ایران گردی

جاهای دیدنی سمیرم ۱۴۰۳ + عکس، آدرس و زمان بازدید

سمیرم یکی از شهرهای جنوب استان اصفهان است که جاذبه های طبیعی و گردشگری زیادی را در خود جای داده است. همانطور که می دانید اکثر جاذبه های گردشگری موجود در اصفهان شامل جاذبه های تاریخی می شوند و با توجه به شلوغی شهر مردم اصفهان ترجیح می دهند آخر هفته خود را در طبیعت بکر سمیرم و دیگر جاهای دیدنی اطراف اصفهان سپری کنند. در این مطلب از تودی تریپ می توانید با جاهای دیدنی سمیرم آشنا شوید.

آبشار آب ملخ سمیرم | عروس زاگرس

یکی از جذاب‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری در ایران، آبشار سمیرم است. تمامی مسافرانی که به اصفهان سفر می‌کنند، بازدید از این جاذبه طبیعی را در اولویت‌های خود قرار می‌دهند. آبشار سمیرم را با نام عروس آبشارهای زاگرس نیز می‌شناسند که این نام‌گذاری، نشان از زیبایی وصف‌ناپذیر آبشار سمیرم دارد.

بازدید از این آبشار را در فصل بهار به هر مسافری پیشنهاد می‌کنیم؛ چرا‌که کوهستان‌های اطراف آن در این زمان، سراسر به‌رنگ سبز در می‌آیند و دشت‌ها نیز پر از لاله‌های واژگون و شکوفه‌هایی صورتی‌رنگ می‌شوند. اگر به عکاسی علاقه‌مند باشید، این مقصد گردشگری می‌تواند تبدیل به بهشتی برای تمامی عکاسان شود.

آبشار سمیرم در بین تنگه‌ای در کوه‌های زاگرس واقع شده که به‌واسطه این موقعیت جغرافیایی و جریان همیشگی آبشار، آب‌وهوای آن نیز نسبت به دیگر مناطق و روستاهای این شهر، خنک‌تر و دلچسب‌تر است و حتی در شب‌های تابستان نیز سردی هوا به‌وضوح احساس می‌شود. با توجه به جریان آب و تغییرات اقلیمی صورت‌گرفته در این مناطق، شاهد کاهش ارتفاع این آبشار زیبا از ۷۵ متر به حدود ۴۵ تا ۳۵ متر نیز بوده‌ایم. آبشار سمیرم حدود ۲ متر مکعب در ثانیه آبدهی دارد. جریان این آبشار همیشگی و آب آن نیز کاملا شیرین است.

محل تامین آب آبشار سمیرم به چشمه‌های مزارع جوزار و چشمه عزیزخان برمی‌گردد. قسمت‌های پایینی آبشار شامل فضای سرسبز و بزرگی هستند که می‌توانید در آنجا به استراحت و تماشای مناظر زیبای طبیعی بپردازید.

فاصله این آبشار تا جنوب شهر اصفهان، حدود ۱۶۰ کیلومتر و تا شرق سمیرم ۴ کیلومتر است. اگر از اصفهان می‌خواهید به این آبشار بروید، باید از خروجی جنوبی اصفهان استفاده و به‌سمت شهرضا حرکت کنید. پس از عبور از شهرضا و ورود به اتوبان شهرضا-‌سمیرم، می‌توانید مسیر ورود به سمیرم را پیش بگیرید.

از آنجایی که این آبشار، یکی از بهترین جاهای دیدنی سمیرم است و سالانه توریست‌های زیادی به آن منطقه سفر می‌کنند، امکانات رفاهی بسیاری نیز در اطراف آن بنا شده‌اند که از جمله آن‌ها، می‌توان به رستوران، نمازخانه، سرویس بهداشتی و مغازه‌های متعدد اشاره کرد.

  • آدرس: استان اصفهان، ۶ کیلومتری شرق شهرستان سمیرم، منطقه تفریحی و بین‌المللی آبشار سمیرم.

چال قفا

چال قفا، دره‌ای زیبا و سرسبز با رودخانه‌ای خروشان و جنگل‌های انبوه، یکی از زیباترین مناطق گردشگری و جاهای دیدنی سمیرم است. این دره با آب و هوایی خنک و دلپذیر، مکانی مناسب برای فرار از گرمای شهر و استراحت در دل طبیعت است. پیاده‌روی در مسیرهای مشخص‌شده در این دره و لذت بردن از مناظر اطراف، تجربه‌ای دلنشین برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی خواهد بود.

چال قفا، دره‌ای زیبا و سرسبز در نزدیکی شهر سمیرم و در دل رشته‌کوه‌های زاگرس مرکزی است. این دره با طبیعت بکر و دست‌نخورده، رودخانه خروشان، جنگل‌های انبوه و چشمه‌های جوشان، یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان اصفهان به شمار می‌رود.

چال قفا در فاصله 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر سمیرم واقع شده است. برای دسترسی به این دره، باید از شهر سمیرم به سمت روستای قلعه‌قدم حرکت کنید. مسیر دسترسی به چال قفا آسفالته است و با هر نوع خودرویی قابل دسترسی می‌باشد. پس از رسیدن به روستای قلعه‌قدم، باید پیاده یا با استفاده از خودروهای آفرود به سمت عمق دره حرکت کنید.

در چال قفا مسیرهای پیاده‌روی متنوعی وجود دارد که با توجه به توانایی فیزیکی و مدت زمان مورد نظر، می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. برخی از این مسیرها به نقاط دیدنی مانند آبشارهای کوچک، غارها و چشمه‌ها منتهی می‌شوند.

پارک دریاچه سمیرم

پارک دریاچه سمیرم، تابلویی از نقاشی طبیعت است که هیچ مسافری نباید دیدن آن را از دست بدهد! این پارک سرسبز هم بدون شک از بهترین جاهای دیدنی سمیرم به حساب می‌آید و در قسمت جنوبی این شهرستان واقع شده است. در دل این پارک، دریاچه‌ای پرآب و زیبا وجود دارد که اطراف آن را درختان سربه‌فلک‌کشیده چنار، صنوبر و بید احاطه کرده‌اند. چشم‌انداز به رشته‌کوه‌های دنا از دیگر مزیت‌های بازدید از پارک دریاچه این شهر است.

ماهی‌گیری و قایق‌سواری نیز از جمله تفریحات هیجان‌انگیزی هستند که با رفتن به این پارک، می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید. از طرفی، فروشگاه‌های مختلف، شهربازی و پارکینگ از جمله امکانات رفاهی هستند که در اختیار گردشگران پارک دریاچه سمیرم قرار داده شده‌اند.

  • آدرس: استان اصفهان، قسمت جنوبی شهرستان سمیرم، خیابان شورا.

غار دنگزلو

غار دنگزلو، با دهلیزهای تاریک و پیچ در پیچ، استالاگتیت‌ها و استالاگمیت‌های زیبا، و آب‌های زیرزمینی، یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای ایران است. کاوش در این غار، تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای غارنوردان و علاقه‌مندان به پدیده‌های طبیعی است. اما توجه داشته باشید که بازدید از این غار نیازمند تجهیزات تخصصی و همراهی راهنمای مجرب است.

غار دنگزلو در ضلع شمال شرقی کوه دنا و در حوالی روستای دنگزلو واقع شده است. این روستا بیش از یکصد سال قدمت دارد و از توابع بخش پادنای شهرستان سمیرم در استان اصفهان است. برای دسترسی به غار، ابتدا باید به روستای دنگزلو بروید. مسیر دسترسی به روستا آسفالت است. پس از رسیدن به روستا، با راهنمایی اهالی روستا و یا با استفاده از راهنماهای محلی می‌توانید به دهانه غار برسید.

این غار در ارتفاعی معادل 2300 متر بالا تر از سطح زمین قرار گرفته و طول آن تا 1500 می‌رسد. برای رفتن داخل غار و سایاحت از زیبایی‌های چشم گیر آن باید از قایق استفاده کرد.

چشمه بابا زرنگ کمه

چشمه بابا زرنگ کمه از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی اصفهان است که در ۶۰ کیلومتری شهر سمیرم واقع شده است. این چشمه آبی گوارا و زلال دارد و در اطراف آن چندین چشمه بزرگ و کوچک جاری است. به‌سبب وجود آب روان این چشمه، منظره فوق‌العاده بی‌نظیر، فضایی سرسبز و درختان چنار قطور کهن‌سال در اطراف آن به وجود آمده‌اند که در نوع خود دیدنی است. راه‌اندازی بساط پیک‌نیک در زیر سایه درختان چنار و تماشای طبیعت زیبا و سرسبز و گذر آب روان، لذتی وصف‌نشدنی دارد. چشمه بابا زرنگ کمه برای گذراندن یک روز تفریحی هیجان‌انگیز مقصد مناسبی به شمار می‌رود و از امکاناتی همچون سرویس بهداشتی برخوردار است.

آدرس چشمه بابا زرنگ کمه: ایران، استان اصفهان، سمیرم، کمه، ۶۵ کیلومتری جنوب سمیرم

آبشار بی‌بی سیدان | از بکرترین جاهای دیدنی سمیرم

یکی‌ دیگر از آبشارهای شهرستان سمیرم، آبشار بی‌بی سیدان است. این آبشار زیبا، از بکرترین و دیدنی‌ترین نقاط گردشگری اصفهان به حساب می‌آید. آبشار بی‌بی سیدان در روستایی به همین نام قرار دارد؛ فاصله این روستا تا سمیرم، حدود ۳۰ کیلومتر و نزدیک‌ترین رودخانه به این آبشار، رودخانه‌ای با نام کاسگان است. آبشار بی‌بی سیدان در دره‌ای به نام تنگه رازی واقع شده و هر ساله پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری از نقاط دور و نزدیک است.

ارتفاع این آبشار به حدود ۳۰ متر می‌رسد و می‌توان گفت یکی از آبشارهای مرتفع سمیرم به حساب می‌آید. در این منطقه نیز وجود درختان سرسبز و گیاهان بسیار، باعث شده زیبایی آن فضا دوچندان شود. آب‌وهوای این منطقه، کوهستانی و خنک است و فصول گرم سال را می‌توان بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه دانست.

  • آدرس: استان اصفهان، ۳۰ کیلومتری شهرستان سمیرم، روستای بی‌بی سیدان.

روستای خفر

روستای خفر، روستایی تاریخی و زیبا در میان جاهای دیدنی سمیرم اصفهان است. این روستا با بنا‌های جذاب و چشم‌اندازی بی‌نظیر، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند.

این روستا 70 کیلومتر با سمیرم فاصله دارد.برای دسترسی به این روستای دیدنی از مسیر اصفهان به‌سمت شهررضا، سپس سمیرم و با عبور از حنا به روستای خفر بروید

روستای خفر دارای قدمتی طولانی است و آثار تاریخی بسیاری در آن به چشم می‌خورد. از جمله این آثار می‌توان به قلعه تاریخی خفر، خانه‌های قدیمی با معماری سنتی و مسجد جامع روستا اشاره کرد. این روستا در طول تاریخ، میزبان تمدن‌های مختلفی بوده و ردپای این تمدن‌ها را می‌توان در معماری و بافت قدیمی روستا مشاهده کرد.

منطقه شکار ممنوع حنا

منطقه شکار ممنوع حنا با چشم‌انداز طبیعی و بی‌نظیری که دارد به یکی از مناطق پرتردد و محبوب اصفهان تبدیل شده است. این منطقه که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق سمیرم و ۸ کیلومتری شمال شهر حنا قرار دارد، دارای مناظر طبیعی، چشمه‌ها و رودخانه‌های متعددی است. همچنین در این منطقه و در کنار ارتفاعات رشته کوه زاگرس سد دریاچه حنا نیز قرار دارد که برای انواع گونه‌های جانوری، گیاهی و پرندگان مختلف ازجمله غازهای وحشی، اردک و غیره زیستگاه مناسبی به شمار می‌رود. منطقه شکار ممنوع حنا منطقه‌ای پربارش و دارای آب‌وهوای خنک و مرطوب است و شکار در آنجا ممنوع هست.

آدرس منطقه شکار ممنوع حنا: ایران، استان اصفهان، ۳۰ کیلومتری جنوب شرق سمیرم و ۸ کیلومتری شمال شهر حنا

روستا و سد قره قاچ

قره قاچ روستایی زیبا و خوش آب‌وهوادر اطراف سمیرم است. این روستا قدمتی طولانی دارد و دارای پوشش گیاهی منحصربه‌فرد، باغ‌های میوه، رودها و طبیعتی زیبا و دست‌نخورده‌ای است. روستای قره قاچ آب‌وهوایی معتدل و مطلوب دارد و همه‌ساله گردشگران زیادی در تابستان‌ها برای دیدن جاذبه‌های این روستا و برپایی کمپ به سمیرم سفر می‌کنند. سد قره قاچ یکی از جاذبه‌های معروف و تاریخی روستای قره قاچ است. بهتر است که در سفر به این روستا از بازدید آن غافل نشوید. این سد در فصول بهار و پاییز میزبان پرندگان مهاجر است و به علت قدرت آبگیری بالا برای باغات و مزارع کشاورزی مزایای زیادی به همراه دارد.

آدرس روستا و سد قره قاچ: ایران، استان اصفهان، سمیرم، روستای قره قاچ

آبشار تنگ رود قر | آبشاری خروشان در دل صخره‌های تنگ

اگر به روستای ماندگان در منطقه پادنای‌ شمالی بروید، آنجا آبشاری را می‌بینید که از ارتفاع ۲۰ متری و در دل صخره‌ها در حال جریان است. این آبشار را به‌دلیل وجود تنگه‌ای که در آن قرار گرفته، تنگ رود قر نامیده‌اند.

طبیعت این تنگه به‌گونه‌ای است که کوهنوردان و طبیعت‌گردها می‌توانند اوقات خوشی را آنجا بگذرانند. از دیگر جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی این آبشار وجود دارند، می‌توان به روستای ماندگان، قله کل قدویس و قله قلات بزی اشاره کرد؛ البته این دو قله به‌دلیل ارتفاع بلندی که دارند، مناسب کوهنوردان حرفه‌ای هستند. در مجموع، اگر می‌خواهید تجربه سفری خاطره‌انگیز به دل طبیعت را داشته‌ باشید و طبیعت دست‌نخورده سمیرم را ببینید، پس باید سری هم به تنگه رود قر بزنید.

  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، دهستان پادنا علیا، روستای ماندگان، تنگ رود قر.

چشمه قازقازک

چشمه قازقازک، یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی سمیرم است که در دل کوه‌های بهرز واقع شده است. این چشمه با آب گوارا و خنک خود، از دیرباز مورد توجه اهالی منطقه و گردشگران بوده است.

نام این چشمه از حشره‌ای به نام قازقازک گرفته شده که در گذشته در اطراف چشمه به وفور یافت می‌شد. این حشره کوچک، با رنگ‌های زیبا و درخشانی که داشت، جلوه‌ای خاص به منطقه می‌بخشید.

چشمه قازقازک در ارتفاعات کوه‌های بهرز سمیرم قرار دارد و برای رسیدن به آن باید مسیری کوهستانی را پیمود. دسترسی به این چشمه به دلیل موقعیت کوهستانی آن کمی دشوار است اما همین دشواری، بر جذابیت آن افزوده است. علاوه بر خود چشمه، جاذبه‌های طبیعی دیگری نیز در اطراف چشمه قازقازک وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کوه‌های بهرز با مناظر چشم‌نواز، مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی، و مناطق ییلاقی اشاره کرد.

سخن آخر

شهر هزار چشمه اصفهان سرشار از جاذبه‌های گردشگری است. این شهر علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دیدنی و متنوع، امکانات اقامتی متعددی را نیز برای گردشگران و مسافران فراهم کرده تا سفری لذت‌بخش و بدون دغدغه را تجربه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا