راهنمای سفر

راهنمای سفر به لهستان ۱۴۰۳ + هزینه تفریحات، اقامت و غذا

لهستان یکی از کشورهای اروپایی با موقعیت جغرافیایی استراتژیکی است که با توجه به آب و هوای دلپذیر و جاذبه های دیدنی به یکی از مقاصد گردشگری مردم دنیا هم تبدیل شده است. از جمله همسایه های این کشور می توان به آلمان، جمهوری چک، اوکراین، بلاروس، اسلواکی و روسیه را نام برد که از لحاظ سیاسی موقعیت جغرافیایی لهستان را خاص تر کرده اند. برای سفر به لهستان باید اطلاعات کافی درباره نحوه سفر، دریافت ویزا، بهترین هتل، بهترین زمان سفر، هزینه های سفر به لهستان و… بدست آورید. در این مطلب از تودی تریپ راهنمای سفر به لهستان را می خوانید که در آن به بررسی تمام این موارد می پردازیم.

 

موقعیت جغرافیایی لهستان

لهستان، یک کشور بزرگ و پر جمعیت در قلب قاره اروپا است که در طول تاریخ موقعیت جغرافیایی استراتژیکی داشته است. این کشور خوش آب و هوا حدود ۳۱۲،۶۹۶ کیلومتر مربع مساحت دارد و به عنوان نهمین کشور بزرگ اروپا شناخته می‌شود. لهستان از شمال با دریای بالتیک مرز دارد و مرزهای این کشور در خشکی با کشورهایی همچون آلمان، جمهوری چک، اسلواکی، اوکراین، بلاروس و روسیه جز مناطق مهم این کشور به لحاظ سیاسی محسوب می‌شود. ورشو پایتخت لهستان است که در شرق این کشور واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین شهرهای این کشور اروپایی محسوب می‌شود. موقعیت جغرافیایی لهستان به نحوی است که این کشور دسترسی راحتی به بازارهای اروپایی دارد و در مسیر ترانزیت جهانی قرار گرفته است. در واقع لهستان نقطه تلاقی مسیرهای حمل و نقل بین غرب و شرق اروپا به حساب می‌آید و یک شاهراه مهم در قاره سیر محسوب می‌شود.

آب و هوای لهستان

لهستان جز کشورهای چهارفصل است که به دلیل مجاورت با دریای بالتیک آب و هوایی معتدل دارد. در فصل بهار مثل ایران خودمان، زمین‌های لهستان جانی تازه گرفته، شکوفه‌ها بر سر شاخه درختان خودنمایی می‌کنند و آب و هوا بهاری و دلچسب می‌شود. تابستان نیز هوا گرم و سوزان است و آب تنی در دریا و گذران وقت کنار رودخانه‌ها لذت بخش می‌شود.

به فصل پاییز که می‌رسد هوا معتدل شده و درختان لباس قرمز به تن می‌کنند. آب و هوای لهستان در پاییز به شما این امکان را می‌دهد که در طبیعت قدم زده و از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید، علاوه‌براین مناظر لهستان در این فصل برای عکاسی فوق‌العاده هستند. نوبت به آخرین فصل سال یعنی زمستان می‌رسد؛ در زمستان‌ها هوای لهستان سرد شده و شرایط برای ورزش‌های زمستانی فراهم می‌شود. علاوه‌براین شرایط دمایی غارهای یخی زیبا را بوجود می‌آورد که از دیدن آن‌ها لذت خواهید برد.

بهترین زمان سفر به لهستان

بهترین زمان سفر به لهستان بستگی به هدف شما از سفر متغیر بوده ولی به صورت کلی اغلب گردشگران فصل بهار را برای سفر به این کشور خوش آب و هوای اروپایی انتخاب می‌کنند. زیرا در این فصل‌ مناظر طبیعی لهستان بسیار جذاب و شگفت انگیز می‌شوند و گردشگران فرصت بیشتری برای قدم زدن و تماشای مناظر طبیعی این کشور را دارند. همچنین کسانی که علاقه دارند در جشنواره‌ها و فستیوال‌های سنتی مردم لهستان شرکت کنند، باید برای سفر به این کشور فصل تابستان را انتخاب نمایند.

همچنین اگر به دنبال سفر اقتصادی و با هزینه کمتر هستید، اواخر پاییز یعنی ماه‌های مهر و آبان و زمستان یعنی ماه‌های دی و بهمن می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای یک سفر ارزان باشند. در این ماه‌ها جمعیت گردشگران کمتر از سایر روزهای سال‌ است و به همین دلیل هزینه اقامت و بلیط ارزان‌تر می‌شود.

زبان، نژاد و دین مردم لهستان

زبان رسمی مردم لهستان، پولیش یا همان لهستانی است که از گروه زبان‌های هندواروپایی و زیر شاخه زبان‌های اسلاوی به شمار می‌رود. بااین‌حال برای سفر به لهستان لزومی ندارد زبان لهستانی را یاد بگیرید. همین که با زبان انگلیسی آشنایی داشته و بتوانید انگلیسی صحبت کنید کافیست؛ چرا که مردم این کشور به‌خصوص جوان‌ترها به زبان انگلیسی مسلط بوده و به راحتی با شما ارتباط برقرار خواهند کرد.

بعد از زبان نوبت به نژاد مردم لهستان می‌رسد؛ در این باره باید گفت که ۹۶ درصد جمعیت لهستان را لهستانی‌ها و بقیه جمعیت را به ترتیب آلمانی‌ها، بلاروس‌ها و اوکراینی‌ها تشکیل می‌دهند. در مورد دین مردم لهستان نیز باید گفت مردم این کشور مسیحی و حدود ۹۵ درصدشان از فرقه کاتولیک هستند. مابقی افراد نیز به فرقه ارتودوکس و پروتستان تعلق دارند.

اطلاعات ضروری لهستان

اختلاف ساعت با تهران

پایتخت لهستان در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +2 قرار دارد و دو و نیم ساعت از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

لهستانی

واحد پول

زلوتی (Złoty (PLN))

نوع برق شهری

برق شهری در لهستان ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. دوشاخه‌ها و پریزها از نوع E است که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید:

کد کشور

+۴۸

شماره‌های اضطراری

شماره اضطراری عمومی در لهستان ۱۱۲ است. البته شماره‌های اضطراری قدیمی هنوز هم فعال هستند:

آمبولانس: ۹۹۹

پلیس: ۹۹۷

آتش‌نشانی: ۹۹۸

جهت رانندگی

راست

فرودگاه‌های بین‌المللی

  • فرودگاه ایگناسی یان پادرفسکی بیدگوشچ
  • فرودگاه گدایسک لخ والسا
  • فرودگاه بین‌المللی کاتوویتس
  • کراکوف – فرودگاه بین‌المللی جان پل دوم – بالیس
  • فرودگاه لودز لوبلینک
  • فرودگاه پوزنان – لاویکا
  • فرودگاه رزسزاوشو-جسینکا
  • فرودگاه سولیدارنوشج شچچن – جولینیو
  • فرودگاه شوپن ورشو
  • ورشو – فرودگاه وارساو مادلن
  • وروتسواف – فرودگاه وروتسواف کوپرنیکوس

هزینه سفر به لهستان از ایران 1403

هزینه های سفر به لهستان از ایران با توجه به نوع پرواز و مبدأ و مقصد، می ‌تواند بسیار متفاوت باشد. در اینجا سعی می کنیم بررسی کلی از هزینه های سفر به لهستان را خدمت شما ارائه دهیم:

  • برای تهیه ی بلیط رفت و برگشت سفر به لهستان باید حدود 435 دلار هزینه کنید.
  • هزینه ی بلیط های یک طرفه ی سفر به لهستان از 153 دلار شروع می ‌شود.
  • در سفر به لهستان مهم است تا شرایط اقامتی خود را بررسی کنید. برای آن دسته از عزیزان که قصد سفر ارزان به لهستان را دارند، امکان اقامت در هاستل ها میانگین روزانه 15 تا 30 دلار هزینه خواهند داشت.
  • قیمت هتل های متوسط در لهستان بین 40 تا 100 دلار است. این قیمت ها برای هتل های لوکس از 120 یورو آغاز می شود.
  • هزینه های تغذیه و تفریحات روزمره، برای کسانی که قصد سفر ارزان به لهستان دارند، بین 20 تا 50 دلار در روز است.
  • هزینه های غذا و سرگرمی متوسط، به صورت بین 50 تا 100 دلار به صورت روزانه است.
  • هنگام سفر به لهستان خیالتان از حمل و نقل راحت باشد؛ هزینه ی بلیط یک طرفه ی حمل و نقل عمومی چیزی در حدود 1 تا 2 دلار است.
  • به یاد داشته باشید، در هنگام سفر به لهستان، کرایه های تاکسی از 2 دلار شروع می‌ شوند.
  • از دیگر نکات مهم هنگام سفر به لهستان، هزینه های برنامه های تفریحی است؛ برای مثال ورودی موزه ها و جاذبه های توریستی چیزی در حدود 2 تا 15 دلار است.
  • همچنین هزینه های سیم کارت و اینترنت دیتا، بسته به پکیج انتخابی شما، حدود 5 تا 15 دلار است.

به یاد داشته باشید که این ها همگی هزینه های تقریبی سفر شما به لهستان است و شما همواره ممکن است هزینه هایی پیش بینی نشده داشته باشید. به علاوه ممکن است با توجه به زمان و فصلی که قصد سفر به لهستان را دارید، این عوامل متفاوت باشند.

مقدار هزینه های شما به نوع تفریحات و سبک سفر شما نیز بسیار وابسته است. همواره می ‌توانید با خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل در زمان درست، مقداری در هزینه های سفر به لهستان صرفه جویی کنید.

تور های لهستان در سال 2024

اگر قصد سفر با تور به لهستان را دارید یا در نظر دارید در داخل لهستان از تور های تاریخی یا مناظر طبیعی استفاده کنید، گزینه های متنوعی برای شما وجود دارد که در اینجا سعی می کنیم چندی از آن ها را به شما معرفی کنیم:

  • تور هایی جهت بازدید از پایتخت و شهر های دیگری مانند کراکوف، گدانسک و تورون با مجوز های رسمی وجود دارند تا جاذبه های مختلف این شهر ها را در طول سفر به لهستان به شما نشان دهند.
  • تور های روزانه در ورشو با راهنمای انگلیسی زبان قابل استفاده است.
  • انواع تور های تفریحی موجود که از 5 تا 15 روز، در اماکن دیدنی ثبت یونسکو شهر های گدانسک، ورشو، کراکوف و دیگر جاذبه های تورسیتی لهستان دیدن می کند.

هزینه های تور های لهستان 2024

  • هزینه های تور های یک روزه در شهر هایی مانند ورشو و کراکوو چیزی در حدود 50 تا 150 دلار است.
  • تور های 8 روزه لهستان حدود 1.790 دلار است.
  • یک تور 10 روزه که شامل بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی لهستان می شود، حدود 2.839 دلار هزینه دارد.
  • تور 11 روزه ی بهترین های لهستان حدود 2.318 دلار است.
  • تور های لوکس تر با قیمت هایی بسیار بالا تر وجود دارند به صورتی که به طور تقریبی روزانه 535 دلار هزینه دارد. برای یک تور 9 روزه 4.819 دلار باید هزینه کنید.

این قیمت ها شامل اقامت، مقداری غذا و همچنین ورودی برای جاذبه ها و حمل نقل در طول مدت تور می ‌شود. پس ممکن است هزینه های پرواز، بیمه ی سفر و هزینه های شخصی شما را شامل نشود.

برای به دست آوردن اطلاعات دقیق تر، بهتر است با فرد پاسخگوی تور راجع به شرایط مختلف صحبت کنید و همه ی اطلاعات لازم خود را به دست آورید. برای قیمت های به روز، همواره قبل از شروع سفر، قیمت ها و شرایط تور ها را بررسی کنید.

مدارک مورد نیاز جهت سفر به لهستان 2024

برای سفر توریستی به لهستان مدارک اولیه ی مورد نیاز شما به صورت زیر است:

  • پاسپورت باید حداقل 3 ماه تاریخ فعال از زمان تصمیم شما برای سفر به لهستان داشته باشد.
  • برای سفر به لهستان، پاسپورت شما نباید بیشتر از 10 سال از تاریخ صدور آن گذشته باشد.
  • همواره مدارک پزشکی مورد نیاز را چک کنید تا از اطلاعات به روز مطلع باشید.
  • اگر دو ملیتی هستید و یکی از ملیت های شما لهستانی است، باید از پاسپورت و آی دی کارت لهستانی خود استفاده کنید.
  • در صورت حمل بیش تر از 10.000 یورو، باید با سفارت هماهنگ کنید و مجوز های لازمه را بگیرید.
  • به یاد داشته باشید حتماً پاسپورتتان را هنگام ورود و خروج از اتحادیه ی شنگن مهر کنید تا جریمه های ماندن بیش از 90 روز شامل حالتان نشود.

رژیم غذایی در لهستان

رژیم غذایی لهستان در طول تاریخ به مرور زمان تغییر کرده و سبک آشپزی امروزی آن با تاثیر از کشورهای اطراف و رویدادهای تاریخی، شکل گرفته است. بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی بر آشپزی لهستان تاثیرگذار بوده‌اند. غذاهای این کشور از نظر مواد گوشتی، سبزیجات و ادویه، غنی هستند. در لهستان استفاده از نوعی نودل خاص به نام kluski و غلاتی تحت عنوان kasha رواج دارد. در آشپری این کشور از خامه و تخم‌ مرغ زیاد استفاده می‌شود. غذاهای سنتی این کشور مراحل آماده‌سازی طولانی‌ای دارند و بسیاری از اهالی این کشور برای تهیه‌ غذای سنتی به‌خصوص برای مناسبت‌های خاص مثل کریسمس زمان زیادی را در نظر می‌گیرند.

غذاهای سنتی لهستانی، پرکالری هستند اما اگر یک بار آن‌ها را امتحان کنید، عاشق طعم و عطر بی‌نظیر آن‌ها می‌شوید. در این کشور از انواع گوشت به‌وفور در طبخ غذا استفاده می‌شود و البته لهستان به نان‌های عالی و سوسیس‌های لذیذش شهرت دارد.

اقامت در لهستان

فرقی نمی‌کند به کجای لهستان سفر می‌کنید؛ در جای‌جای این کشور مکان‌های مختلف از هتل‌های لوکس و گران قیمت گرفته تا هتل‌ها و هاستل‌های به‌صرفه و اقتصادی برای اقامت وجود دارد. اگر دوست دارید هزینه اقامت شما ارزان تمام شود، بهتر است به جای هتل‌ها، هاستل‌ها را برای اقامت انتخاب کنید. اما در نظر داشته باشید که نباید از هاستل‌ها انتظار یک هتل چند ستاره را داشته باشید!

یادتان باشد اگر ورشو را برای سفر به لهستان انتخاب کردید و به دنبال هتلی مناسب برای اقامت خود بودید به منطقه قدیمی شهر که به old town معروف بروید. چرا که در این قسمت از شهر ورشو هتل‌ها با قیمت مناسب وجود دارد.

مراکز خرید لهستان

خرید کردن و بازدید از مراکز خرید و بازارهای سنتی لهستان یکی از بخش‌های جذاب سفر به این کشور اروپایی محسوب می‌شود که در راهنمای سفر به لهستان هم برای بازدید از این مراکز خرید معمولاً برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای می‌شود. تنوع بازارهای هفتگی و محلی در کشور لهستان بسیار زیاد است و اغلب مردم خرید مایحتاج روزمره خود را از این بازارهای خوش‌رنگ و لعاب انجام می‌دهند.

در بازارهای محلی این کشور اغلب مواد خوراکی، کالاهای دست ساز، عتیقه و مواردی از این دست به فروش می‌رسد، چانه زدن با فروشنده‌ها در این بازارها یکی از لذت‌های خرید محسوب می‌شود به خصوص اگر قصد خرید کالاهای قدیمی و عتیقه را دارید، حتماً با چانه زدن می‌توانید تخفیف‌های خوبی از فروشنده‌ها بگیرید. تنوع بازارهای مدرن و مراکز خرید لوکس هم در لهستان کم نیست و گردشگران اغلب برای خرید کالاهای لوکس از برندهای مشهور جهانی به این مراکز خرید می‌روند. برخی از مشهورترین مراکز خرید لهستان عبارتند از:

  • مرکز خرید  Zlote tarasy
  • مرکز خرید Arkadia
  • مرکز خرید Blue city
  • مرکز خرید Galeria krakowska
  • پاساژ Rynek 13
  • بازار خیابانی Bazar Staroci Na Kole

جاذبه های دیدنی لهستان

در زمان مطالعه راهنمای سفر به لهستان بهتر است جاذبه‌های دیدنی این کشور پهناور اروپایی را به دو بخش مهم جاذبه‌های طبیعی و جاذبه‌های تاریخی تقسیم کنیم، زیرا کسانی که عازم این کشور می‌شوند با تعداد بسیار زیاد جاذبه‌های توریستی در این کشور روبرو خواهند شد و برای فرار از این سردرگمی بهتر است لیستی کامل از بهترین مکان‌های دیدنی در لهستان را در اختیار داشته باشند تا هیچ یک از جاذبه‌های طبیعی یا تاریخی این کشور از قلم نیفتد. بسیاری از جاذبه‌های تاریخی لهستان به دلیل قدمت زیادی که دارند در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند و گردشگران زیادی سالانه از کشورهای مختلف جهان فقط برای بازدید از این جاذبه‌های پولسکا سفر می‌کنند. به‌صورت کلی معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی و باستانی کشور لهستان عبارت‌اند از:

قلعه واول

قلعه واول یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری لهستان در جهان است که در شهر کراکوف واقع شده و ساخت آن به قرن ۱۴ میلادی باز می‌گردد. این قلعه تاریخی به‌عنوان محلی امن برای نگهداری از تنها جواهر سلطنتی لهستان یعنی “شمشیر تاج گذاری” شناخته می‌شود. این جواهر به واسطه تاریخچه و اهمیت خود، بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ ملی مردم لهستان محسوب می‌شود و برای آنها اهمیت زیادی دارد.

معدن نمک ویلیچکا (Wieliczka)

معدن ویلیچکا حاشیه شهر تاریخی کراکوف در کشور لهستان واقع شده و یک شهر زیرزمینی تاریخی است که از قرن ۱۳ میلادی با تمثیل‌ها و مجسمه‌های نمکی شگفت‌انگیز زیبا شناخته می‌شود. این مکان تاریخی و فوق‌العاده برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی یک مقصد جذاب در زمان سفر به لهستان محسوب می‌شود.

دریاچه‌های ماسوریان

ماسوریان یک منطقه زیبا با حدود ۲۰۰۰ دریاچه در کشور لهستان است که در منطقه‌ای مرزی در نزدیکی لیتوانی واقع شده است. این منطقه توریستی محلی برای اقامت بسیاری از گردشگران است که با هدف گذراندن تعطیلات به لهستان سفر کرده‌اند. در نزدیکی دریاچه‌های ماسوریان هتل‌ها و اقامتگاه‌های متنوعی هم وجود دارد که گردشگران بر حسب بودجه و سلیقه خود می‌توانند بهترین گزینه را انتخاب کنند.

موزه زندان هیتلر

این موزه تاریخی در لهستان یک جاذبه گردشگری بسیار مشهور است که به دلیل ارتباطش با تاریخ جنگ جهانی دوم و دوران نازی‌ها توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این موزه در ساختمانی واقع شده که در دوران نازی‌ها به عنوان یک زندان و مرکز اعدام از آن استفاده می‌شد و حالا به عنوان یک موزه تاریخی درب‌های آن به روی بازدیدکنندگان باز شده است.

تپه‌های شنی اسلاوینسکی

تپه‌های شنی اسلاوینسکی در لهستان یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. شن‌های یک دستی با تشکیل الگوهای زیبا توسط باد، این منطقه را برای گردشگران جذاب کرده است. این تپه‌ها در پارک ملی اسلاوینسکی در شمال لهستان قرار دارند.

کلیساهای صلح

کلیساهای صلح ساختمانی با معماری منحصربه‌فردی که دارند که اسکلت آنها از چوب ساخته شده است و در شهرهای Jawor و Swidnica در لهستان قرار دارند. این کلیساها در قرن هفدهم میلادی ساخته شده و جز میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود.

تونل‌های زیرزمینی شچچین (Szczecin)

تونل‌های زیرزمینی شچچین (Szczecin) به عنوان پناهگاه‌هایی از دهه ۱۹۴۰ در دوران جنگ جهانی دوم ساخته شده و اکنون میزبان تورهای جذابی با موضوعات تاریخی از جمله جنگ جهانی دوم و جنگ سرد است.

شهر تاریخی ورشو

شهر ورشو پایتخت لهستان بخش مهمی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این کشور را در خود جای داده است، شهر قدیم ورشو، کلیسای سنت آنه و باغ‌های ساکسون تنها قسمتی از جاذبه‌های پایتخت لهستان هستند که در کنار موزه ملی این کشور و کلیساهای تاریخی با معمارهای‌ شگفت انگیز خودنمایی می‌کنند.

بهترین شهرهای لهستان

ورشو پایتخت کشور لهستان و یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای این کشور در کنار شهر تاریخی کراکوف که تا قرن ۱۷ میلادی پایتخت لهستان بوده است، جز مشهورترین و بهترین شهرهای این کشور است که در راهنمای سفر به لهستان معمولاً به آنها اشاره می‌شود. تنوع جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در این دو شهر بزرگ باعث شده گردشگران اغلب در زمان سفرهای تفریحی به لهستان این دو شهر را برای اقامت انتخاب کنند.

  • شهر ورشو
  • شهر کراکوف
  • شهر شچچین
  • شهر لوبلین
  • شهر گدانسک

سوغات لهستان

سوغات لهستان را هم همچون سایر کشورهای جهان می‌توان به دو دسته صنایع دستی و خوراکی‌ها تقسیم بندی کرد. یکی از مشهورترین سوغاتی‌های لهستان “پیرژک” است. پیرژک‌ها دامپلینگ‌های خمیری هستند که با مواد مختلف مانند گوشت، قارچ، کلم ترش، میوه‌ها فصلی مانند بلوبری و توت فرنگی، سیب‌زمینی پخته، پنیر و پیاز سرخ شده پر می‌شوند. شیرینی‌های زنجبیلی، عروسک‌های سنتی، مجسمه‌های فرشته، جعبه جواهرات و پارچه جز مشهورترین سوغاتی‌های این کشور است که اغلب در راهنمای سفر به لهستان به گردشگران توصیه می‌شود از این کالاها به‌عنوان سوغاتی سفر به لهستان خریداری شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم نکات کامل سفر به لهستان را با شما مطرح کنیم. اگر قصد سفر به لهستان را دارید. به یاد داشته باشید قبل از سفر به لهستان، برنامه ریزی سفر خود را به طور کامل انجام دهید تا در طول سفر با خیالی آسوده تر بتوانید به دیدن جاذبه ها و تفریح بپردازید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا