دانستنی های سفر

بهترین سوغات فروشی های قزوین + آدرس دقیق

بهترین سوغات فروشی های قزوین کجاست؟ قزوین یکی از شهرهای کوچک ایران در جوار استان البرز و در نزدیکی پایتخت محسوب می شود که سوغاتی های متنوع و زیادی دارد. اگر به شهر قزوین سفر کردید می توانید از بین انواع و اقسام شیرینی ها، خوراکی ها و صنایع دستی این فرش بهترین سوغاتی قزوین را بخرید. اما شاید سوالتان این باشد که از کجا سوغات قزوین را بخرم؟ در این مطلب از تودی تریپ قصد داریم شما را با بهترین مراکز خرید قزوین برای خرید سوغاتی آشنا کنیم.

از کجا سوغات قزوین را بخریم؟

از کجا سوغات قزوین را بخریم؟ قزوین هم مانند دیگر شهرهای کشورمان بازارچه های سنتی و بازار بزرگ دارد که بهترین مرکز برای خرید صنایع دستی قزوین محسوب می شوند. برای خرید شیرینی یا خوراکی های سنتی قزوین هم می توانید از شیرینی فروشی ها و سوغات فروشی های معروف قزوین کمک بگیرید.

البته به جز این بازارها می توانید از وبسایت های اینترنتی مختلف برای خرید سوغات این شهر استفاده کنید.

در لیست زیر نام 4 مرکز معتبر برای خرید سوغات قزوین را مشاهده می کنید:

  1. بازار بزرگ قزوین
  2. کاروانسرای سعدالسلطنه
  3. بازارچه های صنایع دستی
  4. بازارچه سپه

بازار بزرگ قزوین

بازار بزرگ قزوین یکی از بازارهای قدیمی و بزرگ کشور محسوب می شود که در خیابان امام خمینی قرار گرفته و انواع اقسام محصولات مربوط به گلیم بافی، جاجیم بافی، قالی بافی، گلیم دوزی، فرش و … را در خود جای داده است. همچنین شیرینی فروشی های سنتی و باکیفیت در این بازار پیدا می شوند که بتوانید طعم شیرینی های ناب قزوین را بچشید.

کاروانسرای سعدالسلطنه

یکی از بهترین جاهای دیدنی و تاریخی قزوین، کازوانسرای سعدالسلطنه نام دارد که می توانید در این مکان هم صنایع دستی قزوین مانند قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، میناکاری و… را خریداری کنید. در این مکان رستوران های باکیفیتی هم وجود دارند که می توانید طعم غذاهای قزوین مانند قیمه نثار را تجربه کنید.

بازارچه های صنایع دستی قزوین

بازارچه های متعددی در قزوین وجود دارد که هر کدام از آنها بهترین سوغات قزوین را به فروش می رسانند. با توجه به تنوع بازارچه ها و محصولاتی که در آنها به فروش می رسد، اکثر مسافران ترجیح می دهند برای خرید سوغات قزوین از این بازارچه ها استفاده کنند. در ادامه چند مورد را معرفی می کنیم.

خانه داعی 

منبت، زره بافی، سبد بافی، آیینه کاری، رودوزی الحاقی، معرق چوب، موج بافی، گلیم بافی و گره چینی.

آدرس: قزوین، خیابان نادری شمالی، جنب خیابان رسالت.

خانه رئوفی 

تراش شیشه، گره چینی و بافت پارچه سنتی.

آدرس: قزوین، خیابان شهدا، جنب در غربی مسجد جامع.

کلیسای کانتور

تراش سنگ قیمتی.

آدرس: قزوین، خیابان دارایی.

حسینیه امینی ها

زره بافی، حجاری و قلمزنی.

آدرس: قزوین، خیابان مولوی، نرسیده به چهارراه منتظری.

همچنین در این بازاراچه‌ها می‌توانید زیورآلات دست‌ساز و دست‌باف، شیرینی و غیره تهیه کنید.

بازارچه سپه قزوین

معروف ترین بازارچه قزوین برای خرید سوغات این شهر، بازارچه سپه نام دارد. با توجه به لوکیشن این بازارچه که در خیابان سپه قرار گرفته شما می توانید پس از انجام خرید به اماکن دیدنی شهر دسترسی خوبی داشته باشید. در این بازارچه هم مانند موارد قبلی می توانید به تمام سوغاتی های معروف قزوین دسترسی داشته باشید.

خوراکی های سوغات قزوین

حال که با بهترین سوغاتی فروشی های قزوین آشنا شدید بهتر است بدانید که چه چیزی به عنوان یادگاری و سوغات از این شهر زیبا بخرید. در ادامه به معرفی خوراکی های معروف این شهر می پردازیم.

نان برنجی 

یکی از معروف ترین شیرینی هایی که علاوه بر شهر قزوین در شهرهای دیگری مانند یزد و کرمانشاه هم وجود دارد، شیرینی نان برنجی است. این نوع شیرینی مخصوص شهر قزوین نیست اما در این شهر هم با کیفیت خوبی درست می شود و بین مسافران محبوبیت زیادی دارد.

کیک شربتی

کیک شربتی از محبوب ترین دسرهای قزوین محسوب می شود که می توانید به همراه چای و یا نوشیدنی های دیگر میل کنید. این نوع کیک بافت نرمی دارد و شکل آن هم لوزی است. در پخت این نوع کیک از نارگیل، هل، گلاب، پسته و شکر استفاده می شود.

اتابکی (شیرینی ولیعهدی)

یکی از لاکچری ترین و گرانترین سوغات قزوین، شیرینی اتابکی می باشد که به شیرینی ولیعهدی هم شهرت پیدا کرده است. در این نوع شیرینی استفاده از مغزیجات مانند پسته، بادام و گردو و فندق اهمیت زیادی دارد.

شیرینی توت (شیرینی بادامی)

شیرینی توت دقیقا ظاهری شبیه به میوه توت دارد و با استفاده از پودر پسته یا زعفران سرو می شود. این نوع شیرینی هم می تواند گزینه مناسبی در کنار نوشیدنی های گرم به خصوص چای باشد.

قرابيه

قرابیه به عنوان معروف ترین نوع شیرینی بین مردم ترک زبان شناخته می شود و این نوع شیرینی را نمی توان فقط به مردم قزوین اختصاص داد، بلکه قرابیه را در تبریز، زنجان، اردبیل و دیگر شهرهای ترک زبان هم مشاهده می کنید. در این نوع شیرینی مقوی که طبع گرمی دارد از شیره انگور، روغن کنجد و آرد گندم استفاده می شود.

نان قندی

نان قندی یکی دیگر از شیرینی های مقوی قزوین است که این مورد هم شاید به جز قزوین در شهرهای دیگر کشور درست شود. با توجه به قوت این نوع شیرینی می توانید از آن به عنوان یک میان وعده انرژی دهنده استفاده کنید.

نان اَگِردَک قزوین

اگردک یک نوع نان خوشمزه و شیرین است که در شهرهای دیگر مانند قم و اراک و ساوه هم درست می شود. در این نوع نان از آرد، تخم مرغ، شیر، زردچوبه و دارچین استفاده می شود.

پنیر کوزه ای 

بعد از معرفی چند شیرینی معروف قزوین بهتر است به سراغ خوراکی دیگری هم برویم که در این شهر محبوبیت زیادی دارد. می توانید در بهترین سوغاتی فروشی های قزوین پنیر کوزه ای را مشاهده کنید که مانند پنیر لیقوان از شهرت زیادی برخوردار است.

صنایع دستی قزوین

علاوه بر خوراکی هایی که نام بردیم صنایع دستی متعددی در قزوین وجود دارد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می شوید.

فرش قزوین

فرشبافی در قزوین از گذشته تا کنون رواج داشته، اما این روزها شاید اهمیت کمتری به آن داده می شود. خرید یک تابلو فرش نفیس از قزوین می تواند سوغاتی لاکچری و ارزشمندی محسوب شود.

گلیم بافی 

گلیم بافی هم با پیشرفت تکنولوژی مانند دیگر هنرهای فرش بافی و قالی بافی به ماشینی شدن روی آورده است. اما در قزوین می توانید گلیم بافی های دستی و سنتی را مشاهده کنید که در روستاهایی مانند الموت، رودبار، ارداق و ضیاءآباد رواج دارد.

جاجیم بافی

جاجیم بافی یکی دیگر از هنرهاییست که در قزوین رواج داشته و هنوز در این شهر زنده است. جاجیم از پشم گوسفندان درست می شود و در نهایت با استفاده از رنگ های گیاهی شکل زیباتری را به خود می گیرد. زنان روستایی قزوین هنوز به جاجیم بافی مشغول هستند و می توانید از روستاهای قزوین محصولات مربوط به این هنر اصیل و ناب ایرانی را بخرید.

گلابتون دوزی 

گلابتون دوزی هم از جمله هنرهاییست که احتمالا در دیگر شهرهای کشور به خصوص شهرهای جنوبی مانند بندرعباس مشاهده می کنید. این هنر در قزوین هم رونق پیدا کرده و هنوز افرادی هستند که با استفاده از این هنر محصولاتی مانند جانماز، سجاده، جاقرآنی و لباس مجلسی تولید می کنند.

گیوه بافی

گیوه های قزوینی شهرت زیادی دارند و احتمالا اگر به معروف ترین بازارچه های فروش سوغات قزوین و بازار بزرگ این شهر سری بزنید با گیوه های متنوع و متعددی مواجه شوید.

مشبک کاری فلزی

مشبک کاری فلزی یک هنر اصیل ایرانی است که شاید اصفهان مهد این هنر محسوب شود، اما این هنر هم به دیگر شهرهای از جمله قزوین انتقال پیدا کرده است. در بازارهای قزوین می توانید انواع گلدان ها و ظروف فلزی که با هنر قلم زنی و مشبک کاری شکل زیبایی به خود گرفته اند را بخرید.

هنر خوشنویسی

اگر به تاریخ خوشنویسی کشور نگاه کنیم متوجه می شویم که با وجود استادان بزرگی مانند میرعماد حسنی و میرمحمد حسین عمادالملک سیفی حسنی در قزوین، این شهر به عنوان قطب خوشنویسی ایران شناخته می شود. خرید تابلوهای خوشنویسی شده توسط استادان بزرگ قزوینی هم می تواند یک سوغات نفیس را برای شما به همراه داشته باشد.

کلام آخر

بهترین سوغات فروشی های قزوین را به همراه چند مورد از معروف ترین صنایع دستی، خوراکی ها و شیرنی های قزوین را در این مطلب معرفی کردیم. توصیه می کنیم قبل از سفر به این شهر زیبا این مطلب را مطالعه کنید تا یادگاری ها و سوغاتی های زیبایی خریداری کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا