ایران گردی

۷ جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه؛ از ایران تا عربستان

توددی تریپ: اگر چشمان خود را ببندید و خاورمیانه را تصور کنید، احتمالا تپه های شنی بیابانی به ذهنتان خطور می کند. این تصویر که متاثر از تصاویر هالیوودی از خاورمیانه است در ذهن ما ایرانی ها هم جای خود را باز کرده است اما خاورمیانه بسیار جذابتر و متنوعتر از آنهاست.

در حالی که خاورمیانه پر از بیابان های شنی جذاب است – و ما در ایران میزبان چندین مورد از آنها هستیم – جاذبه های طبیعی جذاب دیگری نیز دارد. در زیر نگاهی خواهیم داشت به ۷ جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه، از ایران گرفته تا عربستان، لبنان و اردن. اکثر این جاذبه ها توسط مجله نشنال جئوگرافیک انتخاب شده اند.

هرمز؛ جزیره ای جادویی و نشانه ای از هنر طبیعت در ایران

این جواهرات کوچک زمین شناسی که در خلیج فارس قرار دارند، گواه این است که واقعاً چیزهای بزرگ را می توان در مکان های کوچک پیدا کرد. تقریباً هر سانتی متر از جزیره هرمز داستانی از شکل گیری آن در دوران های مختلف زمین شناسی را به تصویر می کشد.

7 جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه; از ایران تا عربستان

تنها آسمان خراش هایی که در اینجا خواهید یافت، کوه های طبیعی و گنبدهای نمکی هستند که در آن مقادیر زیادی سنگ نمک بالا آمده است. کاوش در این جزیره نوعی گشت و گذار در گالری جغرافیایی است که در آن می توانید برخی از هنرهای طبیعی زمین را تحسین کنید: از دره رنگین کمان تا غار و الهه نمک و از ساحل قرمز تا آسمان آبی هرمز.

بزرگترین واحه جهان در عربستان سعودی است

قله ها و صخره های با شکوه دره ای که از فلات جبل کارگیر می گذرد در نوع خود بسیار چشمگیر است. اما قهرمانان غیرمنتظره این صحنه دراماتیک در صحرای عربستان سعودی، نهرهای بهاری طبیعی هستند که رنگ‌های سبز پر جنب و جوش و طراوت علف‌ها، درختچه‌ها و نخل‌ها را در برابر بوم ماسه‌سنگ نارنجی و زرد دره حفظ می‌کنند. این منظره ای از واحه های عربستان است.

7 جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه; از ایران تا عربستان

واحه الاحساء مهمترین نمونه واحه است. واحه الاحساء در قسمت شرقی شبه جزیره عربستان واقع شده و شامل مجموعه ای از باغ ها، نهرها، چشمه ها، چاه ها و قنات ها می باشد. علاوه بر این، این منطقه دارای آثار تاریخی و محوطه های باستانی است. در واحه الاحساء با مشاهده بقایای قلعه‌های تاریخی، مساجد، چاه‌ها، نهرها و سیستم‌های نگهداری آب، نشانه‌هایی از سکونت انسان از دوران نوسنگی تا دوران مدرن قابل ردیابی است. این واحه با دو میلیون و پانصد هزار درخت نخل بزرگترین واحه جهان است.

دریای مرده؛ شورترین دریای جهان

7 جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه; از ایران تا عربستان

شوری زیاد این دریاچه محصور در خشکی – واقع در پایین ترین نقطه زمین و هم مرز با اردن، سرزمین های اشغالی و سرزمین های فلسطینی – دریای مرده را به طور طبیعی برای انسان ها درمان می کند.

این دریا را «دریای مرده» می نامند زیرا هیچ حیوان یا گیاهی به طور دائم در آن زندگی نمی کند. آب آن هشت تا نه برابر شورتر از اقیانوس است

دریای مرده با کم آبی شدید مواجه است، اما از بین نخواهد رفت. با کاهش آب، غلظت و شوری دریاچه افزایش می یابد و در نهایت به نقطه ای می رسد که سرعت تبخیر متوقف می شود. بنابراین دریای مرده احتمالاً بسیار کوچکتر از آنچه هست خواهد شد، اما به طور کامل ناپدید نخواهد شد

غار جایتا؛ جذابیت جادویی لبنان

7 جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه; از ایران تا عربستان

غار جایتا یک غار مرکب متشکل از دو غار آهکی کارستی مجزا اما به هم پیوسته است که طول غار بالایی ۲۱۳۰ متر و طول غار پایینی ۶۲۰۰ متری دارد که در مجموع مساحتی حدود ۹ کیلومتر را پوشش می‌دهد. این غار که طولانی‌ترین غار پیچیده خاورمیانه محسوب می‌شود، یکی از ۱۴ فینالیست انتخاب عجایب هفتگانه طبیعت در سال ۲۰۱۱ بود.

طبق شواهدی که در غار به دست آمده است، مردم ما قبل از تاریخ در این غار زندگی می کردند و چیزی شبیه شمشیر می ساختند. یک راهب مذهبی در سال 1836 به طور تصادفی غار پایینی را کشف کرد. سپس با شجاعت وارد غار 50 متری شد و گلوله ای به رودخانه ای که از آن می گذشت شلیک کرد، پژواک صدا او را متوجه شد که غار از اهمیت بالایی برخوردار است.

غار جایتا یکی از نمادهای ملی لبنان و یکی از مهم ترین مراکز گردشگری این کشور است. علاوه بر این، رودخانه زیرزمینی غار پایین، آب آشامیدنی شیرین را برای بیش از یک میلیون لبنانی تامین می کند و تنها با قایق می توان از آن بازدید کرد.

وادی رام؛ مریخ خاورمیانه در اردن

چشم انداز بیابانی وسیع وادی روم تنها توسط ستون های ماسه سنگی و چادرهای بزرگ خز بز قبایل بادیه نشینی که در نزدیکی آن زندگی می کنند اشغال شده است، در غیر این صورت با تصویری عجیب و آخرالزمانی روبرو خواهید شد.

7 جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه; از ایران تا عربستان

امروزه وادی روم محل زندگی چندین قبیله از اعراب بیابان نشین است که منبع اصلی درآمد آنها گردشگری است. این بادیه نشینان در سیاه چادرها زندگی می کنند و تا به امروز شتر سواری می کنند.

در اروپا، وادی رام در ارتباط با افسر بریتانیایی معروف به لورنس عربستان معروف است. در جریان شورش اعراب در سالهای 1917 و 1918، او نیروهای عرب خود را در وادی روم برای حمله به عقبه آماده کرد. فیلم لورنس عربستان درباره زندگی او نیز در این وادی فیلمبرداری شده است.

اقیانوس شنی رباب الخالی در عربستان

رباب الخالی بزرگترین بیابان شنی جهان یکی از عجیب ترین جاذبه های گردشگری جهان است. این اقیانوس شنی بزرگ با مساحت 255000 مایل مربع تقریباً یک چهارم کل شبه جزیره عربستان را تشکیل می دهد. 80 درصد از این اقیانوس وسیع شنی در عربستان سعودی و ادامه آن در عمان، امارات و یمن است.

7 جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه; از ایران تا عربستان

در اطراف رباب الخالی حشراتی مانند پشه، مگس، زنبور، ملخ، مارمولک، مارمولک، مار، عنکبوت، عقرب و چند درخت کوچک وجود دارد. در هزاره‌های اخیر، کاروان‌های تجاری بوهور قبل از اینکه در سال 300 پس از میلاد به منطقه‌ای خطرناک و دشوار تبدیل شود، از این منطقه عبور می‌کردند، می‌گویند شهر ابر که گمان می‌رود «ارم ذات‌العماد» باشد. مرد مفقودی که در قرآن آمده است در زیر این بیابان شنی دفن شده است.

ترکمن صحرا; بهشت پنهان ایران

دشت ترکمن یا کویر ترکمن منطقه ای در شمال شرقی ایران است که با ترکمنستان و دریای خزر هم مرز است و شامل شهرهای گنبدکاووس، بندرترکمن، آکالا، مراوتپه، کلاله، سیمین شهر، گمستپه، نگین شهر، انبار آلوم و داشلی، خارج از فراغی، گیلیداغ می گیرد

7 جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه; از ایران تا عربستان

در سفر به این منطقه تپه های سرسبز و بی پایانی را خواهید دید که بکر و دست نخورده هستند که مناظر فوق العاده ای را به بازدیدکنندگان عرضه می کنند. با این حال، دسترسی به آنها بدون ماشین دشوار است. از خالد نبی تا دشت های سرسبز ترکمن صحرا، این منطقه مناظر بی نظیری دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا