداری استکهلم یکی از مهم و بزرگ‌ترین سازه‌های سوئد است که بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۲۳ با هشت میلیون قطعه آجر ساخته شده است. ارتفاع برج اصلی ساختمان شهرداری استکهلم بیش از صد متر بوده و شیوه معماری، مثالی درجه یک از فرهنگ طراحی دوره رمانتیسم شناخته می‌شود.

رگنار استبرگ (Ragnar Östberg) معمار بنا، سازه را با الهام از معماری ایتالیایی برپا کرده و از زمان ساخت تا به امروز، این ساختمان محل حضور کارمندان دولت و رتق و فتق امور مملکت است. البته، همه روزه تورهایی تخصصی در بخش‌هایی از این سازه وجود دارد و در آن، به تالار اصلی همایش نوبل نیز ورود می‌شود.

علاوه بر این، شما در بازدید از ساختمان شهرداری استکهلم، اتاق شورای شهر را مشاهده می‌کنید، پرده‌های فرانسوی متعلق به قرن هفده میلادی را از نظر خواهید گذراند و در آخر، با گالری شاهزاده سوئد و سالن طلایی بنا آشنا خواهید شد. در سالن طلایی، تاریخ سوئد با هجده میلیون قطعه کاشی از قرن نه تا ۱۹۲۰ میلادی روایت شده است.

مارسترند Marstrand

مارسترند شهری منسوب به سال 1200 میلادی است که غرب سوئد واقع شده و به علت قایقرانی و قلعه ی قدیمی آن شناخته شده است . قلعه ی قرن هفدهمی کارلستن Carlstenدر مارسترندقرار دارد. در سفر به مارسترند می توانید عکس های زیادی از ساختمان های تاریخی تزئین شده و رنگی این شهر که با خیابان های سنگفرش احاطه شده اند بگیرید. بازدید از موزه ی هنری Strandverket ، فانوس دریایی بازسازی شده ی Pater Noster و مسیرهای کوهنوردی زیبای این منطقه را نیز از دست ندهید.

آبریز گوتا The Göta Canal

کانال گوتا، راه آبی ۱۹۰ کیلومتری که در قرن ۱۹ ساخته شده است را میتوان بهترین شاهکار مهندسی سوئد نامید. این آبریز، استکهلم را که در شمال سوئد قرار دارد به گوتنبرگ در جنوب غربی این کشور متصل میکند. همراه این آبریز ۴۷ پل و ۵۸ سد متحرک قرار دارد. در این کانال می‌توان از سواری آرام ‌بخش در کشتی مسافربری لذت برد و یا قایقی اجاره کرد و تور گردشگری خود را اداره نمود. افرادی که قایقرانی بلد نیستند و یا دنبال راهی ارزانتر برای دیدن مناطق بومی بی نظیر این کانال هستند، می‌توانند از دوچرخه ‌های همراه با راهنما برای منطقه آبریز استفاده کنند.  مهم اینکه؛ ان آبریز از ماه می تا سپتامر آماده پذیرایی از توریست ها است.

شهربازی گوتنبرگ (Liseberg Theme Park)، شور کریسمس

شهربازی شهر گوتنبرگ که لیسبرگ نام دارد، تم پارکی جذاب است که سالانه سه میلیون گردشگر را به خود جذب کرده و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی سوئد به حساب می‌آید. تقریبا در تمامی سال، پارک پر است از خانواده‌های سوئدی و گردشگرانی از سراسر دنیا؛ اما بهترین زمان سفر به این شهربازی کریسمس یا شب و روز سال نو مسیحی است. در این ایام علاوه بر چرخ و فلک و زیبایی‌های پارک، بازارهای فصلی، همایش و فستیوال‌های گسترده‌ای در لیسبرگ جریان دارد.

اما اگر با سرما میانه‌ای ندارید، شور و هیجان جاری در روزهای آفتابی گوتنبرگ هم لذت خاص خود را خواهد داشت. اگر به این شهربازی رفتید، برای به دست آوردن بهترین دید از شهر، سوار چرخ و فلک شوید و امتحان کردن غذای رستوران‌های اطراف پارک را فراموش نکنید.

کلیسای جامع لوند (Lund Cathedral)

آخرین مورد از جاهای دیدنی سوئد در این نوشته، متعلق به جنوب اسکاندیناوی و شهر لوند است. کلیسای جامع لوند هزار سال پس از میلاد مسیح ساخته شده و به دلیل معماری رومی و برج‌های دوگانه خود آوازه‌ای بلند در اروپا دارد. از زمان ساخت کلیسا تا قرن‌های دوازده و چهارده، هر بار حکمرانی به دلخواه خود نمای آن را دستخوش تغییراتی کرده و بخش عمده تور این کلیسا، معطوف به معرفی قسمت‌های مختلف و بازه‌های زمانی ساخت آن‌ها است.

در ضمن، ساعت معروف کلیسا روزی دوبار به صدا در می‌آید و اگر بخواهید آن را بشنوید، باید برنامه خود را طوری تنظیم کنید که در روزهای کاری ساعت سه یا دم غروب و در روزهای تعطیل ساعت یک یا سه ظهر در منطقه حاضر باشید.

آپسالا Uppsala

در 70 کیلومتری شمال استکهلم ، آپسالا شهری منسوب به قرن دوازدهم واقع شده که مرکز مذهبی سوئد است. در دوران باستان و قبل از آنکه پادشاهی سوئد مذهب مسیحیت داشته باشد، سوئدی ها خدایان نورس (اسکاندیناو) را می پرستیدند. آنها به افتخار این خدایان، زیارتگاه ها و معابدی ساخته بودند و بعد از آنکه مذهب مسیحیت بر مذهب نورس فائق شد، یک کلیسای مسیحی در قرن دوازدهم در این منطقه پادشاهی ساخته شد. این کلیسا هنوز در این منطقه وجود دارد و نشانه تاریخ مهمی از پادشاهی سوئد است.

یکی از قدیمی ترین کالج های اسکاندیناوی ، دانشگاه آپسالا است که در سال 1477 بنیان گذاری شده است. از میان آپسالا رودخانه ی Fyris عبور می کند و بخش های قرون وسطایی شهر در قسمت غربی رودخانه قرار گرفته اند. قلعه و کلیسای جامع آپسالا خط آسمان این شهر را زیر سلطه ی خود دارند. گیاه شناس قرن هجدهمی Carl Linnaeus در آپسالا می زیسته، بنابراین حتما از باغ گیاه شناسی کنار قلعه نیز بازدید کنید.

پل سولوسبوره سوئد

پل سولوسبوره پلی است که در دنیا نظیر ندارد و از سری پل‌های معروف جهان می‌باشد. این پل در سال 2013 ساخته شده و به سبب نوع معماری و نورپردازی جزء 10 تا از بامزه‌ترین و خاص‌ترین پل‌های دنیا مشهور شده است. پل سولوسبوره نمادی از اتصال زندگی شهری به طبیعت است. چرا که خود پل نیز متصل کننده شهر به نواحی طبیعی و حومه‌ای شهر است. این پل با 750 متر طول تواسته است عنوان طولانی‌ترین پل عابر پیاده کل اروپا را از آن خود کند.

کلام آخر

در این نوشته به طور مختصر جاهای دیدنی سوئد را مرور کردیم. ناگفته پیداست که نوشته‌های اینچنینی توان معرفی تمامی جاذبه‌های کشوری غنی نظیر سوئد را ندارند. پس اگر پیش از این مسافر سرزمین وایکنیگ‌ها بوده‌اید و احساس می‌کنید موردی مهم از قلم افتاده، لطفا آن را با ما در میان بگذارید تا مخاطبین با اطلاعاتی کامل‌تر عازم سفر شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا