ایران گردی

شهر دقیانوس؛ شهری تماشایی و جذاب

تودی تریپ: شهر داگیانوس تنها افسانه دوران کودکی نیست. بلکه تمدنی است باشکوه و باشکوه که در خاک جیرفت مدفون شده است. این شهر که تا اواخر قرن هفتم هجری رونق داشت، در شمال شرقی جیرفت و در مجاورت خلیل رود قرار داشت. در سال های اخیر کشف شد و باستان شناسان را شگفت زده کرد. شهر داگیانوس در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

کشفی جذاب از شهر داگیانوس

جیرفت چند سالی بود که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کرد و روستائیان که تنها درآمدشان از کشاورزی بود، برای امرار معاش دست و پنجه نرم می کردند. تا اینکه یک روز یکی از کشاورزانی که زمین خود را با ناامیدی شخم می زد، با قسمتی از کاسه ای مواجه شد که از زمین بیرون زده بود. او زمین را می کند، بی آنکه بداند زمینش گورستانی است که بخشی از تاریخ ایران در آن دفن شده است. شهرت کشف گنج باعث شد تا آثار تاریخی زیادی از این منطقه به فروش برسد.

اما داستان این تمدن فراموش شده از زمانی شروع شد که حدود 10 سال پیش رودخانه خلیل رود دوباره طغیان کرد و پس از غرق شدن آن، مردم محلی که قبلاً در مورد شهر داکیانوس و کشف گنجینه های اطراف شهر افسانه هایی داشتند در داستان های محلی گنجانده شدند. که به بچه ها گفتند، بعد از پایان سیل دیدند که سیل یک شهر بزرگ را آشکار کرده است.

منطقه فرهنگی خلیل رود که در نزدیکی جیرفت امروزی قرار دارد، یکی از مراکز تمدنی شرق باستان به شمار می رود و گمان می رود مهد تمدن زمین بوده است. در هزاره سوم پیش از میلاد سرزمینی رویایی و پیشرفته پر از فرهنگ و هنر و تمدن و قدرتی به نام «هنر» وجود داشت.

پادشاه توانا ارث پادشاهی ثروتمندی را که در کناره رودخانه عظیم خلیلرود قرار داشت، اداره می کرد. این سرزمین شامل دره ای پر از زمین های کشاورزی، معادن و چهار راه برای عبور کاروان های مختلف بود.

شهر داگیانوس؛  شهری باشکوه و جذاب

کتاب های تاریخ می گویند که سومری ها نوشتن را اختراع کردند و آن را به مردمان دیگر آموختند. اما کتیبه‌هایی که در سال 1379 هجری قمری به دست جیرفت رسیده است نشان می‌دهد که ساکنان این شهر ممکن است خیلی زودتر از سومریان به پدیده خوشنویسی تسلط داشته باشند.

شهر داگیانوس که در منطقه هلیلرود قرار دارد یکی از شهرهای پر رونق دوره اسلامی بوده است. از اواخر قرن هفتم این شهر به دلایل نامشخصی به تدریج متروک و ویران شد. بنابراین شواهد مختصر و اندکی از قرن هشتم هجری در این شهر وجود دارد. به نظر می رسد که هجوم قبایل ویرانگر غزه، ناامنی راه های تجاری، تغییر جاده ها از مسیر گیرافت و عواملی که در اثر این اتفاقات رخ داده، شهر داگیانوس را غیرقابل سکونت کرده است.

شهرسازی داگیانوس

شهرستان جیرفت به عنوان مرکز پهنه فرهنگی جازمور در جنوب شرقی ایران قرار دارد. فسیل های عظیم حیوانات، آثار پراکنده پارینه سنگی هزاره پنجم و آثار باستانی هزاره سوم نوسنگی، قدمت شهر جیرفت را نشان می دهد.

شکوفایی تمدن جیرفت به آغاز شهرنشینی در هزاره های سوم و دوم پیش از میلاد برمی گردد. در هزاره سوم بازرگانان برای خرید چوب و عسل به جیرفت می رفتند. اگرچه محل دقیق شهر جیرفت در آن زمان مشخص نیست، اما آنقدر معتبر بود که تجار و صنعتگران به این منطقه سفر می کردند.

در اکتشافات دو دهه به این نتیجه رسیدند که تمدن هلیل رود به سومر رسیده است و این دلیل دیگری برای اثبات غنای فرهنگ هلیل رود است که قدمت آثار یافت شده توسط جیرفت به سومریان می رسد. دوره زمانی.

یکی دیگر از شروط لازم برای دستیابی به چنین فرهنگ و تمدنی وجود شرایط اقلیمی مناسب در شهرستان جیرفت است. قسمت باستانی شهر قدیمی جیرفت به شهر داگیانوس معروف است

محله ها و کوچه های زیادی در شهر قدیم جیرفت کشف شده است که نشان از وجود بیش از صد محله و صد میدان در داگیانوس دارد. این تعداد زیاد محله نشان دهنده شهر عظیم و پر رونق داگیانوس در دوره سلجوقی است.

شهر داگیانوس؛  شهری باشکوه و جذاب

حتی در دو کیلومتری این شهر گورستانی وجود دارد که مورد توجه باستان شناسان قرار گرفته و بر اساس کاوش های انجام شده بر روی آثار به دست آمده در این گورستان، سه نوع تدفین معمولی، سردابه و تابوت یافته اند.

به طور کلی بخش‌های مختلف این شهر طی چهار مرحله باستان‌شناسی مانند دفاعی، صنعتی، مسجد شهری و مناره از خاک کشف شده است. شهر قدیمی مسجد جیرفت با قدمتی 1200 ساله یکی از قدیمی ترین مساجد جهان اسلام است و از اولین مساجد ساخته شده در ایران به شمار می رود.

این مسجد در حاشیه رودخانه خلیل در شهر داگیانوس ساخته شده و نمادی از معماری ایرانی است. این مسجد منحصر به فرد به دستور عمروالیث در دوره صفری و در دهه سوم هجری قمری ساخته شده است که به عنوان یکی از بزرگترین مساجد جهان اسلام شناخته می شود. همچنین در دوران اسلامی یک حمام دوران اسلامی در نزدیکی بازار شهر کشف شد که بسیار جالب توجه است.

شهر داگیانوس؛  شهری باشکوه و جذاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا