ایران گردی

پارک کروکودیل قشم ادرس

تودی تریپ: جزیره زیبای قشم یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری به خصوص در فصل پاییز و زمستان است که جاذبه های چشمگیر زیادی دارد.

یکی از جاذبه های این جزیره رویایی پارک کروکودیل یا پارک نوپک است که اولین و بزرگترین پارک کروکودیل ایران و هارومیانه است.

مزرعه کروکودیل قشم در سال 2009 در جزیره همغازی و پارک کروکودیل قشم در سال 2010 افتتاح شد.

در این مجموعه می توانید کروکودیل ها را از نزدیک ببینید و با سبک زندگی آنها آشنا شوید.

علاوه بر تمساح، حیوانات دیگری مانند خزندگان، پرندگان و پستانداران نیز پرورش می یابند.

پارک کروکودیل قشم

ایده تشکیل پارک نوپک متعلق به “مژگان راوشیت” دانش آموخته جانورشناسی است که با کمک همسرش آقای “بهروز سالاروند” مزرعه و پارک کروکودیل را در جنوب کشور ایجاد کرد.

آدرس پارک کروکودیل قشم

مزرعه پرورش نوپک قشم در سال 1392 در جزیره هنگاما به مساحت 21000 متر مربع آغاز به کار کرد و هشت راس (واحد شمارش کروکودیل) تمساح بالغ از کشورهای جنوب شرق آسیا به این سایت منتقل شد.

در سال 1390 اداره گردشگری نوپک به نام پارک کروکودیل نوپک قشم با 20 راس تمساح در جزیره قشم آغاز به کار کرد و در سال 1395 مساحت این مجموعه به 31 هزار متر مربع افزایش یافت.

هدف از تشکیل این مجموعه حفظ و حراست از حیوانات است و کروکودیل های پرورش یافته در این مجموعه به باغ وحش ها و زیستگاه های طبیعی ایران فرستاده می شوند.

تمساح هایی که در پارک نوپک نگهداری می شوند، کروکودیل های پروسوس هستند که از بهترین گونه های نگهداری شده در جهان هستند و در آب نمک زندگی می کنند.

بزرگترین تمساح این مجموعه «خان بابا» نام دارد که چهار متر طول و حدود 400 کیلوگرم وزن دارد.

روش پرورش کروکودیل ها تخم گذاری است و بچه ها بعد از سه ماهگی از تخم بیرون می آیند و در پارک کروکودیل قشم نگهداری و پرورش می یابند.

در سال اول برای دستیابی به تولید مثل، دما، رطوبت، آب استخرها و تغذیه و تأثیر عوامل محیطی بر رشد این حیوان نیز به طور مستمر انجام می شود.

اولین مشکلی که خود را نشان داد مربوط به دمای خاک بود که در برخی از ماه های سال به شدت بالا می رود و برای تکثیر کروکودیل ها مشکلات جدی ایجاد می کند.

آدرس پارک کروکودیل قشم

برای حل این مشکل، تمام تخم‌ها از طریق دستگاه «انکوباتور» و در یک محیط مصنوعی تکثیر می‌شوند تا بتوان دما را کنترل کرد و تمساح‌ها به بلوغ رسیدند.

تنها پارک کروکودیل کشور کجاست؟

پارک کروکودیل قشم اولین مکان در خاورمیانه برای پرورش و پرورش کروکودیل بود، این پارک کار خود را در زمستان 1388 آغاز کرد.

در ابتدا 8 کروکودیل از مالزی وارد این پارک شدند و در حال حاضر این تعداد افزایش یافته و یکی از منحصر به فردترین پارک ها از نظر کروکودیل به شمار می رود.

کروکودیل هایی که در پارک کروکودیل قشم پرورش می یابند در آب شور زندگی می کنند و به آنها پروسوس می گویند، زیرا کروکودیل های پروسوس بهترین نژاد کروکودیل در جهان محسوب می شوند، این نژاد از آنها به ایران آورده شد.

حدود 100 کروکودیل در این پارک زندگی می کنند و پرندگان و پستانداران نیز در این پارک زندگی می کنند.

این پارک اولین و بزرگترین پارک کروکودیل در خاورمیانه است.

مجموعه نوپک همچنین به عنوان منبع اطلاعات جانورشناسی تمساح در کشور و اولین و تنها مرکز پرورش و نگهداری کروکودیل در خاورمیانه شناخته می شود.

در پارک نوپک می توانید از بزرگترین کروکودیل ایران دیدن کنید و از نحوه زندگی، تخم گذاری، نحوه بزرگ شدن نوزادان و نحوه تغذیه این خزنده مطلع شوید.

گونه های دیگری از خزندگان، پرندگان و آبزیان در این مجموعه پرورش داده می شوند و قابل بازدید هستند.

  • نشانی: استان هرمزگان، چهار کیلومتری جزیره قشم، بزرگراه قشم به درگان

آدرس پارک کروکودیل قشم

افرادی که برای بازدید از کروکودیل ها به این پارک هیجان انگیز می روند نیز خدمات دریافت می کنند.

  • آموزش نگهداری و پرورش کروکودیل

در نوپک دوره های آموزشی مدیریت مزرعه، نگهداری و پرورش کروکودیل به صورت خصوصی و همراه با دوره کارآموزی برگزار می شود و به افراد گواهی سابقه کارآموزی نیز داده می شود.

  • فروش کروکودیل

فروش کروکودیل یکی از فعالیت های این گروه است و هر اندازه ای از این موجود که فکرش را بکنید وجود دارد. اما این سرویس فقط به مراکز دارای مجوز نگهداری و فضای مناسب ارائه می شود.

  • خدمات مشاوره

پارک های حیات وحش و مراکز نگهداری از حیوانات می توانند از خدمات مشاوره ای این مجموعه استفاده کنند. مذاکره و تبادل قرارداد مشاوره فقط از طریق ایمیل این مجموعه امکان پذیر است.

1- در بازدید خود آرامش مجموعه را بر هم نزنید و سعی کنید راهنمای پارک را همراهی کنید تا توضیحاتی در مورد پارک به شما بدهد.

2- از انداختن اشیا و مواد غذایی به داخل قفس خودداری کنید.

3- با وجود فضای باز مجموعه، استعمال دخانیات در تمامی قسمت های آن ممنوع می باشد.

4- در صورت مشاهده حیوانی که مریض است فراموش نکنید که به فرد مربوطه اطلاع دهید و خودتان کاری انجام ندهید.

5- فقط در مکان های تعیین شده می توانید به حیوانات غذا بدهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا