جاذبه های گردشگری خارجی

جاهای دیدنی باتومی ۱۴۰۳ + عکس، آدرس و زمان بازدید

باتومی یا باطومی یکی از شهرهای بندری گرجستان در کنار دریای سیاه است که پس از شهر تفلیس به عنوان پایتخت این کشور، دومین شهر بزرگ و مرکز جمهوری خودمختار آجارستان محسوب می شود. این شهر با توجه به موقعیت جغرافیایی خود که در کنار دریا قرار گرفته مانند همه شهرهای بندری و ساحلی دنیا جاذبه های گردشگری متعدد و متنوعی را در خود جای داده است. در این مطلب از تودی تریپ قصد داریم به معرفی بهترین جاهای دیدنی باتومی بپردازیم.

بلوار باتومی

باتومی، مروارید ساحلی گرجستان است که دارای دریای عالی، ساحلی بی نظیر، معماری مدرن اروپایی، کافه‌ و زندگی شبانه فوق العاده جذاب است. آب و هوای نیمه گرمسیری این منطقه باعث شده که شب‌های پرجنب و جوشی را در باتومی شاهد باشیم.

یکی از زیباترین خاطراتی را که در مدت اقامت در باتومی می‌توانید برای خود بسازید، پیاده روی در بلوار باتومی، هنگام شب خواهد بود. با پیاده روی در این بلوار می‌توانید دورنمای مکان‌های دیدنی باتومی را نیز مشاهده کنید، چون فاصله آن‌ها زیاد نیست. خط ساحلی بلوار با خانه‌های ییلاقی، کافه‌ها، رستوران‌ها، نیمکت‌ها و مجسمه‌ها آراسته شده است و یکی از جاهای دیدنی باتومی را به وجود آورده است.

میدان پیازا (Piazza Square)

اگر می‌خواهید از وسط باتومی به جاهای دیدنی ایتالیا بروید، پس حتما سری به میدان پیازا بزنید. این میدان حتی اسمش هم رنگ و بوی ایتالیایی دارد و مکانی عالی برای گردش‌های شبانه شماست. میدان پیازا شب‌ها به‌خاطر نورپردازی زیبای ساختمان‌های اطرافش، تبدیل به یکی از جاهای دیدنی باتومی شده است. 106 متر مربع از این میدان را بزرگ‌ترین نقش تصویری موزاییکی اروپا در بر گرفته است. این نقاشی موزاییکی در ابوظبی ساخته شده و سپس به باتومی منتقل و تکه‌های آن کنار هم چیده شده‌اند.

ساختمان‌های زیبا به سبک معماری ایتالیایی، انواع کافه‌ها و رستوران‌های مختلف، مرکز خرید و مغازه‌های دیدنی همراه با گروه‌های موسیقی شبانه باعث می‌شوند تا شما لحظه‌ای در این میدان زیبا حوصله‌تان سر نرود. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بتوانید برنامه‌های اجرای موسیقی این میدان را ببینید، حتما در فصول گرم سال به باتومی سفر کنید.

پارک میراکل (Miracle Park)

پارک میراکل، یک پارک ساحلی در بلوار باتومی و در مجاورت دریای سیاه است. این پارک از محبوب ترین جاهای دیدنی شهر است. در این پارک سازه های بسیار جذاب و زیبایی قرار دارد که هر یک به نماد مهمی از شهر تبدیل شده اند. چرخ و فلک غول آسا، برج الفبا، فانوس دریایی و مجسمه علی و نینو از جاذبه های دیدنی این پارک هستند. همچنین کنسرت ها و جشنواره های زیادی در این پارک برگزار می شود که همین امر، دلیلی برای محبوبیت این پارک بین گردشگران شده است.

هتل های ورد پالاس (World Palace)، رادیسون بلو (Radisson Blu )، ام جی زوربی (Mgzavrebi Batumi hotel)، دیووان سوییتس (Divan Suites ) در نزدیکی این پارک هستند. اگر قصد اقامت در این هتل ها را دارید، حتما از این پارک و مجسمه های آن دیدن کنید.

آدرس: پارک میراکل در بلوار مرکزی این شهر، در کنار ساحل دریای سیاه واقع شده است.

سواحل زیبای باتومی

بدون شک از جمله زیباترین جاذبه‌های گردشگری باتومی، سواحل آن ‌هستند. سواحل بکر و زیبا از جمله معروف‌ترین جاهای دیدنی باتومی هستند و خوشبختانه سواحل زیادی در نزدیکی این شهر زیبا قرار دارد. یکی از این سواحل زیبا، ساحل گونیو است. سواحل گونیو، مقصد انتخابی اکثر گرجی‌ها و بسیاری از گردشگران است که به دنبال گذراندن تعطیلات تابستانی خود ‌هستند.

آب و هوای بسیار عالی و منظره‌های زیبای آن بسیار چشم نواز است و هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. گوینو مانند مرواریدی در سواحل گرجستان است، که آب تمیز و شفافی هم دارد. اطراف آن پوشیده از جنگل‌های سر‌سبز است و همین امر، ساحل گونیو را به مکانی بی نظیر برای گذراندن تعطیلات خانوادگی تبدیل کرده است.

افراد محلی بیشتر اوقات از باتومی به سواحل گونیو و روستاهای مجاور می‌روند و این مکان‌ها را از برترین محل‌های باتومی می‌دانند. شما می‌توانید با اتوبوس از باتومی به این مکان بروید، چون تنها ۱۵ دقیقه با باتومی فاصله دارد و این سفر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با تاکسی طول می‌کشد. شما در این محل می‌توانید از قلعه گونیو هم دیدن کنید که از جمله مشهورترین جاهای دیدنی باتومی است.

میدان اروپا (Europe Square)

همیشه میدان اصلی شهرها، جزو جاهای خوب و جذاب برای توریست‌ها محسوب می‌شوند. میدان اروپا هم از این قاعده مستثنا نیست و علاوه‌بر میدان اصلی، تبدیل به نماد این شهر هم شده است. این میدان وسیع ترکیبی از ساختمان‌های مدرن و سنتی را دور خود جمع کرده که شامل انواع کافه‌ها، رستوران‌ها و کتاب‌فروشی‌هاست و محیطش آدم را یاد میدان‌های عریض و طویل کشورهای اروپایی می‌اندازد.

در این میدان، یک شعبه از مک‌دونالد، کی‌اف‌سی، مجسمه مده‌آ، برج ساعت نجومی و فواره‌های زیبایی قرار دارد که باعث شده این منطقه پربازدید شود و از مکان های دیدنی باتومی به حساب آید. نزدیک مجسمه مده‌آ هم ایستگاه اجاره دوچرخه‌ای قرار دارد که می‌توانید از آن، دوچرخه تهیه کنید. این میدان به سایر جاذبه‌های شهر باتومی مثل میدان تئاتر نزدیک است و می‌توانید هم‌زمان با یک تیر، چند نشان را بزنید.

  • آدرس میدان اروپا: خیابان محمد آباشیدزه

برج الفبا (Alphabetic tower)

برج الفبا در سال 2012 در پارک میراکل، با ارتفاع تقریبی 130 متر بنا شده است. این برج از فلز و شیشه به شکل دی ان ای (DNA) انسان ساخته شده که تمامی حروف الفبای گرجی را نمایش می دهد و در شب با نور پردازی زیبایی روشن می شود. در طبقات بالای این برج رستوران های گردان وجود دارد که شما می توانید از غذا های خوشمزه آن لذت ببرید. همچنین می توانید در بالاترین نقطه برج، به تماشای 360 درجه این شهر زیبا بنشینید.

آدرس: برج الفبا در پارک میراکل قرار دارد.

دریاچه نوری گلی

دریاچه نوری گلی در مرکز پارک واقع شده و حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ متر با ساحل فاصله دارد. عمق این دریاچه به ۷ تا ۸ متر می‌رسد و سطح کل آب آن را در حدود ۵.۵ هکتار تخمین زده‌اند. دریاچه نوری گلی از آب‌های زیر‌زمینی تغذیه می‌شود.

در گذشته رودخانه آنگیسا شاخه‌ای از این دریاچه بوده است. نامگذاری این دریاچه به افسانه‌ای غم انگیز بر می‌گردد که در آن گفته می‌شود، پسربچه‌ای به نام نوری در دریاچه غرق شده است. مادر بچه هر روز به کنار دریاچه می‌رفته و کودک خود را نوری گلی صدا می‌کرد و می‌گفت نوری گلی من منتظر تو هستم.

در گذشته اطراف این دریاچه پر از شغال و گراز بوده است. اما حالا در اطراف آن بهسازی‌هایی انجام گرفته و بندر جدیدی ساخته شده است. پس از آن قایقرانی در دریاچه به عنوان فعالیت مورد علاقه ساکنین باتومی تبدیل شد. این دریاچه با نورپردازی‌های زیبا و منظره‌ای چشم‌نواز به یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین جاذبه های گردشگری باتومی تبدیل شده که اغلب گردشگران حداقل یک بار از آن دیدن می‌کنند و خاطره‌های زیبایی برای خود می‌سازند.

برج چرخ‌وفلکی باتومی (Batumi Tower Ferris Wheel)

مرتفع‌ترین سازه شهر باتومی یک برج بلند است که اگر ظاهرش را برای اولین بار ببینید، تعجب می‌کنید! این برج در دل خود یک چرخ‌وفلک را جای داده که از بیرون شکل منحصربه‌فردی را ایجاد کرده است. برج چرخ‌وفلکی باتومی با ارتفاعی حدود 200 متر، نزدیک به ساحل ساخته شده و تقریبا به اغلب دیدنی های باتومی نزدیک است.

البته گویا این چرخ‌وفلک هنوز فعالیت ندارد و ساعت کاری و قیمت بلیط خاصی هم برایش ثبت نشده، اما منطقه‌ای که این برج در آنجا احداث شده، پر از دیدنی است و مشاهده این برج علاوه‌بر اینکه چیزی از زمان شما را هدر نمی‌دهد؛ بلکه با دیدنی‌های بیشتری هم که در حوالی برج چرخ‌وفلکی باتومی هستند، آشنا می‌شوید.

  • آدرس برج چرخ‌وفلکی باتومی: خیابان نینوشویل

دلفیناریوم باتومی گرجستان

اگر دوستدار حیوانات و به‌ویژه دلفین‌ها هستید، دیدن دلفیناریوم باتومی را در اولویت سفر خود قرار دهید. دلفیناریوم شهر باتومی ۸ دلفین مهربان و بازیگوش دارد که با توانایی‌های خاص و منحصر‌به‌فرد خود می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم کنند و لحظات خوشی را برای بازدیدکنندگان رقم بزنند.

جالب است بدانید که اولین دلفیناریوم باتومی در سال ۱۹۷۵ افتتاح شده است و در سال ۲۰۱۱، یعنی بعد از بیست سال، این دلفیناریوم مدرن افتتاح شد و اکنون به یکی از مکان‌های دیدنی باتومی برای گردشگران تبدیل شده است. این دلفیناریوم، قابلیت اجرای برنامه برای ۷۰۰ نفر تماشاچی را دارد و در اجراهای خود، برنامه‌های مهیج و جذابی ارائه می‌دهد. همچنین این فرصت را به بازدیدکنندگان می‌دهد تا در کنار مربی با دلفین‌ها ارتباط برقرار کنند و از دوستی با این حیوانات جذاب لذت ببرند.

نمایش‌های دلفیناریوم به زبان‌های گرجی، انگلیسی و روسی اجرا می‌شود. به طور معمول سه نمایش در روز، در ساعات ۱۴، ۱۷ و ۲۱ به وقت باتومی اجرا شده و این برنامه‌ریزی به مسافران این امکان را می‌دهد تا بتوانند حضور در دلفیناریوم را در برنامه سفر خود بگنجانند و از هم‌نشینی کنار دلفین‌ها لذت ببرند.

برج چاچا (Chacha Tower)

برج چاچا در سال 2012 به ارتفاع 25 متر در میدان پیازا و در کنار ساحل دریای سیاه ساخته شده است. وجود 4 فواره در اطراف، آن را به برج فواره هم معروف کرده است. برج چاچا به سبک معماری نئوکلاسیک و با الهام از برج ساعت شهر ازمیر ترکیه، با بدنه ای آجری و یک گنبد مخروطی طراحی شده است. برای بازدید از این برج بهتر است، زمان غروب آفتاب را انتخاب کنید.

هتل های ورد پلاس، وانیلا، دیوان سوییتس، پورت آلتوس (Hotel Port Altus) در اطراف برج چاچا قرار دارند. به طور کلی این برج مکانی عالی برای تماشای منظره شهر، لذت بردن از نمایش نور و آب و صرف غذا در کافه یا رستوران است.

آدرس: برج چاچا در خیابان جوجه باشویلی (Gogebashvil) قرار دارد.

آبشار ماخونتسی

آبشار ماخونتسی هم یکی از جاهای دیدنی باتومی است که از جمله محبوب‌ترین آبشارهای کشور گرجستان هم به شمار می‌آید. آبشار ماخونتسی در آندارا، در دهکده ماخونستی واقع شده است. شما در هر فصلی می‌توانید از این آبشار دیدن کنید و از زیبایی‌های خیره کننده آن لذت ببرید.

در این دهکده محصولات طبیعی بی نظیری وجود دارد که مردم محلی آن‌ها را درست ‌می‌کنند. فاصله آبشار ماخونتسی تا شهر باتومی تنها ۳۰ کیلومتر است و شما می‌توانید با مینی بوس، بعد از حدود ۳۰ دقیقه به این منطقه برسید. مطمئن باشید دیدن این آبشار زیبا، ارزش این راه را دارد و شما از مسافتی که طی خواهید کرد به هیچ وجه پشیمان نمی‌شوید. چون فضای بسیار زیبایی برای عکاسی دارد و آبشاری را می‌بینید که از ارتفاع ۲۰ متری به روی صخره‌ها می‌ریزد.

همچنین یک خبر خوب برای علاقه مندان به شنا این است که در تابستان زیر این آبشار فضایی برای شنا کردن هم وجود دارد. کشور گرجستان دارای آبشارهای زیبای دیگری هم هست، اما این آبشار نزدیکترین آن‌ها به باتومی است، به همین خاطر گردشگرانی که برای تفریح به باتومی می‌روند، اغلب از این آبشار دیدن ‌می‌کنند. همچنین محیط اطراف این آبشار به دلیل وجود روستایی که در نزدیکی آن است، می‌تواند مدت زیادی شما را سرگرم کند.

باغ گیاه‌شناسی باتومی (Batumi Botanical Garden)

به‌خاطر آب‌وهوای مطلوب باتومی، امکان رشد گیاهان مختلف در این مناطق بسیار مهیاست. به همین علت هم باغ گیاه‌شناسی باتومی مکانی فوق‌العاده سرسبز است که گونه‌های گیاهی زیادی را از سرتاسر دنیا و از 9 منطقه جغرافیایی در خود جای داده است؛ گیاهان مناطق مختلفی مانند مدیترانه، استرالیا، هیمالیا و… که این باغ را به یکی از جاذبه های گردشگری باتومی تبدیل کرده‌‌اند. این باغ چشم‌نواز 2037 گونه گیاه دارد و در مساحتی به‌اندازه 108 هکتار احداث شده و منطقه زیبا و خنکی را به وجود آورده که برای فرار از گرمای هوا بسیار مناسب است.

باغ گیاه‌شناسی بافاصله 10 کیلومتری از شهر باتومی قرار گرفته و با ماشین نیم ساعت زمان می‌برد تا به آن برسید. درضمن، ازآنجایی‌که این جای دیدنی در ارتفاع قرار گرفته است و مسیرهای شیب‌دار زیادی دارد، حتما کفش راحتی به پا داشته باشید تا بتوانید بدون خستگی، از این باغ بزرگ دیدن کنید.

  • آدرس باغ گیاه‌شناسی باتومی: دماغه سبز
  • قیمت بلیط باغ گیاه‌شناسی باتومی: 20 لاری
  • ساعت کاری باغ گیاه‌شناسی باتومی: همه‌روزه از 9 صبح تا 7:30 شب

کلیسای جامع مادر مقدس | Holy Mother Virgins Nativity Cathedarl

همانطور که گفتیم، باتومی برای تمامی افراد با سلایق و علایق مختلف می‌تواند جذاب باشد. بازدید از کلیساها و صومعه‌های قدیمی نیز طرفداران خاص خود را دارد و این ساختمان‌های قدیمی هم جزو آثار باستانی‌هایی محسوب می‌شوند که توجه دوستداران هنر معماری را به خود جذب ‌می‌کند. ساختمان کلیسای باشکوه مریم اولین چیزی است که در میان مکان‌های دیدنی باتومی توجه گردشگران را به خود جلب خواهد کرد. این کلیسا در حال حاضر یک کلیسای ارتدوکس است؛ ولی در گذشته ابتدا به عنوان یک کلیسای کاتولیک شناخته می‌شده. سبک معماری آن نیز سبک گوتیک است.

موزه هنرهای آجارا (Adjara Arts Museum)

شهر باتومی با داشتن چند موزه هنری، مقصدی محبوب برای گردشگران علاقمند به هنر است. یکی از این موزه ها، موزه هنرهای آجارا است که آثار هنرمندان مطرح گرجی و اروپایی را در خود جای داده است. این موزه وسعت زیادی ندارد، ولی تعداد زیادی از نقاشی های هنرمندان بزرگ و مجسمه های بی نظیر در آن به نمایش گذاشته شده و آن را تبدیل به یکی از جاذبه های دیدنی باتومی می کند.

هتل های آیره پلاس(Ire palace)، آرت آپارتمان کتوان (Art Apartment Ketevan)، ویندهام (Wyndham)، تاپیس روژ بوتیک(Tapis Rouge Boutique) در نزدیکی موزه هنرهای آجارا قرار دارند. این موزه با فضای آرام و دلنشین، اوقات خوشی را برای شما و خانواده شما فراهم خواهد کرد.

آدرس: موزه هنرهای آجارا در خیابان زوراب گورجیلادز 8 (8, Gorgiladze str.) واقع شده است.

آرگو باتومی؛ باتومی این‌بار از بالا

تله کابین آرگو، یکی دیگر از جاهای دیدنی باتومی است که در کوه آنوریا واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۵۰ متر است. این مجموعه دارای مناظر دیدنی فوق العاده ای از شهر، دریای سیاه و کوه‌های اطراف آن بوده و شهر را به ارتفاعات زیبایی متصل ساخته است. این مجموعه با الهام گرفتن از کشتی آرگو ساخته شده و در ساخت آن از نماد بادبان کشتی استفاده شده است.

این مجموعه دارای رستوران، فروشگاه‌های خرید هدیه، سالن‌های روباز و… است. این تله کابین دارای ۲۰ کابین بوده و در هر کابین ۸ صندلی موجود است. مدت زمان سفر با این تله کابین برای هر طرف حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است. طراحی بی نظیر، سطح بالای ایمنی و مناظر دیدنی پانوراما باعث می‌شود که شما با سوار شدن به این تله کابین، یک تجربه‌ فراموش نشدنی داشته باشید.

صومعه اسکالتا

صومعه اسکالتا آخرین جاذبه‌ گردشگری در باتومی است که به معرفی آن می‌پردازیم. این صومعه در مرتفع‌ترین و کوهستانی‌ترین منطقه شهر واقع شده و ساختمان اصلی آن به کلیسای اسکالتا مربوط می‌شود. این کلیسا یک شبستان تالار مانند بسیار زیبا دارد. با توجه به معماری با‌شکوه و سبک هنری آن، گمان می‌رود که صومعه در اواسط قرن سیزدهم ساخته شده باشد.

نقاشی‌های برجسته این کلیسا به قرن ۱۴ و ۱۵ باز می‌گردد. تزئینات این صومعه از سنت‌های نقاشی دیواری و همچنین نقاشی دیواری بیزانس مدرن برگرفته شده است. به همین دلیل آثار هنری این صومعه را می‌توان در شمار جاهای دیدنی باتومی محسوب کرد که هرساله گردشگران علاقه‌مند به هنر و معماری را جذب خود می‌کند.

سخن آخر

حتما تابه‌حال متوجه شده‌اید که بیشتر جاهای دیدنی باتومی، مخصوصا اغلب اماکنی را که در این لیست معرفی شده‌اند، می‌توانید در یک روز ببینید؛ زیرا بیشتر آن‌ها در امتداد ساحل دریای سیاه و بلوار باتومی قرار گرفته‌اند و با پای پیاده هم می‌توان بیشتر آن‌ها را مشاهده کرد. در این مطلب می توانید با اکثر جاذبه های گردشگری معروف و محبوب باتومی گرجستان آشنا شوید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا