ایران گردی

زیباترین جاذبه طبیعی بستک هرمزگان را از دست ندهید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: شهرستان بستک یکی از شهرستان های استان هرمزگان در جنوب ایران است. این استان به خاطر سواحل بکر و زیباترین مکان های طبیعی و تاریخی ناشناخته شناخته شده است.

شهرستان بستک مرکز شهرستان بستک در این استان است و شامل 3 بخش، 7 دهستان و 5 شهر می باشد.

از شهرهای این منطقه می توان به شهرهای جناح، هنگویه و کوهیج اشاره کرد که هر کدام دنیایی از جاذبه ها هستند. جالب است بدانید بستک در گذشته جزئی از استان فارس بوده و به جهانگیریه نیز معروف بوده است.

پس از تقسیمات استانی جدید در سال 1359، بستک نیز از فارس جدا شد و به هرمزگان پیوست و در سال 1379 به شهرستان تبدیل شد.

گنبدهای نمکی؛ زیباترین جاذبه طبیعی بستک

گنبدهای نمکی یکی از پدیده های نادر زمین شناسی است که تعداد کمی از آن در جهان وجود دارد. به عنوان مثال طولانی ترین غار نمکی جهان در قشم قرار دارد. حالا صحبت از گنبدهای نمکی بستک است.

این گنبد به دلیل رسوب ذرات ماسه و نمک دریا در طول سالیان، لایه به لایه ساخته شده و شکل و شمایلی واقعاً عجیب دارد. در مورد گنبدهای نمکی باید بدانید که سال ها طول می کشد تا چنین پدیده ای شکل بگیرد.

به همین دلیل گنبدهای نمکی چند هزار ساله بستک برای حفاظت بیشتر به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

زیباترین جاذبه طبیعی بستک هرمزگان را از دست ندهید

گنبدهای نمکی بستک شاهکاری از مجموعه ذرات رنگارنگ معدنی، نمک و شن های دریایی است که اکنون با زیبایی بی نظیر خود در مقابل چشمان هر گردشگری قد علم کرده است.

این گنبدها از خاک قرمز، نمک، مارن و سنگ های آتشفشانی اسیدی و … ساخته شده اند. این ترکیب های مختلف رنگ های زیبای این گنبدهای نمکی را ایجاد کرده است که واقعا چشمگیر است.

گنبد نمکی علاوه بر اینکه یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی کشور است که استخراج آن غیرقانونی است، یکی از جاذبه‌های اصلی شهرستان بستک در استان هرمزگان و زیستگاه حیوانات عجیب و غریب مانند آفتاب‌پرست است.

جالب است بدانید که از قسمت های استخراج شده گنبدهای نمکی و معادن مجاز در منطقه نمک و مواد معدنی مختلف استخراج می شود که هیچ تاثیری بر زیبایی اصیل این گنبدهای میلیون ساله که در تولید گنبدهای نمکی مورد استفاده قرار می گیرند، نمی باشد. صنایع پزشکی، پلاستیک و نساجی.

اگر مسافر دیدن گنبدهای نمکی بستک هستید، به خاطر داشته باشید که دوست ندارید این کوه های رنگارنگ را امتحان کنید زیرا شبیه بستنی هستند و رنگ های مختلف آن شما را وسوسه می کند که گنبد نمکی را امتحان کنید.

به دلیل مشکلات سلامتی و وجود مواد آهنی سنگین هرگز این کار را انجام ندهید زیرا برعکس برای سلامتی شما مضر است، پس به گشت و گذار در کوهستان، عکاسی و سرگرمی و گشت و گذار در اطراف گنبدهای نمکی بسنده کنید.

گنبدهای نمکی بستک به قدری زیباست که گویی هر کوه توسط هنرمندی ماهر با رنگ های مختلف نقاشی شده است.

از طیف رنگ‌های سبز تیره و روشن گرفته تا کوه‌های صورتی، قرمز، سفید و سیاه، با دیدن این منطقه چشمان شما به هزاران رنگ خلقت تبدیل می‌شود.

بازدیدهای جالب از گنبدهای نمکی بستک

گنبدهای نمکی شهرستان بستک یکی از شگفت انگیزترین پدیده های زمین شناسی و البته یکی از مهم ترین دیدنی های استان هرمزگان است.

بازی رنگ ها در میان کوه های بلند و صخره های آهکی پدیده ای است که نمی توان آن را نادیده گرفت. وجود نمک هایی با رنگ های مختلف جلوه خاصی به این گنبدها بخشیده است.

زیباترین جاذبه طبیعی بستک هرمزگان را از دست ندهید

در گذشته با توجه به اینکه شهرستان بستک متعلق به استان فارس بود، گنبدهای نمکی یکی از جاذبه های استان فارس به شمار می رفت. اما امروز با توجه به اینکه شهرستان بستک به استان هرمزگان منتقل شد، این مکان در اختیار استان هرمزگان است.

این گنبدها در مساحتی بالغ بر 450 هکتار گسترش یافته اند. این منطقه به دلیل وجود حیوانات مختلف در آن نیز شناخته شده است.

بهترین راه برای رسیدن به گنبدهای نمکی بستک از طریق شهر بستک است. پس از رسیدن به شهر بستک به میدان مولانا عبدالحمید رفته و از آنجا وارد جاده بستک – لار شوید.

این جاده را طی کنید تا در کمتر از نیم ساعت به روستای فتویه برسید. از اینجا می توانید به گنبدهای نمکی بستک بروید که با شماره های یک و دو مشخص شده اند.

توجه داشته باشید که بخشی از مسیر دسترسی جاده خاکی است. همچنین باید بخشی از مسیر نهایی را طی کنید. در ارتفاعات نیز قسمت های دیدنی تری وجود دارد که بازدید از آنها نیاز به صعود دارد.

از آنجایی که گنبدهای نمکی بستک در مناطق جنوبی کشور واقع شده است، بهترین زمان برای بازدید در فصل پاییز به ویژه دی ماه است که گردشگران می توانند از هوای معتدل و کم رطوبت استان هرمزگان نهایت استفاده را ببرند.

بهترین راه برای رسیدن به گنبدهای نمکی بستک از طریق شهر بستک است. ابتدا به سمت بستک حرکت کنید و از میدان مولانا عبدالحمید وارد جاده بستک-لار شوید و 30 دقیقه رانندگی کنید تا تابلوی روستای فتویه را ببینید.

سپس وارد جاده شوسه و خاکی می شوید تا گنبدهای نمکی قطعه 1 و 2 را ببینید که به ترتیب تقسیم شده اند و رنگ های هر کدام با دیگری متفاوت است و شکوه و شاهکار خلقت قطعا شما را متحیر خواهد کرد.

مواظب باشید بعد از اتمام جاده خاکی باید کمی پیاده روی کنید تا به گنبدهای نمکی بستک برسید. اگر موفق شده اید می توانید به قسمت های بالاتر نیز بروید و مناظر بی نظیر و فوق العاده ای را ثبت کنید.

زیباترین جاذبه طبیعی بستک هرمزگان را از دست ندهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا