ایران گردی

سفر به گذشته با تجربه‌ای از شهر تاریخی بلقیس / جاذبه‌ای دیدنی در خراسان شمالی

تودی تریپ: محدوده شهر تاریخی بالکیس که در واقع اسفرین قدیم به حساب می آید حدود چهار هزار سال قدمت دارد، قرن ها همیشه مردم در این منطقه زندگی می کردند و تمدن ایجاد می کردند و سپس با هجوم و تهاجم مردم این منطقه ویران شد. اقوام مختلف و دوباره از خاکستر جنگ و نفرت جوانه شهری جدیدی را جوانه زد.

ویرانه‌های شهر بلقیس اسفرین از دوران‌های مختلف شامل مجموعه‌ای از آثار، بقایای ارگ و خندق، بخش‌هایی از دیوار اطراف شهر و بقایای مقبره شیخ آذری تشکیل شده است.

مهمترین اثر باقی مانده در شهر تاریخی بالکیس که در حال حاضر در سه کیلومتری جنوب غربی اسفرین کنونی قرار دارد، ارگ 1200 ساله ای است که به آن قلعه نارین نیز می گویند.

اسفرین قدیم (شهر بالکیس) پس از شکوفایی در دوره صفویه در سال 1731 میلادی توسط افغانها ویران شد و ساکنان آن شهر جدیدی در نزدیکی بالکیس ساختند.

این اثر در سال 1392 به شماره 4497 ​​در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سفر به گذشته با تجربه شهر تاریخی بالکیس / جاذبه دیدنی خراسان شمالی

به شهر تاریخی بالکیس سفر کنید

شهر بالکیس یکی از بزرگترین بناهای گلی و خشتی ایران است که در 3 کیلومتری جنوب غربی شهر کنونی اسفرین با مساحتی بالغ بر 180 هکتار واقع شده است.

تاریخ ساخت این بنا را قرن اول اسلامی و در حدود دوره حکومت سلجوقیان در ایران تخمین زده اند.

این ارگ دارای 29 برج است که ارتفاع آنها حدود 11 متر است و یکی از بزرگترین قلعه های باستانی ایران به شمار می رود.

این مجموعه تاریخی در خراسان شمالی در حاشیه جاده ابریشم واقع شده و شامل شارستان که بخش عمومی شهر بوده، ارگ تاریخی بلکیس، خندق، کوره سفالگری، کاروانسرا، برج و تپه، بازار، قبرستان، مناره، آرامگاه شیخ آذری و آب انبار.

مسجد بلقیس اسفرین بر ویرانه های مناره بالای تپه بنا شده است و آنچه امروزه از این مجموعه باقی مانده ارگ ​​آن است.

شارستان یا قسمت مشترک شهر بلقیس اسفرین از محله های مختلف شهر ایجاد شده است که با دیواری خشتی احاطه شده است.

سفر در زمان با تجربه شهر تاریخی بلکیس / جاذبه دیدنی خراسان شمالی

این بخش عمومی شهر بود و شامل بخش هایی مانند بازار، قبرستان، تپه منار و محوطه کارگاه های صنعتی و کارگران و سایر بخش ها بود. به نظر می رسد تپه منار مهمترین بخش عمومی شهر بالکیس اسفرین بوده است که مسجد این شهر است و در منابع ذکر شده است.

در قسمت جنوبی شارستان یک سازه آجری با دروازه و پلکان کشف شد که باستان شناسان آن را مخزن آب شهر می دانند.

این سازه دارای مخزن اصلی بزرگ و گرد است که از آجر، شفت و آهک ساخته شده است. قدمت کوره سفال بلقیس اسفرین به قرن ششم هجری قمری می رسد و این کوره دارای یک آتشدان در پایین کوره، طاقچه ها و گنبدی است.

با توجه به کاوش های باستان شناسی و آثار موجود به نظر می رسد سازه داخل ارگ از نظم خاصی برخوردار بوده که قسمت کوچکی از آن در کاوش های باستان شناسی در سال های 1392 و 1393 کشف شده و به شکل مربع مستطیل در اندازه های مختلف ساخته شده است. .

سفر به گذشته با تجربه شهر تاریخی بالکیس / جاذبه دیدنی خراسان شمالی

دیوارهای این اتاق ها ضخیم و از آجر به ابعاد 5×25×25 سانتی متر ساخته شده و با ملات گل ساخته شده است. بیشتر اتاق ها دارای ورودی های متعددی هستند که در جهت شمال، شرق و جنوب قرار دارند.

بهترین زمان برای بازدید از این اثر تاریخی و سفر به شهر اسفرین از بهار تا اواسط پاییز است. بنابراین باید به خراسان شمالی و شهر اسفرین سفر کنید.

اگر از تهران به سمت بلقیس اسفرین با ماشین شخصی حرکت کنید، پس از طی مسافتی نزدیک به 770 کیلومتر و گذر از سمنان، دامغان، شاهرود و سبزوار، در نهایت به اسفرین خواهید رسید. اما اگر می خواهید با اتوبوس به اسفرین بروید، می توانید با اتوبوس سبزوار از ترمینال جنوب تهران به این شهر بروید و سپس به راحتی به اسفرین برسید.

راه سوم سفر با هواپیما است و پرواز تهران به سبزوار یکی دیگر از گزینه ها و مسیرهای دسترسی است.

برخی از دیدنی های شهر تاریخی بالکیس

ارگ تاریخی بلکیس

ارگ بلقیس که مشهورترین اثر در این منطقه است، 51712.5 متر مربع مساحت دارد و 30 برج در ابعاد مختلف در اطراف آن ساخته شده و از هر طرف توسط خندقی احاطه شده است.

سفر به گذشته با تجربه شهر تاریخی بالکیس / جاذبه دیدنی خراسان شمالی

ماده اصلی به کار رفته در ساخت قلعه گل/چینی است که برای استحکام بیشتر در قسمت های مختلف خشت، آجر و چوب به کار رفته است.

دروازه ورودی اصلی آن در ضلع شمالی با برآمدگی به سمت شارستان است که امروزه قسمت اعظم آن تخریب شده و به تلی از خاک تبدیل شده است.

فضای داخلی قلعه بر اثر حفاری های غیرقانونی به هم ریخته است و از این ارگ بزرگ که روزگاری دارای سه طبقه فضای معماری بوده تنها پوسته گلی باقی مانده است.

بنا بر شواهد، ارگ بلکیس بر خلاف برخی قلعه ها بر روی سطح صافی از دشت ساخته شده و در اطراف آن خندقی ایجاد شده است. اولین دوره استقرار در ارگ بر اساس متون تاریخی و یافته های باستان شناسی به دوره سلجوقیان باز می گردد.

از آن زمان، ارگ شاهد چندین فعالیت مرمت و ساخت و ساز بوده است. این ارگ آخرین بار به تصرف افغان ها درآمد و به طور کامل ویران شد، اما خانواده ها تا پایان دوره قاجار به طور مستقل در این مکان زندگی می کردند.

سفر به گذشته با تجربه شهر تاریخی بالکیس / جاذبه دیدنی خراسان شمالی

مجموعه آثار شارستان (بخش مشترک شهر)

این بخش شامل محله‌های مختلف شهر می‌شود که دور تا دور آن را دیوار گلی/سفالی بزرگ احاطه کرده است. در منطقه شارستان قسمت های مختلفی وجود دارد که شامل تپه منار (مسجد و دارالحکومه؟)، بازار، محوطه صنعتی و کاری، قبرستان و غیره است. بر اساس شواهد باستان شناسی و کاوش های انجام شده در منطقه شارستان، قدیمی ترین بقایای آن است. با توجه به سکه یافت شده که مستندترین داده های باستان شناسی است، قدمت این سکونت به سال 191 هجری قمری برمی گردد. متعلق به اما مراجعه به متون تاریخی قدمت آن را به دوره ساسانیان نسبت می دهد.

تپه منار (مسجد)

تپه منار مهم‌ترین قسمت شهر بالکیس به شمار می‌رود که کتاب‌های جغرافیایی و سفرنامه‌های آن وجود مسجد و مناره در این مکان را تأیید می‌کنند.

کوره سفالگری

یکی از مهمترین نتایج فصل سوم کاوش در شارستان شهر بالکیس، کشف کوره سفالگری متعلق به نیمه دوم قرن ششم هجری بود. دارای قسمت های مختلفی از جمله آتشدان در پایین، تاقچه های قرار دادن سفال، سکوی پخت برای آماده سازی و چیدمان سفال برای پخت و گنبدی که بر روی تمامی این سازه ها ایجاد شده است.

سفر به گذشته با تجربه شهر تاریخی بالکیس / جاذبه دیدنی خراسان شمالی

این کوره سفالگری اولین کوره سفالگری به دست آمده از شهر تاریخی بالکیس و منطقه خراسان شمالی است که برای پختن سفال های لعابدار با لعاب فیروزه ای استفاده می شود.

کازانچه

این قسمت از بنا به شکل دایره به قطر 25/4 متر و عمق 5 متر در زمین با شفتی از آهک و آجر است و قسمت داخلی آن بدون پوشش و فقط در قسمت زیرین سازه است. ، حدود 1 متر، یک لایه نازک آهکی وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا