ایران گردی

دلیل نامگذاری کویر مصر به این نام

به گزارش تودی تریپ، کویر مصر یکی از مقاصد طبیعت گردی است که گردشگران و علاقه مندان به کویر نوردی را مجذوب خود کرده و در سال های اخیر شهرت زیادی به دست آورده است. گردشگری در این منطقه رونق دارد و بسیاری از مردم از آن استقبال می کنند.

علت نامگذاری صحرای مصر

این کویر در روستای مصر در استان اصفهان قرار دارد. یکی از مشهورترین روایت ها در مورد علت نامگذاری این روستا و کویر به مصر این است که در زمان های قدیم در حدود 100 سال پیش یکی از اهالی این روستا به نام یوسف چوپان بوده و به همین دلیل اهالی روستا. در آن زمان او به خانه می رفت. یوسف را صدا زدند.

علت نامگذاری صحرای مصر به این نام

این مرد برای حل مشکل خشکسالی تلاش می کند در این روستا چاه حفر کند و موفق می شود. اما پس از مدتی دوباره منبع آب روستا از بین رفت و در قدم بعدی چاه عمیق تری ساخت و به همین دلیل روستا را چا دراز نامیدند اما یوسف به اهالی پیشنهاد کرد که به احترام و ارادت به حضرت یوسف و تاریخ، حتما آن را در چاه بگذار و داستان زندگی او در مصر، این روستا را روستای مصر بنامیم که همه اهالی آن را پذیرفتند.

کویر مصر یا کویر هور و بیابانک کجاست؟

کویر زیبای مصر در روستایی به همین نام در منطقه خور و بیابانک در استان اصفهان قرار دارد و در واقع ۴۵ کیلومتر با شهر جندک و حدود ۵۷ کیلومتر با خور فاصله دارد. در جاده دامگان به نایین و اصفهان. اگر قصد دارید از تهران به اصفهان بلیط هواپیما بگیرید و سپس با ماشین شخصی به کویر مصر سفر کنید، فاصله اصفهان تا کویر حدود پنج ساعت و نیم است. و اگر بخواهید مستقیم از تهران با ماشین شخصی به آنجا بروید باید مسافتی در حدود 630 کیلومتر را طی کنید.

در اطراف روستای مصر دو روستای دیگر به نام های فرحزاد و امیرآباد وجود دارد. این کویر شگفت انگیز در دشت کویری ایران یکی از جاذبه هایی است که هرگز نباید از دست داد و بازدید و اقامت در آن در هر سنی تجربه ای فراموش نشدنی را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم می کند.

بهترین زمان برای سفر به صحرای مصر

علت نامگذاری صحرای مصر به این نام

زمان مناسب برای بازدید از صحرای مصر در زمستان و بهار است، مانند هر مکان بیابانی گرم و خشک دیگری که در آن دما و گرمای نامساعد فصل تابستان بسیار آزاردهنده می شود. زیرا می توانید در روستای مصر با آب و هوای معتدل بین آبان تا اردیبهشت اقامت خوبی داشته باشید. البته به دلیل مقتضیات آب و هوای کویری در آخر روز و شب سرد می شود پس بهتر است لباس گرم را فراموش نکنید.

آسمان صحرای مصر

یکی از آرزوهای هر فردی در زندگی می تواند رصد شبانه آسمان پر ستاره کویر باشد و این آرزو با سفر به صحرای مصر محقق می شود زیرا می توان به ستاره ها نگاه کرد و حتی صورت های فلکی را در آسمان پیدا کرد و مشاهده کرد. و لذت بردن از سکوت کویر و همچنین تلفیق آن آسمان پرستاره باران و شب نشستن در کنار آتش در شب های سرد با دوستان و همراهان می تواند سفری فراموش نشدنی را برای شما رقم بزند.

یکی از وصف نشدنی ترین جاذبه های کویر مصر تخت عروس است که حتی نامش هم باشکوه است و تخت های کویری بلند است که از بالای آن منظره وسیعی از مناطق کویری دیده می شود و به دلیل زیبایی و منظره خیره کننده به آن عروس می گویند و به دلیل بلندی که دارد به آن تخت می گویند.

علت نامگذاری صحرای مصر به این نام

قلعه بیاضیه در 50 کیلومتری جنوب شرقی خور و حدود یک ساعت و نیم با روستای مصر قرار دارد. این ارگ یا دژ باستانی دارای بنای باستانی به جای مانده از دوره ساسانی است و معماری ساسانی آن بیش از هر چیز دیگری جذاب است. این قلعه نقش مهمی برای ساکنان این منطقه دارد.
حتی خود روستای مصر نیز با خانه ها و بافت قدیمی روستا می تواند نمونه ای از جاذبه باشد.

گیاهان و جانوران صحرای مصر

اگر بخواهیم به پوشش گیاهی صحرای مصر اشاره کنیم، باید به انواع درختان، درختچه ها مانند گاز و تاک، نخل، کیچ و درمن اشاره کرد که در کنار شن های زرد و نارنجی کویر نشانه زندگی است و جلوه خاصی به منظره کویر می دهد.

علت نامگذاری صحرای مصر به این نام

این کویر خالی از جانور نیست و پوشش جانوری قابل توجهی دارد که بیشتر در شب فعال است و زیبایی کویر را دو چندان می کند. در صحرای مصر دوپاها و حیوانات کوچکی مانند کارال، روباه شنی، خرگوش، گربه شنی و دیگر موجودات کوچک و گزنده که معمولاً در بیابان ها زندگی می کنند، دیده می شود.

البته باید گفت که این منطقه یک منطقه حفاظت شده است و شکار ممنوع است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا