ایران گردی

حتما از جاذبه های گردشگری اهر بازدید کنید

تودی تریپ: اهر یکی از شهرهای مهم شمالی است آذربایجان شرقی و- این شهر به دلیل قدمت تاریخی و اهمیت اقتصادی و صنعتی مهم ترین شهر منطقه کاراداغ آذربایجان محسوب می شود.

این شهر به دلیل مجاورت با مناطق جنگلی استان آذربایجان شرقی، باغ ها و مزارع متعدد و چشم اندازهای زیبا از علفزارهای کنار جاده ها به عنوان یکی از زیباترین و سرسبزترین شهرهای آذربایجان شناخته می شود.

جاذبه های تاریخی و فرهنگی متعدد، اهر را به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل کرده است.

اگر در جاده تبریز به اهر حرکت می کنید. پس از عبور از کوه های رنگارنگ ولسوالی خواجه، کم کم پوشش گیاهی نمایان می شود. خاک اطراف جاده تبریز – اهر نسبتاً شور است و رشد گونه های گیاهی محدود به مناطق ییلاقی به ویژه هندوانه است.

تغییرات پوشش گیاهی از کیلومتر 40 جاده اهر – تبریز احساس می شود. این منطقه پوشیده از چمنزارهای سبز است و در فصل بهار گل های رنگارنگ میخک تمام دشت را پر می کند.

در فصل بهار بسیاری از گیاهان دارویی به ویژه ریواس در مناطق مرتفع منطقه می رویند.

در مناطق مرتفع قوشاداغ در فصل بهار می توان کاکوتی یا به زبان محلی کاهلیکوتی فراوان یافت.

آب انبار ستارخان زیستگاه ماهی سوف است و در فصل تابستان میزبان پرندگان مهاجر است، لک لک ها و پرندگان ماهی خوار دریاچه این سد را برای استراحت در فصل مهاجرت انتخاب می کنند.

رودخانه های زیادی از این شهر به سد ستارخان می ریزند و آب آشامیدنی منطقه را تامین می کنند. وجود این سد در کنار بارندگی مناسب و خاک حاصلخیز باعث رونق کشاورزی در منطقه شده است.

بازدید از جاذبه های گردشگری اهر را از دست ندهید

دیدنی های تاریخی اهر

خانه بشیر عامر

یکی دیگر از مکان های جالب در اهر خانه بشیر عامر است.

خانه بشیر عامر (از نوادگان پسر عباس میرزا) شامل اتاق ها، اندرونی، زیرزمین، یخچال، لابی و سایر اماکن در مساحتی بیش از 1200 متر مربع است و قسمت عمده آن را تشکیل می دهد. بیش از 950 متر مربع از این خانه بیش از 110 سال قدمت دارد.

در گزارش های تاریخی این شهر آمده است که خانه بشیر عامر بر فراز یکی از 5 قلعه مدن در دوران باستان ساخته شده است.

بازار سرپوشیده اهر

این بنا با طاق های آجری و در زمان حکومت ارسباران (رشیدالمال) ساخته شده است. مرمت و بازسازی شده است و دارای تعدادی بازار است – بازار نصیربیق، بازار جعفرکلی خان و بازار کفاشان.

این ساختمان دارای حمام است. که در قدیم تخریب شده و اکنون محوطه آن نمایان است. بازار اهر دارای تزئینات گچی است و این تزیینات در کمتر بازاری دیده می شود.

بازار دارای شعب فراوان است، راسته بازار، بازار کفاشان و بازار نصیر بیگ بخشی از بازارهای قدیمی اهر هستند. که در شکل و شیوه قدیمی خود ایستاده است.

بازدید از جاذبه های گردشگری اهر را از دست ندهید

خانکا و مقبره شیخ شهاب الدین آری

این مکان، مکان خانکا و مقبره شیخ شهاب الدین آری مربوط به اوایل دوره صفویه است. مسجد شیخ شهاب الدین محمد در ضلع شرقی صحن بنا شده است.

در تزئینات این مسجد کتیبه هایی از شیخ بهایی، شاه عباس سوم و ابوالقاسم وجود دارد.

آرامستان این مجموعه در سال 1374 به موزه ادبیات و عرفان تبدیل شد. مجموعه بقعه در زلزله ورزگان آسیب دید و در مرحله بازسازی قرار دارد.

موزه ادبیات و عرفان

این موزه تخصصی در سال ۱۳۷۴ در سرسرای اصلی شیخ شهاب‌الدین خانقاه تأسیس شد. اما در زلزله 1390 ورزقان آسیب دید و فعالیت آن به مدت 2 سال متوقف شد.

اکنون این موزه با نسخ خطی، کتاب های نفیس و قرآن های مکتوب، دست نوشته های نویسندگان و عارفان خطه آذربایجان پذیرای گردشگران علاقه مند است.

مسجد جامع اهر

مسجد جامع اهر در کوچه جمعه شهرستان اهر قرار دارد و تاریخ آن را به دوره سلجوقیان نسبت می دهند.

این مسجد دارای 21 گنبد است که در دوره های مختلف به بنای مسجد اضافه شده است.

این مسجد از نظر معماری یکی از زیباترین مساجد آذربایجان محسوب می شود. نام بانی و تاریخ ساخت مسجد نیز در کتیبه سردر مسجد حک شده است.

برخی از جاذبه های گردشگری اهر

تالاب خرمالو

روستای حرملو از توابع شهرستان اهر است. یکی از جاذبه های دیدنی این روستا تالاب دائمی به نام هارملو است که مناظر زیبایی در کنار خود دارد.

این تالاب زیستگاه مناسبی برای پرندگان است و از آب آن برای کشاورزی در همین منطقه استفاده می شود.

بازدید از جاذبه های گردشگری اهر را از دست ندهید

منطقه حفاظت شده یای کاری

یای قاری مکانی شناخته شده در کوه قوشاداغ است. کوه کوش‌داغ در بخش جنوبی شهرستان اهر قرار دارد. منطقه حفاظت شده یای کاری در ارتفاع 3150 متری کوه کوش آداغ در تابستان پوشیده از برف است و آب و هوای مطلوبی دارد.

این منطقه یکی از مکان های برگزاری مسابقات کوه نوردی در شهرستان اهر می باشد. چشم انداز طبیعی منطقه یای قاری جذاب و دلفریب است.

سد ستارخان اهر

این سد با ارتفاع 75 متر دومین سد بزرگ منطقه ارسباران است که در سال 1377 به بهره برداری رسید. ، و حجم آب تنظیم شده حدود 90 میلیون متر مکعب است.

در حال حاضر این سد به زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده است، در تابستان اردک، لک لک و ماهیگیر و در زمستان انواع پرندگان آبزی در این سد دیده می شود و این امر توجه بسیاری از گردشگران را به این منطقه جلب می کند.

بازدید از جاذبه های گردشگری اهر را از دست ندهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا