ایران گردی

بازدید از روستای تاریخی ترجان را از دست ندهید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: در فاصله 60 کیلومتری سقز روستایی تاریخی، کوهستانی و تپه ماهور با آب و هوای معتدل و سرد و چشم اندازهای بسیار زیبا قرار دارد که به «روستای ترجان» معروف است.

آب و هوا و آب و هوای خاص و منحصر به فرد روستای طریان به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه، شگفتی ها و مناظر طبیعی فوق العاده ای را به وجود آورده است که مکانی مناسب برای طبیعت گردی خواهد بود.

علاوه بر زیبایی های طبیعی روستا، بنای تاریخی به نام «قلعه تورجان» نیز وجود دارد که به «قلعه قدیم» و «قلاکون» نیز معروف است که احتمالاً سال ها پیش به همت اهالی روستا ساخته شده است.

آشنایی با روستای تاریخی تاریان

روستای ترجان در دامنه کوه استاد مصطفی قرار دارد.

از این کوه چشمه های دائمی و فصلی فراوان سرچشمه می گیرد و همچنین رودخانه هایی که به روستا می ریزند و طراوت و زیبایی خاصی به آن می بخشند.

این کوه در زمستان پوشیده از برف است و در بهار و تابستان که برف ها آب می شوند، پوشش گیاهی باورنکردنی را به نمایش می گذارد.

سرسبزی و طراوت کوه استاد مصطفی در کنار رنگ های دل انگیز گل های خودرو، مناظر و چشم اندازهای بی نظیری را خلق کرده است.

رودخانه ترجان که از میان روستا می گذرد علاوه بر آبیاری مزارع و باغات روستا جلوه خاصی به آن بخشیده است.

بازدید از روستای تاریخی تاریان را از دست ندهید

درختان بلند و زیبای زیادی در حاشیه این رودخانه پرورش یافته اند که مسیر مناسبی را برای روستاییان و گردشگران فراهم کرده است.

در حاشیه رودخانه و داخل روستا باغ های سرسبز زیادی وجود دارد. این باغ ها به ویژه در فصل بهار و تابستان مکانی مناسب برای استراحت روستائیان و گردشگران و گذراندن اوقات فراغت به شمار می رود.

در روستای طریان بیش از بیست چشمه وجود دارد که هشت چشمه آن مدام در حال جوشیدن است. آب شرب روستا از چشمه های دائمی تامین می شود. لبه های این چشمه ها در فصل بهار و تابستان بسیار سبز بوده و پوشیده از گیاهان و گل های زیبایی است.

معیشت اکثر ساکنان توریان با حدود 140 خانوار کشاورزی و دامداری است که عمده محصولات آن گندم، جو، عدس، نخود، بادام، انگور و سیب است. این شامل گوشت، پشم و انواع لبنیات مانند شیر، ماست، کره و پنیر است.

علاوه بر این، زنان روستا به صنایع دستی و بافتن قالی، گلیم، گلیم و جوراب می پردازند.

مهاجرت جوانان یا خانواده ها برای یافتن کار، زندگی بهتر در شهرها و یا ادامه تحصیل نیز از مسائل مهم این روستا است، اگرچه تورجان از توابع شهرستان سکز است، اما بیشتر این مهاجرت ها به سمت بوکان است.

روستای ترجان در بین مردم منطقه به مهد علم و فرهنگ شهرت دارد و گفته می شود در دوره قاجاریه حوزه علمیه ترجان از رونق و احترام خاصی برخوردار بوده و بنا به درخواست متولیان مقریان هر سال از استان عهد تبریز حقوق و هدایایی برای طلاب و دانشجویان ارسال شد.

بر اساس سندی که به دست آمد، حقوق ملک آبادی در زمان ناصرالدین شاه قاجار توسط نجف قلی خان وزیر دارایی تعیین شد، سواره ایلخانی زاده از شاعران بزرگ کردستان از اهالی این روستا بوده است.

بازدید از روستای تاریخی تاریان را از دست ندهید

جاذبه دیدنی روستای طریان

در مرکز ترجان قلعه ای قرار دارد که مردم محلی آن را به نام کالا کان یا قلعه قدیمی می شناسند. گویا در قدیم مردم اطراف روستاهای مجاور خاک را با گونی جمع می کردند و با خود حمل می کردند. تمام زحماتی که باید به مرکز ترجان می رفت با هم ریختند تا قلعه بزرگی شد که اکنون در زبان محلی به آن کالا کان می گویند و جوانان روستا و حتی مهمانانی که به ترجان می آیند. برای تفریح ​​به بالای قلعه بروید و از بالای قلعه می توانید کل روستا و مزارع اطراف را ببینید.

مسجد قدیمی در روستای تورجان واقع شده است که معماری، نوع ساخت و دوران تاریخی آن از اهمیت خاصی برخوردار است و نشان از اهمیت علم و دین در این روستا دارد و از نظر معماری جزو مساجد سبک محلی منطقه کردستان است. .

بنای این مسجد دارای شبستان اصلی با شش ستون در دو ردیف سه تایی است و مصالح اصلی این مسجد سنگ، خشت و آجر است و در سقف آن از تیرهای چوبی استفاده شده است.

مسجد شیخ وسو توسط مردی به همین نام (شیخ وسو) ساخته شده است، طبق بررسی های انجام شده توسط ساکنان محلی این مسجد، در گذشته خانقاه بوده و به نظر می رسد شیخ وسو در این خانقاه نیز درویشی داشته است. و پس از وفات شیخ وسو این خانقاه به مسجد تبدیل شد. می گویند این مسجد به نام شیخ وسو نامگذاری شده است که شیخ وسو در روستای ترجان درگذشت و در قبرستان ترجان به خاک سپرده شد.

مسجد قدیمی در روستای تورجان واقع شده و از نظر معماری یکی از مساجد سبک سنتی منطقه کردستان است.

بنای این مسجد دارای یک شبستان اصلی با شش ستون در دو ردیف سه تایی است. در ضلع غربی شبستان محوطه ای قرار دارد که ایوان ستون دار به سمت جنوب دیده می شود.

بازدید از روستای تاریخی تاریان را از دست ندهید

مسجد بر روی سنگی بنا شده است. در جلوی رواق جنوبی، بقایای حوض آب وجود دارد که کاملاً از سنگ تراشیده شده است. مصالح اصلی این مسجد سنگ، خشت و آجر است، در سقف نیز از تیرهای چوبی استفاده شده است.

ورودی اصلی و قدیمی مسجد بر اثر تجاوزات جدید به بنا مسدود شده و منجر به ایجاد ورودی دیگری در ضلع غربی شده است. در بالای این ورودی کتیبه ای سنگی دیده می شود که تاریخ ساخت مسجد را در سال 1258 هجری قمری نشان می دهد. این نشان می دهد

بر روی این کتیبه سنگی علاوه بر تاریخ ساخت و مرمت مسجد آیاتی نیز حک شده است. معماری این مسجد و تاریخ تاریخی و فرهنگی روستای تورجان از اهمیت خاصی برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا