راهنمای سفر

راهنمای سفر به نیشابور ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

در راهنمای سفر به نیشابور می توانید با اقامتگاه های این شهر، هزینه های سفر به نیشابور، تفریحات، تاریخچه، آب و هوا، بهترین زمان سفر به نیشابور، جاهای دیدنی نیشابور، حمل و نقل، مسیرهای دسترسی، سوغات، مراکز خرید و بهترین رستوران های نیشابور آشنا شوید. ما در این مطلب از تودی تریپ قصد داریم به بررسی و معرفی تمام این موارد بپردازیم تا بتوانید یک سفر جذاب و خاطره انگیز را به این شهر زیبا در نزدیکی مشهد مقدس تجربه کنید.

معرفی نیشابور

نیشابور که آن قدیم‌ها نیوشاهپوهر نامیده می‌شد، پس از مشهد دومین شهر بزرگ خراسان‌ رضوی است. این شهر که در دامان رشته‌کوه بینالود قرار گرفته،‌ از سال‌ها پیش پابرجا مانده و زیبایی‌هایی ویژه‌ خودش را دارد.

نیشابور آرامگاه حکیم خیام و عطار نیشابوری را در دل خود جا داده و پذیرای بخشی از گردشگران مشهد هم است.

راهنمای سفر به نیشابور: آب‌ و هوا

آب‌وهوای نیشابور در دو بخش شمال و جنوب آن متفاوت است.

در تعیین آب‌وهوای این شهر زیبا دو عامل مهم جریان هوایی مدیترانه، سیبری، موسمی اقیانوس هند، و صحرای عربستان و همچنین جهت رشته‌کوه‌های اطراف نیشابور مانند کوه بینالود، کوه سرخ، و دشت نیشابور تأثیرگذار است.

نیشابور دارای آب‌وهوایی گرم و خشک در تابستان و آب‌وهوایی سرد در زمستان است. شمال این شهر زیبا نسبت به سایر مناطق به دلیل رشته‌کوه‌های اطرافش آب‌وهوایی سرد دارد. اگر به نیشابور سفر کنید خواهید دید که هر یک از بخش‌های این شهر زیبا آب‌وهوایی متفاوت نسبت به بخش‌های دیگر آن دارد.

راهنمای سفر به نیشابور: فاصله ها و مسیر دسترسی

استفاده از خطوط حمل و نقل ریلی یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای رسیدن به نیشابور است. قرار گیری نیشابور در مسیر مشهد باعث شده این شهر هم از خط ریلی بی نصیب نماند. در صورتی که از تهران با خودروی شخصی به نیشابور استفاده کنید، حدود 8 ساعت و نیم در مسیر خواهید بود.

  • فاصله نیشابور تا اصفهان ۱۰۳۱ کیلومتر
  • فاصله نیشابور تا شیراز ۱۲۷۶ کیلومتر
  • فاصله نیشابور تا تبریز ۱۳۸۸ کیلومتر
  • فاصله نیشابور تا مشهد ۱۲۸ کیلومتر

به طور کلی اگر قصد سفری ارزان، سریع و ایمن به این شهر را دارید بهترین گزینه خرید بلیط هواپیما مشهد است و از آن جا می توانید با اتوبوس خود را به نیشابور برسانید. با این روش شما مدت زمان کمی را در مسیر هستید.

اطلاعات ضروری نیشابور

کد نیشابور: ۰۵۱

فاصله از تهران: ۷۶۴ کیلومتر

مدت سفر زمینی: ۸ ساعت و نیم

مدت سفر هوایی تا مشهد: یک ساعت و ۲۵ دقیقه

مدت سفر با قطار: ۱۰ ساعت و نیم

 در سفر به نیشابور به کجاها برویم؟

درسفر به نیشابور مناطق تفریحی، گردشگری زیادی وجود دارد که هر کدام از آنها طرفداران خاص خود را دارند.

اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، حتماً این مقاله را تا پایان بخوانید، چرا که بهترین مناطق گردشگری و هم چنین تاریخی این شهر باستانی را برای شما معرفی کنیم.

 روستای دیزباد

این روستا یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای نیشابور به شمار می‌آید که همانند روستای بوژان در دامنه رشته‌کوه‌های بینالود واقع شده است.

روستای دیزباد یکی از معدود روستاهایی است که شاید به جرات باید گفت تمام اهالی آن اهل علم و دانش هستند.

مردم روستا باغ‌های فراوانی را پرورش داده‌اند و شما در روستای دیزباد می‌توانید شاهد درختان میوه متنوعی باشید.

این روستای زیبا همچون روستای بوژان دارای خانه‌هایی پلکانی است. مردم روستا خانه‌های خود را باتوجه‌به شیب زمین ساخته‌اند. روستای سرسبز دیزباد دارای چشمه و رودهای فراوانی است سراسر این روستا سرسبز ودارای چشمه‌های اطراف روستا صحنه‌هایی زیبا و خارق‌العاده را برای شما رقم زده‌اند.

اگر از مشهد به سمت نیشابور در حرکت هستید، پس از عبور از رباط فخر داوود در ۶۲ کیلومتری شهر، توربین های بادی را در سمت چپ خود خواهید دید. این نشانه ای است که به منطقه دیزباد رسیده اید.

پس از دیدن توربین های بادی، باید به سمت راست بپیچید و ۱۳ کیلومتر دیگر را طی کنید

پس از رسیدن به دیزباد بالا، با تماشای مناظر زیبای آن، محو خواهید شد جالب است بدانید که دیزباد پس از ماسوله، معروف‌ترین روستای پلکانی ایران نیز هست.

 روستای پلکانی بوژان

روستای بوژان یکی از روستاهای دیدنی و شگفت‌انگیز است  که درسفر به  نیشابوربهتر است حتما از آن بازدید کنید . آب‌وهوای مطبوع و خوشایند این روستا برای هر ذائقه‌ای خوشایند است. خانه‌های پلکانی در دامنه کوه بینالود، زیبایی خاصی را به این منطقه بخشیده است.

روستای بوژان، مقصدی جذاب برای همه افراد است. طبیعت بکر و چشم نواز، آب و هوای خنک و مطبوع، و جاذبه های گردشگری متعدد این روستا، باعث شده تا بوژان مورد توجه گردشگران زیادی از سراسر کشور قرار گیرد.

برای رسیدن به این روستا پس از گذر شهر نیشابور می‌بایست وارد راه آسفالته ای شوید که به بوژان منتهی می شود که این از کنار روستاهای حمیدآباد و فوشنجان و حصار بوژان، نیز عبور می‌کند.

از جمله جاذبه های دیدنی این روستا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رودخانه و آبشار بوژان
  • تخت هلاکو خان

 دره هفت غار

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در سفر به نیشابور دره هفت غار است.

این دره  در شمال نیشابور قرار گرفته است و دارای هفت تنگه است که در میان آن‌ها رودخانه‌ها و آبشارهای زیادی جریان دارد

دره هفت غار نیشابور در شمال شهر نیشابور قرار دارد. برای رسیدن به این دره ایتدا باید وارد جاده باغرود شوید و پس از حدود ۱۲ کیلومتر رانندگی به روستای باغرود در دامنه‌های کوهستان بینالود می رسید. از این منطقه باید کمی پیاده‌روی کنید تا به ابتدای دره برسید.

بازار سرپوش نیشابور

بازار سرپوش نیشابور، یکی از بازارهای قدیمی و مهم این شهر است که در خیابان امام خمینی قرار دارد. این بازار که طول آن حدود یک کیلومتر است، تنها بخش به‌جا مانده از بازار بزرگی است که در نیشابور قدیم از دروازه مشهد آغاز و در دروازه عراق به پایان می‌رسید.

بازار سرپوشیده نیشابور در دوره‌های مختلف تاریخی، از جمله صفویه، زندیه و قاجار، گسترش یافته و بناهای مختلفی در آن ساخته شده است. از جمله این بناها می‌توان به کاروانسرای مستوفی، تیمچه حاجی درویش، مسجد جامع و حمام مرمر اشاره کرد.

این بازار به علت سرپوشیده بودن، در میان مردم نیشابور به «بازار سرپوش» معروف است. همچنین به نام سوق القدیم نیز خوانده می‌شود.

 آرامگاه خیام

اگر اهل شعر و شاعری باشید بی‌درنگ نیشابور یکی از بهترین گزینه‌های مقابل شما برای سفر است. نیشابور یکی از شهرهای شاعر پرور در ایران به شمار می‌آید.

آرامگاه حکیم، عالم و شاعر گران‌قدر خیام نیشابوری هرساله میزبان افراد زیادی از سراسر جهان است. رباعیات زیبا و بی‌نظیر خیام برای هر اهل‌دلی آشنا و لذت‌بخش است.

آرامگاه خیام در وسط باغی سرسبز و پوشیده از درختان کاج واقع شده است. یکی از زیبایی‌های این مقبره این است که در هر کدام از پایه‌های آن دو بیت از شعرهای ناب خیام با خطی خوش نگاشته شده است. آرامگاه زیبای این عالم بزرگ، در جنوب شرقی شهر نیشابور و در بلوار خیام قرار گرفته است.

 معدن فیروزه نیشابور

فیروزه‌های نیشابور نه‌تنها برای ایرانی‌ها بلکه برای مردم سراسر جهان شناخته شده است.

اگر به نحوه استخراج فیروزه علاقه‌مند هستید، حتماً به ۵۵ کیلومتری شمال غربی نیشابور بروید. در آنجا معدنی از فیروزه وجود دارد که سالانه ۴۰ تن فیروزه از آن استخراج می‌شود.

آرامگاه عطار نیشابوری و کمال‌الملک

در سفر به نیشابور حتماً به آرامگاه عطار و کمال‌الملک نیز سر بزنید. این دو آرامگاه در فاصله چندمتری از آرامگاه خیام واقع شده‌ است.

دیوارهای آرامگاه عطار با معماری زیبا به‌صورت هشت‌ضلعی ساخته شده‌اند، بر روی آرامگاه این شخصیت بزرگ که از شاعران مطرح در سراسر جهان به شمار می‌آید. گنبدی که با کاشی‌های فیروزه‌ای، لاجوردی، سفید و زرد مانند الماسی در دل باغی سرسبز می‌درخشد. در محوطه بیرونی این آرامگاه غرفه‌هایی با کاشی‌کاری‌های زیبا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

کمی آن‌طرف‌تر از آرامگاه عطار می‌توانید به زیارت مقبره نقاش بزرگ ایرانی کمال‌الملک بروید. نقش این هنرمند بزرگ را بر بالای مقبره‌اش می‌توانید ببینید. آرامگاه ایشان نیز به طور هماهنگی با مقبره عطار طراحی شده است.

دهکده چوبین

یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی در سفر به نیشابور روستای پر از خانه‌های چوبین است. این دهکده نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان طرف‌داران خاصی دارد. اگر یک‌بار به این روستا سفر کنید حتماً شگفت‌زده خواهید شد، روستایی زیبا و سنتی که در آن هیچ‌گونه اثری از فلز و بتن نیست و تمام خانه‌های آنجا از چوب و با معماری خاصی ساخته شده است.

این روستا  در ۱۷ کیلومتری مرکز شهر نیشابور قرار دارد.

در این دهکده فروشگاه، غذاخوری، مسجد و..همگی از چوب ساخته شده‌اند.

بهترین هتل‌ها در سفر به نیشابور

حال که با بهترین اماکن گردشگری درسفر به نیشابور آشنا شدیم نوبت آن رسیده است که با مکان‌های اقامتی آنجا نیز آشنا شویم

مهمان‌ سرای کمال‌ الملک

یکی از مهمان‌سراهای قدیمی در نیشابور مهمان‌سرای کمال‌الملک است، این مهمان‌سرا در میدان خیام و ابتدای خیابان مدرس واقع شده. در این مهمان‌سرا امکاناتی هم چون تاکسی، فروشگاه غذاخوری، روم سرویس، پارکینگ وجود دارد و شما می‌توانید بدون دغدغه در آنجا اقامت کنید.

هتل مهر

یکی دیگر از هتل‌های اقامتی در نیشابور هتل مهر است این هتل نیز امکاناتی مشابه با مهمان‌سرای کمال‌الملک دارد. در غذاخوری این هتل می‌توانید از غذاهای متنوع مدرن و سنتی سرو کنید و لذت ببرید. هتل مهر در خیابان امام خمینی (ره)، نبش کوچه شریعتی، جنب باغ ملی واقع شده است. در این هتل اتاق‌های دوتخته، سه تخته، چهار تخته وجود دارد. هر کدام از این اتاق‌ها نمونه‌هایی متوسط و عادی و برتر دارند باتوجه‌به مقدار هزینه‌تان می‌توانید هرکدام را که تمایل دارید رزرو کنید.

اقامتگاه زاک

این اقامتگاه از جدیدترین اقامتگاه‌های نیشابور است که در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید. زاک دارای  ۲ طبقه و ۷ واحد اقامتی است. در زاک شما می‌توانید ترکیبی از معماری سنتی و مدرن را شاهد باشید. این نوع از ترکیب   برای شما آرامش را به ارمغان می‌آورد. وضعیت دید اتاق‌های زاک متفاوت است، نمای جنگل، نمای جاده، نمای باغ و فضای سبز، نمای کوه و رودخانه و نمای روستا هر کدام می‌تواند خالق صحنه‌هایی جذاب و دیدنی برای شما باشند

از دیگر هتل‌های نیشابور می‌توان به هتل ارم و امیران، نیز اشاره کرد. این هتل‌ها نیز امکانات مشابهی با هتل‌های معرفی شده دارند

رستوران های نیشابور 

در سفری که به نیشابور دارید حتما به رستوران‌های با کیفیت نیشابور احتیاج دارید. برای سهولت این موضوع در ادامه به معرفی چند رستوران خوب شهر نیشابور می‌پردازیم.

رستوران اعیانی 

از هر فردی در نیشابور سراغ رستوران ایرانی و با کیفیت را بگیرید، رستوران اعیانی را به شما معرفی می‌کند، رستورانی قدیمی و باکیفیت که به شدت پیشنهاد می‌شود. اعیانی در خیابان 15 خرداد نیشابور واقع شده است.

شماره تماس: 05142241400

رستوران جوجه طلایی 

یکی دیگر از رستوران‌های خوب و ایرانی شهر نیشابور رستوران جوجه طلایی است، اگر به دنبال جوجه کباب خوشمزه هستید به رستوران جوجه طلایی بروید. جوجه طلایی در خیابان جمهوری قرار دارد.

شماره تماس: 0514221855

رستوران کوک 

رستورانی که به نسبت رستوران‌های معرفی شده جدیدتر است و انواع فست فود و غذاهای ایتالیایی را سرو می‌کند. رستوران کوک از کیفیت خوبی برخوردار است و در چهاراه بعثت، دارایی واقع شده است.

شماره تماس: 05142223830

سوغاتی‌ نیشابور چی بخریم؟

همه ما وقتی به شهری سفر می‌کنیم در هنگام بازگشت دوست داریم از آن شهر کالاهایی را تحت عنوان سوغاتی برای نزدیکان خود ببریم. سوغاتی‌های نیشابور هرچند خیلی زیاد نیستند ولی بسیار با ارزش و گرانقدر هستند. در بخش پایانی این مطلب پته به معرفی سوغاتی‌های نیشابور می‌پردازد.

فیروزه

سنگ قیمتی فیروزه از معروف‌ترین سوغاتی‌های شهر نیشابور است که می‌توانید قطعات کوچکی از آن را در قالب انگشتر یا گردنبند برای اطرافیان خود تهیه کنید.

ریواس

مزارع بسیار زیادی از این گیاه خوشمزه در اطراف نیشابور قرار دارد که ریواس نیشابور را بسیار معروف کرده. این گیاه در فصل برداشت در خیابان‌های نیشابور به صورت دست فروشی کنار خیابانی نیز به فروش می‌رسد. مردم نیشابور ریواس را مانند تخمه برای تفریحات خود می‌‎‌خورند.

قلمدان نیشابوری

یکی از هنرهای دستی مردم نیشابور ساخت قلمدان‌های بسیار زیبایی است که روی آن را نقوش چشم نوازی قرار دارد. هرچند که این هنر اصیل امروزه از رفته رفته رو به فراموشی است اما هنوز هم می‌‌‌توان این کالا را به عنوان سوغاتی برای اطرافیان خود خرید.

مراکز خرید نیشابور

بازار قدیمی و تاریخی نیشابور که به بازار سرپوش معروف است،‌ قدمتی به‌اندازه‌ دوره‌ صفوی دارد و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

بازار فیروزه، مجتمع تجاری تفریحی الماس سنتر، مجتمع تجاری قریشی، مجتمع مروارید، بازار ولی‌عصر، مجتمع‌های تجاری بکائیان، قدس و مشعوفی هم برای گشت و گذار و خرید دردسترس هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا