اخبار گردشگری

تاریخ شروع پیاده روی اربعین ۱۴۰۳

تاریخ شروع پیاده روی اربعین 1403 کی هست؟ در یکی دو دهه اخیر سالانه مردم زیادی از ایران در مراسم باشکوه پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا شرکت می کنند. این پیاده روی عظیم و باشکوه معمولا با شروع ماه محرم آغاز می شود و مردم شهرهای مختلف عراق یا حتی ایرانیان در این پیاده روی شرکت می کنند. اما اگر قصد دارید همزمان با موج اصلی مسافران و با حضور موکب ها در پیاده روی شرکت کنید باید با زمان دقیق برگزاری پیاده روی اربعین آشنا شوید که در این مطلب از تودی تریپ به بررسی آن می پردازیم.

 

پیاده روی اربعین 1403 از کی شروع میشه؟

زمان شروع پیاده روی اربعین سال جاری توسط کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اعلام شد. مراسم راهپیمایی اربعین که به پاس بزرگ داشت سختی ها و زحمات امام حسین (ع) و یاران شان برگزار می شود، پیشینه تاریخی داشته از همان سده های اول قمری اجرا می شد. با این حال، طی سال های اخیر با استقبال فراوانی رو به رو شده و شاهد حضوری میلیونی مشتاقان هستیم. تاریخ شروع پیاده روی اربعین ۱۴۰۳ هم توسط کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین اعلام شده تا متقاضیان حضور در این سفر روحانی، برنامه ریزی های لازم را انجام داده و خود را برای شرکت در این راهپیمایی بزرگ آماده کنند. بر اساس تصمیمات این کمیته، عملیات اربعین امسال از ابتدا ماه صفر آغاز گردیده و تا ۲۵ ام این ماه ادامه خواهد داشت. پس افرادی که تمایل به شرکت در مراسم امسال دارند، باید اقدامات اولیه نظیر اخذ پاسپورت را انجام دهند تا در زمان شروع پیاده روی اربعین در تهران یا سایر شهرها با مشکل مواجه نشوند.

با توجه به امکان دریافت گذرنامه موقت برای سفر اربعین، کسانی که از قبل پاسپورت نداشته و زمان کافی هم جهت انجام امورات لازم برای اخذ این مدرک ندارند، می توانند از از پاسپورت های موقت کربلا استفاده نمایند. این فرایند علاوه بر این که از اتلاف وقت شما جلوگیری می کند، هزینه کم تری هم به دنبال داشته و زائران تقریبا با یک دهم هزینه پاسپورت های دائم می توانند آن را دریافت کنند. با توجه به زمان کوتاه ارائه این مدرک، حتی در تاریخ شروع پیاده روی اربعین هم امکان ثبت درخواست وجود خواهد داشت. البته باز هم توجه داشته باشید که انجام امورات اولیه نظیر دریافت پاسپورت در روزهای قبل از ایام اربعین، کار شما را در ادامه ساده تر کرده و از ایجاد استرس جلوگیری می کند. پس تا حد امکان باید شرایط مورد نیاز جهت حضور در این مراسم بزرگ را از قبل فراهم نمایید.

 

تاریخ شروع پیاده روی اربعین ۱۴۰۳

اطلاع از تاریخ دقیق پیاده روی اربعین برای جمعیت زیاد مشتاقان حضور در این مراسم از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا بر این اساس باید برنامه ریزی های لازم را هم برای انجام اقدامات اولیه و هم برای ایام راهپیمایی انجام دهند. یکی از مهم ترین دغدغه هایی که هر ساله وجود دارد، تعداد زیاد متقاضیان دریافت پاسپورت در زمان شروع پیاده روی اربعین حسینی است. این تقاضا موجب ازدحام فراوان در شعب پلیس +۱۰، اتلاف زمان و انرژی مردم و تاخیر در زمان ارائه این مدرک بین المللی می شود. اگر چه جهت رفع این چالش مسئله گذرنامه موقت کربلا مطرح شده است، اما باز هم سپردن این موضوع به آخرین روزها کار درستی نیست. پس ترجیحا باید مدتی قبل از آغاز این مراسم، اقدامات اولیه مورد نیاز از جمله دریافت پاسپورت را انجام داده و خود را برای حضور در این راهپیمایی آماده کنید. تاریخ شروع پیاده روی اربعین ۱۴۰۳ امسال بر اساس اعلام کمیته مربوطه، اولین روز ماه صفر خواهد بود.

این عملیات تا ۲۵ امین روز ماه صفر ادامه داشته و متقاضیان می توانند تا چند روزی بعد از روز اربعین، مقدمات بازگشت خود را فراهم کنند. پس بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعهین کشور، عملیات راهپیمایی اربعین امسال در یک بازه زمانی ۲۵ روزه  انجام می گیرد. متقاضیان حضور در این مراسم باید بر اساس این برنامه، زمان شروع پیاده روی اربعین در تهران و سایر شهرهای کشور را تعیین نمایند. چرا که خدمات گوناگون ایام اربعین از جمله مواکبی که برای تغذیه و خواب زائران در مرزهای داخلی و کشور عراق برپا می شوند، عمدتا در این بازه زمانی فعالیت دارند. از این رو حضور در مسیر راهپیمایی خارج از این بازه زمانی می تواند دردسرهای زیادی برای زائران ایجاد نماید. پس برنامه ریزی برای حرکت بر اساس تاریخ شروع پیاده روی اربعین از اهمیت زیادی برای زائرین در سراسر کشور برخوردار است.

 

نتیجه گیری

زمان شروع پیاده روی اربعین 1403 یکی از موضوعات بسیار مهم برای افرادی است که قصد حضور در این راهپیمایی بزرگ را دارند. بر اساس اعلام کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، بازه زمانی انجام عملیات اربعین در سال جاری از روز اول صفر  آغاز و تا ۲۵ صفر  ادامه خواهد داشت و متقاضیان باید در زمان اعلام شده ثبت نام اربعین ۱۴۰۳ را انجام داده باشند . با توجه به این که مواکب ایرانی در مرزها و مسیر پیاده روی از زمان شروع پیاده روی اربعین فعالیت خود را آغاز می کنند، توجه به این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. علی رقم این که محدودیت قانونی خاصی جهت خروج از کشور یا بازگشت خارج از موعد اعلام شده توسط ستاد اربعین وجود ندارد، اما به دلیل عدم فعالیت موکب ها زائران با دردسرهای زیادی مواجه خواهند شد. از این رو مدیران کاروان ها در سراسر کشور باید به تاریخ شروع پیاده روی اربعین ۱۴۰۳ توجه داشته و برنامه ریزهای لازم برای حرکت کاروان خود را بر اساس آن انجام دهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا