ایران گردی

حتما از جاذبه‌های گردشگری بستک هرمزگان بازدید کنید

شهر بستک یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران است. شهر بستک مرکز این شهر است.

شهرستان بستک به دلیل مجاورت با خلیج فارس و مجاورت با منطقه گرمسیری و کوهستانی بودن ویژگی های اقلیمی خاص خود را دارد.

به دلیل موقعیت منطقه، آب و هوای آن در تابستان گرم و خشک و در زمستان سرد و خشک است. این شهر دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری است. در زیر شما را با مهم ترین دیدنی های بستک آشنا می کنیم.

جاذبه های گردشگری بستک هرمزگان

حمام خود

حمام سیبه یکی از بناهای تاریخی و دیدنی شهرستان بستک در استان هرمزگان است.

بخشی از سقف نیمه فروریخته گنبدی شکل این چشمه آبگرم تاریخی به مرور زمان و بر اثر بارندگی از زیر خاک بیرون آمده و قسمت هایی از آن با کمک انسان کاوش شده است.

ارتفاع این بنای باستانی حدود سه متر است که بیشتر قسمت های آن در زیر زمین مدفون است و در صورت ادامه کاوش ها مجموعه بزرگی نمایان می شود.

این اثر باستانی در تاریخ 27 بهمن 1382 به شماره 10926 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

همام خان بستک

همام خان بستک یکی از بناهای تاریخی و یکی از دیدنی های استان هرمزگان در جنوب ایران است که در شهرستان بستک در بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان واقع شده است.

این حمام در شهر بستک قرار دارد و از آثار دوره قاجار است. از آثار به جا مانده از گذشته در بستک است و در کنار خانه بنی عباسی ساخته شده است. این گونه حمام ها در این منطقه به حمام های زیرزمینی معروف هستند.

زیرا زمین را در اندازه های مختلف و به اندازه لازم حفر می کنند و ساختمان غسالخانه را در داخل زمین ایجاد می کنند تا استحکام و دوام دیواره های آن بیشتر باشد و در روزهای سرد زمستان گرمای بیشتری را در خود نگه دارد.

حتما از جاذبه های گردشگری هرمزگان بستک دیدن کنید

موزه مردم شناسی جناح

موزه مردم شناسی جناح یکی از مکان های دیدنی شهرستان بستک در استان هرمزگان است که با همت شخصی فرهنگی به نام عبدالرحمن عبداللهی و همت شورای اسلامی شهر جناح تأسیس شده است.

مجموعه موزه در 6 تالار شامل انواع وسایل آشپزی، شیرینی و آب انبار، لباس محلی، صنایع دستی، نسخه های خطی، سکه های قدیمی، ابزارآلات سنتی کشاورزی و نسخ خطی به نمایش گذاشته شده است.

قنات کوچارد پاراو

قنات کوچارد پاراو از دو قنات باستانی تشکیل شده است و یکی از مکان های دیدنی بستک محسوب می شود. اگرچه این قنات ها سال ها بدون استفاده باقی ماندند. اما هنوز بقایای کانال و چاه آنها دیده می شود.

سرچشمه این دو قنات در زیر کوه ناه قرار دارد و بقایای آب انبارهای مرتبط با آنها که از سنگ و گل ساخته شده اند، باقی مانده است.

آب شیرین یکی از این دو قنات در دریاچه های ساروجی جمع می شد و از میان رودخانه مهران که آب آن شور است، از میان سازه ای سنگی به نام ترنه عبور می کرد.

این سازه سنگی باستانی در واقع کانالی است که چندین ستون مخروطی دارد و از سنگ، خشت و گل ساخته شده است.

در ساخت ترنه لحظات معماری زیادی مشاهده شد که در نتیجه این بنای باستانی در طول زمان به جز فرسایش طبیعی سنگ ها آسیبی ندیده است.

جالب ترین مکان های دیدنی بستک

مسجد جامع بستک

مسجد جامع بستک که به مسجد نو نیز معروف است، یکی از مکان های معروف شهرستان بستک در استان هرمزگان است که در مرکز این شهر قرار دارد. مسجد جامع بستک دارای معماری منحصر به فرد و قابل توجهی است.

در سطح داخلی و خارجی دیوارهای مسجد، تزئیناتی در قسمت بالای دیوارها به کار رفته است که عمدتاً نقوش هندسی و گلدار است. مسجد دارای محراب و منبر است. ستون های مسجد با نقش برجسته های گچی تزئین شده است.

مسجد دارای شبستانی بزرگ با تاج و گچبری و دو مناره به ارتفاع حدود 32 متر است. همچنین منبر مسجد نیز رنگ آمیزی و گچ بری شده است.

حتما از جاذبه های گردشگری هرمزگان بستک دیدن کنید

آبگرم طبیعی تدروه

چشمه آبگرم شهر بستک یکی از چشمه های کمیاب استان هرمزگان است که به دلیل جاذبه های طبیعی و خواص درمانی هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. ممکن است آب چشمه اصلی بسیار گرم باشد و پس از مخلوط شدن با آب سردی که از چشمه دیگری سرازیر می شود، وارد حوض مخصوصی برای استحمام شده و مورد استفاده گردشگران قرار گیرد.

بستک خزنده

کریکی مکانی زیبا در بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان در غرب استان هرمزگان و یکی از آثار تاریخی و یکی از دیدنی های استان هرمزگان در جنوب ایران است.

این مکان محل استراحت حاکمان بستک و جهانگیریه، بقایای کاخ سلطنتی معروف به «بنگله کریکی» و تفرجگاه حاکم مقتدر بستک و جهانگیریه، محمدتقی خان، معروف به «صولت الملک» بوده است. همه هنوز در این مکان باقی مانده اند که حکایت از دوران باشکوه آن زمان دارد.

حتما از جاذبه های گردشگری هرمزگان بستک دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا