ایران گردی

۴ جاذبه جالب گردشگری در بوکان

تودی تریپ – خدمات مسافرتی: بوکان یکی از شهرهای تاریخی و زیبای استان آذربایجان غربی به شمار می رود که در قسمت جنوبی این استان قرار دارد و به دلیل آب و هوای مساعد در فصول گرم سال، جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی و همچنین پذیرایی از مردم محلی، میزبان خیل عظیمی از گردشگران و مسافران در سراسر کشور به ویژه در روزهای خوش و دلپذیر است.

جاذبه های گردشگری جالب بوکان

مجموعه صخره ای بی بی دژ

مجموعه صخره ای بی بی دژ قدمت آن به هزاره اول می رسد و در روستای بی بی کند شهرستان شاهین دژ واقع شده است. مجموعه صخره ای بی بی دژ در تاریخ ۴ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۳۲۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این مجموعه صخره ای یک غار تاریخی بسیار زیبا است که قدمت آن به هزاره اول باز می گردد. مجموعه صخره ای بی بی دژ به دلیل طبیعت زیبای اطراف یکی از مناطق دیدنی بوکان است. اما به دلیل مسافت زیاد افراد کمی از این بنای تاریخی قدیمی دیدن می کنند.

4 جاذبه گردشگری جالب در بوکان

روستای دست کند بی بی کند بدون شک یکی از جاذبه های گردشگری معروف است. این کند دستی در فاصله 16 کیلومتری شمال غربی شاهین دژ و در روستای سرسبز بی بی کندی قرار دارد.

با توجه به سرامیک های تاریخی یافت شده در اطراف آن، این دست مربوط به هزاره اول (دوره ایلخانی) است و در سال 1387 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این دخمه تاریخی با قدمت چند هزار ساله بر فراز کوهی قرار دارد که دارای سه طبقه در طبقه همکف و 5 اتاق توکار است که توسط تونلی به هم متصل شده اند.

پنجره ها و طاقچه هایی نیز در این اتاق ها حجاری شده است. در قسمت جلوی سرداب، ستون‌هایی با تراش سنگ قرار دارد که با ظرافت خاصی تراشیده شده و شکل گرفته است.

مجموعه صخره ای بی بی دژ در دل کوه تراشیده شده که عمدتاً برای جلوگیری از هجوم اقوام مختلف بوده و در واقع پناهگاهی برای مردم یا حاکمان این سرزمین بوده است.

4 جاذبه گردشگری جالب در بوکان

این غار ورودی بزرگی به شکل ایوان (پناهگاه اصلی) دارد. در داخل این ایوان چشمه آب سرد نیز وجود دارد و در طبقه آخر آب از بالای کوه به وسیله آبراهی باریک به داخل اتاق هدایت می شود.

مجموعه صخره ای بی بی کند شاهین دژ بر فراز کوهی واقع شده و دارای دو اتاق و همچنین سوراخ هایی است که به عنوان پنجره از آنها استفاده می شده است.

ستون های سنگی کنده کاری شده در جلوی سردابه با ظرافت خاصی کنده کاری شده و شکل گرفته است. اهالی روستای بی بی خند این مجموعه بی نظیر را که از داستان شیرین و فرهاد الهام گرفته شده است، غار فرهاد می نامند.

زمان ساخت این مجموعه مشخص نیست و مردم منطقه آن را به زمان های بین 3000 تا 3500 سال پیش می گویند.

پارک ساحلی ساحل

یکی از جاذبه های بوکان «پارک ساحلی» این شهر است که در قسمت غربی آن و در قسمت جنوبی استان آذربایجان غربی ساخته شده است.

4 جاذبه گردشگری جالب در بوکان

شهر بازی ها، زمین ورزشی بزرگ، پیست اسکیت و بیشه های درختان گسترده در این پارک ساحلی از ویژگی های مطلوب آن است که آن را به یک مکان تفریحی فوق العاده برای خانواده های محلی و سایر مسافران تبدیل کرده است.

علاوه بر این، سیمینرود که در نزدیکی و مجاور این پارک ساحلی قرار دارد، منظره ای زیبا و مناظر شگفت انگیزی را ایجاد کرده است.

آدرس: بوکان، قسمت غربی شهر

دو جاذبه در بوکان

خانقاه شیخ شمس الدین برهانی

شمس الدین برهانی یکی از مشایخ معروف نقشبندی بود که در قرن چهاردهم می زیست. این عالم بزرگ در سالهای 1277 تا 1280 هجری قمری خانقاهی عظیم در منطقه مکاریان روستای شرفکند شهرستان بوکان بنا کرد و در آن مکان به تعلیم و تربیت شاگردان و شاگردان مشغول بود.

وی در سال 1325 هجری قمری درگذشت و در خانقاه خود به خاک سپرده شد. آرامگاه او که به «خانقاه شیخ برهان» نیز معروف است، در «روستای برهان» در 35 کیلومتری جاده بوکان به مهاباد قرار دارد که به دلیل وجود شیخ ربانی به «روستای خانکا» نیز معروف است.

آدرس: شهرستان مهاباد، روستای برهان

4 جاذبه گردشگری جالب در بوکان

آرامگاه سرداران مکری

قدمت آرامگاه سرداران مکری به دوره قاجاریه می رسد و محل دفن چند تن از نوادگان سردار عزیزخان مکری و برخی از بزرگان شهر بوکان است.

این آرامگاه در گویش کردی به «گمبضایی سردار» معروف است. این مجموعه شامل حیاط کوچکی در ضلع جنوبی و آرامگاهی با معماری سنتی است. پلان گنبد خانه با طرح چلیپایی ساخته شده است و در ورودی ضلع جنوبی هشتی با دو ستون سنگی را می بینید. یکی از مهمترین عناصر تزئینی مقبره آجرکاری به سبک راست است.

این اثر در سال 1380 با شماره ثبت 3847 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و یکی از مکان های دیدنی بوخان محسوب می شود.

آرامگاه سرداران مکری یکی از بناهای تاریخی شهر بوکان است که در پارک عمومی ملت این شهر قرار دارد. بنای قدیمی متعلق به دولت قاجار.

علت شهرت این آرامگاه تاریخی این است که خاندان مکری از جمله «محمدحسین خان مکری»، «قاضی حسین مکری» و «علی خان مکری» به همراه دیگر مشاهیر و بزرگان بوکان در این مقبره به خاک سپرده شدند.

4 جاذبه گردشگری جالب در بوکان

این آرامگاه مدفن خاندان «عزیزخان مکری» داماد امیرکبیر و فرمانده کل ناصرالدین شاه بوده است. آرامگاه سردار عزیزخان مکری در رواقی زیر آرامگاه سیدحمزه در پارک آرامگاه تبریز قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا