ایران گردی

۷ جاذبه‌ای که باید در ماسال دید

تودی تریپ: شهر ماسال که در قدیم رکنار نیز نامیده می شد در نزدیکی کوه تلاش قرار دارد و بعد از رودبار دومین شهر مرتفع گیلان است. رکنار حدود 622 کیلومتر وسعت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا تقریباً 84 متر است. مناظر بکر و گیرا یکی از شاخصه های رکنار یا ماسال است که این منطقه تفریحی را به یکی از محبوب ترین جاذبه های شمال تبدیل کرده است.

1. بام سبز

برای دیدن یکی از زیباترین مناظر کشورمان باید حدود یک کیلومتر از ماسال را پیاده طی کنید. بام سبز منظره بی نظیری دارد که حتما یک بار در عمرتان باید آن را ببینید، از این منطقه می توانید صومعه سرا و بندر انزلی را ببینید. بنابراین اگر قصد سفر به این ویلا را دارید، سری به بام سبز بزنید که در راس مکان های دیدنی این منطقه قرار دارد، زیرا برخی از گردشگران این منطقه را بهترین نقطه شمال برای سفر می دانند.

2. غار آویشو

در این منطقه بیش از 17 غار وجود دارد که بزرگترین و معروف ترین آنها غار آویشو است که با قدمتی 75 میلیون سال طولانی ترین غار آبی کشور است.

۷ جاذبه دیدنی ماسال

آویشو در قسمت شاندرمن این ویلا واقع شده و در سال 1388 در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.ارتفاع این غار از سطح دریا حدود 1460 متر است و 9 حلقه چاه اصلی در آن وجود دارد. این غار در 22 کیلومتری ماسال قرار دارد اما زیبایی آن ارزش سفر را دارد.

3. پیشانی سردار جنگل

یونس استاد سرایی ملقب به میرزا کوهچ خان جنگل از مبارزان مشروطه و از رهبران نهضت جنگل بود. او در مبارزات بسیاری برای مبارزه با نقض تمامیت ارضی و بازگرداندن استقلال ایران شرکت کرد. پیشانی این مرد بزرگ که مشهدمیرزا نیز نامیده می شود در روستای گیلوانه کمی بالاتر از روستای اولسبلنگا است.

4. روستای اولسبلنگا

یکی دیگر از دیدنی های ماسال روستای اولسبلنگاه است. برای بازدید از این روستا باید 25 کیلومتری جنوب ماسال رفت. اولسبلنگاه که به معنی درخت بلند است طبیعتی مسحورکننده دارد. زیبایی این منطقه به حدی است که هر ساله علاقه مندان زیادی برای دیدن این همه شگفتی به این منطقه سفر می کنند.

۷ جاذبه دیدنی ماسال

کمپ تابستانی زیبای اولسبلنگاه در وسط کوه قرار دارد و هوا به قدری خوب است که حتی ساکنان محلی منطقه برای گذراندن تابستان به اولسبلنگاه می روند. این منطقه به دو قسمت اولاسه و بلنگاه تقسیم می شود و به همین دلیل به آن اولس بلنگاه می گویند. در زبان محلی اولوس به معنی توت و بلنگاه به معنای بلندی و اولسبلنگاه محل رویش توت است.

ارتفاع این ویلا از سطح دریا 1490 متر است و از ارتفاعات اولسبلنگاه می توانید کل شهر ماسال و تلاش را ببینید. جلوه های طبیعی این ویلا محافظت شده و برای حفظ اصالت منطقه، سازه ها فقط با مصالح چوبی ساخته شده است. جالب است بدانید برق این منطقه از پنل های خورشیدی یا موتورهای الکتریکی تامین می شود و منبع آب نیز چشمه های مجاور است.

5. منطقه باستانی Esbe Rise

جاذبه های ماسال به جاذبه های طبیعی محدود نمی شود، منطقه باستانی اسب ریسه در روستایی به همین نام و در مجاورت رکنار واقع شده است.

۷ جاذبه دیدنی ماسال

این منطقه که قدمت آن را از هزاره اول پیش از میلاد تا سده‌های اول اسلامی می‌دانند در سال 1385 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تا چندین قرن پس از ورود اسلام به ایران زندگی کند.

در جریان کاوش‌ها، بقایای دیوارها و اتاق‌های زندگی که عمدتاً از ملات گل و سنگ ساخته شده بودند، کشف شد. همچنین اشیای قدیمی بسیاری از قبیل کاسه، کوسه، کوزه و غیره در این مکان یافت شده است. در گورستان این منطقه آثاری از 28 مقبره مربوط به دوره هخامنشی وجود دارد.

البته جذابیت این منطقه تنها به آثار تاریخی آن مربوط نمی شود، دیوار سنگی اسب رایز یکی از مرتفع ترین دیواره های صخره نوردی کشورمان به شمار می رود. مراحل آماده سازی این دیوار برای استفاده صخره نوردان در حال انجام است. کایاک سواری در آب های مواج از دیگر فعالیت هایی است که می توانید در این منطقه تجربه کنید. رودخانه خروشانی که در پای دیوار سنگی Esbe Rise قرار دارد برای این فعالیت ورزشی مناسب است. پس اگر به این منطقه سفر کردید، بازدید از یک اثر باستانی را در دل مناظر طبیعی بکر و زیبا از دست ندهید.

۷ جاذبه دیدنی ماسال

6. پارک جنگلی ریزه مندان

گیلان حدود 24 پارک جنگلی دارد که از محبوب ترین مکان های دیدنی گیلان هستند. این پارک ها برای حفاظت از جنگل های دشت سیلابی ایجاد شده اند. این جنگل‌ها که بقایای جنگل‌های هیرکانی هستند، از آستارا گیلان تا گیلداگی در گلستان گسترده شده‌اند. جالب است بدانید که جنگل های هیرکانی برجای مانده از دوره ژوراسیک و جزو جنگل های منحصر به فرد جهان هستند. وجود انواع درختان و درختچه ها مانند راش، بلوط، توسکا، افرا، سنجد، سرخدار، ازگیل، انار و …. در این جنگل ها یکی از جاذبه های گردشگری این مناطق محسوب می شود.

پارک جنگلی ریسمندان حدود 200 هکتار مساحت دارد. در این پارک جنگلی امکانات مناسبی برای گردشگران وجود دارد. بنابراین اگر اهل طبیعت گردی هستید، فراموش نکنید که این جاذبه گردشگری ماسال را در برنامه سفر خود قرار دهید. جاده دسترسی به این پارک نظامی را در نقشه زیر مشاهده می کنید.

7. آبشارهای ماسال

همانطور که گفته شد این منطقه در نزدیکی کوه تلاش قرار دارد و به همین دلیل آبشارهای بزرگ و کوچک زیادی در این منطقه وجود دارد.

۷ جاذبه دیدنی ماسال

گلدکی، آبشار خون و رامین از دیدنی ترین آبشارهای این منطقه تفریحی هستند. رامین را می توان زیباترین آبشار در میان آبشارهای این منطقه و یکی از زیباترین آبشارهای ایران دانست.

برای رسیدن به آبشار رامینا ابتدا از جاده اصلی بالا رفته و وارد جنگل شوید. پس از کمی قدم زدن در جنگل، به آبشاری پرآب می رسید که به شدت از ارتفاع سقوط می کند و منظره ای بکر و زیبا خلق می کند. اگر می خواهید مدت بیشتری از این آبشار و طبیعت اطراف آن لذت ببرید و مدتی را به استراحت بگذرانید، می توانید در یکی از اتاق های هتل رامینا که پنجره هایی رو به آبشار دارد اقامت کنید.

منبع: ایرانگرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا