ایران گردی

پناهگاه حیات وحش جزیره شتور؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و دیدنی در جنوب ایران

تودی تریپ: ذخیره‌گاه حیات وحش شیدور (شتر) در موقعیت جغرافیایی N264726 E532606 در استان هرمزگان و در نزدیکی جزیره لاوان قرار دارد. مساحت آن حدود 98 هکتار است. این جزیره در فاصله 1.5 کیلومتری جنوب شرقی جزیره لوان قرار دارد و مساحت آن 1.4 کیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 10 متر است. تنها ارتفاعاتی که در این جزیره رخ می دهد دو زنجیره تپه های ماسه ای در شمال و جنوب جزیره است.

پوشش گیاهی این تپه ها، به ویژه در مناطق کم ارتفاع جزیره، گیاهان «نمک دوست» و مقاوم به خشکی است که به صورت پراکنده رشد می کنند. حداکثر ارتفاع این گیاهان یک متر است. جزیره شتر خالی از سکنه است هیچ فعالیتی در آن قابل مشاهده نیست.

آشنایی با پناهگاه حیات وحش جزیره شتر

این جزیره در فاصله 1.5 کیلومتری جنوب شرقی جزیره لاوان قرار دارد و مساحت آن 1.4 کیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 10 متر است. تنها ارتفاعاتی که در این جزیره رخ می دهد دو زنجیره تپه های ماسه ای در شمال و جنوب جزیره است.

پوشش گیاهی این تپه ها، به ویژه در قسمت های کم ارتفاع جزیره، گیاهان مقاوم به شوری و خشکی است که به طور پراکنده رشد کرده اند. حداکثر ارتفاع این گیاهان یک متر است. جزیره شتر جزیره ای خالی از سکنه است که هیچ فعالیتی در آن دیده نمی شود. پرندگان موجود شامل چهار گونه درنا هستند که در این جزیره زاد و ولد می کنند.

پناهگاه حیات وحش جزیره شتر;  جاذبه ای بی نظیر و دیدنی در جنوب ایران

در این جزیره تعداد زیادی مار کوچک سیاه و سمی مشاهده شده است که معمولاً در زیر ماسه ها پنهان می شوند و به همین دلیل به جزیره ماران نیز معروف است. لاک پشت های دریایی نیز در سواحل آن تخم می گذارند.

ماهیگیران و مردم محلی جزایر اطراف در هنگام مواج بودن دریا و همچنین جمع آوری لاک پشت ها و تخم مرغ های دریایی به این جزیره سفر می کنند. شاتور اگرچه مساحت بسیار کمی دارد، اما یکی از زیستگاه های مهم و ارزشمند پرندگان و لاک پشت های دریایی در خلیج فارس و دریای عمان است.

مطالعات و تحقیقات در مورد حیات وحش جزیره، جانوران مختلف از جمله درنا، پشت دودی، درنای سیاه، درنای کوچک کاکلی، میگوی سیاه، مینای ساحلی، درنا، درنا، درنا، حواصیل ارگاوانی به مطالعه و شناسایی لاک پشت های دریایی، قرمز پرداخته است. و لاک پشت های سبز، عقاب ها و لاک پشت های چرمی. بازدید از این جزیره با راهنمایان آشنا به محیط زیست و مجوزهای لازم امکان پذیر است.

تجهیزات و امکانات حفاظتی در منطقه وجود ندارد و این منطقه توسط اداره حفاظت محیط زیست بندر لنگه اداره می شود. با توجه به دور بودن جزیره از ساحل و خالی از سکنه بودن این تالاب هدف خاصی ندارد و شرایط خاص و منحصر به فرد آن برای پرورش پرندگان و پرورش لاک پشت های دریایی است که به همین دلیل به آن بهشت ​​می گویند.

این جزیره خالی از سکنه است و هیچ گونه فعالیت انسانی در آن مشاهده نمی شود. بیشتر سواحل این جزیره صخره ای هستند، بنابراین جنوب، غرب و بیشتر شمال با سواحل سنگریزه پوشیده شده است. به طور کلی می توان گفت جزیره ای هموار (حداکثر ارتفاع 6 متر) و توده ای مرجانی پوشیده از خاک شنی رسی است.

پناهگاه حیات وحش جزیره شتر;  جاذبه ای بی نظیر و دیدنی در جنوب ایران

در این جزیره چشمه یا آب سطحی وجود ندارد و سواحل جنوبی، غربی و شمال غربی جزیره به طور میانگین 40 درجه سانتیگراد است.

در گوشه جنوب شرقی آن، صخره‌ها به‌عنوان انبوه سنگ‌های به هم پیوسته، حتی در مد دیده می‌شوند. سایر مناطق ساحلی نوار باریکی از ماسه است که به شکل دماغه ای بلند تا شمال شرقی جزیره امتداد دارد.

ویژگی های ممتاز پناهگاه حیات وحش جزیره شتر

آرامش زیستگاه، بکر بودن و امنیت زیستی از دلایل اصلی مهاجرت پرندگان به این جزیره است. در هنگام مهاجرت، این جزیره پر از انواع درناها و جوجه های آنها است.

پرواز دسته جمعی همه گونه پرستوها منظره زیبایی را در این جزیره کوچک ایجاد می کند. این مناظر بدیع و سواحل دنج مکانی ایده آل برای پیاده روی در طبیعت و عکاسان است. اما به دلیل شرایط جغرافیایی جزیره مذکور و دوری آن از ساحل، چندان مورد استفاده گردشگران قرار نمی گیرد و بیشترین توجه پرنده شناسان و محققان به آن می باشد.

پوشش گیاهی جزیره از نظر تنوع ضعیف اما از نظر تراکم غنی است. پوشش گیاهی در کناره ها کم و در قسمت های مرکزی متراکم تر است. بیشتر گونه های این منطقه نمک دوست و شن و ماسه دوست هستند. این گونه ها بیشتر از جنس های زیر هستند.

سالوادورا، آتریپلکس، سودا، افدرا، الروپوس، سنسیو، سایپروس، هلیوتروپیوم، ارودیوم، سیستانچ

پوشش گیاهی جزیره در قسمت میانی جزیره بسیار متراکم است که عمدتاً سودا و آتریپلکس هستند، ارتفاع پوشش گیاهی جزیره حداکثر به 60 سانتی متر می رسد و در برخی از نقاط جزیره تراکم پوشش گیاهی به آن می رسد. 100%

پناهگاه حیات وحش جزیره شتر;  جاذبه ای بی نظیر و دیدنی در جنوب ایران

پناهگاه حیات وحش جزیره شتر (شیدور) در نزدیکی جزیره لاوان قرار دارد که مکانی بسیار مناسب برای یک ماجراجویی هیجان انگیز است. در این جزیره هیچ فعالیتی وجود ندارد و خالی از سکنه محسوب می شود.

همراه با راهنماهایی که در تورهای طبیعت گردی با محیط زیست آشنا هستند به جزیره شتر سفر کنید و هیجان دیدن حیوانات مختلف را در محیطی بکر، گرم و مرطوب تجربه کنید.

پناهگاه حیات وحش جزیره شتر به عنوان یکی از مهم ترین زیستگاه های لاک پشت ها و پرندگان دریایی در خلیج فارس شناخته می شود.

بررسی حیات وحش این جزیره انجام شد که شامل انواع جانوران مانند درنای دودی، درنای تاریک، درنای کوچک، درنا، ماهی‌ماهی، لاک پشت (در گونه‌های قرمز، سبز، عقابی و چرمی) و مارهای سیاه شناسایی و بررسی شد. رنگو و دیگران.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا