ایران گردی

سرآب روانسر؛ جاذبه‌ای جالب در کرمانشاه

تودی تریپ: شهر زیبای روانسر یکی از مناطق دیدنی استان کرمانشاه است. سراب روانسر در این شهر همواره مورد توجه مهمانان و مردم این منطقه است. سرچشمه اصلی سراب رودخانه قره سه است که یکی از طولانی ترین رودخانه های استان کرمانشاه است. این سراب که از کوه های شاهو سرچشمه می گیرد به دلیل قرار گرفتن آثار تاریخی در کنار آن و سرسبزی مناظر زیبای آن یکی از نقاط تفریحی استان به شمار می رود.

سراب روانسر با قدمتی حدود 40 هزار سال در تاریخ 6 اسفند 1386 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت و به عنوان پنجاه و هفتمین اثر ملی به ثبت رسید.

غارهای گوری کالا و سراب در این شهر از پربازدیدترین نقاط گردشگری استان کرمانشاه محسوب می شوند.

آشنایی با چشمه های روانسر

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان کرمانشاه، سراب روانسر است، جاذبه‌ای در مرکز شهر که سرچشمه اصلی رودخانه کاراسو است که یکی از بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه‌های استان کرمانشاه است. در اطراف این دریاچه مناظر زیبایی وجود دارد که گردشگران زیادی را به خصوص در ایام تعطیلات به خود جذب می کند.

در اطراف این سراب چشم اندازهای رویایی از طبیعت بکر و دیدنی با مناظر جذاب وجود دارد که لحظات خوشی را برای گردشگران به ارمغان می آورد. این سراب که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد از کوه شاهو سرچشمه می گیرد.

چشمه های روانسر  یک جاذبه جالب در کرمانشاه

یکی از دیدنی ترین شهرهای استان کرمانشاه، بخش روانسر است که جاذبه های فراوانی دارد و به دروازه اورامانات نیز معروف است. دوران زندگی در اطراف روانسر به دوران پارینه سنگی باز می گردد، شهری که در گذشته به نیکور معروف بوده و در دامنه کوه شاهو در 55 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد و آب و هوایی تقریباً گرم و مرطوب دارد.

بارندگی های سالانه زیاد این منطقه را پر آب، سرسبز و البته محبوب گردشگران کرده است. سراب روانسر جزو 50 منطقه نمونه گردشگری استان کرمانشاه است و گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند. منطقه گردشگری روانسر منطقه ای جذاب و دیدنی است و آنچه این منطقه را از سایر نقاط متمایز می کند جاذبه های کوهستانی، پوشش گیاهی طبیعی و مصنوعی، ارتفاعات زیبا و مسیرهای کوه نوردی جذاب است.

پارک کنار دریاچه موقعیت دسترسی خوبی دارد. فقط یک جاده اصلی برای کل شهر وجود دارد که درست وسط آب و رودخانه است. تمام نقاط شهر از طریق این مسیر به هم متصل شده و محلات مسکونی در امتداد آن شکل گرفته است.

نکته مثبت این منطقه این است که از این مسیر اصلی می توان به تمام نقاط شهر رسید، اما نکته منفی آن ترافیک و آلودگی صوتی زیاد است.

ویژگی های جالب چشمه های روانسر

یکی از ویژگی های قابل توجه منطقه گردشگری روانسر وجود جاذبه های کوهستانی، پوشش گیاهی طبیعی و مصنوعی، ارتفاعات زیبا و مسیرهای کوهنوردی در این منطقه است. سایت پارک از نظر دسترسی بهترین موقعیت را دارد. بنابراین تنها جاده اصلی شهر درست وسط آب و رودخانه می گذرد.

چشمه های روانسر  یک جاذبه جالب در کرمانشاه

این مسیر به صورت خطی کل شهر را به هم متصل می کند و محلات مسکونی در امتداد آن شکل می گیرد. از یک سو، این موضوع یک لحظه مثبت تلقی می شود; زیرا برای رسیدن به سایر نقاط شهر باید از جاده اصلی عبور کرد که باعث دیدن و عبور از سراب می شود و از منظری دیگر باعث ایجاد سروصدا و ترافیک زیادی در شهر می شود.

این منطقه گردشگری از شمال به گورستان تاریخی شهرستان روانسر، از جنوب غربی به بازارچه مرزی شهرستان و از شرق، جنوب شرق و غرب به مناطق مسکونی محدود می شود. در جنوب، ادامه دریاچه به شکل رودخانه، سیستم خطی ایجاد می کند که فضاها را به صورت سری و توالی به هم متصل می کند. این پارک در واقع از سه قسمت شامل کوه، دریاچه و فضای سبز تشکیل شده است.

آنچه به زیبایی این خیابان می افزاید جزء اصلی آن است. آب که مایه حیات و درخشندگی است، رونق و درخشندگی و تحرک می آورد. دریاچه واقع در تفرجگاه تاثیر مستقیمی بر محبوبیت این منطقه دارد و باعث تلطیف هوا و ایجاد صدایی آرامش بخش و دلنشین می شود.

فضای سبز صمیمیت و سرور پیاده رو را فراهم می کند و پوشش گیاهی و چمن های منطقه چهار فصل سال را در این منطقه نشان می دهد. حال و هوای خاصی را بیدهای ماینون در وسط دریاچه ایجاد می کنند که یکی از زیباترین قسمت های تفرجگاه به حساب می آیند. علاوه بر این، دیدن پرندگان شناگر شاید جذاب ترین تصویری باشد که در سراب روانگردان دیده می شود.

در تفرجگاه روانسر امکاناتی از جمله قایق سواری در فصول گرم سال برای گردشگران در نظر گرفته شده است. فضای نشیمن و سکوی پیک نیک، سرویس بهداشتی و پارکینگ از دیگر امکانات سراب روانسر است.

چشمه های روانسر  یک جاذبه جالب در کرمانشاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا