ایران گردی

بار ارزش‌ترین گنج دنیا؛ کشف گنج ۱۷ میلیارد دلاری اسپانیا و کلمبیا

سلام جدید – خدمات گردشگری: با ارزش ترین گنج کشف شده در جهان چیست؟ ارزش این گنج چقدر است؟ اگر پاسخ شما ۱، ۲ یا حتی ۵ میلیارد دلار است، سخت در اشتباهید. عنوان ارزشمندترین گنج دنیا که تا کنون کشف شده است به گنج سن خوزه می رسد. گنجینه ای حداقل 17 میلیاردی معادل حداقل 850 هزار میلیارد تومان. این گنج از قلب یک گالون اسپانیایی به نام سن خوزه گرفته شده است.

San Jose Galleon یک کشتی افسانه ای اسپانیایی پر از جواهرات بود که از مستعمرات آمریکا خارج شد و بیش از 300 سال پیش در جریان جنگ با انگلیسی ها غرق شد و در سال های اخیر کشف شد.

کشتی گالن چیست؟

گالئون نام یک کشتی بادبانی بزرگ است که دارای سه یا چهار دکل و سه یا بیشتر عرشه است. گالون ها کار خود را به عنوان کشتی های جنگی در نیمه دوم قرن شانزدهم و در قرن های 17 و 18 آغاز کردند، اما در نهایت به کشتی های تجاری معروف شدند.

سان خوزه گالیون

سان خوزه یک گالیون اسپانیایی با 64 تفنگ و سه دکل بود که در سال 1698 به فضا پرتاب شد و در سال 1708 در نبرد جزیره بارو در جنوب کارتاخنا، کلمبیا غرق شد. این در حالی اتفاق افتاد که سن خوزه مملو از طلا، نقره و زمرد بود که ارزش آن تا سال 2023 به 17 میلیارد رسید.

سن خوزه توسط فرانسیسکو آنتونیو گاروته طراحی و توسط پدرو د آروستگی در کارخانه کشتی سازی در ماپیل، اسپانیا ساخته شد. پروژه ساخت و ساز در سال 1697 آغاز شد و در سال 1698 به پایان رسید.

سن خوزه و سن خواکین بخشی از “گنگ آتش” اسپانیایی در طول جنگ جانشینی اسپانیا، تحت فرماندهی ژنرال خوزه فرناندز د سانتیلان بودند. در آخرین سفر خود، سان خوزه گل سرسبد یک ناوگان متشکل از سه کشتی جنگی اسپانیایی و 14 کشتی تجاری بود که از پورتوبلو، پاناما، به سمت کارتاخنا، کلمبیا حرکت می کردند. در 8 ژوئن 1708، ناوگان با یک اسکادران بریتانیایی مواجه شد که در نتیجه نبردی رخ داد. در طول نبرد، بشکه های باروت سن خوزه منفجر شد و کشتی با اکثر خدمه و طلا، نقره، زمرد و جواهرات جمع آوری شده در مستعمرات آمریکای جنوبی غرق شد. این جواهرات برای تأمین مالی تلاش های جنگی پادشاه اسپانیا جمع آوری شد. از 600 خدمه سوخون خوزه، تنها 11 نفر زنده ماندند.

گنج افسانه ای سن خوزه; یک معدن طلا در ته اقیانوس

بر اساس یک برآورد، به نظر می رسد سن خوزه حداقل 11 میلیون سکه طلا دارد که هر سکه از 27 گرم 92 درصد طلا ساخته شده است. ارزش این سکه ها بیش از 11 میلیارد دلار است. به غیر از این سکه های نقره، اقلام ارزشمند دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید و البته بخشی از کشتی که احتمالاً امروزه ارزش آن را دارد.

بار گرانبهاترین گنج جهان؛  کشف گنج اسپانیا-کلمبیا به ارزش 17 میلیارد دلار

به گفته مدیرکل امور دریایی کلمبیا در آن زمان، خوزه خواکین آمزکیتا، وی همچنین گفت که آثار تاریخی مختلفی نیز در میان بقایای سان خوزه یافت شده است، همانطور که در برخی عکس‌ها دیده می‌شود، از جمله کشتی‌های دست نخورده دوره حامل یک گالن و یک توپ. insignia که در سویا و کادیز اسپانیا در سال 1655 ساخته شد.

از دیگر آثار کشف شده می توان به سکه هایی به نام «ماکوکینا» که در آن زمان با دست ضرب می شد، یک شمش طلا و شمشیرهای خدمه اشاره کرد.

محل دقیق کشتی تا سال ها مشخص نبود، اما سرانجام در سال 1981 یک شرکت آمریکایی به نام گلوچا مورا ادعا کرد که گنج گم شده را پیدا کرده و مختصات آن را در ازای دریافت نیمی از گنج در اختیار دولت کلمبیا قرار داده است.

بار گرانبهاترین گنج جهان؛  کشف گنج اسپانیا-کلمبیا به ارزش 17 میلیارد دلار

اما سرانجام در سال 2015، خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهور وقت کلمبیا، گفت که نیروی دریایی این کشور لاشه کشتی سان خوزه را در جای دیگری در بستر دریا پیدا کرده است و شرکت آمریکایی سهمی از این گنج را دریافت نکرده است. کلمبیا هرگز مختصات این مکان را منتشر نکرده است، اما شرکت آمریکایی معتقد است که بقایای آن را در همان میدان زباله های دریایی که 34 سال پیش توسط این شرکت کشف شده بود، پیدا کرده است. نبرد حقوقی بر سر این کشتی در کلمبیا و ایالات متحده ادامه دارد و اسپانیا نیز مالکیت آن را ادعا می کند. البته ظاهراً دو کشتی دیگر نیز کشف شده اند که مجموع کشفیات آن کشتی ها را به 17 میلیارد دلار می رساند. رئیس جمهور کلمبیا در آن زمان گفت که نیروی دریایی کلمبیا در حال بررسی محل احتمالی 12 کشتی دیگر در منطقه است.

به گنج افسانه ای سن خوزه دست نزنید!

برخی از باستان شناسان معتقدند که نباید به این گنج از ته اقیانوس دست زد زیرا این گنج 300 سال است که با محیط طبیعی خود سازگار شده است و هر تغییری در محیط زیست به جای ثواب، مشکلاتی را به همراه دارد.

بار گرانبهاترین گنج جهان؛  کشف گنج اسپانیا-کلمبیا به ارزش 17 میلیارد دلار

باستان شناس دریایی ریکاردو بوررو در مقاله ای برای سن خوزه نوشت که هر گونه نگرانی “غیرضروری” خواهد بود و خطر بیشتری به همراه دارد تا پاداش.

او می گوید: «کشتی غرق شده آنجاست زیرا با محیط زیست به تعادل رسیده است. مواد 300 سال است که در این شرایط هستند و هیچ راهی بهتر از قرار گرفتن در یک محیط برای آنها وجود ندارد!

بار گرانبهاترین گنج جهان؛  کشف گنج اسپانیا-کلمبیا به ارزش 17 میلیارد دلار

بوررو گفت که بررسی مسیر سان خوزه، تخمین های سرعت و نمودارهای بارومتری منطقه به کشتی در جایی بین 200 تا 700 متر زیر سطح اشاره می کند. اما تصاویر گرفته شده در غواصی های مختلف دولتی زندگی را در میان لاشه ها از جمله ماهی نشان می دهد که نشان می دهد نور می تواند به قدری عمیق نفوذ کند که فتوسنتز انجام شود.

بوررو گفت تخمین‌ها مبنی بر ارزش این گنج 17 تا 20 میلیارد دلاری مشکوک و “بسیار اغراق‌آمیز” به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، اسناد تاریخی از سان خوزه نشان می دهد که کالاهای موجود در کشتی “به طور قابل توجهی” کمتر از آن چیزی است که کلمبیا ادعا می کند، و ارزش اصلی گنج حدود یک دهم ارزش تبلیغاتی آن بوده است.

بوررو می گوید سان خوزه باید دست نخورده در کف دریا باقی بماند، جایی که فرصتی را برای محققان فراهم می کند تا جهانی شدن اقتصاد را مطالعه کنند.

به گفته بورو، از طریق آزمایش می توانید دریابید که مردم چه گوشتی را ترجیح می دهند و چه راهی را طی کردند. به گفته وی، کشتی های غرق شده بهترین راه برای آشنایی با تولید، انباشت و توزیع کالا در گذشته است. بارو می گوید: «این کشتی ها مانند یک شهر شناور هستند. با آنها می توانید تاریخ تجارت بین المللی را بازسازی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا